بازدید 8559

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد ارتداد

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد ارتداد
کد خبر: ۸۵۵۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱ 29 November 2018

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


ارتداد
سؤال 61 : من همسري دارم كه به تمام مقدسات مذهبي ناسزا مي گويد، تقاضا دارم وظائف شرعي مرا تعيين نمائيد كه چطور با كسي كه به پيغمبر و ائمهٔ اطهار و مقدسات مذهبي فحشهاي ناروا و مستحجن مي دهد ادامهٔ زندگي اهم؟

جواب: اگر از روي عمد و اختيار كلمات كفر مي گويد مرتد است، و بايد فوراً از او جدا شويد، و احتياج به طلاق ندارد، و در صورت مرتد ملي بودن او، اگر در ايام عده توبه نكرد عقد شما منفسخ شده است[1].

سؤال 62 : 1 _ در ابتداي جريان انقلاب اسلامي افغانستان افراد زيادي ( كه اعضاي اصيل حزب حاكم خلق و پرچم بوده و اكثر آنان را قشر جوان تحصيل كرده تشكيل مي داد) خود را از حزب خلق و پرچم مجزي نموده يا ملحق به مجاهدين شدند و يا از مسائل سياسي كناره گيري نمودند، تكليف مجاهدين از ديدگاه شرع مقدس اسلام در مورد آنان چه مي باشد؟

2 _ تعداد ديگري [كه عضو احزاب مذكور نبوده اند] در اثر تبليغات و مكر و حيلهٔ حزب خلق و پرچم به آنان پيوسته و بعد از چندي دوباره از آنان جدا شده يا با مجاهدين اعلام همكاري نموده اند و يا گوشه گيري را اختيار كرده اند. تكليف مجاهدين در مورد چنين اشخاص چه مي باشد؟

لازم به تذكر است كه اعضاء اصيل و سازماني خلق و پرچم در ظاهر سخت اظهار ندامت و پشيماني مي نمايند و دستورات دين مقدس اسلام از قبيل نماز، روزه و .... را انجام مي دهند؟

جواب: تا كفر و ارتداد آنها به وجه شرعي ثابت نشود حكم سائر ملمين را دارند، و در صورت ثبوت ارتداد گرچه توبهٔ آنها قبول مي شود ولي حكم ارتداد با توبه ساقط نمي شود.

سؤال 63 : در بعضي از مناطق دور افتاده چو سطح آگاهي مذهبي مردم پاين است هنگام عصباني شدن ( حتي روي كوچكترين مسائل و مناقشات) نعوذ باللّه به خدا و پيامبران و امامان (ع) و امامزادگان ناسزا مي گويند. آيا اين دشنام دادن و ناسزا گفتن ، باعث ارتداد مي شود يا خير؟

جواب: مجرد ناسزا گفتن موجب ارتداد نمي شود.

سؤال 64 : شخصي در حال تحقيق عقائد خود است، يعني مسلمان فطري است وليكن مي گويد آنچه تا حال ياد گرفته ام تقليدي بوده و هم اكنون مي خواهم تحقيق كنم كه مثلاً خدا و يا نبوت هست يا نه، آيا چنين كسي كافر است؟

جواب: تا انكار اصول دين نكرده محكوم به اسلام است.

سؤال 65 : شخصي در جمهوري اسلامي مبادرت به خوردن مشروبات الكلي نموده و به نواميس مسلمانان تجاوز و به مراجع عاليقدر توهين مي نمايد، او نهي از منكر شده اما متاسفانه موثر واقع نگرديده است. تقاضا دارم حكم اللّه را از نظر معاشرت، طهارت ، نجاست و حد شرعي در رابطه با او بيان فرمائيد؟

جواب: اگر ترك معاشرت موجب مي شود شخص مشار اليه دست از اعمال خلاف خود بردارد لازم است از معاشرت با او خودداري نمائيد، و تا ارتداد او ثابت نشود محكوم به حكم سائر مسلمين است.

