هزینه هنگفت شهرداری برای تشویق عابران به عبور از پل عابر؛

پرداخت پول به عابرانی که از روی پل عبور می‌کنند به صرفه‌تر است!

راهکاری که مشکل را بغرنج‌تر کرده است، اما همچنان برای مسئولان به عنوان بهترین گزینه جهت کاهش تصادف خودرو‌ها با عابران است. این را می‌شود از تعدد نصب پل‌های عابر پیاده در گوشه و کنار کشورمان دریافت که برای عبور شهروندان از آنها، هزینه فراوانی شده و می شود؛ پل‌هایی مکانیزه که بسیار بسیار گران قیمت هستند و البته شائبه برانگیز!
کد خبر: ۷۸۹۶۸۶
|
۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱ 12 April 2018
|
13769 بازدید
|
درست مثل والدینی که پیش می‌افتند تا موانع را از سر راه فرزندان نوپایشان بردارند، مدت‌هاست مسئولان شهری می‌کوشند با هزینه‌های سنگین، موانع را از سر راه شهروندان بردارند.
 

به گزارش «تابناک»؛ از الزام و اجبار شهروندان به بستن کمربند ایمنی و جریمه متخلفان برای رعایت این قانون تا نرده‌کشی میان بلوار‌ها و بستن راه ورود شهروندان به معابر، آنقدر اشکالات در فرهنگ عمومی مردم و راهکار‌های مسئولان برای مقابله با آن در کشورمان زیاد است که شاید متمرکز شدن بر یک بخش آن چندان جالب به نظر نرسد، مگر آنکه بدانیم با یک مثال مواجهیم و بس.

اگر در کشور‌های پیشرفته و حتی همسایگان کشورمان، فرهنگ عبور شهروندان از خیابان از روی خطوط عابر پیاده و رعایت حریم ایشان توسط رانندگان، به غایت عادی و روزمره است که نیازمند نظارت پلیس و هیچ اقدام دیگری نیست، از جمله معضلاتی که کشورمان با آن دست به گریبان است، همین مسأله است؛ مسأله‌ای که هر ساله جان شماری از هموطنانمان را می‌گیرد یا خسارات جانی و مادی‌ بر جای می‌گذارد که بخشی از آن‌ها جبران ناپذیر است.

پرداخت پول به عابرانی که از روی پل عبور می‌کنند به صرفه‌تر است!

اشکالی که بخش عمده آن را شهروندانی رقم می‌زنند که برای عبور از خیابان به قدر رعایت آن شعر ساده که می‌گوید "اول به چپ باید نگاه کرد و بعد تا میانه راه باید رفت و... " هم از خود توجه نشان نمی‌دهند و در تکمیل رفتار ناصحیح ترافیکی ایشان، رانندگانی قرار دارند که برخلاف همه قوانین و مقررات در ایران و جهان، اولویت با ایشان است نه رهگذرها؛ وضعیتی آشنا که نتیجه آن نیاز به توضیحی ندارد.

تصادف‌های پرشماری که برای جلوگیری از بروزشان راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله آموزش به شهروندان یا تغییر قوانین به گونه‌ای که رعایت حقوق عابران پیاده به ملکه ذهن رانندگان تبدیل شود و این امر در اولویت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گیرد. یکی دیگر از راه‌های رسیدن به این هدف که البته به دلایلی سهل الوصول‌تر هم هست، ایجاد موانع فیزیکی بر سر راه عابران است!

درست مثل نرده کشی حاشیه راه در برخی معابر تهران یا نرده کشی در میانه بسیاری از بلوار‌ها در سراسر کشورمان که هدف از آن، منصرف کردن شهروندان برای عبور از خیابان است. راهکاری که اگر بگوییم نتیجه آن تقویت این باور در رانندگان است که مالکِ مطلق کوچه و خیابان هستند و می‌توانند پایشان را با قدرت بیشتری روی پدال گاز بفشارند و اگر شهروندی دیدند هم ترمز نکنند، سخنی به اغراق نگفته‌ایم.

راهکاری که مشکل را بغرنج‌تر کرده است، اما همچنان برای مسئولان به عنوان بهترین گزینه جهت کاهش تصادف خودرو‌ها با عابران است. این را می‌شود از تعدد نصب پل‌های عابر پیاده در گوشه و کنار کشورمان دریافت که برای عبور شهروندان از آنها، هزینه فراوانی شده و می شود؛ پل‌هایی مکانیزه که بسیار بسیار گران قیمت هستند و برای مراقبت از آن‌ها به استخدام یک نگهبان و نصب حفاظ نیاز است.

پرداخت پول به عابرانی که از روی پل عبور می‌کنند به صرفه‌تر است!

