مسئولان سازمان سینمایی، در حالی ادعا کردهاند که فروش نوروزی سینمای ایران 33 درصد افزایش یافته و خط تبلیغی در این زمینه در پیش گرفتهاند که اطلاعات موجود درباره فروش فیلمهای اکران نوروزی بر روی وب سایت سازمان سینمایی متفاوت است و حتی اگر این آمارها به روزهای خاصی تحدید شده باشد، در بهترین حالت، شاهد یک مهندسی آمار به معنی تفاوت مدل اعلام میزان فروشی نوروزی (نسبت به سالهای پیشین) برای بالاتر اعلام کردنِ فروش نوروزی هستیم.
به گزارش «تابناک»؛ پس از تعطیلات نوروزی 1397، «تابناک» با محاسبه میزان افزایش قیمت بلیت سینما که تا سه هزار تومان در پردیسهای سینمایی به عنوان دارنده سهم اصلی فروش سینمای ایران رشد داشت و در نظر گرفتن رقم فروش فیلمهای نوروزی در سال 1396، مشخص شد که فیلمهای نوروزی 1397 نسبت به فیلمهای نوروزی 96 با افت فروش مواجه بوده است.
پس از این گزارش یک خط تبلیغاتی در پیش گرفته شد و برخی مسئولان سینمایی ادعا کردند که فروش سینمای ایران و همچنین تعداد مخاطبان سینمای کشور رو به فزونی گذاشته است. به طور مشخص، مجید مسچی در گفت و گویی با تلویزیون ادعا کرد، فروش سینمای ایران در نوروز 96، 16 میلیارد بوده و در نوروز 97، بیش از 21 میلیارد بوده و به نسبت سال گذشته، 5 میلیارد تومان افزایش فروش را شاهد بودهایم!
این ادعا دستمایه یک برنامه تبلیغاتی قرار گرفت و سازمان سینمایی در خبرهایی از افزایش 33 درصدی فروش سینمای ایران در نوروز 97 نسبت به سال گذشته خبر داد! بر اساس خبر سازمان سینمایی «براساس آمار ارائه شده، همچنین سینمای ایران در سیزده روز ابتدایی سال 1397، 21 میلیارد و 583 میلیون تومان فروش داشته است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 96 با فروشی معادل 16 میلیارد و 111 میلیون تومان شاهد 33.9 درصد رشد فروش بودهایم.»
این در حالی است که سازمان سینمایی پس از اکران نوروز 96 با نقل گزارشی آورده بود: «با پایان تعطیلات عید، فیلم های اکران نوروز در مجموع توانستند 22 میلیارد و 820 میلیون تومان فروش کنند، این در حالی است که سال گذشته با اتمام تعطیلات، فیلم های نوروز 95 در مجموع حدود 16 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش کرده بودند. حتی با در نظر گرفتن افزایش 20 درصدی بلیت پردیس های سینمایی، می توان گفت که فیلم های نوروز 96 بیشتر از سال گذشته تماشاگر جذب کردند.»
با نگاهی به آمار فروش فیلمهای سینمایی در نوروز 1396، مشخص است، آماری که سال گذشته سازمان سینمایی بر آن مهر تأیید زده بوده، صحیح است. در تعطیلات نوروز سال 1396، «خوب، بد، جلف» به تنهایی بیش از 10.8 میلیارد تومان فروش داشت و «گشت 2» نیز بیش از 6.69 میلیارد تومان فروش داشته است. «ماجرای نیمروز» 1.78 میلیارد تومان، «سه بیگانه» 1.06 میلیارد تومان، «آباجان» 620 میلیون تومان و «یک روز بخصوص» 461 میلیون فروش داشته است. با تجمیع این اعداد با همان رقم بیش از 22 میلیارد تومان برای فروش نوروز 96 میرسیم که با بلیت 12 هزار تومانی به دست آمد.
اکنون با بلیت 15 هزار تومانی فروش سینمای ایران در نوروز 97، 21.5 میلیارد تومان بوده است. باید پرسید بر اساس چه فرمول ریاضی فروش 21.5 میلیاردی فیلمهای نوروزی 97، 33 درصد بیش از فروش 22.8 میلیاردی فیلم های نوروزی 96 میشود؟! ممکن است، پس از این ماجرا، این ادعا از سوی مسئولان سینمایی مطرح شود که رقم 16 میلیارد و 21.5 میلیارد مشخصاً مربوط به آمار فروش فیلم در 13 روز نوروز 96 و 97 است و روزهای اسفندماه کسر شده است. این در حالی است که همواره وقتی صحبت از اکران نوروزی شده، فروش فیلم های اکران نوروزی که در روزهای واپسین سال اکران می شده برای سال جدید و جزو آمار فروش نوروزی محاسبه شده است.
حتی بر فرض که بپذیریم فروش ماقبل سال 96، حدود 6.8 میلیارد بوده، باید پرسید چرا برای نخستین بار به جای اعلام مجموع فروش فیلمهای اکران نوروزی، آمار 13 روز مانور داده میشود؟! چرا در گزارش سال گذشته و سالهای قبلتر آمار 13 روز فروش اعلام نشده و آمار فروش فیلمهای نوروزی به رقم فروشی نوروزی اعلام شده اما این بار صرفاً بر 13 روز تمرکز شده است؟! آیا نمیتوان به تغییر مدل مرسوم اعلام میزان فروش برای بیشتر نشان دادنِ فروش، مهندسی آمار گفت؟