حضور عجیب مردم در مراسم ختم وحيد مرادي

کد خبر: ۸۱۵۸۵۷
|
۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 12 July 2018
|
59679 بازدید
|

هفته گذشته حضور گسترده شهروندان در مراسم تشيع جنازه «وحيد مرادي» از سابقه‌داران پايتخت كه در زندان كشته شده بود، باعث حيرت شد. گرچه پيش از اين نيز تهران‌نشينان، سابقه حضور ميليوني شهروندان در مراسم‌هاي خاكسپاري هنرمندان و چهره‌هاي سلبريتي را داشتند اما حضور اين خيل عظيم جمعيت براي حضور در تشييع جنازه فردي خلافكار كه بارها نقض قانون كرده و سابقه بارها ضرب و جرح و حتي قتل را در كارنامه خود داشت، مساله عجيبي بود كه به سادگي نمي‌توان از آن گذشت. مساله‌اي كه خيلي‌ها آن را ناشي از تمايل و تغيير نگرش مردم به لوطي‌ها و لات‌هاي عهد نه چندان دور مي‌دانند و اينكه شهروندان دوباره به سمت داش‌مشتي‌ها و گنده‌لات‌ها تمايل پيدا كرده‌اند.

به گزارش روزنامه اعتماد، همين مساله بهانه‌اي شده براي گفت‌وگويي با دكتر اصغر مهاجري، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعي با محوريت آسيب‌شناسي رفتار مردم در مراسم‌هاي چهره‌هاي منفي و خلافكار كشور.

آقاي دكتر، درهفته گذشته شاهد حضور بي‌سابقه مردم در مراسم تشييع جنازه وحيد مرادي، شرور مشهور تهران بوديم. به همان نسبت هم به در فضاي مجازي تصاوير مختلف و طرح‌ها و كليپ‌هاي فراواني از وي دست به دست مي‌شد و به بياني يك‌شبه لات‌ها درجامعه دوباره جان گرفتند. اين پديده‌اي است قابل تامل كه چند سالي در كشور ما مد شده است. نمونه‌هاي آن را مي‌توان در مراسم خاكسپاري «مرتضي پاشايي» و از اين دست هم جست‌وجو كرد. اما يك تفاوت اصلي بين اينها وجود دارد. اينكه افرادي مثل پاشايي به هر حال چهره‌هايي فرهنگي بودند ولي در عوض فردي مثل مرادي، اصولا چه از لحاظ قانوني و چه از لحاظ عرفي، فردي شرور و سابقه‌دار بوده است. واقعا چرا جامعه تا اين حد بايد به مراسم تشييع جنازه چنين فردي اقبال نشان دهد ولي در عوض در مراسم بسياري از چهره‌هاي فرهنگي و علمي، به تعداد انگشتان دو دست هم شركت نكنند؟

به نظرم نبايد اين‌گونه ساده به مساله نگاه كرد. چون اصولا هر پديده‌ اجتماعي ريشه در بطن جامعه دارد. در اين مورد هم وضعيت به همين منوال است. در جامعه ما شهروندان نمي‌توانند به صورت مستقيم با بخش حاكميتي و حكومتي صحبت كنند. لذا آن رفتار و گفتاري كه از آنها مي‌بينيد، لزوما بيانگر تفكر و خواسته آنها نيست. در واقع رفتارهاي شهروندان در اين جامعه به نوعي آلارم‌هايي هشدار‌دهنده از شكايت و گلايه مردم از شرايط كنوني براي مسوولان هستند. در زمان كنوني نيز مردم ما از وضعيت موجود ناراضي‌اند. حالا دلايل آن هر چه مي‌خواهد باشد. چه دلايل آن فرهنگي باشد، چه دلايل اجتماعي داشته باشد و چه شرايط اقتصادي موجب آن باشد.

يعني مي‌خواهيد بگوييد مردم در اين مراسم‌ها، فرصتي براي اعتراض خود پيدا مي‌كنند؟ ولي اين نمي‌تواند درست باشد چون مردم كه در اين مراسم‌ها، آشوب و تنشي به وجود نمي‌آورند.

شايد من درست مقصودم را بيان نكردم. حتما مي‌دانيد كه مردم ما، مردمي احساسي هستند. درحقيقت شهرونداني كه به وضعيت موجودشان اعتراض دارند، تلاش مي‌كنند تا با ابراز همدردي اعتراض خود را بيان كنند. براي همين هم هست كه به طرق مختلف تلاش گسترده‌اي را انجام مي‌دهند تا از دخترخانمي كه شايد در اقدامي خلاف عرف انجام داده و تصاوير رقص خود را كه در قانون ما غيرقانوني است را منتشر كرده، حمايت كنند. به همان شيوه معترضان با علاقه در مراسم تشييع جنازه فردي كه قانون شكن و شرور بوده، با اين تفكر كه وي تحقير شده به صورتي گسترده حاضر مي‌شوند. و هم عدم رضايت‌شان را ابراز مي‌كنند. درحقيقت اين همبستگي‌ها با تغييرات نظام ارزشي جامعه رابطه‌اي مستقيم دارد. در مورد چهره‌هاي علمي و فرهنگي هم همين طور است. نمونه آن تشييع جنازه مرحوم «ناصر ملك‌مطيعي» است. البته اين يك عامل نگران‌كننده است ولي تنها عامل نگران‌كننده نيست.

و ديگر چه عواملي در اين امر دخيل است؟

دومين عامل نگران‌كننده روانشناختي جامعه كه مسوولان بايد آن را بشنوند اين است كه مردم نسبت به گذشته خود احساس نوستالژيكي پيدا كرده‌اند. يعني با ديدن نمادهايي از گذشته رفتارهاي عاطفي از خود نشان مي‌دهند و مي‌گويند؛ «حيف شد» چه دوران خوبي بود و... اين حس نوستالژيكي اگر تبديل به امري توده‌اي شود نشانه خوبي نيست. حالا يك وقتي فردي به شخصه احساس نوستالژيك مي‌‌كند و به گذشته خود غبطه مي‌خورد كه اين، چندان مهم نيست. اشكال از جايي آغاز مي‌شود كه درصد بالايي از جامعه حالت نوستالژي به خود بگيرند. آن وقت است كه مسوولان بايد احساس خطر كنند.

منظورتان حدودا چند درصد جامعه است؟

ما در زبان‌شناسي معتقديم كه وقتي‌كه فراگيري يك پديده اجتماعي؛ مرز ٢٥ درصد را رد كند، آن پديده اپيدمي و فراگير است. چرا؟ چون درست است كه براي رسيدن به مرز فراگيري ٢٥ درصدي، زمان زيادي صرف شده باشد، ولي در مقابل، از آن به بعد رشد و توسعه و فراگيري اين پديده با سرعتي بسيار بيشتر از گذشته، پيش خواهد رفت. درست مثل موضوع بستن كمربند خودرو. اول فراگير شدن اين امر، به كندي پيش رفت ولي به يكباره سرعت گرفت و در مدت كمي همه آن را اجرا مي‌كردند. البته اين چيز جديدي نيست و براساس قوانين جامعه‌شناسي، فرسايش سرمايه اجتماعي و لاغر شدن قشر متوسط جامعه، بسيار نگران‌كننده است. چون هرچقدر كه قشرمتوسط را از دست بدهيم، به همان نسبت جامعه را از دست داده‌ايم. بانك مركزي چند وقت قبل اعلام كرد كه فاصله قشر متوسط از قشر فقير تنها ١٥ درصد است. يعني به هم خيلي نزديك شده‌اند. اين هشداري خطرناك براي مسوولان است.

چرا؟

چون اصولا در هر جامعه‌اي طبقه متوسط، پاسدار جامعه و نظام ارزش‌هاي آن است. به بياني قشر متوسط هستند كه سرنوشت يك جامعه را تعيين مي‌كنند. حالا اگر تحولات بنيادي در برخي نظام‌هاي ارزشي جامعه به خصوص در بين قشر متوسط رخ دهد؛ بايد منتظرفراگير شدن آن و تبعات و خطراتي كه خواهد داشت، باشيم. در مورد لوطي‌ها و لات‌ها نيز وضعيت به همين گونه است. الان حس نوستالژي در مورد لوطي‌ها، فراگير شده و به‌شدت اوج گرفته است. بنابراين برگزاري چنين مراسمي دور از انتظار نيست. البته در اين بحث نبايد از موضوع جامعه‌شناسي انقلاب نيز غافل بود.

جامعه‌شناسي انقلاب به اين مساله چه ارتباطي دارد؟!

ببينيد، اصولا ماحصل پيروزي هر انقلابي اصل برگشت‌پذيري آن است. يعني ارزش‌هاي رايج جامعه، بعد از مدتي دوباره به جامعه برمي‌گردند. مثلا در مورد انقلاب خود ما، بعد از سال ٥٧، اكثر اسامي از شكل اسامي ملي و ايراني مثل كوروش و داريوش به اسامي مذهبي تبديل شدند اما دوباره بعد از چند سال اقبال مردم به نامگذاري فرزندان‌شان براساس اسامي ايراني و ملي بيشتر شد. يا مثال ديگر، مثال هويت «ثروتمند»ي است. در سال‌هاي اوليه انقلاب از ديد عموم، ثروتمندان افرادي منفور و فاسد بودند كه بايد از آنها دوري مي‌كردند و مايه ننگ خانواده‌ها تلقي مي‌شدند اما به تدريج اين مسير تغيير كرد و الان كار به جايي رسيده كه دوباره فرد ثروتمند باعث افتخار خانواده و نزديكان است. لوطي‌گري يا فيلم‌هاي فارسي هم از اين قاعده مستثني نيستند. كمااينكه امروز مردم به اين قشر تمايل زيادي پيدا كرده‌اند. البته اين رويه نيز، رويه‌اي طبيعي براي انقلاب‌هاست. يعني انقلاب‌ها نمي‌توانند با همان شرايط هيجاني اوليه به حيات خود ادامه دهند و در نهايت جوامع به همان هويت اصيل و قديمي خود برمي‌گردند.

گفتيد مسوولان بايد نگران باشند. در كداميك از اين سه مورد خطر بيشتر است؟

به نظرم اگر تحليل سوم ما، تحليل غالب باشد جاي نگراني چنداني وجود ندارد ولي اگر دو تحليل اول، در مورد رفتار مورد سوال شما غالب باشد، بايد مسوولان به‌شدت نگران باشند!

خب چطور بايد فهميد كه كداميك از اين سه تحليل دليل رفتارهاي كنوني مردم است؟

بايد دولت از طريق گروه‌هاي پژوهشي و دانشگاهي اين موضوع را بررسي كند و از روي نتايج آن تحليل كرد. و در اين راه وظيفه مسوولان نيز اين است كه به رفتارهاي اينچنيني مردم، به صورت «عميق» توجه داشته باشند و از كنار آن به سادگي نگذرند و دايم تلاش نكنند تا هر حركتي را به موضوعات سياسي مرتبط كنند. چرا كه اگر چنين نكنند، خروجي آن از شيوه‌هايي مثل آشوب‌هاي اخير خياباني سر باز مي‌كند.

يعني شما معتقديد كه منشأ اعتراض‌هاي خياباني مردم، در ابعاد اجتماعي و جامعه‌شناسي آنها نهفته است تا اينكه بخواهد جنبه سياسي داشته باشد؟

