دستگاه چهارگاه، یکی از هفت دستگاه موسیقی ایرانی است. اگرچه تقریباً تمام صاحبنظران معاصر، دستگاه شور را مهمترین دستگاه موسیقی ایرانی میدانند و به آن «مادر همه دستگاهها» میگویند، اما عدهای، همچون هرمز فرهت و داریوش صفوت، دستگاه شور را به خاطر قدمت کمترش اصلی نمیدانند و در مقابل، دستگاه چهارگاه را به خاطر این که دو دانگ متقارن دارد، دستگاه اصلی میدانند. این دستگاه، از نظر علم موسیقی یکی از مهمترین و زیباترین مقامات ایرانی است. گام آن مانند شور و همایون، پایین رونده و مثل گام ماهور و اصفهان بالارونده میباشد، چرا که در دو حالت محسوس است. عالم قاسم اف در این دستگاه یک اجرا با همراهی دف، تار و کمانچه داشته که با عنوان چهارگاه نیز منتشر شده است. این اجرای زنده را با این توضیح در تابناک میبینید و میشنوید، که کیفیت تصاویر ثبت شده از این اجرا مطلوب نیست.