بازدید 16735

آیا در شرایط تحریم هم باید بخشی از اقتصاد معافیت مالیاتی داشته باشد؟ کدام نهاد‌ها بودجه میلیاردی می‌گیرند، اما مالیات نمی‌دهند؟

روز گذشته، رئیس جمهور روحانی، لایحه بودجه سال 1398 را تقدیم مجلس کرد و در بخشی از سخنان خود گفت، در مالیات مشکل داریم و باید رئیس برنامه و بودجه معافیت های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه ‌ها مالیات نمی‌ دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند. حالا پرسش این است که کدام نهادها مالیات نمی پردازند؟
کد خبر: ۸۶۳۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 26 December 2018

آیا در شرایط تحریم هم باید بخشی از اقتصاد معافیت مالیاتی داشته باشد؟ کدام نهاد‌ها بودجه میلیاردی می‌گیرند، اما مالیات نمی‌دهند؟در چهارم دی ماه 1397 رئیس جمهور روحانی لایحه بودجه سال 1398 را تقدیم مجلس کرد و در بخشی از سخنان خود گفت، در مالیات مشکل داریم و باید رئیس برنامه و بودجه معافیت های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه ‌ها مالیات نمی‌ دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند. حالا پرسش این است که کدام نهادها مالیات نمی پردازند؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ روز گذشته، رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1398 را تقدیم مجلس نمود و با رونمایی از سند مالی سال آینده مشخص شد که دولت گویا در شرایط فعلی حساب ویژه ای روی درآمدهای مالیاتی باز کرده است. لایحه بودجه سال 98 نشان می دهد که دولت برای درآمدهای مالیاتی سال 98 رقم 153 هزار میلیارد تومان را پیش بینی کرده که این رقم 11 هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده برای قانون بودجه سال 1397 است.

اطلاعات و آمار موجود نشان می دهد، در سال آینده اقتصاد کشور در شرایط رکودی قرار خواهد گرفت و حالا این پرسش مطرح است که دولت چگونه می خواهد در این شرایط رکودی این میزان مالیات پیش بینی شده برای سال 98 را محقق سازد؟

کلید پاسخ این پرسش در سخنان روز گذشته رئیس جمهور ـ که بعد از ارائه لایحه بودجه 98 ایراد شد ـ نهفته است. رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: در مالیات مشکل داریم و باید رئیس برنامه و بودجه معافیت های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه ‌ها مالیات نمی‌ دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند.

این سخنان نشان می دهد، رئیس جمهور روحانی و دولت به دنبال آن هستند که با کاهش معافیت های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، میزان درآمدهای مالیاتی خود در سال 1398را افزایش دهند، بدون آن که به مودیان مالیاتی فعلی، فشار جدید وارد آید.

پدرام سلطانی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی طی مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها در چهارم دی 1397 پیرامون این معافیت های مالیاتی بیان نمود: دولت و حاکمیت باید تعارفات مالیاتی را کنار بگذارد و معافیت‌ های بی‌ حد و اندازه مالیاتی به یکسری از دستگاه ‌ها را حذف کند. وی با بیان این‌که سال آینده سالی نیست که بار اداره کشور بر دوش بخش خصوصی و یا بخش محدودی از اقتصاد ما باشد، تصریح کرد: بر اساس اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی، نزدیک ۴۰ درصد اقتصاد ما، معاف از مالیات است و طبیعتاً در اداره کشور سهم خود را ایفا نمی‌کنند.

حالا پرسش جدی این است که چه کسانی از پرداخت مالیات معافند و مقصود رئیس جمهور و نایب رئیس اول اتاق بازرگانی چه بنگاه هایی بوده است؟

قبل از آن که رئیس سازمان برنامه و بودجه بخواهد فهرست بنگاه هایی که از پرداخت مالیات معاف هستند، منتشر نماید، شاید بتوانیم از لابلای سخنان گذشته رئیس جمهور روحانی و مسئولین دولتی به اسامی بنگاه هایی که از پرداخت مالیات معاف هستند پی ببریم؛ به عنوان نمونه، روحانی در جریان سفر انتخاباتی خود به ارومیه در 17 اردیبهشت 1396 در بخشی از سخنان خود گفت: می گویند باید مالیات بدهید، ولی کسی نمی پرسد در آنجایی که شما مدیریت می کنید، مالیات داده اید؟ مخاطب این سخنان روحانی مستقیم رقیب انتخاباتی او سید ابراهیم رئیسی و مشخصاً مقصود وی آستان قدس رضوی بود.

همچنین رئیس جمهور در دیدار مورخه 18 دی ماه 1396 با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصاد و دارایی در زمینه معافیت های مالیاتی بیان نموده بود: اولاً اینکه همه باید مالیات بپردازند و هیچ استثنایی را نمی توان پذیرفت که چطور فلان آستان یا دستگاه مالیات نمی پردازد. همه باید مالیات بدهند، حتی آنهایی که طبق قانون برای چند سال از پرداخت مالیات معاف می شوند، باید مالیاتشان مشخص شود اما دریافت نکنند ولی مهم است که میزان مالیات آن ها محاسبه شود. مالیات باید فرهنگ عمومی شود، حتی اگر حداقلی باشد.

