فارن پالسی عنوان کرد؛

آمریکا چگونه می تواند ایران را برای پذیرش یک «معامله موشکی» متقاعد کند!؟

مارک فیتزپاتریک، دستیار معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و رئیس کنونی مؤسسه‌ بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) و «مایکل المان»، عضو ارشد این مؤسسه در مقاله مشترکی در نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» بر لزوم حصول یک توافق موشکی بین آمریکا و ایران در زمینه موشک های بالستیک تأکید کردند.
کد خبر: ۸۲۶۳۲۸
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 18 August 2018
|
30212 بازدید
|

مارک فیتزپاتریک، دستیار معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و رئیس کنونی مؤسسه‌ بین‌المللی مطالعات استراتژیک(IISS) و «مایکل المان»، عضو ارشد این مؤسسه در مقاله مشترکی در نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» بر لزوم حصول یک توافق موشکی بین آمریکا و ایران در زمینه موشک های بالستیک تأکید کردند.

به گزارش «تابناک»؛ فیتزپاتریک و المان در این مطلب خواستار دادن امتیازاتی از سوی دولت آمریکا برای متقاعد کردن ایران برای مذاکره بر سر موشک های بالستیک شدند.

در ادامه این مطلب آمده است: به غیر از کشورهایی که در کمپین ضد ایرانی حضور دارند، غیر محتمل است که کشور دیگری آمریکا را در موضع خصمانه اش علیه ایران همراهی کند؛ اما به همان صورتی که رهبران کشورهای اروپایی تلاش می کنند تا برجام را حفظ کنند، باید به دنبال این باشند تا دلایلی مشترک با واشنگتن برای رسیدگی به نگرانی هایشان پیدا کنند.

یک مسأله کلیدی تهدید بالقوه موجود در برنامه موشکی بالستیک ایران است: اگر ایران یک روز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای بگیرد، برخی از موشک هایش که توانایی حمل کلاهک را دارند، می توانند برای حمل کلاهک هسته ای مورد استقاده قرار بگیرند.

یکی از سه دلیل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، برای خروج از توافق هسته ای همین نبود محدودیت در برنامه موشکی ایران بود؛ اما ترامپ هیچ راهکاری، به غیر از این درخواست غیرمعقول که ایران تمام موشک هایش را کنار بگذارد، ارائه نداد. با توجه به نقش کلیدی موشک ها در قدرت دفاعی و بازدارندگی ایران، کنار گذاشتن تمام برنامه ی موشکی به هیچ وجه ممکن نیست.

راهی بهتر وجود دارد. دولت های نگران باید مانع توسعه ی موشک های بالستیک قاره پیمای ایران شوند و آنها را در برد 2000 کیلومتر محدود کنند که البته پیش از این ایران اعلام کرده بود، این میزان، حداکثر مسافت مورد نیازش است. در حالی که ایران به کلی این محدودیت را برای خودش اعمال کرده است، نشانه هایی از دور زدن این محدودیت برای ساخت سیستم های دور برد دیده می شود؛ بنابراین، وجود یک توافق موشکی که شامل قوانین اجرایی و بازبینی می شود، مورد نیاز است.

آمریکا چگونه می تواند ایران را برای پذیرش یک «معامله موشکی» متقاعد کند!؟

ایران هرگز چنین محدودیتی را اجرایی نخواهد کرد و بازبینی ها و اقدامات جزایی برای کنترل برنامه ی موشکی اش را نخواهد پذیرفت، مگر آن که در ازای آن چیزی نصیبش شود. به عنوان یک بده و بستان، ایران می تواند اجازه ی ادامه ی برنامه ی پرتاب فضایی اش را داشته باشد اما با محدودیت تکنولوژی و شفافیت قوانین تا خطر پرتاب موشک ها با مقاصد نظامی به حداقل برسد.

محدودیت های فنی برای به حداقل رساندن خطر سیستم پرتاب فضایی ایران، به نفع مذاکرات جاری آمریکا با کره ی شمالی نیز خواهد بود. این که دقیقا منظور پیونگ یانگ از تعهد به خلع سلاح هسته ایش، که دو ماه پیش در سنگاپور به ترامپ قولش را داده بود، چیست، هنوز نامشخص است. این تعریف یکی از اصلی ترین مشکلات مذاکرات، قبل و بعد از نشست بوده است.

