فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)
اسباب تحریم
سؤال: زنی را عقد کرده اند پس از ازدواج معلوم شد که حامله است حکم مساله را بیان فرمایید و ولد ملحق به کیست؟
جواب: اگر حمل از شوهر قبلی یا وطی به شبهه بوده زن مکلف به رعایت عده است و نکاح در عده حرام است و در بعض صور حرمت ابدی است و ولد متعلق به واطی است و اگر زنا بوده زنا عده ندارد و نکاح صحیح است و ولد ملحق یه زانی نیست.
سؤال: اگر مادربزرگ نوه دختری خود را شیر بدهد داماد او به همسرش حرام می شود و پس از فوت ان زن می تواند خواهر زن را بگیرد؟
جواب: نمی تواند بگیرد و مساله از مصادیق (لا ینکح ابوالمرتضع فی اولاد صاحب اللبن و المرضعه) است و لو کن عشرا متفرقات کما فی الروایة.
سؤال: هر گاه دو دختر متصل به یکدیگر متولد شوند و زنده بمانند می توانند شوهر کنند یا اینکه جمع بین اختین است؟
جواب: جمع بین اختین جایز نیست.
سؤال: هر گاه زوجه مطلقه رجعیه فوت کند آیا در عده او شوهر وی می تواند با خواهر آن زن ازدواج کند؟
جواب: احوط ترک است چون مطلقه رجعیه را شوهر می تواند در زمان عده او غسل دهد و به فرج او نظر کند چون مطلقه رجعیه در حکم زوجه است و به همین نظر به عورت او پس از مردن جایز است و همچنین شوهر از او ارث می برد اگر در زمان عده بمیرد.
سؤال: مردی بعد از دخول به زوجه مرتد شده و به ارتداد فطری اگر توبه کند همی تواند مجددا به آن زن رجوع کند؟
جواب: بله جایز است پس از توبه به عقد جدید به زوجه خود رجوع کند حتی در زمان عده.
سؤال: آیا سنی شش امامی می تواند با دختر شیعه ازدواج کند؟
جواب: اشکال ندارد احوط ترک است.
سؤال: شوهر مرتد شده و زن مساله را نمی دانسته آیا از حین اطلاع از مساله باید عده نگهدارد یا از حین ارتداد که عقد منفسخ شده؟
جواب: از حین ارتداد باید عده نگهدارد.
سؤال: زن و شوهر مسیحی هستند زن به شرف اسلام نایل می شود ازدواج آنها چه صورت دارد؟
جواب: اگر قبل از دخول مسلمان شده نکاح منفسخ می شود و چنانچه بعد از دخول اسلام اورده بین زن و مرد جدایی می اندازند اگر مرد قبل از انقضا عده مسلمان شد ازدواج باقی می ماند و اگر مسلمان نشد تا عده تمام شد کشف می شود که از حین اسلام زن ازدواج بهم خورده است.