بنابراین تا اینجا و با استناد به صحبت های گذشته رئیس جمهور مشخص شد که یکی از سازمان هایی که از نظر وی معاف از پرداخت مالیات هستند و باید رئیس سازمان برنامه و بودجه آن را به مردم معرفی نماید، آستان ها و به خصوص آستان قدس رضوی است.

برای رسیدن به اسامی سایر سازمان هایی که از پرداخت مالیات معاف بوده اند و مد نظر رئیس جمهور و مسئولین دولتی می باشند می توان به سخنان مورخه 25 بهمن 1394 محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه استناد نمود. وی در این تاریخ طی سخنانی عنوان نمود: دولت باید از بنیادها، آستان ها و قرارگاه ها مالیات دریافت کند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

بنابراین از دیدگاه مسئولین دولتی، بنگاه هایی که معاف از پرداخت مالیاتی هستند عبارتند از بنیادها، آستان ها به خصوص آستان قدس رضوی و قرارگاه ها.

به علاوه این صحبت های مسئولین دولتی، سازمان امور مالیاتی در 19 آبان 1397، در بخشنامه ‌ای، اسامی بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که مشمول مالیات نیستند را اعلام کرد. در این بخشنامه که تصویر آن را در زیر می بینید ذکر شده بود: نظر به اینکه براساس بند ۴ الحاقی به ماده ۲ قانون مالیات ‌های مستقیم به موجب بند (۱) قانون اصلاح قانون مالیات ‌های مستقیم، مصوب 31 تیر ماه 1394، بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی دارای مجوز معافیت از طرف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از شمول پرداخت مالیات ‌های موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم، خارج گردیده ‌اند، به پیوست تصویرنامه شماره ۳۳۳۰۶/ ۱ مورخ 21 آذر ماه 1396 دفتر مقام معظم رهبری به شرح زیر جهت اطلاع و اقدام ارسال می‌ شود.

اسامی بنیادها و نهادهایی که براساس نظر مقام معظم رهبری مشمول بند مذکور بوده و تحت نظارت این دفتر فعالیت می ‌نمایند، به طرح ذیل جهت ابلاغ به سازمان امور مالیاتی و مراجع ذی‌ ربط برای رعایت مفاد قانون درباره آنها ایفاد می‌ گردد.

بدیهی است مفاد تبصره‌ های ماده ۲ قانون درخصوص این بنیادها و نهادها و تکالیف آنها در مورد پرداخت مالیات ‌های تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده همچنان مجری خواهد بود.

1.بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی، 2.کمیته امداد امام خمینی (ره)، 3.سازمان تبلیغات اسلامی، 4.دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 5.بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، 6.بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، 7.ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، 8.مرکز خدمات حوزه های علمیه، 9.مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی و 10.جامعه المصطفی (ص) العالمیه."

آیا در شرایط تحریم هم باید بخشی از اقتصاد معافیت مالیاتی داشته باشد؟ کدام نهاد‌ها بودجه میلیاردی می‌گیرند، اما مالیات نمی‌دهند؟

در جدول زیر میزان بودجه مصوب شده در سال 97 و لایحه بودجه سال 98، برای نهادهای فوق که از پرداخت مالیات معاف هستند را مشاهده می کنید. همان گونه که در جدول مشاهده می شود، در مجموع بودجه این نهادها در قانون بودجه سال 1397، 18462.5 میلیارد تومان و در لایحه بودجه سال 98، 21093.8 میلیارد تومان بوده است.

 

نهاد

میزان بودجه در قانون بودجه سال 97

(میلیارد تومان)

میزان بودجه در لایحه بودجه سال 98

(میلیارد تومان)

بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی

11834

13934

کمیته امداد امام خمینی (ره)

4800

5404

سازمان تبلیغات اسلامی

466

340

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)

0

0

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

134

150

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

2.5

2.8

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

0

0

مرکز خدمات حوزه های علمیه

897

1041

موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی

26

22

جامعه المصطفی (ص) العالمیه

303

200

جمع

18462.5

21093.8

در پایان باید به این نکته نیز اشاره نمود، به دلیل آن که کشور در سال آینده در شرایط خاصی است و دولت نمی تواند آن گونه که باید روی درآمدهای نفتی حساب باز کند، مجبور است به نحوی هزینه های خود را از راه افزایش درآمدهای مالیاتی پوشش دهد و به همین منظور باید معافیت ها و فرارهای مالیاتی را به حداقل برساند و خود نیز سعی نموده است تا در لایحه بودجه 98، معافیت های مالیاتی سال های قبل را به حداقل برساند. به عنوان نمونه در لایحه بودجه 98 آمده که دولت، معافیت های مالیاتی صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگردانند، برخواهد داشت.

همچنین باید به نهادها و سازمان هایی که در سال های گذشته ـ چه قانونی و چه غیرقانونی ـ از پرداخت مالیات معاف بودند، گفت: در شرایط فعلی کشور، بهتر است خود برای پرداخت مالیات پیش قدم شوند. البته ذکر این نکته نیز در پایان ضروری است که آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان طی چندین و چند اطلاعیه، همواره عنوان نموده اند که علیرغم معافیت های مالیاتی قانونی، مالیات هایی که در سال های گذشته بر دوش آن ها بوده است را پرداخت کرده اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۴
هر بنی بشری که در یک کشور زندگی می کند و درآمد دارد باید مالیات بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
سلام. من خارج از کشور هستم و هر چند وقتی یک کمک خرجی برای والدینم در ایران می فرستم. زیاد نیست ولی کار خانواده را راه میاندازه. ولی بعد از این تغییرات فعلا خواهرم گفته دست نگه دارم. میگه تو ایران خیلی سخت شده فروش دلار. اهل معامله با دلال نیست و میگه بانک و صرافی ها رسمی هم کارت ملی و کارت بانکی و... برای خرید می خوان و از همه بدتر بز خری می کنند. یعنی بد جوری زیر قیمت می خرن. دامادمون نگرانه که مثلا برایشان بعدا به خاطر مالیات درد سر بشه و بشن سلطان دلار و...! خواستن اگر می تونم از طریق صرافی های ایرانی در اینجا بفرستم. خوب حقیقتش منم برادر همون خواهرم و نگران همین بازیها هستم و اینجا بانک که با ایران تعطیله و نگرانم اگر با صرافی و شرکتهای زیر پله ایرانی کار کنم از نظر دولت اینجا من هم بشم دور زن تحریم و پول شو و فرار از مالیات و فرار از حقوق همسر به خاطر عدم اطلاع و ....! می بینید. ما ایرانی ها از هر سمتی تحت فشار هستیم.مسئولان سیاسی و مدیران بانک مرکزی و مدیریت ایران کاری کردند که اینجا که نگران فرستادن دلار هستیم ایران هم نگران بردن دلار به بازار باشیم. جالبش این است که اقای روحانی می فرمایند که بهار امسال مشکل عجیبی در تهیه اسکناس دلار داشتیم و شاید به همین منظور تصویت کردند که واردات هر اندازه دلار به ایران حتی با چمدان و کشتی ازاده. ولی بعد برای فروش چند صد دلار از همان اسکناس ها قانون می گذارند که کارت ملی و کارت بانکی و تلفن و ادرس و احتمالا اظهار نامه مالیاتی! هم نیازه! همینه که وضع بازار ارز و اقتصاد این قدر .....! منطق حرف و قانون بالامون با قانون زیرش اصلا ناسخ و منسوخ هستند. خرید دلار شاید در ایران در این شرایط لازم داره که سخت گرفته بشه و لی سختگیری در فروش دلار دیگه نوبره. مثل اینکه در بانک بخواهی برای ریختن پول به حساب هم توضیح بدی یا برای فروش ماشینت مالیات مانند خریدار بدی! عوض اینکه دولت در این شرایط تمام تلاشش را در تسهیل ورود اسکناس دلار به بازار صورت دهد صد تا سنگ جلوی پای مردم می گذارد. به هر حال تا زمانیکه خرید دلار سخت باشد حتما نمی توان فروش و دلار خانگی را تشویق به وارد شدن به بازار کردو ما هم که خیلی ها هم مثل ما هستند دست نگه می دارند و این یعنی کمبود بیشتر اسکناس در ایران.ولی خودمانیم. همین باعث شد که فعلا ما هم بهانه خوبی برای نگه داشتن دلار در حساب خودمان در اینجا داشته باشیم و عذرمان در برابر خانواده در عدم ارسال کمک خرجی دم عید پذیرفته شده باشد!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
متاسفانه این بنیادها درصد قابل توجهی حدود نیمی از حجم سرمایه کشور را در اختیار دارند و با شرکتهای خصوصی که مالیات خود را میپردازند و شرایط سختی را در رعایت کلیه مقررات های دولتی را رعایت میکنند و مثلا رقابت میکنند و صرفنظر از اینکه برای رسیدن به این سرمایه های اولیه هم زحمتی نکشیده اند و کاملا سمت مدیرانشان کاملا از طریق انتصابهایی بعمل آمده است که تخصص را در وهله اخر شایستگی شان قرار داده اند و در گرفتن پروژه های دولتی قابل توجه هم معمولا بدون رعایت شرایط مناقصه ها و مزایده ها در اولویت قرار میگیرند و بدتر انکه نه به مجلس و نه به دولت هم هیچگونه پاسخگو نیستند .
حال با در نظر گرفتن شرایط خطیر کشور ناشی از تحریمهای امریکا و فشار بیش از حدی که به مردم وارد می اید ، وقت انستکه این سازمانها و بنیادها یا کاملا در شرایطی قانونی و حقوقی به بخش خصوصی واقعی واگذار گردند و یا مشابه شرکتهای خصوصی کلیه مقررات حکومتی دولتی را موبه مو رعایت کرده و مالیات و بیمه و عوارض قانونی خود را بپردازند و سالیانه به دولت و مجلس طبق دفاتر قانونی ثبت شده بیلان کار و آمار و مستندات قانونی را تحویل بدهند و کاملا کنترل گردند
در عیر اینصورت این ظلم و خلاف اشکار روزی مورد حسابرسی و پرس و جو قرار خواهد گرفت و خاطیان ان در هر مقامی باید پاسخگو باشند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
برای دلارهای چند صد تومان که گیر نمی دهند
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بهتره این موضوع را هم مطرح بفرمایید در شرایط کنونی تحریم چه دلیلی دارد که ایران 8 میلیارد دلار طبق گفته امروز مسولان در بازسازی سوریه هزینه کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
برای اهداف و منافع بلند مدت کشور
خطاب به المان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
ما تو الانش موندیم. آینده بلند مدت پیش کشت عزیر ۱۷:۰۲
ناشناس
| Germany |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
منافع بلند مدت ما در سوریه چیست؟
اگر کمک انسانی است ،باید محدود و روشن باشد
nima
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
یه ملت فقیر ولی امن بهتر از یه ملت فقیر اما ناامنه. ناامنی نکشیدی بفهمی برا چی باید تو سوریه پول خرج کنیم. خطاب به آلمان و سایرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
مساله صرفا نهادهایی که ردیف بودجه دارند و مالیات نمی دهند نیست هر شخص ارگان نهاد موسسه و غیره که در کشوری دارای فعالیت اقتصادی و درآمد باشد باید به تناسب سود مالی خود مالیات پرداخت کند
خنده دار این است که حتی در برخی کشورها مافیا هم مالیات پرداخت می کنند ولی در کشور ما عده ای یا مالیات نمی دهند و یا با استخدام حسابدار سند سازی کرده و از پرداخت مالیات فرار می کنند
مالیات اصناف هم به دلیل این که آنها حاضر به پرداخت مالیات نیستند عملا از ایشان اخذ نمی شود و تنها قشر مالیات بده کارمندان هستند
وقتی میرویم در فروشگاهی تا مثلا شیر بخریم اگر بفهمیم شیر را پنجاه تومان گرانتر به ما فروخته اند حس میکنیم سرمان کلاه رفته و صاحب فروشگاه را کلاه بردار و دزد خطاب میکنیم .
از طرفی از جیب بنده و امثال بنده در هر صنفی مالیات میگیرند تا بودجه کشور را تامین و به سازمانهایی بدهند که خودشان مالیات نمیدهند . یعنی از جیب ما برمیدارند و به سازمانهایی میدهند که خودشان درآمد زا هستند!! و صدایمان در نمیآید .
همین چندی پیش روحانی گفت موسساتی ردیف بودجه میگیرند که برای گرفتن بودجه ایجاد شده اند .
آیا این دزدی نیست ؟ این دزدی از بیت المال است . دزدی از جیب مردم . آنوقت کودکان این کشور در آتش میسوزند و وزیر آموزش و پرورش میگوید بودجه بازسازی مدارس را ندارد .
این موسسات به اصطلاح فرهنگی چکار میکنند ؟ چه خاصیتی دارند ؟ چه گلی به سر فرهنگ این مملکت زده اند ؟
اگر درخیابان کسی جیب کسی را بزند حکم شرعی آن قطع دست است . اینها که جیب همه مردم ایران را میزنند حکمشان چیست ؟
تابناک لطفا برو تو آرشیو سال قبل همین حدودا، نظرات کاربران رو در مورد همین خبر کپی کن بیار اینجا پیست کن...
مگه اطلاع رسانیت تاثیری هم داره؟
البته ذکر این نکته نیز در پایان ضروری است که آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان طی چندین و چند اطلاعیه همواره عنوان نموده اند که علیرغم معافیت های مالیاتی قانونی، مالیات هایی که در سال های گذشته بر دوش آن ها بوده است را پرداخت کرده اند.????????????????????????????????????????
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
تازه خیلی جالبه که خود رییس مالیات که جز دپلت است امده گفته این ها از خوش حسابان مالیاتی هستند و پرداختی دارند
حالا کی اینجا دارد دروغ می گوید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
در گزارش بودجه که دیروز از طرف دولت به مجلس داده شد رقم مالیات آستان قدس با انهمه شرکتهای قدرتمند تنها صد هزار تومان محاسبه و اعلام شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
درآمد استان قدس رضوی از وجوه پرداختی مردم هستش و حتی زمان شاه هم معاف از مالیات بودن حالا این روحانی با رییسی رقیب بوده دلیل نمیشه که از نظری های
مردم بیان مالیات بگیرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
هر موسوسه و نهادی که درآمد داشته باشد باید مالیات بدهد استان قدس فعالیت اقتصادی دارد کسی از اصل نذورات مردم نمی خواهد مالیات کسر کند اخوی
فعالیت اقتصادی بدون پرداخت مالیات فرقی با دزدی ندارد
نهادهای موازی فقط مصرف کننده. در حالیکه چندین وزارتخانه مسولیت امور را به عهده دارند. همه این نهادها باید منحل بشوند با ادامه این وضع همه ملت ایران را به گدایی می رسانید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
اگر این ها منحل بشوند که مانند بقیه کارهای دولت همه گدایی می کنند!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
از یک بقالی دولت دارد مالیاتمیگیرد و چطور بنیادهایی که ۶۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارند نباید مالیات بدهند ؟
این ظلم اشکار و خلاف است
اگر عدالت مانده باشد باید افزایش مالیات برای بسیاری از اصناف منتفی شود.
کسبه ها در تحریم ها بیشترین آسیب را دیده اند و آن دسته از کاسبان که سود کرده اند اکثرا بازاریان و تجار وارد کننده بودند نه مغازه داران جزء.

اینها را گفتیم اما میدانیم عدالت این دولت فقط در حد کتاب و جزوه
بنیاد شهید را نمیتوان زیر سوال برد. همیشه به خانواده های شهدا مدیون هستیم ولی در بقیه موارد اگر معافیت مالیاتی اعمال شود ظلم در حق ملت است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
به خانواده شهدا مدیونی نه به بنیادش!!
ضمن اینکه اکثر خانواده های شهید دار که من میشناسم از بنیاد شهید ناراضین!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
هیچ شهیدی راضی نیست تا زیر سایه اسمش هده ای مدیر نالایق مالیات حقه مردم را نپردازند
ما همه نوکر و مدیون خانواده های شهدا هستیم ولی بنیاد شهید هم باید مالیاتش را بدهد و به خانواده شهدا هم بصورت کامل و ابرومند و لازم خدمتگزاری کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
چه ربطي به خانواده هاي شهدا داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
سهم مالیاتش مشخص بشه صرف خانواده شهدا بشه نه پاداش مدیران
معافیت مالیاتی معنی نداره، بنگاهی سود داره باید مالیات بده.
عدم شفافيت،مافياى قدرت،خلاف در پوشش اسم مقدسات
و دين، ميل به اشرافيگرى
سلام
بفرض بنیاد شهید را درنظر بگیریم مگر انها تولید کننده اند و یا درلمد داارند که باید مالیات بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بنیاد شهید صدها کارخانه و املاک مصادره و مراکز تجاری داره که از اونها درامد زایی میکنه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
بله دهها شرکت و هتل و سازمان مالی دارند و باید مالیاتشان را بدهند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۸
حتی بانک هم دارند
قرار ما در سازندگی کشور انبیا و اولیا.