موشک های با قابلیت حمل سلاح هسته ای کره ی شمالی، هم کوتاه برد و هم دور برد، باید جزئی از توافق خلع سلاح هسته ای باشند. موشک های ماهواره ای غیرنظامی کره شمالی، اگر محدودیت و شفافیت لازم را رعایت کنند، می توانند این بار مستثنا باشند.

محدود کردن برد موشک های ایران به 2000 کیلومتر تهدید بالقوه ایران علیه اسرائیل، عربستان، بحرین، امارات و سایر کشورهای همسایه را حذف نخواهد کرد. ایده آل ترین حالت این بود که ایران تمام موشک هایی که قابلیت حمل 1100 پوند بار در بازه ی حداقل 180 مایلی را دارند، کنار بگذارد؛ اما هشت تا از سیزده سیستم موشک های بالستیک فعلی ایران فراتر از این محدوده هستند.

اما اگر بخواهیم صادقانه به این مسأله نگاه کنیم، ایران توانایی موشکی اش را تا این حد محدود نخواهد کرد، به ویژه هم اکنون که دشمنان منطقه ایش نیروی هوایی شان را تقویت کرده و توانایی موشکی شان را بدون هیچ محدودیتی ارتقا داده اند. درست این است که توافق محدود کردن برد موشک ها باید تمام کشورهای منطقه را شامل شود. حالا که این طور نیست، مقامات ایرانی به انگیزه های دیگری برای رضایت دادن به این توافق احتیاج دارند – مانند مستثنا شدن برنامه ی فضایی که قبلا به آن اشاره کردیم.

کشورهای غربی باید به جای به کار گرفتن اقداماتی مطلق برای تضعیف برنامه ی موشکی ایران، از این فرصت برای ممانعت از شکل گیری خطرناک ترین سیستم موشک های دوربرد استفاده کنند.

مایه تأسف است، پیش از این توافقاتی خلاقانه و از نظر فنی دقیق برای مهار توسعه موشک های بالستیک ایران و کره ی شمالی ارائه نشده اند. با این حال، هنوز هم خیلی دیر نشده است و به طور فزاینده ای لازم الاجرا هستند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸۲
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
به نظر بنده که آدم سیاسی نیستم ولی به عنوان یک ایرانی از تحریم دارم آسیب میبینم، تا برد موشکهامون به خاک آمریکا نرسه هیچ مذاکره ای موثر نخواهد بود.
اگر برد موشکهامون به خاک آمریکا رسید اونوقت باید بنشینیم مذاکره کنیم که قابلیت حمل کلاهک هسته ای داشته باشه یا نه.
تاریخ به ما نشون داده فارق از نوع حاکمیت، ایران باید همیشه قوی باشه تا آسیب نبینه. کشور ضعیف همیشه تو سری خوره.
هیچوقت زمان موشک باران رو از یاد نمیبرم که با سن کمم فریاد میزدیم موشک جواب موشک.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
اخر سونوشت ما ما یا میشه عراق یا میشه کره شمالی که به چمن خواری میفتیم.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
انشاالله چهارصد سال دیگه، وقتی آمریکایی ها از این سیاره رفتن نویده شما به نمایندگی از ما وصیت کن بره مذاکره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
عمر شما کفاف نمیده روزی رو ببینی که برد موشک ما به امریکا برسه برادر!!!
برد موشکهای کره جنوبی یا ژاپن به نظرت تا کجا میرسه؟
عجیبه که تو مردم هنوز این مزخرفات طرفدار داره
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
علی الحساب یه 500 سالی باید صبر کنی فعلاً
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
با سفره خالی و زن و بچه حرف بزن نه از روی شکم سیری !!! اون موقع من هم شعار میدادم اما سفره خانه مان خالی نبود.
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
کره شمالي موشک داشت و مردمش علف ميخوردن
رنگ و روي مردم کره جنوببي را با شمالي مقايسه کن
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
چرا بردشون نرسه ؟ شما چهار تا ناودان رو لحیم کن سر هم تا میخوره خرج بریز توش سه دور ، دور کره زمین میگرده آمریکا که جای خودش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
سلام،
خطاب به دوستانی که مردم کره شمالی را اینقدر ضعیف می پندارند باید گفت که این مردم ترجیح می دهند علف بخورند ولی توسری نخورند
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
تا امثال شما تئوریسین این مملکت هستند سال به سال این کشور به نابودی نزدیکتر می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
پاسخ به دوستی که در خصوص ژاپن و کره صحبت کردند اینکه ژاپن رسما اعلام کرده بمب هسته ای ندارد اما تکنولوژی آن را بدست آورده که به محض احساس نیاز در کمتر از دو ماه بمب هسته ای بسازد پس فکر نکنید چون ژاپن هراسی راه نیافتاده پس ژاپن قدرت نظامی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
اونایی هم که فکر میکنن اگر با امریکا مذاکره کنیم امریکا اینجا رو میکنه مثل ژاپن و کره جنوبی یه سنجش ای کیو انجام بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
هسته ای رو دادیم آمریکایی ها باز هم تحریم کردن
موشک ها رو بدیم آمریکایی ها باز هم تحریم میکنن
سوریه و حزب الله و انصارالله رو بدیم آمریکایی ها باز هم تحریم میکنن
ارتش و سپاه و توان دریایی رو بدیم آمریکایی ها باز هم تحریم میکنن
وطن و دین و ناموسمونم بدیم این بی شرفها باز هم تحریم میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
مردم کره جنوبی و ژاپن کار میکنن پیشرفت کردن ، مردم ایران میخوان کار نکنن ، از کار بدزدن ، با زد و بند و دلالی و کلاهبرداری و تقلب و کم فروشی پولدار بشن ، میخان پول مفت گیرشون بیاد بدون زحمت و دایما با ماشیناشون برن شمال جوج بزنن و اونجارو به گند بکشن و وقت تلف کنن و احمقانه فکر بکنن که اگه آمریکا بیاد ، بدون هیچ رنج و زحمتی ، اینجا هم میشه ژاپن و کره جنوبی