پل‌هایی که در هر سمت خیابان دو پله برقی برایشان تعبیه شده و هزینه تجهیزشان به این پله ها، آنقدر گزاف است که به نظر غیر منطقی جلوه می‌کند؛ هر پله برقی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان (آن گونه که شهرداری تهران برای تابستان ۹۶ اعلام کرده، ۳۳۰ میلیون تومان، البته به نرخ ارز قدیم!) که برای تجهیز یک پل عابر پیاده، به چهارتا از آن‌ها نیاز است؛ یعنی حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان برای مکانیزه کردن هر پل عابر پیاده.

پل عابر پیاده‌ای که فارغ از هزینه نگهداری از آن (و در برخی مناطق، حقوقی که به ازای هر پل به نگهبان پله‌های برقی آن می‌پردازند)، اگر تجهیزاتش ده سال عمر کند و در این سال‌ها روزانه ۱۰۰۰ نفر از آن عبور کنند، هر بار استفاده عابران از آن‌ها حدود ۳۵۰ تومان آب خورده است؛ مبلغی گزاف که اگر به شهروندان پرداخت شود تا خودشان از پله‌ها بالا و پایین بروند، به صرفه‌تر به نظر می‌رسد!

واقعیتی تلخ که اگر بدانیم حتی منجر به رواج شیوه صحیح استفاده شهروندان از پله‌های برقی نیز نشده، تلخ‌تر جلوه می‌کند و این سوال را به وجود می‌آورد که آیا تعبیه خطوط عابر پیاده در معابر و تجهیز این گذرگاه‌ها به چراغ عابر و الزام رانندگان به رعایت حریم این گذرگاه‌ها هزینه کمتری از نصب پل عابر و تجهیز آن به پله برقی ندارد؟ نکند خدای ناکرده برخی ترجیحشان این است که پل عابر بسازند و نصب کنند و آن‌ها را به پله برقی تجهیز نمایند؟!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
همه جا مردم شهرداران را انتخاب میکنند اینجا شهردارها مردم را انتخاب میکنند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
خداوکیلی باید این حرف را سر در تمام شهرداریها با اب طلا نوشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
قشنگ معلومه نویسنده رو تو مناقسه راه ندادن
دانشجو دکترا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
اصلا بعضی مشکلات نیاز به ابتکار خاصی نداره برید ببینید 200 کشور دیگه چیکار کردن همون رو انجام بدید. مثل کشور ما مثل کسی هست که دوباره داره فکر میکنه چطور دوچرخه رو اختراع کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
ساده است.. تو کشور های دیگه اگه عابر خارج از خط عابر و پل تصادف کنه خودش مقصر میشه نه ایتنجا که به هرحال میندازن گردن راننده.....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
جریمه عابران پیاده ای که تخلف بهترین راهکاره فکر میکنم این پیشنهاد را دولت و شهرداریها با اغوش باز ازش استقبال میکنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
چقدر پیشنهاد احمقانه است.
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
هدف همان. جمله آخر است
ناشناس
|
United States
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
خیلی از مردم حتی از همین پل های مکانیزه هم استفاده نمی کنند!
من دیدم حتی برخی ترجیح می دهند که در حال بالارفتن از نرده وسط خیابان شلوارشان پاره بشود ولی از پل مکانیزه استفاده نکنند!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
باز چهار نفر آدم از روی اون رد میشن ، بهتر از اینه که پول بدن یکی بره کانادا ، یا بدن به فلان فوتبالیست یا ....
هزینه برای رفاه مردم اصلا 10000000000000 دلار ، خیلی خوبه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
اتفاقا به نظر من صرفه اقتصادی داره و بهتر کل تهران و اتوبان ها مجهز به پله برقی بشن و تعداد پل های هابر ۱۰ برابر بشه.
میدونید هزینه بیلبورد تبلیغاتی که روی پل نصب می کنن چقدره ؟ تا ماهی ۴۰۰ میلیون تومن هم هست که میشه سالی نزدیک ۵ میلیارد تومان

اونوقت میگی پله برقی صرفه اقتصادی نداره!!
عجب
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
یکبار برای دستتفروشان پیشنهاد ارائه کردم اهمیتی ندادید لطفایکسر بروید تایلندیکه دویست سال از ایران عقب مانده بودو گذر های عابر سه کیلومتری مملو از فروشگاه وارتباط با مراکز خرید را مشاهده کنید بعد تصمیم بگیریدمردم وتوریست ها با رغبت برای رد شدن از ده ها چهار راه وخرید به پل های اتوبان مانند عابر پیاده میروندبنده زمانی شهردار بودم اگر خواستید از کمک دریغ نخواهم کرد
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
من یه هفته شهرستان بودم ،
برگشتنی ، در کمال تعجب دیدم که پل عابر پیاده میدان کرج غیب شده
جل الخالق
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
چه تحلیل آبدوغ خیاری، این طوری می تونیم نتیجه بگیریم به جای ساخت پل صدر یا آسفالت کردن بزرگراه ها یا تقاطع های طبقاتی به هر کدوم از مردم ۵۰۰ تومن پولش رو بدیم و بخوایم با دوچرخه یا کالسکه اون مسیر رو برن.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