پرداخت مالیات مگه وظیفه نیست؟
اره مالیات باید فرهنگ شود،مثل دزدی و اختلاس و زندگی و تحصیل فرزندان در آمریکا که سالهاست فرهنگ شماست
لازم به پرسیدن نیست همه میدونن
یکی از مسئولان حوزه علمیه که اخیراً قسم جلاله می خورد که از دولت پول نمی گیریم که؟ دستاوردش چیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
قطعا از بخش غیر دولتی می گیرند
پس استان قدس رضوی و .... کجا هستند؟
نون به هم قرض دادن این نهاد ها را هم در نظر باید داشت.
بودجه اجتماعی این نهاد ها که مردم ضعیف را حمایت می کند کم و یا صفر شده است و بودجه نهاد های تبلیغاتی را افزایش داده اند.
ودر کل بوجه از سال گذشته بیشتر و به این بخش های مصرفی تعلق یافته است.
تحولی جندان تاثیر گزار در بودجه جدید دیده نمی شود و مشکل ساز خواهد شد
مالیات برا گرفتن از مردم و بخش خصوصی است نه خصولتی و دولتی و ..
جالبه !!!
معادل یک سوم بودجه عمرانی کشور رو فقط و تنها 10 نهادی میگیرن که مالیات هم نمیدن!!! دیگه تابناک بقیه شون رو نام نبرد!!! قرارگاه های سپاه و ارتش درامدهای آنچنانی دارن و تازه بودجه هم میگیرن و مالیات هم نمیدن...
اونوقت ما عمرانی ها 6 ماهه حقوق نگرفتیم!!! این دیگه نوبره!!!!!
آستان قدس بودجه دولتی ندارد که انتظار مالیات دارن.تمام فعالیتهای آستان از نذر و وقف های مردمه که خرج زائران و محرومین میشه.بسوزه پدر سیاسی بازی که حرف حق راهشو پیدا نمیکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
خبر نداری و حق داری که ندونی ، چون تابحال کسی جرات نداشته ازشون سوال کنند و اگر هم پرسیدند جواب ندادند
ولی فقط یک قلم ۴۰ درصد زمینها و مغازه ها و اراضی و کارخانه های مشهد را صاحب هستند و میلیاردها تومان در ساعت درامد دارند و اصلا دفتر و دستک به کسی نمی دهند و نظارتی رویشان به شکل سیستماتیک وجود ندارد و هر چیزی که کنترل نگردد میشود منبع فساد و رانت و بخور بخور
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
مگر من که درامدم در سال ده میلیون هم نمیشود از دولت بودجه میگیرم که باید مالیات بدم.بعد هم با وجود دولت اسلامی چه نیازی به وجود استان و قرارگاه و غیره است.همشون تحت نظارت دولت باید باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
این همه شرکت و زمین از پول نذری مردانه خب اگه اینطوریه که بودجه دولت رو هم نذری کنیم تا درامدش بیشتر بشه تا بتونه کشور رو بچرخونه واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
اخوی هر موسسه ای که درآمد دارد باید مالیات بدهد با استدلال شما شرکت های خصوصی که بودجه دولتی ندارند برای چه پس مالیات می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
میلیارد ها دلار در امد استان قدسه. .نذورات خود را به افراد نیازمند دور و برتان بدهید تا از سود استان کم شود
۲۱۰۰۰ میلیارد تومان بدون حسابرسی که چطور خرج می شود و بدون دادن مالیات به عبارتی هلو برو تو گلو !!! بعد مدارس ما باید آتش بگیرند و غنچه های مردم در آتش نداشتن امکانات و سوء مدیریت بسوزند و مردم زلزله زده در سرما و باران و برف و ... زیر چادر باشند.
غیر از رانت اسمش رو چی میشه گذاشت ؟!؟!؟!؟ قرارگاهها ، آستانها و بنیادها دقیقا شدن محلی برای اختلاس و چپاول بیت المال ....
لطفا تخمینی از فرار مالیاتی که بنگاه هادر بازار بزرگ تهران دارند، ارائه دهید.
مالیات رگلاتور است
مملکت ما بدون رگلاتور است
اصلاً این نهادها چه کار میکنند ؟

