ملاک‌های رتبه‌بندی خوابگاه‌ها چیست؟

کد خبر: ۸۵۳۱۹۶
|
۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 20 November 2018
|
2027 بازدید

یکی از مسئولان خوابگاه دانشگاه خوارزمی می‌گفت: این شاخص‌های رتبه‌بندی مانند این است که به فرد ساکن در اتاقی در زیرزمین خانه‌ای در زعفرانیه بگوییم تو پولدار هستی.

به گزارش دانشجو،  مطهره مختاری؛ تبعیض چیزی است که هر کسی را آزار می‌دهد. تبعیض در رفتار پدر با فرزندانش که عموما ترجیح داده‌شدن یک نفر به دو سه نفر است نمونه کوچکش است و استخدام فلان آقازاده در فلان پست شهرداری با استفاده از موقعیت پدر محترم که نماینده مجلس هستند هم می‌شود نمونه‌ی تقریبا بزرگش. حالا دیگر کاری به وام میلیاردی گرفتن- آن هم بی‌نوبت- توسط بعضی‌ها نباید داشت.

بعضی تبعیض‌ها هم قانونی است منتهی ربطی به ژن خوب ندارد. به شانس بستگی دارد. در کدام دانشگاه درس بخوانی و خوابگاه دانشگاه کجا قرار داشته باشد و چگونه باشد. الان یک مجتمع خوابگاهی تقریبا نوساز با تمامی امکانات از نظر صندوق رفاه «درجه یک» است و یک مجتمع خوابگاهی با قدمت پنجاه سال و امکانات نصفه-نیمه هم «درجه یک» است.

از کرج تا کرج
پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج است و دانشگاه خوارزمی هم یک پردیس در کرج دارد. هر دو خوابگاه دارند، اما این کجا و آن کجا.

شانزده ساختمان خوابگاه دانشگاه خوارزمی عمدتا چهار طبقه‌اند و دو لاین دارند. یک لاین با طبقه همکف بدون اتاق، طبقه دوم سه، طبقه سوم دو و طبقه چهارم یک اتاق که همگی پنج نفره‌اند و در لاین دیگر طبقه همکف بدون اتاق و بقیه طبقات ده اتاق سه نفره دارند. البته استثائاتی هم هست که از گفتنشان می‌گذریم.

تمامی این ساختمان‌ها قبل از انقلاب محل استراحت نظامیان بوده واین یعنی ساختمان‌هایی بدون آشپزخانه، سایت، سالن مطالعه و سالن تلویزیون. پارسال بعد از حدود چهل سال آخرین سینک ظرفشویی را از سرویس بهداشتی به آشپزخانه منتقل کردند و بالاخره بعد از سال‌ها آشپزخانه‌ی خوابگاه‌ها نیز نکمیل شده. کولر تمامی اتاق‌ها در ایوان است و باد سرد مستقیم از شیشه تکه‌شده و برداشته‌شده پنجره وارد اتاق می‌شود. گرمایش اتاق‌ها هم با رادیاتور است. کمد‌های فلزی زشت و فرش‌های کهنه و یخچال‌های قدیمی که حتی قابل تعمیر هم نیستند. از آخرین رنگ‌آمیزی اتاق‌ها شش سال می‌گذرد. شیر آب شرب هم در فاصله حدود پنجاه سانتی متری از سطح زمین در آشپزخانه قراردارد و زیرش یک سطل گذاشته‌اند. مشکل فرسودگی سقف خوابگاه‌ها هم به مشکلات اضافه شده.

خوابگاه پردیس کشاورزی دانشگاه تهران هم از ابتدا برای کاربری خوابگاهی ساخته‌شده. فقط هم چهار ساختمان است. یک ساختمان دو طبقه و بقیه ساختمان چهار و پنج و شش طبقه هستند و در هر طبقه حداقل ببست اتاق قرار گرفته. ساختمان‌ها هرسال به طور مرتب بازسازی می‌شوند. کف راهرو‌ها سنگ است و اتاق‌ها کمد دیواری دارند. داخل هر اتاق حداقل یک میز مطالعه هست. آب تصفیه شده جایگزین آب کم کیفیت کرج شده. سیستم سرمایش استاندارد است و گرمای اتاق‌ها را رادیاتور تامین می‌کند.

هفت خوان «صندوق رفاه»
صندوق رفاه همان مرجعی است که خوابگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کند. از نظر این مرجع تمامی ساختمان‌های خوابگاه پردیس کرج دانشگاه‌خوارزمی تا سه سال پیش درجه یک بوده‌اند یعنی هم قیمت با خوابگاه پردیس کشاورزی دانشگاه تهران.

سال‌ها دانشجویان خوابگاهی این پردیس و شاید خود شما هزینه خوابگاه درجه یک را پرداختید و خدمات خوابگاه درجه سه را دریافت کردید.

به سراغ مسئول خوابگاه‌های دانشگاه خوارزمی رفتیم. آقای توکلی وجود تبعیض را تایید کرد و منشا آن را ایرادات موجود در ملاک‌های رتبه‌بندی خوابگاه‌ها برشمرد. به سراغ شاخص‌های رتبه‌بندی خوابگاه‌ها می‌رویم.

شاخص شماره ۱: در دسترس بودن خوابگاه
شاخص شماره ۲:وضعیت کیفی ساختمان خوابگاه
شاخص شماره ۳: مجموعه اتاق‌های خوابگاه
شاخص شماره ۴:سرانه فضای اتاق دانشجو
شاخص شماره ۵:امکانات درمانی- رفاهی
شاخص شماره ۶:امکانات عمومی
شاخص شماره ۷:تجهیزات و امکانات خوابگاه و اتاق‌ها

در کل هفت شاخص برای رتبه‌بندی در نظر گرفته می‌شود که شاخص اول، شاخص اصلی‌ست و در تعیین رتبه از تمامی شاخص‌ها مهم‌تر است.

حالا به سراغ دانشگاه خوارزمی می‌رویم. دانشگاه خوارزمی اگرچه در ۵ شاخص اصلا وضعیت خوبی ندارد، ولی در شاخص شماره یک شرایط بسیار خوبی دارد و دانشکده، سلف، درمانگاه، مرکز خرید و مراکز ورزشی بسیار به خوابگاه نزدیک است. چرا که پردیس کرج بسیار بزرگ است و تمامی موارد بالا داخل دانشگاه است و خود دانشگاه در حصارک کرج قراردارد.

آقای توکلی -همان مسئول خوابگاه- توضیح داد که اگر دسترسی خوب خوابگاه‌های دانشگاه خوارزمی در نظر گرفته نشوند. این ساختمان‌ها خوابگاه‌های درجه سه خواهند بود. مسئولان دانشگاه بعد از نامه‌نگاری‌ها و رفت‌وآمد‌های فراوان به صندوق رفاه سال گذشته توانسته‌اند سه ساختمان را به درجه دو تنزل دهند و امسال هم با همین رفت‌وآمد‌ها تمامی خوابگاه‌ها درجه دو شدند.

قیمت خوابگاه درجه یک و دو با هم برابر است، اما خوابگاه‌های درجه یک هر سال ده درصد افزایش قیمت دارند. اگر رتبه خوابگاهی پایین باشد صندوق برای تعمیرات و اصلاحات به دانشگاه کمک می‌کند. درصدی از واریزی دانشجویان به صندوق رفاه برای خوابگاه نیز به دانشگاه داده می‌شود که مقدار آن وابسته به پرداخت دانشجویان است. مثلا در دانشگاه خوارزمی فقط پنجاه درصد دانشجویان هزینه خوابگاهشان را پرداخته‌اند.

خانم نایجی از مسئولان خوابگاه دانشگاه خوارزمی می‌گفت: این شاخص‌های رتبه‌بندی مانند این است که به فرد ساکن در اتاقی در زیرزمین خانه‌ای در زعفرانیه بگوییم تو پولدار هستی.

به جز مسئولین و تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان کسی از وجود چنین مسئله‌ای اطلاع ندارد. اصلا دانشجویانی هم که متوجه چنین تبعیضی شدند علاقه‌ای به پیگیری نداشتند. شاید راه‌حل پیگیری تشکل‌ها باشد، شاید انتشار در نشریه دانشگاهی، شاید شورا‌های صنفی باید وارد شوند شاید هم باید به سراغ مسئولین صندوق رفاه برویم.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