تقلای رسانه‌های غربی: ترور علی محمدی، تسویه حساب داخلی بود!

«هاآرتص»: روز سه شنبه ایران، آمریکا و اسرائیل را در شرایطی مسئول مرگ دکتر مسعود علی محمدی، دانشمند فیزیک هسته‌ای دانست که گفته می‌شود، این فرد پیش از این، آشکارا از موسوی، رهبر مخالفان حمایت می کرده و بر پایه اعلام دولت ایران، اسرائیل و آمریکا با استفاده از یک گروه نظامی مخالف ترتیب ترور علی محمدی که در برنامه‌های هسته‌ای تهران فعالیت داشته است، داده‌اند./ در کنار این موضوع، ده‌ها دلیل دیگر نیز می‌توان برشمرد که سناریو ترور دکتر علی محمدی، سناریویی کاملا خارجی بوده؛ هرچند ممکن است عوامل خودفروخته داخلی مجری آن بوده باشند!
کد خبر: ۸۱۱۶۶
|
۲۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۰ 14 January 2010
|
29250 بازدید

ماجرای ترور دکتر علی محمدی از زمان وقوع تاکنون به سوژه اصلی بسیاری از رسانه‌های دنیا تبدیل شده است؛ اما در این میان، نحوه برخورد رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های عربی ضد ایرانی به گونه‌ای است که تلاش می‌کنند تا از این رخداد هولناک نیز در راستای تفرقه افکنی داخلی بهره برداری کنند.

به گزارش «تابناک»، هرچند سبقه و پیشینه فعالیت‌های دانشمند شهید کشورمان نشان می‌دهد که وی هیچگاه به عنوان فعال سیاسی و جناحی مطرح نبوده و بیش از همه به عنوان چهره ای علمی مطرح بوده است؛ اما بسیاری از رسانه‌های یاد شده به صرف حمایت او از یک کاندیدای دوره دهم ریاست جمهوری، موضوعی که برای بسیاری از دیگر چهره‌های علمی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی نیز صدق می‌کند، تلاش کرده‌اند انگشت اتهام را به سوی داخل نشانه روند.

واشنگتن پست در مقاله‌ای با نام «ایران، آمریکا و اسرائیل را مسئول ترور مسعود علی محمدی می‌داند»، می‌نویسد: «با انفجار یک بمب کنترل از راه دور و مرگ یکی از دانشمندان ایرانی، ایران، آمریکا، اسرائیل و عوامل ضد انقلاب را مسئول این حمله تروریستی می‌داند و قصد انتقام جویی دارد. این در شرایطی است که جمهوری اسلامی در گرماگرم تنش‌های موجود میان دولت و جنبش سیاسی مخالف، پیرامون برنامه هسته‌ای خود نیز تحت فشارهای بین‌المللی است.»

 واشنگتن پست به بیانیه دولت ایران اشاره می‌کند که در آن گفته شده است عوامل جاسوسی و اطلاعات دولت آمریکا از یک سو شهروندان ایرانی را در کشورهای جهان سوم می‌ربایند و به آمریکا منتقل می‌کنند و از سویی دیگر، عوامل خطرناک شان در درون ایران یک شهروند و یک دانشمند ایرانی را ترور می‌کنند. عاملان تبهکار اجراي اين جنايت بدانند که راه گريزي از چنگال عدالت پيش روي آنان نيست و دير يا زود، دست انتقام فرزندان ملت ايران، گريبان آنها را خواهد گرفت.

 به نوشته واشنگتن پست، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در جمع خبرنگاران با رد هر گونه اتهام در خصوص ترور دانشمند 50 ساله ایرانی، این اتهامات را مضحک خواند. یک مقام آمریکایی نیز هرگونه اظهار نظر در خصوص نقش سیا در انجام این عملیات تروریستی را بی اساس عنوان کرد. این در حالی است مقامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با این مساله هیچ گونه اظهار نظر سریعی نداشته‌اند.

اما روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» از تصمیم اسرائیل مبنی بر نشان ندادن واکنش به اتهاماتی که ایران درباره کشته شدن فیزیکدان هسته‌ای ایرانی به آمریکا و رژیم صهیونیستی وارد می‌سازد، خبر داد.
«هاآرتص» در ادامه می‌افزاید: «روز سه شنبه ایران، آمریکا و اسرائیل را در شرایطی مسئول مرگ دکتر مسعود علی محمدی، دانشمند فیزیک هسته ای دانست که گفته می‌شود این فرد پیش از این به صورت علنی از میرحسین موسوی، رهبر مخالفان حمایت می‌کرده است و بر اساس اعلام دولت ایران، اسرائیل و آمریکا با استفاده از یک گروه نظامی مخالف ترتیب ترور علی محمدی که در برنامه‌های هسته ای تهران فعالیت داشته است را داده‌اند.»  این روزنامه می‌افزاید: «در حالی که دفتر نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسرائیل از بیان هرگونه اظهار نظر در خصوص این انفجار یا اتهامات وارده از سوی ایرانیان، خودداری کرده‌اند، کاخ سفید هرگونه اتهام درباره دست داشتن در این حمله را قویا رد می‌کند و اتهامات وارده را خنده‌دار خوانده است.»

با نگاهی به موضعگیری‌های بالا تلاش برای تسویه حساب داخلی جلوه دادن این ترور، کاملا مشهود است. روزنامه‌های یاد شده در شرایطی بر این طبل می‌کوبند که دکتر علی محمدی تا لحظه ترورش هیچ گونه موضع گیری سیاسی نداشته و دیگر اینکه اگر موضوع به واقع پروژه ای برای تسویه حساب داخلی بوده است چرا متوجه دیگر چهره‌های درجه اول یا دوم سیاسی نشده که موضع گیری‌های مشخصی داشته‌اند و همچنین بودن یا نبودن ایشان چه میزان در فضای سیاسی کشورمان تأثیرگذار بوده است که عده ای در درون نظام بخواهند با حذف ایشان مانعی را از سر راه خود بردارند.

در کنار این موضوع ده‌ها دلیل دیگر نیز می‌توان برشمرد که سناریوی ترور دکتر علی محمدی، سناریویی کاملا خارجی بوده هرچند ممکن است عوامل خودفروخته داخلی مجری آن بوده باشند.

این گزارش می‌افزاید: همچنین وال استریت ژورنال نیز در مقاله‌ای به ترور مسعود علی محمدی، دانشمند ایرانی پرداخته است که در آن به نقل از خبرگزاری‌های ایرانی با اشاره به پیشینه علی محمدی به عنوان یکی از وفاداران جمهوری اسلامی و رهبر ایران، آورده است: «پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در دوازدهم ژوئن، نام پروفسور محمدی در میان فهرست 240 استاد دانشگاهی بوده است که حمایت خود را از میرحسین موسوی، اعلام کرده بودند.»

به نوشته وال استریت ژورنال، هرچند حمله به مقامات ایرانی در استان‌های دور دست امری نامتعارف نیست اما بمب گذاری در تهران، پایتخت، مساله ای غیرمعمول است. این قربانی که سال‌ها از حامیان جمهوری اسلامی بوده است، در ماه‌های اخیر به سمت حمایت از مخالفین تغییر موضع داده بود. از این روی، دانشجویان و همکاران این دانشمند ایرانی انگیزه‌های سیاسی را در این واقعه دخیل می‌دانند.

عضویت پروفسور محمدی در مشاوره علوم هسته‌ای همچنین این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا این حمله ربطی به برنامه‌های هسته‌ای ایران داشته است یا نه. از سویی دیگر، هرچند رسانه‌های دولتی آقای محمدی را به عنوان یک فیزیکدان هسته‌ای معرفی می‌کند، اما به گفته یکی از همکاران و دانشجویان او، محمدی به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه فیزیک «mathematical physics» و فیزیک «theoretical", »high-energy physics» شناخته شده بود و هیچ گونه فعالیتی در زمینه فناوری هسته ای نداشته است.

توجه به بازتاب ترور این دانشمند هسته ای کشورمان به خوبی روشن می‌کند که جریان رسانه ای غرب به طور هماهنگ در پی القای نوعی تسویه حساب داخلی و تطهیر سرویس‌های اطلاعاتی خارجی است. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، هرچند نمی‌توان هر پدیده منفی داخلی را متوجه خارج از مرزها کرد اما این ماجرا اتفاقا از آن دست مسائلی است که به یقین با مدیریت و طراحی خارجی انجام شده است و انتظار می‌رود رسانه‌ها و جریان‌های داخلی نیز احیانا به سبب حساسیت پیدا کردن به مقوله دست داشتن عوامل خارجی در حوادث داخلی که متاسفانه برخی ناآگاهانه برای هر حادثه‌ای حتی کوچکترین اختلاف سلیقه‌ها از آن بهره می‌گیرند، در پی آن باشند تا موضوع شهادت دکتر علی محمدی را به محملی برای گروکشی‌های سیاسی قرار دهند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
کاملا صحیح است. آشغال ها پس چرا نمی گید استاد ما سبز بود. کثافتا واضح است. کثافتا تف به شرفتون.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
فکر نمی کنم نظر کاربرها را منعکس کنید خدا کند کار تند روهای داخلی نباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
از این تفسیرهات مطمئنی تابناک یا خودت هم شک داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
وقتي بجاي مقابله با تهديد هائي اين چنين توانمان مصروف با اعتراض هاي مسالمت اميز مردم ميشود . از اين غفلت ما دشمن بهره برداري تروريستي مي كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
بديهيست محافل غربي اسرائيلي پس از ناكامي از متوقف نمودن ابران در فعاليت هاي اتمي چاره را در ترور دانشمندان اين رشته ديده اند. واين دانشمند هسته اي ايراني قرباني و شهيداين رويكرد است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
کدوم حکومت احمقی میاد برای تسویه حساب تو قلب پاینختش با بمب کنترل از راه دور یک دانشمند رو بکشه اونم به دلیل حمایت از یک کاندیدا ! اینا فکر کردن همه مثل خودشون احمقن که این چرندیات رو باور کنن صد البته که این اراجیف به درد بی ریشه های بی بی سی پرست میخوره که از قردا بگن اینم به شهدای !!! جنبش سبز اضافه شد ولی کور خواندین تو عراق افغانستان پاکستان و ... خیلی مراقب خودتون باشین تاون سختی پس میدین برای این حماقت کور کورانه انشاالله .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
ما كه نفهميدم چرا بايد اين دانشمند از سوي دولتي ها كشته شود؟
دولتي ها دارند از او استفاده مي كنند و لزومي به ترور او به اين شكل ندارند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۴
کاری نداره ما هم اینبار بجای 7 تا جاسوس سی آی ای 70 تا رو میکشیم بعدم میگیم کاره یک جاسوس سوئدی 15 جانبه بود یانکی های احمق فکر کردن به همین راحتی میتوانن ترور کنن بعد هم یک داستان مضخرف سر هم کنن همه چیز تموم بشه .
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