معاون آموزش وزارت علوم با تاکید براینکه تخلفات علمی در دانشگاهها چه از سوی استاد وچه از سوی دانشجو به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و براساس قانون مجلس شواری اسلامی با متخلفان علمی برخورد میکنیم گفت: استاد و دانشجو هر دو مسئول سلامت مقالات خود هستند و باید اگر تخلفی هم صورت میگیرد پاسخگو باشند.
به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون وزیر علوم در مراسم تجلیل از دانشجویان ممتاز دانشگاه صنعتی علم وصنعت که امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد؛ با تاکید بر اینکه در اوایل انقلاب تعداد دانشجویان کشور از نظر کمی ۱۷۵ هزار نفر بوده که امروز این تعداد به ۴ میلیون دانشجو رسیده است گفت: در اوایل انقلاب دانشجویان برای ادامه تحصیل در دورههای کارشناسی ارشد و بالاتر به کشورهای خارجی سفر میکردند اما در حال حاضر در همه حوزهها و شهرهای مختلف مراکز آموزش عالی تاسیس شده است و امکان تحصیل برای تمامی دانشجویان وجود دارد ضمن اینکه در گذشته کمتر از ۳ هزار استاد در دانشگاهها مشغول به تدریس بودند که این آمار امروزه به ۸۲ هزار هئیت علمی افزایش پیدا کرده است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بیش از ۲۷۰ رشته در حوزههای بین رشتهای دانشگاهها تاسیس شدهاند گفت: به تازگی نیز مجوزی برای راهاندازی رشتههای جدیدتر در حوزه بین رشتهای توسط معاونت آموزشی وزارت علوم صادر شده است و قصد داریم این رشتهها توسعه بیشتری پیدا کند.
معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید براینکه دانشجویان ایرانی به راحتی در دانشگاههای کشورهای خارجی پذیرش میشوند و در رقابتهای علمی درخشش خوبی دارند گفت: این وضعیت بیانگر توانمندی بالای آموزشی در کشور است. ضمن اینکه ناگفته نماند پژوهشگرانی میتوانند پژوهشگر خوب باشند که آموزشهای خوب دریافت کنند و برای رسیدن به پژوهش وتحقیقات مطلوب باید از نظر آموزشی قوی باشیم.
شریعتی با اشاره به فشارهای سیاسی اعمال شده به کشور از سوی برخی کشورهای خارجی گفت: این شرایط با مقاومت وتلاش نیروهای جوان وعلمی قابل رفع است و رمز موفقیت در شرایط فعلی را میشود در مقاومت خلاصه کرد ضمن اینکه سیاستهای آموزش علمی طی چند سال گذشته در حوزه اقتصاد مقاومتی طراحی شده و در این راستا حدود ۱۵ طرح از سوی دولت عنوان شد که چهار طرح آن به آموزش عالی و دو طرح دیگر نیز به معاونت آموزش دانشگاهها واگذار شد که در یکی از این طرحها تلاش شد دانشگاهها را به تراز بین المللی برسانیم.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطر نشان کرد: دانشگاه علم وصنعت طرح جامعی برنامهریزی کرد که مورد تایید وزارت علوم قرار گرفت و براین اساس در طرح بین المللیسازی پنج دانشگاه و پژوهشگاه کشور قرار گرفت.
شریعتی در خصوص مصوبات و آیین نامههای وزارت علوم برای دانشگاهها گفت: مصوبهای برای استعدادهای درخشان دانشگاههای سطح یک تدوین کردهایم که براساس آن ۴۰ درصد ظرفیت پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی از میان دانشجویان ممتاز خود دانشگاهها و بدون کنکور جذب شوند. ضمن اینکه آییننامه تحصیل همزمان در دو رشته در دانشجویانی که نبوغ خاصی دارند و از برجستگیهای علمی بالایی بهره مند هستند نیز تصویب شده است که برآن اساس بتوانند رشته دوم را همزمان با دوره تحصیلی خود بدون پرداخت هزینه به مدت دو ترم بگذارند.
به گفتهی وی توجه به دروس کاربردی فنی ومهندسی به منظور افزایش مهارت دانشجویان، ارائه ۴ تا ۱۰ واحد دروس اختصاصی که در معدل نیز تاثیر دارند، آموزش افزایش مهارتهای عمومی که براساس آن امکان اشتغالزایی برای افراد فراهم شود وهمچنین مهارتهای اجتماعی از دیگر آییننامههایی بود که وزرات علوم اجرای آن را برای سال ۹۷ و ۹۸ الزامی کرده است.
معاون وزیر علوم با تاکید براینکه این وزارتخانه مسول اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست، گفت: ما میتوانیم با برنامهریزی های که انجام شده است توان اشتغال پذیری دانشجویان را افزایش دهیم.
به گفته شریعتی نیاسر رصد دانش آموختگان توسط دانشگاهها یکی دیگر از برنامههایی است که وزارت علوم بر اجرای آن مصر است که در این زمینه انجمن دانش آموختگان وفارغ التحصیلان دانشگاه نیز تاسیس شده است ودانشگاهها باید بتواند وضعیت دانشجویان را بعد از فارغ التحصیلی از نظر اشتغال رصد کنند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه سالیانه ۴ هزار دانشجو در دوره دکتری جذب دانشگاههای کشور میشوند خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور وجود دارد و با این فرض که ۲۰ هزار از دانشجویان دکتری بدون شغل هستند نگرانیهای در این زمینه ایجاد میشود.
معاون وزیر علوم با تاکید براینکه روند پذیرش دانشجو در دانشگاههای کشور در دهه ۸۰ مشکلاتی را ایجاد کرده که نیازمند نگاه تحولی دراین زمینه هستیم گفت: خوشبختانه با سیاست وزارت علوم این روند از سال ۹۳ مهار شده است و گامهایی برای ارتقای کیفی آموزش برداشتهایم.
شریعتی نیاسر در بخش پایانی صحبتهای خود با تاکید بر اینکه تقلبهای علمی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست گفت: آموزش عالی کشور یکی از سالمترین فضاها به شمار میرود به همین خاطر کمترین خطاها در این حوزه اتفاق میافتد. بنابراین تقلبهای علمی از دیدگاه ما اگر چه محدود است اما در مقایسه با آنچه که اتفاق میافتد این موضوع قابل توجیه نیست. به همین دلیل لایحه مقابله با تخلف علمی در مجلس شورای اسلامی تصویب وبه دانشگاهها ابلاغ شده است.
وی با تاکید براینکه استاد و دانشجو هردو مسئول سلامت علمی مقالات هستند گفت: براساس قانون مصوب مجلس در زمینه مبارزه با تخلفات علمی استاد ودانشجو باید مسئولیت سلامت فعالیتهای علمی خود را بپذیرند.