رئیس گروه جستجوی هواپیمای مسافربری JT610 شرکت لیون ایر اندونزی که با 189 مسافر در دریای جاوه سقوط کرد، گفت: پس از 6 روز جستجو در این دریا بقایای اجساد 73 مسافر، بخشی از بدنه هواپیما و یکی از دو جعبه سیاه آن در اعماق دریا پیدا شده است.
به گزارش ایرنا و براساس اعلام مسئولان اندونزیایی بیش از 50 غواص در 40 متری عمق دریای جاوه در شرق اندونزی 6 روز تلاش کردند تا جعبه سیاه دوم را نیز بیابند که به گفته کارشناسان به دلیل شدت تصادم، این جعبه برخلاف جعبه سیاه اول هواپیما احتمالا نابود شده است.
جعبه سیاه اول روز جمعه در این آبها توسط یکی از غواصان در میان گل و لای کف دریا پیدا شد، اما دستگاه ضبط صدای کابین خلبان به عنوان جعبه سیاه دوم هواپیما، تاکنون پیدا نشده است.
طبق گزارش شبکه تلویزیونی مترو اندونزی، در این مدت یکی از غواصان عملیات جستجو به علت فشار زیاد بر ریه هایش که در عمق دریا وارد شد، جان خود را ازدست داد.
هواپیمای بوئینگ «737ماکس 8» متعلق به شرکت«لیون ایر» بامداد دوشنبه (29 اکتبر) هفتم آبان ماه ازجاکارتا عازم شهر «پانگکال پینانگ» در جزیره «بانگکا» اندونزی بود که 13دقیقه پس از پرواز، در دریای جاوه در شرق این کشور سقوط کرد.
نخستین و بدترین فاجعه هوایی اندونزی در 26 سپتامبر 1997 بوقوع پیوست. در این حادثه یک فروند ایرباس 300 در منطقه مدان این کشور با 234 مسافر سقوط کرد که همه سرنشینان آن کشته شدند.
محمود سیائوقی رئیس گروه جستجوی هواپیمای سقوط کرده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران این کشور در مورد نتایج فعالیت های عملیات جستجو در 6 روز گذشته گفت : غواصان این گروه موفق شدند بقایای 73 نفر از 189 مسافر هواپیما را در اعماق این آبها پیدا کنند که تاکنون فقط 4 مورد از آنها مورد شناسایی قرار گرفته اند.
اسکای نیوز به نقل از وی گزارش داد: غواصان مجبورشدند در آبهای بسیار عمیق و تاریک و پرشدت از جریانات دریایی برای بیرون آوردن بقایای هواپیما و اجساد مسافران حتی بیش از 100 فوت فرو روند که این موضوع سبب مرگ یکی از غواصان شد.
وی انتشار عکس یک کودک نجات یافته در شبکه های اجتماعی از این سانحه هوایی را غیرواقعی خواند و گفت که تمام مسافران این هواپیما جان باخته اند.
برخی رسانه های اندونزیایی گزارش دادند، عکس منتشره از این کودک در شبکه های اجتماعی مربوط به دقایقی است که در سال جاری در یکی از سواحل اندونزی با مسافرانش غرق شد اما این کودک از سانحه جان سالم به در برد.
طبق گزارش جاکارتا پست نیز کمیته ایمنی حمل و نقل هوایی در اندونزی نیز اعلام کرد که نتایج اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه اول هواپیما یکماه دیگر منتشر می شود و انتظار می رود علت سقوط در اطلاعات ثبت شده در این جعبه وجود داشته باشد.
گفته می شود هواپیمای سقوط کرده، در آخرین پروازش چند ساعت قبل از سقوط در مسیر جاکارتا به بالی دارای نقص فنی بوده که مسئولان هوایی اندونزی می گویند این نقص رفع شده بود.
هواپیمای بوئینگ «737ماکس 8» در سال 2016 به صنعت هوانوردی جهان پیوست و شرکت هواپیمایی اندونزی بتازگی از فهرست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا برای امنیت پرواز خارج شده است.
ترددهای هوایی و دریایی در اندونزی با بیش از 17 هزار جزیره و افزون بر 260 میلیون نفر جمعیت، روزانه بسیار زیاد است اما صنعت هوایی و دریایی در این کشور عمدتا ارزان و بی کیفیت ارزیابی شده و به همین دلیل به طور مستمر شاهد سوانح هوایی و دریایی است.