سؤال 66 :‌ اينجانب زني هستم كه شوهر من مرتد شده است، لطفاً وظيفهٔ مرا در برابر او تعيين فرمائيد؟

جواب: اگر شما يقين به ارتداد او پيدا كنيد ديگر محرم او نيستيد و نمي توانيد با او زندگي نمائيد.

سؤال 67 : پدر، مادر، برادران و بويژه برادر بزرگ اينجانب به اسلام اهميت نداده حتي واجبات را ترك نموده اند، و اگر موقعيت ايجاب كند برادرم اسلام و پيامبر را هم مسخره مي كند. بفرمائيد كه آيا ايشان كافرند يا نه؟ و آيا مي شود در خانهٔ آنان غذا خورد؟ و اگر كافر نيستند تكليف چيست؟

جواب: كسي كه منكر خدا و پيغمبر و ضروريات دين نباشد كافر نيست، و شما اگر مي توانيد ولو با رفتار تان آنها را ارشاد نمائيد.

سؤال 68 : شخصي سالمند با وجود داشتن دختران و پسران كوچك و بزرگ از مدتها قبل ( به لحاظ گرايش فرزندان به مكتبهاي الحادي و جانبداري همسرش از آنان) تنها خانهٔ شخصي خود را رها نموده و به صورت انفرادي زندگي مي كند. اكنون تكليف او را معين كنيد كه آيا مي تواند به خانه بر گردد و بقيهٔ عمر را با آنان زندگي كند يا نه؟

جواب: اگر خانه در ملك او باقيست اختيار با خود او مي باشد و نبايد سبب تقويت و تأييد انحراف آنها شود، و نيز اگر [فرزندان او] منكر يكي از توحيد يا رسالت و يا حكم ضروري دين باشند نجس هستند بايد از آنها اجتناب نمود.

سؤال 69 : اگر شخص مسلماني از دين خود برگشته و عضو يت فرقهٔ ضالهٔ بهائيت ( و يا هر مرامي كه بناء آن بر نفي اديان الهي است) را قبول كرده و حقوق بگير بيت المال نيز باشد، آيا دوباره مي تواند توبه كند مسلمان شود و همچنان از بيت المال استفاده كند، و همچنين آيا بعد از توبه باز هم حكم مرتد دربارهٔ اين گونه افراد جاري است؟

جواب: مرتد فطري گرچه وبه اش قبول مي شود ولي احكامي كه بر ارتداد وي مترتب شده ( از قبيل باطل شدن ازدواج و انتقال اموال وي به ورثه و كيفر ارتداد) با توبه ساقط نمي شود ، و پرداخت حقوق به چنين شخصي از بيت المال تابع مقررات دولت اسلامي است.

سؤال 70 : اگر كسي قرآن يا كتابي كه آيهٔ قرآن در آن است را عمداً يا سهواً به زمين بزند آيا كفر محسوب مي شود يا خير؟

جواب: تا شخص انكار خدا يا رسول يكي از ضروريات را نكند حكم به كفر او نمي شود.

سؤال 71 : اينجانب در مجاورت همسايه اي قرار دارم كه از درويشهاي گنابادي مي باشد ( كه نام بزرگ سلسله شان سلطان حسين تابنده يا رضا عليشاء مي باشد) او با اينكه درويش است مسجد مي آيد، نماز مي خواند، و خيلي هم اظهار علاقه به حضرت عالي مي نمايد . ولي همسايهٔ ديگري داريم كه مي گويد اينان پاك نيستند و معاشرت با آنان حرام است تقاضا دارم نظر خود را در اين زمينه بيان فرمائيد؟

جواب: كسي كه منكر خدا يا رسول يا ضروري دين نيست محكوم به اسلام است، و مؤمنين از هر عملي كه موجب تفرقه است بپرهيزند.

[1] - يعني عقد شما بهم خورده و باطل شده است، بدون اينكه نياز به طلاق باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها