پخش یک برنامه سینمایی دیگر با استفاده از همان تیمی که در برنامه «هفت» حضور داشتند، این ذهنیت را تقویت کرد که دیگر قرار نیست این برنامه پرمخاطب پخش شود و با توجه به شدت کشمکشها بر سر این برنامه، مدیران تلویزیون قید تداومِ آن را زدهاند و به سراغ برنامهای دیگر در یک زمان دیگر در کنداکتور شبکه سوم سیما رفتهاند؛ برنامهای که عملاً کارکرد «هفت» را دارد.
به گزارش «تابناک»؛ «هفت» با مدیریت و اجرای فریدون جیرانی به سرعت به یکی از مهمترین برنامههای تلویزیون تبدیل شد و همین اهمیت، افزایش فشارها به جیرانی و تیمش را در پی داشت و در نهایت آنها کنار رفتند. در ادامه محمود گبرلو به عنوان مجری و اداره کننده برنامه هفت انتخاب شد که به باور بسیاری از ناظران دوران افت برنامه هفت را با اجرای او شاهد بودیم. همراهی گبرلو و دعوت از برخی گروهها منتهی به ماندگاریاش نشد و در نهایت عذر او نیز خواسته شد.
سپس نوبت به بهروز افخمی رسید تا در مقام گرداننده و مجری برنامه «هفت» بکوشد، جنجالیترین سری این برنامه را بسازد. افخمی به سمت یک جریان خاص انعطاف نشان داد و تصور کرد، این جریان میتواند او را روی آنتن حفظ کند؛ اما به محض پایان قرارداد کاریاش، عذرش را خواستند و پس از افخمی این برنامه دیگر روی آنتن نرفت. در یک دوره طولانی، گزینههای متعددی برای اجرای هفت مطرح و در نهایت با مهدی کرم پور به عنوان گزینه توافق شد. قرار بود او پس از بازگشت از جشنواره ونیز، تولید این برنامه را پی بگیرد.
در شرایطی که کنداکتور تلویزیون در انتظار بازگشت هفت بود، یکباره مهدی کرمپور از این برنامه کنار گذاشته و مدتی بعد نام مهران مدیری به عنوان مجری هفت مطرح شد. زمان چندانی تا آغاز اجرای برنامه «هفت» برای جشنواره فیلم فجر باقی نمانده بود که منابع خبری نزدیک به مهران مدیری حضور او را در قامت مجری این برنامه رد کردند و در نهایت مدیری این برنامه را اجرا نکرد. انتخاب مدیری تا زمان عدم حضورش در این برنامه با حواشی فراوانی همراه بود و نقدهای متعددی درباره انتخابش مطرح شد اما تصور میشد کار تمام شده است.
کناره گیری مهران مدیری از این برنامه حکایت از پشت پرده خاص هفت داشت و احتمالاً او دریافته بود که حضورش در این برنامه میتواند چه تبعاتی گستردهای داشته باشد و چه ترکشهایی نصیبش شود و چه بسا شماری از سینماگران دشمنش شوند. رضا رشیدپور بدون در نظر گرفتن این ملاحظات، اجرای برنامه «هفت» را برعهده گرفت و با توجه به آنکه شناختش از سینما از مهران مدیری نیز کمتر بود، پیکان نقدها به سمتش روانه شد و در نهایت تیر اصلی از چله ابراهیم حاتمی کیا، این مجری را نشانه رفت.
این نقدها با همراهی رئیس صداوسیما و برخی مدیران زیرمجموعهاش گره خورد و بدین ترتیب، عمر این دوره برنامه «هفت» به کوتاهی جشنواره فیلم فجر بود و این برنامه مجدداً به کما رفت تا پس از بازنگری دوباره روی آنتن شبکه سوم سیما برود؛ بازنگری که وعده داده شده به درازا نکشد و انتظار میرود این وعده تحقق یابد و در هفتههای ابتدایی پس از تعطیلات نوروزی شاهد پخش مجدد برنامه «هفت» با رویکردی منصفانه و در عین حال حاوی فضای منتقدانه «هفت» دوران جیرانی باشیم.
در دو هفته اخیر عنوان شد که مجله فرهنگی- هنری «کیوسک» به صورت تحلیلی سینما، ادبیات، تئاتر ،موسیقی و اتفاقات روز این حوزه ها را بررسی میکند. این مجله فرهنگی-هنری که به صورت تولیدی راهی آنتن می شود، بخشهای مختلفی دارد و برای شامگاه شنبه ششم مرداد برای دومین هفته پیاپی روی آنتن رفت. اگرچه در این برنامهها به دیگر حوزهها نیز پرداخته شده، در عمل این برنامه از مجریاش احسان عبدیپور کارگردان سینما گرفته تا زمان عمدهاش به سینما اختصاص دارد و کارکردی مشابه هفت برای آن تعریف شده است.
حتی برخی از عوامل این برنامه دقیقاً همان اشخاصی هستند که به عنوان ملحقات اجباری به افخمی داده شدند و در دوره رشیدپور نیز اجرای میانبرنامهها و برخی بخشهای جنبی را در کنترل خود داشتند. با اینکه گفته شده برنامه «کیوسک» برنامه ارتباطی با برنامه «هفت» ندارد،شواهدی نیست که نشان دهد قرار است برنامه «هفت» نیز روی آنتن برود و در عین حال بعید است دو برنامه با محتوای سینمایی در شامگاه جمعه و شنبه روی آنتن این شبکه برود. بنابراین باید کار «هفت» را تقریباً تمام شده دانست.
این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که اگرچه نقدهایی به برخی گردانندگان پیشین این برنامه وجود داشت، «هفت» یکی از مهمترین برندهای تلویزیون محسوب میشد و انتظار میرفت به هر قیمت ممکن شاهد تداوم پخش این برنامه باشیم. حجم مخاطبانی که «هفت» برای شبکه سوم سیما میآورد، به حواشیاش میارزید اما متأسفانه ابتدا پله پله این برنامه به مجریان ضعیف و ضعیفتر سپرده شد و اکنون این برنامه به چنین سرنوشتی رسیده است. باید دید آیا نادیده گرفتنِ برند هفت با تصمیم مدیران ارشد تلویزیون صورت پذیرفته یا این اقدام درون شبکهای است؟