پاشو مرد باش غیرت داشته باش هموطنتو دوست داشته باش یاعلی بگو کشورتو بساز آمریکا هیچ کاری برای تو نمیکنه و برای هیچکس نکرده و اگه تو باشی و پاشی ، هیچ غلطی هم نمیتونه بکنه
میلاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
مصداق درستی حرفت اینه که ترامپ حاضر شده برای دیدار با رهبر کشور کوچک کره شمالی به سنگاپور بیاید و از این دیدار اظهار شادی و خوشحالی کنه در حالی که کره شمالی هنوز بمبهای هسته ایش را دارد و موشکهایش به خاک امریکا میرسد اما ترامپ مثل بچه ها از این ملاقات شادی میکند ولی بن سلمان صاحب کشوری بزرگ و پولدار 2 هفته در امریکا دریوزگی میکند و به همه مقامات امریکا عجز و لابه میکند تا از او حمایت کنند دست اخر هم به او لقب گاو شیرده میدهند حالا بفرمایید کدام یک مقتدر هستند کره شمالی بقول شما علف خوار یا عربستان سرشار از نفت اما مثل گاوی شیرده در دست امریکا و اروپا که حتی توان مقابله با یمن منهدم شده را هم ندارد و 4 سال است که بهمراهی 10 کشور دیگر میخواهد گروه کوچکی در یمن را از بین ببرد اما نمیتواند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
اول اون فارغ رو درست بنویس استاد بعد اظهار نظر انقلابی بکن
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
آقا نويد كاملا موافقم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
با نظرتون موافقم ؛ کلا دوستان همیشه شخصیت من میدونم تو کارتون گالیور هستن ، همیشه میگن من میدونم نمیشه ؛ برای اینکه برد موشک هامون به آمریکا برسه باید پایگاههایی توی کشورهای دیگه
داشته باشیم
بهنام
| Germany |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
مردم کره شمالی مثل مردم کره جنوبی در رفاه و آسایش نیستن ولی اجازه هم ندادن سربازای آمریکایی به دختراشون تجاوز کنن! اتفاقی که در ژاپن و کره جنوبی به وفور شاهدش هستیم!!!
#اندکی_شرف
ناشناس
| - |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
ما باید قوی باشیم در تمام زمینه ها آنقدر که کسی
جرات تهدید ما را
نداشته باشد و متقابلا ما نیز کسی را تهدید نکنیم تا
هزینه برای کشور ایجاد نشود آیا بااین مدیریت ضعیف می
توانیم به اون سطح برسیم.؟
کاپی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
آقای بهنام ...

فرقی میبینی بین این دو تا ؟/؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
قابل توجه دوستان خوش خیال و عشق مذاکره و عشق دیپلماسی لبخند که میگن موشک و قدرت نظامی به چه دردی میخوره
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
دوست عزیز 02:08 درسته و کاملا حق باشماست که نه امریکا و نه هیچ کشور دیگه ای نمیاد برای ما و ایران کار کنه
همراه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
از این به بعد نه تنها آمریکا بلکه هیچ کس غلطی نمیتونن بکنند والله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
خواهش من بعنوان یکی از مخاطبین تابناک اینست که نظر من را منتشر کنید.
در غیر اینصورت هیوقت در سایت شما نظر نخواهم داد.
قصدم کمک به کشورم و کسانی است که ایران را از گزند دشمنان دور نگه میدارند.
نگاه به طرز تفکر نویسندگان مقاله های سیاسی و تعلق خاطر آنان به نهادها و بنیادهای سیاسی جهان مهمتر از انتشار مقالات آنان است
متاسفانه تابناک اخیرا به انتشار مقالات مختلف از کارشناسان سیاسی وابسته به بنیادها و نهادهایی روی آورده است که همگی آنان با نظر مثبت به تجزیه جغرافیایی ایران نگاه میکنند.

چندروز قبل هم از ولی نصر در تابناک خواندیم و دیدیم .
این فرد ( ولی ) از حامیان سرسخت و شاگرد پدرش دکتر نصر میباشد و ای پدر و پسر از کسانی هستند که همواره مسئولان ایران را به جنگ با همسایگانشان تشویق کرده و میکنند.

دکتر نصر در زمان پهلوی ها نیز مشوق جنگ با سنی ها بود.
فردی که در این صفحه مقاله اش را میخوانید از عناصر کشور بدنام کشور ا......ن است.

بین ایران و آمریکا هیچگاه درگیری نظامی مستقیم رخ نخواهد داد همانطور که رهبری نظام فرمودند اما مسئولان نباید فکر کنند این به معنای عدم جنگ است چون آمریکا برای جنگ با ایران از نیروهای شرور و تجزیه طلب که مقیم کشورهای همسایه هستند علیه ایران استفاده خواهد نمود.

با مقالات خائنان مردم را منحرف نکنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
تلاوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
اگه موشکارو از دست بدیم بدبخت و بیچاره ایم از ما گفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
نه چندان چون بجاش تا دلت بخواد کنسرت پاپ و رقص مختلط داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
شیوه امریکا از قبل همین بود به عراق و لیبی توجه کنید دقیقا همین حربه رو براشون به کار برد اولی رو با تحریم ده ساله زمینگیر و بعد از تضعیفش کارشو ساخت دومی هم از ترسش موشک هاشو کرد تو کشتی و روانه واشنگتن کرد بعد که لیبی خلع سلاح شد ناتو حمله کرد و کارش ساخت. تو خواب ببینن ایران دو دستی خودش خلع سلاح کنه.این بابایی هم که این مقاله رو نوشته تو توهم سیرمیکرده یا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
موشک بدیم بدبختیم ندیم بدبختیم چیکار کنیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
چرا متوجه نیستید. تمام اینها فقط بهونه برای تحریم و رژیم چنج در ایرانه.

موشکهای ایران مثل غنی سازیش که حتی یه نیروگاه هم برای استفاده ازش نداره به درد نخوره.

الان تمام دشمنان ایران به اخرین سیستم ماهواره ای و ضد موشکی مجهز ان.

موشکها با کمک ماهواره به محض پرتاب شناسایی میشه پر سرعت ترین موشکها هم چند ساعت طول میکشه که به‌اسراییل برسه. تو چند چند ساعت سیستمهای ضد موشک ‌پیشرفته که همه دشمنان ایران بهش مجهز هستند دهها بار فرصت از بین بردن موشک رو دارن.

ایران بعد از خارج کردن دخیره اورانیومش که چند دهه جمع کرده بود الان مثل ببر بی دندونه. چیزی برای مذاکره نداره. تحدیدی هم نیست واسه کسی.

هدف ففط رژیم چنجه. اینها بهونه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
تو چه بزدل کم سوادی هستی. برو از دوتا آدم با خبر سوال کن یه کم احساس ایمنی کنی. اگه اینطور بود که تو گفتی ایران خیلی سال پیش بمباران میشد و تمام.
همین دو سال پیش مگه نبود که ایران با شش موشک اهداف داعش مستقر در خاک سوریه رو با خاک یکسان کرد و هیچ سیستم ضد موشکی هم نتونست حتی به سمت موشکهای ما پرتاب بشه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
دقیقا به همین دلیل مانع برنامه ی فضایی ایران هستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
معلومه اطلاعاتت خیلی کمه برادر که میگی چندین ساعت طول میکشه
قاف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
موشك رو با اتوبوس اشتباه گرفتي
موشك هاي بالستيك با خروج از جو سرعت فراصوت دارند
تا اسرائيل 7 دقيقه اي ميره نه چند ساعت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
زرشک! آمریکا عزا گرفته برای موشکهای ایران، رفیقمون هنوز در هپروت به سر می بره!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
مملکت آب نداره ضروریات اولیه زندگی مردم و عدالت اجتماعی وجود نداره فساد رگ و پی کشور رو گرفته تو به فکر موشکی؟!!!!
ناشناس
| Iceland |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
سیستمهای ضد موشک در برابر باران موشک کارایی ندارند.
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
همین موشک های به درد نخور اینقدر اونا رو ترسونده؟؟؟ببین یارو جنگ ارزی با هند و ترکیه راه
انداخت فقط و فقط چون دارن از ایران نفت میخرن
ناشناس
| Netherlands |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
پرفسور همین موشک هایی که میگی از لبنان چه قدر طول میکشه که برسه؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
وقتی اطلاعات تخصصی نداری نظر نده

موشک های ایران در کمتر از ده دقیقه به اسراییل میرسند نه چند ساعت

هنوز هیچ سیستم ضد موشکی ساخته نشده که کاملا قابل اطمینان باشه وگرنه آمریکا دیگه از چین و روسیه حساب نمیبرد و حداقل اینکه روسیه رو برای همیشه از سر راه خودش برمیداشت

حتی یک موشک هسته ای میتونه برای همیشه اسراییل یک وجبی رو نابود کنه چون انفجار یک موشک هسته ای در اسراییل باعث فراری شدن بقیه اسراییلی ها به آمریکا و اروپا میشه و بدترین آفت برای حیات اسراییل ، مهاجرت معکوسه

حتی اگه از 10 موشک شلیک شده به اسراییل ، 9 تای اونها هم منهدم بشه و فقط یکی به هدف بخوره ، و اون یکی حامل کلاهک هسته ای باشه ، نه آمریکا و نه اسراییل هیچوقت ریسک حمله به ایران رو نمیکنن مگر اینکه قبلش با خلع سلاح کامل مطمین بشن که ما موشک نداریم . دقیقا مثل بلایی که سر صدام احمق و ملت عراق آوردن

ما نباید موشک ها رو بدیم حتی اگه به چمن خوردن افتادیم بلکه باید سلاح هسته ای هم بسازیم
موشک ساز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
عزیز دل برادر موشک های دور برد وارد جو میشن بعد از طی منحنی بصورت مستقیم میخورن ب هدف همچین هم ساده نیس دفع کردنش و گرنه تا الان تارو مار کرده بودن مارو موشک هم یکی دو تا فایده نداره که وقتی با تعداد زیاد شلیک بشه قطعا موثره و در مورد زمان برخورد ب هدف ب ساعت نمی‌رسه سرعتهاشون بالای چند ماهه و البته ما نیاز به ماهواره های روسیه و چین خواهیم داشت برای نقطه زنی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
"پر سرعت ترین موشکها هم چند ساعت طول میکشه که به‌اسراییل برسه"
کارشناس اسرائیلی میگه 7 دقیقه تا تلاویو برادر!!! کجایی؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
چند ساعت؟...دوست عزیز تا به حال سیستمی ساخته نشده که بتونه موشک های بالستیک رو رهگیری و منهدم کنه اون هم وقتی که در حجم بالا به سمتشون سرازیر می شن و تمام ترس این کشور ها هم از همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
قاره پیما از جو خارج میشه و قابل رهگیری نیست دکتر
بهزاد
|
United States of America
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
کاش اول زیربنای اقتصادی مملکت رو توسعه میدادیم و به حدی میرسیدیم که اینقدر راحت تحریم نشیم، بعد میرفتیم دنبال برنامه های نظامی. اینهمه به آمریکا فحش میدیم و صبح تا شب مرگ بر آمریکا میگیم، ولی حتی نون خوردنمون هم به نرخ دلار بستگی داره. شتر سواری که دولا دولا نمیشه. هم شاخ شونه بکشیم و هم محتاج پولشون باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
وقتی در امنیت کامل هستی درکی از عدم امنیت برای پیشرفت اقتصادی نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
آمریکا و روسیه و چین فقط به فکر خودشانند و باید هم باشند
ما هم باید فقط به فکر خودمان باشیم و بس
پیشرفت نظامی برای هر کشوری از واجبات هست
پیشرفت اقتصادی واجب تره ولی هر دو تاش با هم خوب هست و بدون هم میشه کره شمالی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
با نظر این دوستمون موافقم امنیت یه مقوله دو وجهی هست ... نمی شه که امنیت نظامی داشته باشی ولی اقتصادی نه ...وقتی می شه از امنیت به طور کلی حرف زد که دوتاش کنار هم باشن ... مثل کشور چین ... که از نظر اقتصادی و نظامی یعنی دو مولفه امنیت جلو هستن که وقتی موشکی رو آزمایش می کنن اصلا هیچ واکنشی از سوی مجامع بین المللی دیده نمی شه یا حداقل کمتر به این موضوع می پردازن... چیزی که در مورد کشور چین مشخصه اینه که کشورهای دشمنی مثل امریکا بیشتر از قدرت اقتصادی چین هراس دارن تا قدرت نظامی ... به نظر من بهتر این هست که روی دو مولفه امنیت کار بشه و هر دو پا به پای هم به شکوفایی برسن ... و الا در نبود یکی دیگری اثربخشی خودش رو از دست می ده مثل همین الان ما ... مهم نیست که برد موشکهامون چقدر باشه وقتی با یک تحریم کل اقتصاد می پاشه و روز به روز بر اعتراضات اجتماعی افزوده می شه دیگه مولفه نظامی اثربخشی نداره و الا هیچ کسی مخالف پیشرفت مملکتش نیست ... با تشکر از تابناک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
بنده در رستورانی در توکیو وقتی نحوه رفتار یک آمریکایی را با رستوران دار ژاپنی دیدم آرزو کردم که کاش این کشور هیچوقت اینقدر پیشرفت نکرده بود ولی عزت مردمش حفظ می شد، موضوعی که متاسفانه برای ژاپنیها عقده شده
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
وقتی زیربنای اقتصادی کشور درست بشه چه نیازی به فحش دادن به آمریکا است؟ این فحش ها دقیقا به خاطر اینه که علت مشکلات کشور که در داخل کشوره رو منحرف کنند به سمت خارج کشور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
بدون قدرت نظامی نمیشه قدرت اقتصادی شد
آمریکا هم وقتی ابرقدرت یکه تاز جهان شد که بمب هسته ای ساخت و به پشوانه قدرت هسته ای و نظامی ، توانست دلار را پول واحد جهانی کنه و با چاپ پول بدون پشتوانه ، 70 سال از دنیا کلاهبرداری کنه

ما اگه همین قدرت نظامی نصفه نیمه رو هم از دست بدیم ، دیگه نان خالی هم برای خوردن نخواهیم داشت و همین اقتصاد نیم بند را هم از دست خواهیم داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
ناشناس 18,8 تعریف شما از امنیت فقط اینه که رو سرمون موشک نباره نه خیر برادر من امنیت یعنی امنیت غذای امنیت داروی امنیت صنعتی و سایر موارد الان از گرسنگی داریم می‌میریم بعد میگیم امنیت داریم کسی که کلیه و اجزای بدنشو بخاطر کارایه خونه میفروشه یا بچشو میفروشه یا کودکان کار که چه بلاهای سرشون میارن برو معنی امنیت و از اونا بپرس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
زیر ساخت رو جاسوس های انگلیس نمیزارن درست شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
تو اگه داری از گرسنگی میمیری چرا ساعت 10-11 روز کاری توی نت میچرخی برو کار کن پول درار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد آمریکا ایران را در این زمینه متقاعد کند!

اگر خیانتی در این زمینه بخواهد توسط هر مسئولی صورت پذیرد قیامی خواهیم کرد که در خواب هم نخواهید دید!

قیامی بس خطرناک تر از قیام گرسنگان که طومار خائنین به کشور عزیزمان ایران را یکبار برای همیشه در هم بپیچیم
پاسخ ها
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
اوه اوه چه خشن
کاپی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
اتفاقا آمریکا منتظره اجازه شما بود فقط .
خوابای خوب ببینی شبت بخیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
یادش بخیر فداییان اسلام
دیگه تکرار نمیشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
خارج از همه مسائل که ممکن است وجود ذاشته باشه یا اینکه نطام اسلامی ، دمکراتیک ، دیکتاتور سوسیالیستی ویا هرچیز دیگر باشه...بنده اگر یک پست سیاسی و البته اجرایی داشته باشم با تمام قوا برنامه نظامی کشور را درتمام زمینه ها و سطوح با فدرت به پیش خواهم برد حتی توی شدیدترین تحریم ها، حالا اگر از روی فشار مجبورم باشم روی آن مذاکره کنم و یا امتیاز بدهم باز این عقب نشینی تاکتیکی بوده و استراتژی ادامه دادن راه خواهد بود...توانا بود هر که دانا بود...توی این دنیایی که در حال حاضر ما هستیم هرکس قدرت داشته باشد هم رفاه خواهد داشت هم عزت و لازمه داشتن قدرت هم داشتن دانش و مجهز بودن به علم است....
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
کسانی جنگ شهرهای زمان جنگ را بیاد دارند میدانند چه حقارتی ست که سلاح روز را برای دفاع از خود نداشته باشی کاش حواشی دیگر در کار نبود کاش به جای محو اسرایل روی موشکها می‌نوشتند فقط برای دفاع آن وقت منه مخالف هم در ایجاد زنجیره انسانی برای دفاع از دستاورد دفاعی کشورم شرکت می‌کردم آن وقت راهپیمایی ها فرخوان دولتی اضافه کار وغیره نمی خواست همه با جان دل برای حمایت می‌آمدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
داداش گلم، امروز محو اسرائیل همان دفاع از ایرانه.
چه کسی در دهها سال گذشته جز اسرائیل تلاش کرده تا ایران رو ناامن کنه؟ خب یه کم فکر کن عزیزم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
تو که منفی دادی جنگ بشه چیکار میخوای بکنی نامرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
اون چیزی که باعث اقتدار یک کشور هست،فقط برد موشک‌هاش نیست.رضایت مردم از وضعیت عمومی کشورشون هم هست.
صدام هم بُرد موشک‌هاش خیلی زیاد بود.حتی چند تا هم به اسرائیل شلیک کرد.
الآن صدام کجاست؟موشک‌هاش تونستند نجاتش بدهند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
مردم عراق کجا هستند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
قدرت نظامیش را واگذار کرد تا به کشورش حمله کردند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
شعار نده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
صدام دست نشانده بود جانم. و قبل از حمله به عراق بیش از ده سال بود که داشتن موشکهاشو نظارت و کنترل و درواقع نابود میکردن. با این همه صدام تونست 39 موشک به تل آویو شلیک کنه.
مطمئن باش اگه با ما بخوان بجنگن در همون روز اول چند برابرش، موشک و سرباز جان برکف برای نابودی اسرائیل روانه میکنیم. این چیزیه که آمریکا و اسرائیل رو می لرزونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
یعنی الان میگی موشک بزاریم کنار االان هر موشکی که ساخت میشه اهن داره اینا از کارخونه فولاد میخرن سیستم برق داره هزاران شغل ایجاد میکنه چرا متوجه نمی شید انقد سریع نظر ندید تباناک بخاطر خدا چاپ کن
ناشناس
| Iceland |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
قدرت موشکی فعلی ما با صدام قابل مقایسه نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
چون صدام احمق موشک هایش را دو دستی به آمریکا تقدیم کرد تا دو روز بیشتر بتواند حکومت کند
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