خروجی این نهادها چیه ؟

چه گلی به سر این ملت بدبخت زده اند ؟

آخه این چه وضعیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
انهاییکه میخوند و میبرند و نمی گویند میدانند و بس
برای شفافیت امورشایسته است که قبل ازسال مالی همه نهادهاوارگانهاوادارات دولتی واقتصادی کلیه فعل وانفعالاتشان تحت دولت الکترونیک درآمده وهیچ تبعیضنبایدایجادشود
واقعا این نهادها سود ده هستند؟ سودشون چقدره؟ اگه سود دارن اصلا چرا بودجه بهشون میدین؟
چرا مطالب را بصورت کامل درج نمیکنید.
من خودم دل خوشی از این نهادها ندارم. ولی حداقل این مطلب رو میدونم که کسانیکه در این نهادها مشغول به کار هستند هم حکمشان مطابق با قانون خدمات کشوری است و هم مثل سایر کارمندان دولت مشمول مالیات حقوق هستند و مالیات پرداخت میکنند.
منظور از معافیت مالیاتی در این نهادها معافیت تکلیفی و ارزش افزوده میباشد ولی حقوق کارمندان این نهادها (بنیاد شهید، کمیته امداد، بنیاد مسکن مستضعفان و ... ) مشمول مالیات مانند سایر کارکنان است.
درج این مطالب به این صورت فقط دو کردن مردم از اصل ماجرا است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
معلومه که نگران جیبتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
ببخشید مالیات حقوق من و شما با مالیات برآمد شرکت ها متفاوت است
با این استدلال شما یک شرکت اصلا نباید مالیات بدهد چون کارکنانش می دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
عزیزم منظورش کارمندان نبوده منظور پول هایی است که این نهاد ها در خارج کشور خرج یا پس انداز می کنند
من هرچه نگاه کردم اسمی از حج و اوقاف ندیدیم . درآمدهاش از اماکن متبرکه و اعزام به اماکن مذهبی قابل توجه هست.
با سلام
هنگامیکه حضرت امام رضوان الله تعالی علیه بنیاد مسکن را از مالیات معاف کرد این نهاد برای مستضعفان سرپناه میساخت ودر روستاها به ابادنی وعمران مشغول بود .

این نهاد امروز شروع به برجسازی نموده وبا کسب درامدهای ان چنانی به بساز وبفروشی روی اورده است وبرجهای تشریفاتی غیر قابل واگذاری به قشر محروم مشغول است معافیت این نهاد از پرداخت مالیات ظلم به ارمانهای امام راحل در تاسیس این نهاد میباشد وبه بد نامی نهاد های انقلابی می انجامد

