فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) در مورد صیغه عقد نکاح

فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) در مورد صیغه عقد نکاح
کد خبر: ۸۶۶۶۰۰
|
۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱ 04 January 2019
|
8668 بازدید

فتاوای آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره)


صیغه عقد نکاح
سؤال 1427 :اگر بین زن و مردى بدون اجراى صیغه، به قصد علقه زوجیّت، عمل زناشویى صورت گیرد، حکم فرزندان و نکاح چگونه است؟

جواب: نکاح صحیحى واقع نشده. و در صورت جهل ولد عنوان ولد شبهه را دارد.

سؤال 1428 :آیا مى توان مانند سایر عقود در نکاح نیز قائل به معاطات شد؟ علّت را بیان فرمایید.

جواب: جایز نیست. و بیان علّت مربوط به فقه استدلالى است.

سؤال 1429 :آیا انشاء عملى در نکاح متصور است؟

جواب: انشاء فعلى همان معاطات است که جایز نیست.

سؤال 1430 :من شیعه ام و در کشورى هستم که عالم شیعه نیست، آیا عقد را اهل تسنّن بخوانند یا اینکه رضایت طرفین کافى است؟
جواب: لازم است عقد خوانده شود. و رضایت طرفین کفایت نمى کند و حتماً لازم نیست عاقد شیعه باشد.

سؤال 1431 :در صورت جواز متعه، اهل کتاب در کشورهاى غربى، آیا صیغه عقد باید به زبان عربى خوانده شود، یا همان توافق بین دو نفر بر زمان و مهریه معلوم (در قالب هدیّه) کفایت مى کند؟

جواب: متعه اهل کتاب مانعى ندارد و صیغه عقد باید به عربى صحیح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى بخوانند، چنانچه ممکن باشد احتیاط واجب آن است که کسى را که مى تواند به عربى صحیح بخواند وکیل کنند. و اگر ممکن نباشد، خودشان مى توانند به غیر عربى بخوانند. اما باید لفظى بگویند که معنى زوَّجتُ و قَبِلتُ را بفهماند و هدیه هم به عنوان مهریه کفایت نمى کند.

سؤال 1432 :اگر فردى به علت ندانستن حکم، ازدواج معاطاتى کرده باشد، وظیفه اش چیست؟

جواب: باید بلافاصله از هم جدا شوند و در صورت تمایل مى توانند صیغه ازدواج بخواند.

سؤال 1433 :اگر عاقد از شرایط نکاح و معناى صیغه، آگاهى نداشته باشد، آیا عقد نکاح صحیح است؟

جواب: در صورتى که معناى صیغه نکاح و قصد انشا را نداند، نکاح باطل است.

سؤال 1434 :اگر کسى سواد خواندن و نوشتن داشته باشد و هنگام عقد خواندن، قصد انشاء کند، آیا مى تواند صیغه را جارى کند؟

جواب: لازم است از خصوصیّات و شرایط عقد، اطّلاع داشته باشد.

سؤال 1435 :در بعضى از محلاّت ایران، مشاهده مى شود که اهالى، پایبند به عقاید مذهبى نیستند و مسائل دینى را بلد نیستند. مثلا در امر ازدواج و موضوع عقد به تراضى بین زن و مرد، اکتفا مى کنند و قباله اى درست مى کنند و در محضر در دفترى ثبت مى کنند و پس از عروسى و امر زناشویى اگر به اهل علم و عالمى رسیدند، صیغه عقد را جارى مى کنند و این سیره مستمرّه ایشان است. آیا این تراضى بین زن و مرد، ایجاد علقه زوجیّت مى کند یا نه، و نظیر عقد معاطاتى مى شود یا نه؟

جواب: مجرّد تراضى و معاطات، در نکاح کافى نیست. بنابراین اگر زوجین، جاهل به حکم بوده اند و خیال کرده اند که مجرّد تراضى، کافى در زوجیّت و جواز وطى است، اولاد آنها حکم اولاد حلال زاده را دارند. و اگر مى دانستند که ازدواج، موقوف به اجراى صیغه عقد است، هرچند به لفظ فارسى باشد و بدون عقد، عمل زناشویى انجام داده اند، اولاد آنها حکم اولاد زنا را دارند.

اشتراک گذاری
محک پایین متن خبر
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت دلار # فیلترینگ # ترامپ # ایران و آمریکا # نیمه شعبان # قیمت طلا # تعطیلی مدارس # کالابرگ
الی گشت
نظرسنجی
در جنگ سه ساله اوکراین-روسیه کدام طرف پیروز میدان است؟