بله. دقيقا. البته مسير حركت‌ها و تحركات سياسي هم از جامعه مي‌گذرد. يعني سياست هم در كالبد همين جامعه شكل مي‌گيرد و ناشي از خواست‌هاي مردم و شهروندان است. بنابراين با تمام اين تفاصيل مي‌توان به صورت خلاصه گفت: مسوولان بايد حضور مردم در مراسم‌هايي مانند تشييع جنازه وحيد مرادي را جدي بگيرند و نه تنها به سادگي از كنار آنها بگذرند كه تيم‌هايي را براي بررسي ابعاد مختلف آن و ارايه راهكارهايي براي حل آنها، تشكيل دهند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۹۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
يادشون رفته يارو دزد و اربده كش بود مزاحم نواميس مردم بود وحشت و .... راه مينداخت وهمون افتابه به گردن ديروز بود هااا... اينا انگل هستند تو جامعه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
هر چی بود شرف داشت به اون سجاده ابکش جفیه گردن که هزازران میلیارد اختلاس میکنه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
همه میدانند که این آقا یک لات بوده ولی حضور در تشییع جنازه او دهن کجی به وضع موجود است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
عربده !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
یادشان نرفته نوعی اعتراض به عدم امنیت زندانیان است.
یک بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
مطلب رو نخوندی برادر کامل بخون داره میگه این دهن کجی به مسولینه ونشانه نارضایتی مردم ونشانه این نیست که مردم وحید مرادی را دوست دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
عربده درسته! امیدوارم همه ایرانیان و فارسی زبانها از این میراث تمدنی ما به درستی پاسداری کنند بخصوص رسانه ها که از این نظر مسولیت سنگینی برعهده دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
اینایی که میگم فقط غلط املایی میگیرن میرن خیلی خوبن...کمبود در این حد؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
پشت سر مرده حرف نزن
دزدی
عربده کشی
مزاحم برای نوامیس
.....و
آیا همه این اتهامات را مطمئن هستی؟ این آدم خودش تو مصاحبه گفته بود همه پرونده هاش به علت زد و خورد بوده و غیر اون پرونده ای نداشته.
مشکل این آدم ها اینه که این رذالت هاشون تو کارهای ظاهری شون است. همین ها شرف دارن به اونی که ظاهر خیلی موجهی داره و در باطن ده تای اینها رذالت داره که به نظرم واژه اراذل بیشتر برازنده اونها است.
و در پایان یه روزی همه پرده ها کنار می ره و می بینی که من و شمام که خودمون رو خیلی خوب می دونیم وضعمون خیلی از اینها بهتر نیست و شاید بدتر هم باشه. مواظب خودمون باشیم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
منظور اقاي دكتر اينه سختگيري بيشتر بشه يا همدلي؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
شما رزومه دکتر رو ببین و حرفای که جاهای دیگه زده به جواب میرسی: سختگیری
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
عجله نکنید اگر در مراسم هفت و چهلم هم شلوغ بود او ن وقت تحلیل کنید. الان همه کنجکاو هستند‌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
وقتی که مردم ۲۴ ساعته در اینترنت می چرخند و امثال این ادم ها براشون نقش افرینی می کنند معلوم است که واکنش نشون می دهند
به خاطر همین است در کشورهایی مثل ما احساس بیشتر از عقل کار می کند!!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
خدا آخرت و عاقبتمان را ختم بخیر کند انشالله...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
متاسفانه اتفاقات ریز ودرشتی که خوش آیند هم نیستند و درجامعه رخ مینمایدبه حدی رسیده که کمترمجال برخورد واصلاح بنیادین آن دردستورکاراست. به عبارتی سیستم مدیریتی درحال حاضر با اتفاقات جامعه برخورد اصلاحی نداره وتوان آن راهم نداره.همیشه سعی درفرار از پاسخگویی است.به همین علت گاهی برای حل مشکل اقدام به اعمال نسنجیده وغیرقانونی می نماید.اخیراً ماجرای آن دختربچه رقصنده. یا هراتفاق مشابه. تنها راه برخورد قهرآمیزدرپیش گرفتن پژواک خطرناکی برای سرنوشت کشوردارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
مردم با این رفتار به حکومت اعتراض میکنند و میگویند آنچه برای شما ضد ارزش است ما با آن موافقیم زیرا با افکار شما مخالفیم.این به آن معنا نیست که با لات بازی موافق هستند بلکه به معنای مخالفت با آنچه حکومت ارزش می پندارد است. وقتی تمام زندگی مردم زیر ذره بین حکومت قرار دارد و حتی برای برگزاری جشن باید از علما اجازه بگیرند تنها راه برای اعتراض به حکومت توتالیتر همین رفتارهای گروهی در مواقعی است که کاملا با افکار حکومت در تضاد می باشد. ضمن اینکه مردم با عدم امنیت در زندان ها موافق نیستند و برایشان دغدغه است که زندانیان به هر علتی در زندان ها کشته شوند.این مورد هم در واقع اعتراض به انواع مرگهای مشکوک در زندان ها هم می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
این مردم خودشون در به وجود آمدن این وضعیت
نقشی نداشتن؟کی می خوایم بفهمیم که مسئولین بازتاب مردم هستن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
پس حقشونه که اوباشی مثل این واسشون ناامنی ایجاد کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
ناشناس شاید این رفتار جامعه آن اوباش را به رفتار ملایمتری در جامعه وادار کند.زیرا سختگیری های افراطی همیشه نتیجه عکس داده است..
یک بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
ناشناس 13:12 وحق شما هم اینه که هر بلایی سرت بیاد وعکس العملی نشون ندی شما اصلا" مطلب رو نخوندی
حیدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
مردم نه ازان شرورخوششان می اید نه فکران خانم هستند نه دنبال کنسرت و ناصرفقط از بی عدالتی اقتصادی رنج می برند بابادراین مملکت یکی قبر 800ملیونی می خرد یکی به فلاکت نان شب را درمی اورد مردم به چه کسی پناه ببرند
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
دلیل این حضور تنزل اخلاق در جامعه است. جامعه ما به شدت به سمت بی فرهنگی و لاقیدی حرکت می کند. ا از فرهنگ فقط نام چند شاعر و... را داریم و با انچه اصول فرهنگی مرود قبول جهانیان است بسیار قاصله گرفته ایم. فقط به گذشته ای که خودمان فکر می کنیم خیلی درخشان است می نازیم و از ان خهیچ ارثی هم نبرده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
این کاملا رفتار اعتراضی به عملکرد مسئولان است .همین مردم هیچگاه موافق لات بازی نبوده و نیستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
فرهنگ مردم ماهمین است برای مراسم تشییع جنازه یک تحصیلکرده فرهنگی هفت هشت نفرمی روندبرای یک اراذل اوباش و لات چافوکش چندهزارنفرشرکت میکنند !!!
پاسخ ها
آرش ای پی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
البته که فرهنگ تنزل پیدا کرده، ولی حضور مردم در مراسم ختم این آقا صرفا دهن کجی است ولاغیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
دقیقا!مردم ما دنبال اوباش راه می افتند یعنی دچار انحطاط فرهنگی شدیم بدجور
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
وقتی اعتراضات به حق مردم به شدت سرکوب و انگ اوباش و جاسوس و غیره به معترضین زده می شود این رفتار نوعی اعتراض خاموش است که از سرکوب هم جلوگیری می کند.
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
به نظرم جامعه دچار افت فرهنگی شده و این افت در همه زمینه اتفاق افتاده از اقتصاد گرفته تا اموزش و پرورش و این افت فرهنگی و عدم پایبندی در یک سری اصول اخلاقی و اجتماعی باعث شده تا متاسفانه قشر اقلیت جایگزین قشر اکثریت بشوند و در این زمینه سایتها روزنامه ها و .... نقش یه سزایی دارند . وقتی سایتها مرگ اقای بهمن فرزانه را عنوان نمیکنند و یا براحتی از کنار ان میگذرند ولی متاسفانه در مورد یک لاط معلوم الحال هر روز مقاله و عکس گذاشته مشود این باعث میشه تا جامعه دچار سقوط اخلاقی بشه و این ادمها میشند الگوی جامعه و نتایج اش میشه خشونت و بی بند باری و...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۱
شما این رفتار مردم را از جامعه شناسان بپرسی بهتر است.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