با نقض برجام از سوی آمریکا؛

پژو می‌رود یا می‌ماند؟

پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها، بسیاری از شرکت های خارجی تصمیم گرفتند، به بازار ایران بازگردند؛ شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای فرانسه، که تولیدکننده خودروهای پژو و سیتروئن است، نخستین شرکتی بود که با ایران قرارداد امضا کرد. پرسشی که در این میان مطرح است، این که با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های این کشور، این شرکت خودروسازی فرانسوی در ایران می ماند یا می رود؟
کد خبر: ۸۰۴۰۳۱
|
۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 01 June 2018
|
13023 بازدید
|

پژو می رود یا می ماند؟پس از اجرای برجام و رفع تحریم ها، بسیاری از شرکت های خارجی تصمیم گرفتند، به بازار ایران بازگردند؛ شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای فرانسه، که تولیدکننده خودروهای پژو و سیتروئن است، نخستین شرکتی بود که با ایران قرارداد امضا کرد. پرسشی که در این میان مطرح است، این که با خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم های این کشور، این شرکت خودروسازی فرانسوی در ایران می ماند یا می رود؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛

در 23 تیر ماه 1394 بود که به دنبال تفاهم نامه هسته ای ایران و گروه 5+1 برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام منعقد شد. بر اساس برجام اعلام شد، روز توافق روزی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کند ایران به تعهدات مقدماتی خود عمل کرده است. در ساعات ابتدایی 26 دی 1394، از سوی آژانس اعلام شد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است و تحریم های هسته ای کشورمان لغو شد.

پس از این تاریخ، شرکت های خارجی تمایلات خود را برای بازگشت مجدد به بازار ایران نشان دادند. شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای فرانسه که تولید کننده خودروهای پژو و سیتروئن است اولین شرکت خودروسازی اروپایی بود که بعد از رفع تحریم‌ های هسته‌ ای، برای بازگشت به ایران قرارداد امضا کرد. طبق این قرارداد که با ایران خودرو به امضا رسید، قرار بود شرکت فرانسوی پنج محصول خود را راهی بازار ایران کند. این محصولات عبارت بودند از: پژو 208، 2008، 301، 308 و 508. از میان این پنج محصول ـ طبق توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت ـ قرار بود مدل های 301، 208، 2008 و احتمالا 308 در شرکت مشترک ایکاپ مونتاژ شده و مدل 508 فقط به صورت وارداتی به مشتریان ایرانی عرضه شود.

آن گونه که در خبرها آمد، در این قرارداد، آمده بود که حضور دوباره پژو در ایران به این شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم دو میلیون دستگاهی به ارزش 800 میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال 2011 برسد، یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا سال 2020 به 2 میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

به هر صورت در سیزدهم اردیبهشت 1396، توليد انبوه پژو ۲۰۰۸ با حضور رئيس جمهور در سايت مرکزي گروه صنعتي ايران خودرو آغاز شد. در این مراسم حسن روحانی رئیس جمهور طی سخنانی اعلام کردند: پژو 2008 مشترک و با سرمایه‌ گذاری 50-50 میان ایران و فرانسه تولید می ‌شود.

پنج ماه بعد از افتتاح خط تولید پژو 2008 آمار عجیبی در مورد تولید این خودرو منتشر شد که این آمار مربوط به هفت ماهه نخست سال گذشته بود و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و نشان می داد، در این مدت، تنها چهار دستگاه پژو 2008 در ایران خودرو به تولید رسیده که آن هم مربوط به خودروهایی بوده که در زمان افتتاح خط تولید با حضور رئیس جمهور، بر روی خط تولید این محصول مونتاژ شد. این در حالی بود که ایران خودرو پیشتر اعلام کرده بود، موعد تحویل پژو 2008 به خریداران شهریور 96 است.

پژو می رود یا می ماند؟

به رغم آمار آمده در هشتم بهمن 1396 حسین نجاری، مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) در نخستین نشست مشترک با سازندگان منتخب پروژه ایکاپ، ضمن اعلام تولید بیش از هزار دستگاه پژو 2008 تا دی ماه 96 گفت: تولید خودرو پژو 2008 در بهمن ماه 2500 دستگاه و در اسفند ماه نیز 2500 دستگاه خواهد بود و برنامه تولید 26 هزار و 200 دستگاه از این خودرو در سال 97 در دستور کار قرار گرفته است.

در هجدهم اردیبهشت 1397 رئیس جمهور آمریکا طی پیامی، رسماً این کشور را از برجام و توافق هسته ای با ایران خارج و طی بیانیه ای اعلام کرد که طی بازه 90 روزه و 180 روزه دوباره تحریم ها علیه ایران بازخواهد گشت. بعد از این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، شرکت های خارجی حاضر در ایران مواضع مختلفی را راجع به این تصمیم گرفتند. برخی تصمیم به خروج از ایران گرفتند و برخی نیز تصمیمات خود را با موضع گیری اتحادیه اروپا مرتبط دانستند. شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای (PSA) فرانسه نیز در این خصوص ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا موضع مستقلانه و متکی به خود را درباره پایبندی به برجام در پیش گیرد. سخنگوی این شرکت افزود: به هر حال، شرکت پژو نیز همانند بسیاری از شرکت های تجاری فعال در ایران، باید از قوانین و مقررات بین المللی و موضع اتحادیه اروپا در این خصوص پیروی کند.

هر چند این موضع گیری شرکت خودروسازی فرانسوی اندکی امیدوارکننده است و این نوید را می دهد که با راهکارهای اتحادیه اروپا در خصوص تحریم های آمریکا علیه ایران، این شرکت در ایران ماندنی شود، با توجه به سابقه گذشته این شرکت و بدعهدی های او در قبال کشورمان و ترک یکباره ایران در زمان اجرای تحریم ها سال 1391 نمی توان با قاطعیت گفت که شرکت خودروسازی پی ‌اس‌ ای در ایران ماندنی خواهد بود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
امیدوارم این فرانسوی ها گورشون رو گم کنند از این کشور برن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
نمیدونم چی از این فرانسه از ما آتو داره که روحانی بلافاصله رفتسراغ این شرکتها.؟؟وقتی توتالا بره فکر میکنید که واقعا پژو و رنو میمانند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
خخخخ چینی ها بیان مرگ بر تو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
شما چه فکر می کنید. می مان. یا می رود ؟
پاسخ ها
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
اما پراید میماند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
فکر می کنید در قرارداد محرمانه چه آمده است؟ چرا دولت قرارداد با پژو را محرمانه نگه داشت؟
hossein
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
با سلام

لطفا خبری هم راجع به اضافه کردن غیر قانونی قیمت پژو ۲۰۰۸ که برخلاف قرارداد امضا شده می‌باشد بگذارید. بیش از ۶۰% قیمت خودرو ۱ سال پیش از ۱۶۰۰۰ نفر اخذ شد. ولی الان با تاخیر بیش از ۶ ماه اقدام به افزایش قیمت خودرو کرده ا‌ند. به دلیل افزایش قیمت دلار. آیا اگر خودرو ما به موقع یعنی ۶ ماه پیش تحویل شده بود افزایش دلار تاثیری داشت؟؟؟.

تاوان و هزینه دیرکرد شرکت را مشتری باید پرداخت کند؟ همچنین این کار خلاف قرارداد امضا شده می‌باشد. قیمت نهایی خودرو باید بر مبنای تاریخ تحویل در قرارداد میبود نه هر موقع که ایران خودرو خواست. یعنی اگر فردا ایران خودرو بخواهد قیمت این خودرو را ۲ برابر کند مصرف کننده حق هیچ اعتراضی ندارد؟

لطفا شما به عنوان رسانه صدا و اعتراض ما را پیگیری کنید؟ این کار آنها بر اساس اخلاق، منطق، قرارداد و حق مصرف کننده می‌باشد. (۶ ماه تاخیر و به جای عذرخواهی افزایش قیمت)
پاسخ ها
محمد
| Germany |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
دوست عزیز من به شما مثبت دادم اما از پرچمت خوشم نیاند من ایرانیم
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
وقتی 60 میلیون رو گرفتن دلار 3600 بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
مثبت دادم ولی پرچم روباه پیر رو بردار لطفا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
من بعيد ميدونم پژو در ايران بمونه، ولي اگر مجدداً رفتن را بر ماندن ترجيح بدهد، بايد به حال ايران خودرو گريه كرد كه از يك سوراخ چند بار گزيده شده است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
بعداز شش ماه تاخیر به وعده خود عمل نکرده ده میلیون گرانفروشی می کند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
بعداز شش ماه تاخیر به وعده خود عمل نکرده ده میلیون گرانفروشی می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
داداش کم آورده ایران کسی محل نمیزاره دیگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
بره گمشه. همین پژو صنعت خودروسازی مارو به این روز انداخته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
شركتهاي بزرگ همه يارفتنديادرحال رفتن هستندمذاكرات بي حاصل بااروپارا قطع كنيد
محمد
|
Germany
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
اگه پژو برود فقط علت بد عهدی پژو و یا تحریمها نبوده بلکه گروه خودروسازان خصوصا ایران خودرو میباشد چرا که نتونستند در مدت پس از برجام در این راستا قدم بردارند ببینید یک سال از افتتاح خط تولید پژو 2008 میگذرد این خودرو ساز چقدر توانسته در این مدت این خودرو را تولید که نه مونتاژ کند شانزده هزارتا ثبت نامی داشته از این شانزده هزارتا در طی سیزده ماه از افتتاح خط تولید حتی نتوانسته یک سوم ثبت نامیها را مونتاژ کند چه رسد به داخلی سازی برای همین بازار ایران برای خودرو سازان خارجی هوس انگیز نمیباشد چه رسد به اینکه جریمه امریکا راهم تحمل کنند از طرفی تا مدیران نا لایقی وجود دارد هرگز تو لید کالای ایرانی اونم کالای با کیفیت ایرانی فقط خیالات است فقط مردم مظلوم ایران باید تاوان این نالایقان رابدهند این خودرو ساز علاوه بر تاخیرات چند ماه اقدامی زشت در مورد افزایش قیمت این خودرو نیز نموده به طوری که ازایش قیمت از سود و جریمه ای که باید به مشتری پرداخت میشده بیشتر میباشد واین است سزای هموطنانی که اعتماد کردن به خودرو ساز ایرانی وکالای ایرانی و تاوان ن این اعتماد راهم باید بپردازند و هیچکس نیز پاسخگو نیست در این چند روزی که افزایش قیمت اعلام شده حتی رسانه ها هم اعتراض خریداران را منعکس نکردن من با عنوان یک ایرانی هرگز از هیچ خودرو ساز داخلی حمایت نخواهم کرد چون تاوان حمایت خودر را داده ام
پاسخ ها
علی
| Germany |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
این مدیران نالایق رو خیلی خوب اومدی خصوصا ایرانخودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
کجا بره از اینجا بهتر به بازار امریکا که صادرات نداره اینجا هم که دوبل سود میکنه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
بعداز شش ماه تاخیر به وعده خود عمل نکرده ده میلیون گرانفروشی می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
سودشو مديران و ايرانخودرو ميکنه که هر چي ميخواد از جيب مردم ميکشه بيرون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
برود چه بهتر! آقای قاضی پور بهترش را میسازد!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