کافیست به امار وعملکرد وکارکرد این نهاد در استان مجاور تهران نگاهی بیندازید .
این نهادها و ارگانها همان دولت در سایه هستند که بسیار قدرتمند ند وبه کسی هم پاسخگو نیسنند. وباید در وزارتخانه های کار.و ارشاد ادغام شوند
خیلی از نهادها وبنیادها واقعا اگر منحل وحذف شوند مطمئن باشید هیچ اتفاقی نمی افتد به جای آن بودجه آن را به آموزش وپروش دهید تا اوضاع آموزش وپروش اینقدر بحرانی نباشد همه چیز از آموزش وپروش شروع میشود
مشکل فقط مالیات نیست
مشکل جیب بزرگ ی عده است و بی کفایتی ی عده دیگه
تمام بنیادها باید جمع بشن و اموالش به دولت واگذار بشه !!
دولت پول کم اورده می خواد از اونهایی هم که مالیات نمیدن ول زور بگیره.
ملت گول نخورید دولت سرش واسه شما نسوخته که این بازی تبلیغاتی رو واسه مالیات راه انداخته.
قول می دم از گدهای سر محله هم اگر مالیات بگیره باز هم هیچ فرقی به حال من و شما نکنه.
همین الانشم مالیات بر ارزش افزوده رو بصورت تصاعدی داره می گیری که کاملا غیر قانونیه، یعنی هر کسی چه بخواد چه نخواد داره خیلی بیشتر از اون چیزی که باید مالیات پرداخت می کنه. کجای کارید شما.
طبیعی است که هر چه بودجه بیشتر باید مالیات هم بیشتر باشد! فرقی هم نمی کند چه نهادی باشد
مالیات در ایران؟ مگر اینجا سوئیس است؟اگر بخواهم از بی عدالتی در ایران بنویسم هزار صفحه باید بنویسم.
نه من وقت و حوصله اش را دارم نه تابناک می تواند آنها را در ستون نظرات جای دهد.
پس نمی نویسم!!!
وقتی کارد به استخوان برسه همین نهادها که برای رفاه مردم تاسیس شدند و حالا بلای جان مردم شدهاند حالا برای ندادن مالیات مسابقه بگذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
یا منتشر نکن یا کامل منتشر کن خودت نظر را بخوان ببین مفهومی دارد؟
آخه چرا از اونا مالیات بگیرین .از قشر مسکتبر و پردرآمد کارمند و کارگر میگیرن هم حلاله و هم آسون.امسال خدا رو سقف مالیات حقوق بگیرا افزایش پیدا نکرده و ما شرمنده دولت نمیشیم
اداره مالیات به زور از مغازه دارانی که اجاره نشینند و درآمد چندانی ندارند مالیات میگیرند و بعد برای بنگاههایی که درآمد بیشمار دارند و خرجی ای هم ندارند معافیت مالیاتی میزارن چرا ؟ اینه حمایت از مستضعف ؟ اینه حمایت از مردم کم درآمد ؟ اینه انصا و عدالت؟ یا باید همه مالیات بدن یا باید همه مالیات ندن این عدالته به نظر من باید عدالت اجرا بشه .باید کسانی که مالیت نمی دن خودشون بیان توی تلوزیون و به مردم ببگن مردم ما از فردا مالیات میدیم و مالیات معوقه مون رو هم میدیم
فقط حرف حرف حرف هیچ مشکلی از مشکلات حل نشد
نهادی که خودش سود ده هست و املاک و کارخونه و مایملک فراوان مصادره ای داره دیگه چرا باید بودجه بگیره؟؟
مثلا کمیته امداد که خودش کلی از صدقات مردم درامد داره دیگه این بودجه 5هزار میلیاردی برای چیشه؟؟؟
یا مثلا ستاد اجرای امام که ماشالا دست به مصادرش خوبه و در یه رقم که خود تابناک دیروز گزارش کرد 150 هکتار زمین در بهترین نقطه کرج (گلشهر) رو از وقف دراورد و به نام خودش زد که این به تنهایی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومن ارزشه زمین بود. با یه همچین ثروتی چرا بودجه بگیره یا چرا مالیات نده؟
مالیات را درست کنید، مملکت درست میشود
مالیات یعنی
شفافیت، حساب کتاب توزیع و هدایت درست نقدینگی، تولید و بالندگی، جلوگیری از رانت، افزایش صادرات و ......
اما مالیات درست، بجا، و‌علمی نه مالیات سنتی، غیر علمی و ناقص
سازمان امورمالیاتی با این همه کبکبه ودبدبه از وصول بسیاری از مالیاتهای کتمان شده و حسابسازی شده توسط بخش خصوصی علی الخصوص اشخاص حفوفی عاجز ویا توسط بعضی از دست اندر کاران مماشات میکند که شاید این فرار مالیاتی بیش ازنیمی از مالیاتهای وصول شده باشد .که اگر استان ها وبنیادها وفرارگاهها نیز مشمول مالیات گردند شاید کل هزینه های جاری بودجه تامین گردد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
باید مشوقی بزاریم تا افراد فرار مالیاتی رسوا بشن
نهادهای انتصابی که بالاتریبن بودجه کشوردردستشان است متاسفانه مالیات پرداخت نمیکنند مانند بنیاد مستضعفان و بنیاد15خرداد یک ریال هم مالیات پرداخت نمیکنند
اگه راست میگین چرا نمیرین سراغ شرکت های
حساب سازی
که برای غول های تجاری کشور با کمک حسابداران و بازنشستکان اداره دارایی حساب سازی میکنند؟
آگاهی مردم در بعضی از موارد که نظراتشان را کسی به حساب نمی آورد باعث ناامیدی بیش‌تر آنها می‌شود
انتصابات فامیلی و رانتی آخرش میشه همین
اتفاقا این نهادها در اختیار مخالفان دولته و بهترین اتفاق تنگنای دولت و سقوط دولته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
ساده لوح نباش
تا وقتی در ایران چهار نهاد حاکمیت مستقل ،و متضاد هم وجود دارد ؟ رفاه ،و آرامش ،و اصلاح امور ،و پیشرفت بی معنی میباشد ؟ اینهمه مفاسد ،و معضلات اجتماعی محصول تضادهای منافع همین چهار نهاد مستقل حکومتی میباشد ؟،،
پروژه آزادراه تهران شمال دو دهه دست این سازمان بنیاد مستضعفین که فقط پول میگیره و کار نمیکنه.
آستان قدس ثروتمندترین نهاد غیر دولتی ایران با سرمایه ثابت و در حال گردشه.
متاسفانه ابزار دور زدن مالیات همه جوره محیاس.
بنظر باید همه مالیات بدن و در نهایت پولها جمع شد اونوقت دولت بر اساس اولویت ها میتونه قسمتی را برگردونه.اینطوری پولشویی و قاچاق و غیره کمتر میشه و شفافیت بوجود می یاد.
الانم خیلی از ارگانها و افراد یاد گرفتن یه بنیاد خیریه و درمانگاه خیریه میزنن و علاوه بر ندادن مالیات و پولهای درامد دیگر را هم زیر مجموعه همین کارهاشون میارن.
شاید یکی از دلایل نپیوستن به اف ای تی اف همین نهادها و سازمانها باشن.
نابناک منتشر کن
با حقوق پنج تا وزیر و مدیر خدوم میشود چرخ اقتصاد یک مملکت را چرخاند و مملکت را از ورشکستگی نجات داد و میلیونها نفر را صاحب شغل و درامد کرد...
نظرات متعدد و متفاوتی در خصوص پرداخت مالیات توسط برخی نهاد ها و آستان ها مطرح شده که بنظر بنده این هم مثل خیلی مسائل دیگر مملکت در غوغا سالاری و جو سازی های دولتیان غرق شده و آنچه مغفول مانده وظیفه دولت برای گرفتن مالیات از تمامی ارگان ها و نهاد ها و حتی افرادیست که مشمول پرداخت مالیات هستند ، آیا تاکنون اقدامی برای دریافت مالیات از این مودیان شده و آنها استنکاف کرده اند ؟ وقتی دولت خود عرضه و توان دریافت مالیات را ندارد چرا دیگران متهم می شوند ؟ آیا حقوق ، دستمزد و مستمری کارکنان دولت ، نهاد ها و ارگان هایی که توسط دولت پرداخت می شود ، تا قبل از کسر مالیات به آنها تحویل می شود ؟ بهتر است ناتوانی دولت در دریافت مالیات از افراد و مودیان مختلف را به دیگران نسبت ندهیم ، در مسائل جناحی و سیاسی خاکم بر کشور تنها این مردم هستند که تاوان ندانم کاری و ناتوانی های مسئولان را میدهند !!!!
بنگاهی که کار اقتصادی میکنه و سود داره حتما باید مالیات بده .......هربنگاهی میخاد باشه چه به نام بنیاد چه موسسه چه دستخط داشته باشه چه نداشته باشن هم بنگاه ها 60 درصد پول مملکت رو دارن اداره میکنن همه اش به نفع مستضعفان و فقرا پس چرا ما این همه فقیر و مصتضعف داریم ...........ایا هیچ کس این سوال رو از خودش پرسیده .......یا بخور بخوره و سرتون رو کردین زیر برف ....
این حکومت رابین هوده فقط برعکس کارمیکنه ازفقرا می دزده میده به پولدارها.
جالبه که دولت بخاطر کسری دست میکنه تو جیب کارگر ، وقتی از مسولین میپرسیم میگیم چرا مالیات ما اینقدر زیاد شده میگن دستور اومده از کلیه ایتم های روی فیش حتی به خنده میگفت از بیمه هم مالیات کسر کنن بعد بعضی استان ها و نهادها و غیره باید از پرداخت مالیات معاف باشن کجای این عدالته ؟!
چرا نباید از هر کس بر اساس میزان درآمد و استفاده از امکانات کشور برای پول درآوردن مالیات گرفته شود!!! چرا باید وقتی خط فقر حداقل 5 میلیون سقف معافیت مالیاتی 2300000 باشد با کدام منطق!!! چرا پزشکان و دلالان مالیات نمیدن!!!!! چرا از کسی که چندین خونه داره و دارا بازار مسکن را کنترل میکنه مالیات گرفته نمی‌شود مگر در اروپا بلاد کفر از مسکن های خالی طوری مالیات گرفته نمیشه که بعد 5-6 سال ارزش خونه صفر میشه!!!! چرا باید کسی ثروت زیادی داره 100 ها خونه بخره و جز به قیمت مدنظر اجاره نده!!!!! چرا باید حاصل دسترنج یک ماهه یک کارمند و کارگر را یک دلال مفت خور و یک بانک رباخوار یه شبه به جیب بزند!!!! چرا درآمد با خرج و اجاره هیچ نسبتی نداره!!! چرا باید کسی که نون حلال درمیاره نتونه از عهده هزینه های اولیه زندگی بربیاد هزینه هایی که تنها در ایران آرزو هست!!! مراجع محترم نگذارید بانک‌ها و دلالان و مفت خوران خون مردم را بخورند!!
همش فرار ار مالیات! مالیات برای همه است و هرکسی و‌هرنهادی کار اقتصادی میکنه باید مالیات بدهاگر نه درست نمیشه
باسلام جامعه مصطفی چکارمیکند..مال کیست
کسب وکار که راکد شده تا سال آینده نیز بسیاری از بنگاههای بازرگانی واردات تعطیل خواهند شد احتمالا دارایی از طریق علی الراس نمودن شرکتها باید مالیات را جمع اوری کند
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی