در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، انیمیشن «بنیامین» و فیلمهای سینمایی «یلدا»، «جمشیدیه»، «مردی بدون سایه» به نمایش درآمد.
به گزارش «تابناک»؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولیها) رقابت میکنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخشهای فنی را نیز در اختیار دارند. جزئیات تمامی فیلمهای جشنواره را از اینجا میتوانید ببینید.
در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فجر، در ششمین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، انیمیشن «بنیامین» به کارگردانی محسن عنایی و فیلمهای سینمایی «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی، «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی، «مردی بدون سایه» ساخته علیرضا رئیسیان به نمایش درآمد. همانگونه که انتظار میرفت فیلمها روز ششم بین ضعیف و ضعیفتر در تناوب بود و به جز یلدا جبلی که بیش از این از او انتظار نمیرفت، علیرضا رئیسیان و مسعود بخشی حقیقتاً پایین تر از سطح انتظارات ظاهر شدند و تماشاگران حرفهای را در سینمای رسانه شگفت زده کردند.
بنیامین
یلدا
جمشیدیه
مردی بدون سایه
پیام رئیس جمهوری به جشنواره فیلم فجر: لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، بر لزوم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینما تاکید کرد. متن پیام رئیس جمهوری به جشنواره به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسانها و بلکه نسلها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است که به دلیل درهمتنیدگی با ذوق، سلیقه، هنر و نبوغ انسانی، میتواند در پیچیدهترین لایههای روح انسانها نفوذ کند و کاری که از هزاران صفحه متن و سخنرانی برنمیآید را در چند لحظه بر جان مخاطب بنشاند. قابلیتهای فراوان این هنر جامع و صنعت جهانی، سرچشمه بسیاری از روشنایی و داناییهایی است که میتواند جامعهها را به دنیایی بهتر و فرداهای روشنتر، رهنمون کند.
بهرهوری از آثار ارزشمند سینما اما نیازمند شناخت هوشمندانه، نگرش عمیق و مواجهه خردمندانه با این پدیده جهانشمول است که بهویژه امروز، از پیچیدهترین و موثرترین مظاهر حرکت فرهنگی بهشمار میرود. تلاشهای مجدانه هنرمندان فهیم، فروتن، مردمی و صاحب سبک ما، خوشبختانه باورهای سنتی و کهنه در مواجهه با سینما را به حاشیه رانده و الگویی واقعبینانه و پیشرو برای این مواجهه، ایجاد کرده است. الگویی که هم پاسدار ارزشهای دینی و ملی ماست، هم روایتگر طبع هنرمند ایرانیان و فرهنگ زنده و مبتکر ایرانی است؛ و نیز واجد بالاترین استانداردها که میتواند صدرنشین رقابت در عرصههای بینالمللی باشد.
در چهلسالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشهدار و پرشاخوبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از مهمترین نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار میرود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلیگاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالیترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینهساز تحولی فرهنگپایه و جامعهمحور بوده و خواهد بود.
شجره تنومند سینمای ایران برای ادامه ثمردهی و در امان ماندن از گزند آفات زمانه، بیشتر از همه به مراقبت و مواظبت خودِ اهالی محترم سینما، اهتمام دولت بهویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همراهی مخاطبان گوهرشناس خود نیاز دارد. تهی شدن از معنا، فراموشی ارزشها، فاصله گرفتن از دغدغههای مردم، زماننشناسی، انفعال در برابر سختیها، و اختلال در تشخیص ضرورتها و نیازها، از جمله خطرات در مسیر بالندگی سینمای ملی ما است. مهمترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بیتردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایستهترین بهشمار میروند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچگاه از آن عدول نخواهم کرد.
در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صفآرایی کردهاند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بستهاند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغههای مردم، میتواند در این مصاف سرنوشتساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواریهای فعلی را آسانتر کند. سینمای ایران میتواند در عین آموزندگی و ایجاد سرگرمی، با اشتغالزایی عظیم، در عرصه اقتصادی هم نقشآفرین باشد و هم با ترمیم شکافها و تقویت ارزشهای مشترک، وحدتآفرینی کند. فعالان این سینما میتوانند با آثار خود برای هممیهنان، آرامش مناسبی در برابر التهابآفرینان بسازند. مردمی که بزرگترین سرمایه و پشتوانه سینما هستند.
جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهمترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه میتواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد. نیل به این هدف البته مستلزم افزایش سهم ایران از صنعت جهانی سینماست و برای این کار باید چه از نظر نیروی انسانی، چه از نظر فناوری و تجهیزات، و چه از نظر بسترهای آفرینش هنری، هر روز گامی به پیش برداریم و با دیروزمان متفاوت باشیم.
اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس میدارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسالت دارم.
حسن روحانی
رئیسجمهوری اسلامی ایران
کارگردان انیمیشن «بنیامین»: میخواهیم به والت دیزنی برسیم
این نشست با حضور محسن عنایتی (نویسنده و کارگردان)، مصطفی حسن آبادی (تهیهکننده)، حامد فرهادی (کارگردان هنری)، بهزاد عبدی (آهنگساز)، امیر زند (مدیر دوبلاژ)، فرشید جلیلینژاد (صداگذار)، علیرضا زارع (سرپرست متحرکسازی)، میلاد مزرعتی (کامبوزیت)، ابوالفضل مزرعتی (جلوههای ویژه)، مسعود مزرعتی (جانشین تولید)، علیاکبر مزرعتی (شبیهسازی مو و لباس) برگزار شد و محمود گبرلو اجرای آن را برعهده داشت.
محسن عنایتی در ابتدای این نشست درباره زمان ساخت این فیلم گفت: شش ماه پیشتولید داشتیم و دو سال تولید این کار زمان برد. دوستانی که اینجا هستند و خیلی از دوستانی که الان نیستند در این کار با ما همکاری کردند. روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم ولی بچه ها با همدلی و پشتکار توانستند کار را به سرانجام برسانند و حاصلش این انیمیشن شود.
عنایتی درباره سختی های ساخت انیمیشن سینمایی گفت: سختی از مرحله پیش تولید شروع می شود. ما الان با یک بحران به اسم فیلمنامه انیمیشن روبه رو هستیم و حتی در تعریف ها هم مشکل داریم. وقتی می گویند انیمیشن سینمایی از حالت رسمی خارجش می کنند. در حالی که ما اعتقاد داریم فیلم، اول باید فیلم باشد و بعد در ژانر انیمیشن یا کودک تعریف شود. در پروسه تولید دیگر مشکلات بسیار زیاد است.
مصطفی حسن آبادی تهیه کننده هم درباره مراحل تولید انیمیشن «بنیامین» گفت: در همین ابتدا چند نکته بگویم. ما در جشنواره امسال شرکت کردیم ولی شاید خیلی از دوستانی که اینجا هستند بار اولی است که متوجه می شوند انیمیشن در این جشنواره بود. چند گله از مسوولین امر داریم. مسوولین نسبت به پارسال چند امتیاز به ما دادند، جایزه برای انیمیشن گذاشتند و سعی کردند از نگاه خودشان یک اهمیت به انیمیشن بدهند که شاید از دید مسوولین یک منت بزرگ به حساب بیاید ولی ما خودمان را در این جشنواره یک مهمان ناخوانده می دانیم. متاسفانه فیلم خیلی جاها دیده نمی شود. دوستان بزرگواری که کار کردند کارشان دیده نمی شود. آقای عبدی که موسیقی را کار کردند دو کار دیگر در این جشنواره دارند. آن دو کار دیده می شود و در بخش سودای سیمرغ به داوری گذاشته می شود. این یک امتیاز منفی برای انیمیشن است. حتما جناب آقای عبدی، آقای جلیلی و یا آقای زند وقتی در مهمترین جشنواره سینمایی کشور کارشان دیده نمی شود، قطعا انگیزه شان برای کارهای بعدی کمتر می شود. اگر قرار است به انیمیشن بها داده شود و اگر قرار شود انیمیشن که کمبودهایی دارد و نقدهایی به آن وارد است باید بهایی به آن داده شود که سطحش بالاتر بیاید.
محسن عنایتی هم درباره سینماهای مردمی گفت: فیلم وقتی فیلم کودک است باید بلیت فروشی طوری باشد که مخاطب کودک در سینمای مردمی بیاید و این فیلم را ببیند. جشنواه امسال برای انیمیشن خیلی خوب بوده ولی توقع بیشتر است و این آسیب شناسی باید انجام شود و روش ها فرق کند.
بهزاد عبدی آهنگساز درباره وضعیت انیمیشن در سینمای ایران و تفاوت آن با فیلم رئال گفت: وقتی واژه فیلم به یک پدیده نسبت داده می شود طبیعتا باید تمام مناسبت های یک فیلم در آن رعایت شود مخصوصا انیمیشن که بار اصلی فیلم را صدا و موسیقی دارد. شخصیت اگر شیر است ما به آن عادت می کنیم و از دقیقه 5 به بعد تازه سینما آغاز می شود و هر آنچه وجود دارد باید درست مثل یک فیلم سینمایی باشد به ویژه کار صوت و موسیقی. تمام انیمیشن های بزرگ دنیا موسیقی فوق العاده دارند و بار اصلی را به جز افکت های صوتی موسیقی بر دوش می کشد. درباره این انیمیشن هم افتخارم حضور در آن بود. دوستانی که با کمترین امکانات این انیمیشن را ساختند و روزی که من استودیوی ساخت این انیمیشن را دیدم چنین خروجی ای را برای آن باور نمی کردم. انیمیشن بازیگر ندارد که بخواهید به آن جایزه بدهید، ولی موسیقی، صدا، تدوین و قصه اش می تواند مورد داوری قرار بگیرد و اگر قرار نیست انیمیشن یک حضور درست داشته باشد اصلا چرا باید حضور داشته باشد؟
امیر زند مدیر دوبلاژ «بنیامین» هم در ادامه نشست پرسش و پاسخ این فیلم گفت: آقای حسن آبادی در مراحل ابتدایی فیلم به من پیشنهاد کار را دادند. همه فیلم خیلی خام بود ولی داستان را برای من تعریف کردند. فیلم صدای شاهد داشت اما خیلی خوب نبود. من پیشنهاد دادم از پیشکسوت های دوبلاژ استفاده کنیم و سر این کست به توافق رسیدیم. که همین جا باید از آقای جلیلوند، طهماسب و خانم شیرزاد تشکر ویژه داشته باشم. همینطور دوستان جوان دکتر مهبد قناعت پیشه، کورش زارع پناه، خانم تینا هاشمی و آقای مهرداد معمارزاده تشکر کنم. صدابرداری کار به عهده پسرم سینا زند بود که نهایت تلاش خودش را کرد. از حسین وفایی که از صدابردارهای پیشکسوت هستند تشکر می کنم که توصیه های لازم را به سینا کردند. من فکر می کنم دوبله خیلی خوبی شده است.
محسن عنایتی درباره تیم جوانش گفت: ما حتی بچه های جوان تر هم داریم و ما پنج، شش سالی هست که در کاشان فعالیت می کنیم. از اقتضائات انیمیشن این است که جوان ها بیشتر به آن علاقه دارند. ما گفتیم الگوهای والت دیزنی را سعی می کنیم داشته باشیم. اصلا دنبال ضدپیرنگ و اینها نیستیم. مسیری که استودیوهای والت دیزنی رفتند را به این شکل دنبالشان می رویم اما اینکه به آنها برسیم خیلی فاصله است. ما با همین الگو الان مشکل داریم. ساختار سه پرده ای، قصه گویی اصلا در سینمای ما وجود ندارد.
کارگردان «بنیامین» درباره مخاطب فیلمش گفت: ما یک مخاطب هدف داشتیم و بعد داستان پردازی را به سمتی بردیم که اطلاعاتی در دل قصه جا دادیم که هم بزرگسالان می توانند چیزهایی که می خواهند از آن بازه تاریخی بگیرند ولی مخاطب هدفمان همان کودک است.
تینا هاشمی صداپیشه «بنیامین» هم در ادامه گفت: خیلی خوشحالم که در این پروژه همکاری داشتم. این انیمیشن به عنوان یک انیمیشن ایرانی و به عنوان سینمای کودک برایم خیلی جذاب بود. چون کودکان خیلی به انیمیشن نیاز دارند و به کارهایی که در سینما بتوانند با آن ارتباط بگیرند. در سینمای ما کار کودک خیلی کم داریم. احساس می کنم برای بچه ها، کودکان و نوجوانان، حتما باید فکر اساسی شود. اگر ده فیلم ساخته می شود، حداقل 5 فیلم برای کودکان ساخته شود.
محسن عنایتی درباره اینکه فیلمش برای کودک ساخته شده و به درد نوجوان هم نمی خورد گفت: ما دنبال شخصیت هایی بودیم که هشت، ده یا یازده سال داشتند. وقتی با این کاراکترها قصه تعریف می کنیم قاعدتا بیشتر برای کودکان است. المان هایی در قصه هست که کم و بیش مخاطب نوجوان یا حتی بزرگسال هم می توانند با آن ارتباط برقرار کنند.
مصطفی حسن آبادی هم درباره «بنیامین» گفت: یکی از امتیازهای بزرگ کار ما همکاران خیلی جوان و باانگیزه بودند. همه بچه ها برای کارهای بعدی انگیزه خیلی خوبی دارند. یکی از امتیازهای کار ما زمان انجام این کار بود که توانستیم این کار را در دو سال جمع کنیم که برابر با حداکثر زمان فیلم هایی است که در سینما ساخته می شود و با توجه به اینکه کار اول ما بود و همه بچه ها کار اولشان بود، فکر می کنم یک موفقیت بزرگ کسب کنیم که توانستیم در این بازه زمانی کار را جمع کنیم و با توجه به محدودیت هایی که داشتیم کار خوبی ارائه کنیم.
فرشید جلیلینژاد صداگذار این کار هم در پایان نشست گفت: 50درصد کار انیمیشن صدا و موسیقی است و واقعا با کارهای رئال قابل داوری شدن و رقابت هستند. حتی ممکن است یک فیلم عادی در دو هفته صداگذاری شود ولی انیمیشن دو ماه طول بکشد و کار خیلی سخت تر باشد. امیدوارم به این موضوع هم توجه شود.
بخشی: دنبال پیام دادن نبودم فقط می خواستم یک قصه تعریف کنم
نشست خبری فیلم یلدا با حضور مسعود بخشی (کارگردان)، علی مصفا (تهیه کننده)، بابک کریمی،بهناز جعفری،فرشته صدرعرفایی،فرشته حسینی،فروغ قجابگلو،رامونا شاه،زکیه بهبهانی و صدف عسگری (بازیگر)، ژاک بی دو و مازیان دومولن(تهیه کننده مشترک)، آرش نعیمیان (دستیار کارگردان و مترجم)، لیلا نقدی بری(طراح صحنه) و محمود بخشی(مدیر هنری) با حضور محمود گبرلو به عنوان مجری برگزار شد.
مسعود بخشی در ابتدای این نشست گفت: تشکر می کنم که برای تماشای فیلم حاضر شدید. از گروه هم که با جان و دل تلاش کردند تا این فیلم خلق شود تشکر می کنم.
بخشی در مورد هدفش از ساخت فیلم و شباهت فیلمش به برنامه ماه عسل گفت: قالب برنامه تلویزیونی،قالبی است که من به آن فکر می کردم تا بتوانم به وسیله آن درباره برنامه ای تلویزیونی فیلم بسازم بدون آنکه فیلم تلویزیونی باشد.حال اگر این طور نبوده حتما نقص فیلم است.
علی مصفا تهیه کننده فیلم هم در آغاز سخنانش گفت: آقای بخشی مرحله پیش تولید را از 4 یا 5 سال پیش آغاز کرده بودند و با تهیه کنندگان خارجی هم مذاکره کرده بودند. من هم در واقع از اول پروسه این پروژه حضور نداشتم و در واقع تهیه کنندگان فرانسوی تهیه کننده های اصلی این فیلم هستند. من فقط تهیه کننده بخش ایران فیلم هستم.
مسعود بخشی در ادامه این نشست، گفت: شما وقتی می خواهید با تهیه کننده ایرانی قرارداد ببندید صد بار متن قرارداد را بالا و پایین می کنید. حال تصور کنید که چنین قراردادی بخواهد به زبان و قانونی دیگر نوشته شود که بسیار سخت است. ضمن اینکه تولید فیلم به صورت مشترک بسیار طولانی و زمان بر می شد اما چون تهیه کننده ایرانی حاضر به سرمایه گذاری روی فیلم نبود مجبور شدیم رو به تولید مشترک بیاوریم.
مسعود بخشی در مورد ارتباط بخش فرهنگی سفارت فرانسه با تولید این فیلم گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی نبوده است.من اولین بار است که چنین چیزی را می شنوم.
ژاک بی دو تهیه کننده فرانسوی فیلم هم در پاسخ به این سوال گفت:ما با بخش فرهنگی سفارت فرانسه تماس هایی داشتیم اما هرگز هیچگونه حمایتی از فیلم نداشته است.
بخشی در مورد تم فیلم گفت: تم فیلم بخشش است. در فیلم فقط سه بار از کلمه قصاص استفاده می شود اما بیش از شصت بار حرف از بخشش و عفو در فیلم می شود. اگر بخشش و عفو در جهان وجود داشت ما امروز به چنین حالتی دچار نمی شدیم. ما سعی کردیم این حالت را در فیلم نشان دهیم.امیدوارم که موفق شده باشیم.
علی مصفا در پاسخ به سوالی در مورد حضور پر تعداد اسپانسرها در فیلم گفت: اسپانسرهای زیادی در فیلم حاضر نبودند. هزینه تولید این فیلم تماما توسط تهیه کنندگان خارجی پرداخت شد و هیچ سرمایه ای از ایران برای تولید فیلم خارج نشده است.
ژاک بی دو، تهیه کننده فرانسوی فیلم در مورد این سوال و حضور اسپانسرها در فیلم گفت: سینمای ایران دارای اهمیت زیادی است. اروپا و جهان به سینمای ایران نیازمند است و باید از آن یاد بگیرد. ما در این راه به افرادی نیاز داشتیم که با ما اشتراکاتی داشته باشند. شاید برایتان عجیب باشد که بگویم تصویر مدرنی که از ایران ارائه می شود برای همه تازه است. همان سه دقیقه ابتدایی فیلم برای بینندگان اروپایی، آن تصور قدیمی از کشور ایران را ترمیم می کند و از بین میبرد.
او گفت: من و مارین دومولن به استعداد و توانایی مسعود بخشی ایمان داریم. 5 سال تلاش کردیم تا 24 منبع سرمایهگذاری را کنار هم جمع کنیم تا بتوانیم این پروژه را پیش ببریم. سرمایه گذارانی از آلمان، فرانسه، سوییس، لوکزامبورگ و لبنان. بخاطر همین شما در پایان فیلم یک چیزی شبیه روزنامه دیواری می بینید تا اسامی این سرمایهگذاران نمایان شود.
بخشی باز هم در مورد سرمایهگذاری در فیلم، گفت: فکر نکنید یک هزینه غیر معقول در سینمای ایران برای این فیلم شده است. آن لوگوها لزوما به این معنا نیست که حتما پولی وارد چرخه سرمایه گذاری این فیلم شده. حالا آقای مصفا میتوانند در مورد هزینه تولید این فیلم توضیح دهند. ما در یکی از سخت ترین دوره های تحریمی ارز وارد کشور کردیم. نمی خواهیم مدالی به ما داده شود. با این حال در دوره ای که برخی فیلم ها ارز از کشور خارج می کنند ما ارز را وارد کردیم. من به هیچ عنوان حاضر نشدم خارج از کشور فیلم بسازم. گفتم یا این فیلم را در ایران می سازم یا اصلا نمیسازم.
مصفا در مورد لیستی که بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرده، گفت: بنیاد فارابی اعلام آمادگی کرده تا در مرحله پخش و اکران فیلم با این فیلم همراهی کند. آنجایی که ما برای تبلیغات فیلم احتیاج به حمایت داریم، فارابی به صورت مشارکت با ما همراهی می کند و اینگونه نبوده که در مرحله تولید پولی به ما داده شود. هزینه تولید این فیلم در ایران 2 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده که همه اش توسط بخش خصوصی پرداخت شده است.
ژاک بی دو بازهم در مورد سرمایه گذاری فیلم گفت: وقتی من می گویم 24 منبع سرمایه گذاری،به نظر ثروتمندانه میآید این منابع اما بسیار کوچک هستند. ما تلاش کردیم کشور به کشور برویم و برای ساخت یک فیلم ایرانی سرمایه جمع کنیم.من می خواستم از این فرصت استفاده بکنم و از استعداد بالای دو بازیگر اصلی این فیلم تشکر بکنم.
مسعود بخشی در مورد زاویه ای که برای ساخت فیلم به آن پرداخته و همچنین نقش مجری فیلم گفت: به هرحال چنین برنامه هایی در تلویزیون ما وجود دارند و من تلاش کردم که فیلم جدیدی بسازم که یک برنامه تلویزیونی را به تصویر می کشد. نکته بعدی اینکه باید بدانیم واقعا ما چنین افرادی هستند که به خاطر پول های اندکی در زندان هستند.
فروغ قجابگلو بازیگر فیلم در پایان گفت: من خودم از خانواده ای آسیب دیده هستم که اعدامی دارد. رسالت من بازیگر، من نویسنده و من خبرنگار چیست؟ ما باید روی این مسائل اجتماعی کار کنیم و بیشتر به این چیزها توجه کنیم. هنوز هم داریم خانواده هایی که که جوان 28 ساله شان اعدام می شود و بعد از 10 سال می گویند اشتباه شده است.
بخشی در پاسخ به سوالی درباره اغراق آمیز بودن بخش هایی از فیلم، گفت: به هر حال اغراق یکی از عواملی است که در درام استفاده میشود، فکر کردم برای مخاطبانی که فیلم را در ایران می بیند وجود یک برنامه پربیننده جذاب است. حتی مسئول برنامه به من گفت که این میزان از پیشرفت و مدرن بودن برنامه مخاطب را به اشتباه می اندازد و باید به یک نحوی اشاره شود که این برنامه در ایران است، برنامه تلویزیونی یک پدیده مدرن است و به نظرم 20 میلیون رای یک میزان استاندارد است و مشکلی ندارد.
او همچنین درباره اینکه بخش هایی از فیلم درون مایه کمدی داشته است، گفت: من هم در همین سالن سینما فیلم را دیدم و اثری از کمدی ندیدم و فیلم کاملا تراژیک است.
بخشی درباره چگونگی قواعد تولید فیلم، گفت: تولید متفاوت است، در اروپا کشورهایی که تولید مشترک انجام می دهند اگر قرارداد داشته باشند خیلی از مسایل حل می شود و می توان از صندوق های حمایتی استفاده کرد، در ایران تلاش شده تا این اتفاق رخ دهد و بخش بین الملل بنیاد فارابی به ارزش این همکاری ها پی برده است و سعی می کند در این زمینه فعالیت کنند. ضمن آنکه کمک ها امتیازی هستند، به دلیل قوانین پروژه های مشترک ما با دو نفر از سینماگران خارجی استفاده کردیم و یک همکاری خوبی بین دو گروه داشتیم.
مصفا درباره حضور تیزرهای اپلیکیشن تاپ در فیلم و توافق برای حمایت مالی، گفت: ما به تیزرهای تلویزیونی نیاز داشتیم که یکی از آن ها اپلیکیشن تاپ بود که در نظر داریم در اکران عمومی فیلم با ما همکاری داشته باشند که هنوز قطعی نیست.
ژاک بی دو بازهم در مورد سرمایه گذاری فیلم گفت: وقتی من می گویم 24 منبع سرمایه گذاری،به نظر ثروتمندانه می آید این منابع اما بسیار کوچک هستند. ما تلاش کردیم کشور به کشور برویم و برای ساخت یک فیلم ایرانی سرمایه جمع کنیم.من می خواستم از این فرصت استفاده بکنم و از استعداد بالای دو بازیگر اصلی این فیلم تشکر بکنم.
کارگردان فیلم در اینکه فیلمش درباره قصاص است یا نه گفت: من فکر نمی کنم فیلم من راجع به قصاص باشد. در طول فیلم فقط سه بار از کلمه قصاص استفاده شده.مسئله بخشش یک مسئله جهانی است. یک دانمارکی با پاسپورتش می تواند به 198 کشور سفر کند اما یک عراقی به 4 کشور هم نمی تواند سفر کند. من دنبال پیام دادن نبودم فقط می خواستم یک قصه تعریف کنم که افراد حداقل بتوانند خودشان را جای آن هایی بگذارند که در این جهان سختی می کشند.
سارا بهرام: برای سیمرغ نقش بازی نکردهام
نشست خبری فیلم «جمشیدیه» با حضور یلدا جبلی (کارگردان)، ستاره پسیانی، پانتهآ پناهی ها، سارا بهرامی، حامد کمیلی، شادی کرم وردی، ندا جبرائیلی، محمد ولی زادگان (بازیگران)، محمد صادق آذین (تهیه کننده)، فردین خلعتبری(تهیه کننده و آهنگساز)، آرش قاسمی(صداگذار)،حبیب مجیدی(عکاس)، عظیم فراین(گریمور) و دیگر عوامل فیلم با اجرای محمود گبرلو در سومین سانس از ششمین روز از جشنواره برگزار شد.
یلدا جبلی درباره اینکه بازیها شعاری می شود و موجب عدم باورپذیری فیلم می شود، گفت: من این طور فکر نمیکردم.
محمدصادق آذین تهیه کننده نیز با بیان اینکه وقتی قصه فیلم را خواندم خیلی روی من تاثیر گذاشت، گفت: البته من تهیهکنندهای نبودم که تمام سرمایه ی آن را تامین کنم بنابراین همکاری کردم و قصد من کمک جهت ساخت یک فیلم اجتماعی خوب بود. زحمت بیشتر گزارش و اجرای تولید روی دوش آقای خلعتبری بود.
خلعتبری نیز در این باره گفت: ما جمشیدیه را زندگی کردیم و ساختیم و فکر میکنم در کنار ما حیات پیدا می کند.
جبلی درباره پرسشی مبنی بر ضد انسانی بودن و شعاری بودن فیلم جمشیدیه توضیح داد: من این طور فکر نمی کنم. یک قاضی مشاور پروژه ما بوده است. خیلی برایم عجیب است که می گویید این فیلم شعاری است. عجیب این است ما در شرایطی زندگی می کنیم که نوع دیگری حرف زدن را بارها از دوستان خودمان می شنویم و این موضوع برایمان عجیب است.
او همچنین درباره پرسش دیگری مبنی بر بازی کیومرث پوراحمد در فیلم «جمشیدیه» گفت: فکر کردیم آقای پور احمد برای نقش پدر خوب است. در نمایش های مردمی بازی او را دوست داشتند و زمانی که پوراحمد را انتخاب کردیم و او لطف کرد با ما همکاری کرد، فکر کردیم این بهترین انتخاب است.
پانته آ پناهی ها در مورد بازی خود در این فیلم گفت: دلیل انتخاب این نقش که البته چندان هم متفاوت نیست، همزادپنداری با این خانمی است که در دوراهی سختی قرار دارد.
یلدا جبلی در مورد علت عدم بازجویی از همسر ترانه در فیلم گفت: قصه جمشیدیه قطعا قصه دادگاه و بازجویی نیست. در چنین قصه هایی هرکس تلاش می کند شکلی از داستان را نشان دهد. یکی بازجویی، یکی زندان و یکی هم کشمکش برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول. ما تلاش کردیم از این زاویه به داستان بپردازیم.
فردین خلعتبری در پاسخ به سوالی در مورد شعاری بودن فیلم گفت: ما وقتی از خودمان می خواهیم در دادگاه از خودمان دفاع کنیم،چون دادگاه جایی رسمی است،ادبیات فردی که در آنجا قرار می گیرد رسمی است.چرا می گوییم رسمی حرف زدن شعاری حرف زدن است؟ طرف پای مرگ و زندگی اش در میان است مگر می تواند فلسفی حرف بزند؟ حتما مگر باید طرف فارغ التحصیل فلسفه باشد که چنین حرف هایی بزند؟
یلدا جبلی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه نظرش درباره فیلم های دورهمی چیست؟ گفت: به نظر شما جمشیدیه یک فیلم دورهمی در آپارتمان ساده است؟ این طور نیست. قصه های آپارتمانی قصه مورد علاقه من است اما بنا بر شرایط سینما ترجیح دادم به دنبال آن نروم. گاهی اوقات جبر و فضاهای فارغ از اینکه فیلمسازان آن را دوست دارند، آنها را به سمتی می برد که فیلم های آپارتمانی بسازند. بسیاری از فیلمسازان دوست دارند هر آنچه که تخیل شان حکم می کند روی کاغذ بنویسند اما برای 20 درصد از فیلمسازان این امکان نیست.
او درباره اینکه برای انتخاب زوج حامد کمیلی و سارا بهرامی در فیلم سابقه بازی این دو تاثیری برای انتخاب هم داشته است؟ گفت: بله تاثیر داشت زیرا مهم بود که زوج ترانه و امیر، چهره آشنایی برای مخاطب داشته باشند.به دلیل محدودیت زیادی که در روابط خانوادگی و زن و شوهر داری، احساس کردم این امر می تواند عقبه خوبی برای مخاطب داشته باشد جدا از اینکه این دو بازیگر بهترین انتخاب نیز بوده اند.
سارا بهرامی نیز در پاسخ به تکراری بود همکاری اش با حامد کمیلی، توضیح داد: کاش سوال های بهتری از من می کردید. این موضوع برای من به عنوان بازیگر اصلا اهمیت ندارد. یکی از وسواس هایم این بود که من و حامد کمیلی بازی تکراری نکنیم و اگر سوال کننده پیشنهاد و خاطره ای از تکراری بودن کار ما دارد به من بگوید زیرا برایم مهم است. من با آقای کمیلی زیاد بازی کردم اما هرگز شخصیت ترانه را در مقابل او بازی نکردم.
یلدا جبلی در پاسخ به سوالی در مورد طراحی های صحنه دادگاه و دادسرا و شعبه بازپرسی گفت: من برای ساخت این فیلم در بیش از 50 دادگاه حاضر بودم. ما فکر می کنیم در دادگاه ها همیشه افرادی هستند که چاقوکشی کرده اند یا تخلفات مالی دارند.اما این فیلم بر اساس دادگاه هایی است که من خودم شخصا در آن حضور داشتم. ضمن اینکه وکلا و قضاتی هم به عنوان مشاور در این پروژه با ما همکاری داشته اند. من تلاش کردم حتی فضای راهرو های دادگاه و مود قاضی را هم بر اساس تجربیاتی که در دادگاه ها داشته ام بازسازی کنم.
حامد کمیلی در پاسخ به تکراری بودن بازی اش در مقابل سارا بهرامی، گفت: من یک بازیگر هستم و این کمترین اهمیت را برای من دارد که می خواهم در مقابل یک پارتنر تکراری بازی کنم چون در سینما چیزی به اسم شخصیت پردازی وجود دارد. من اگر در یک گروه قوی قرار بگیرم ترجیح می دهم که حتما بازی کنم. ضمن اینکه بنظرم این آشنایی برای مخاطب باعث اتفاق بدی در فیلم نشده است.
سارا بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا نگران این نیست که چون پارسال سیمرغ برده،امسال قربانی جایزه نگرفتن شود گفت: من عاشق جایزه گرفتن هستم اما با صداقت به شما می گویم که هیچوقت برای سیمرغ گرفتن نقش بازی نکردهام. من نقشی بازی کرده ام که با افتخار بتوانم در کنار آن بایستم. با این حال اما نقدی خواندم که واقعا متاسفم شدم. دوست منتقدی نوشته بود که این فیلم درباره فحش است به همراه یک ایموجی خنده و گریه. خدا را شکر که این ایموجی ها وجود دارد تا اهل ادب و قلم ما به آن ها پناه ببرند. متاسفانه لمپنیسم با روشنفکری ما آمیخته شده که این برای جامعه دور از کتاب ایران بسیار بد است.جامعه ای که باید ببیند می توان با آن ادبیات هم از خود دفاع کرد.
جبلی در مورد انتظارش از مخاطب بعد از تماشای فیلم گفت: من انتظار خاصی نمی توانم داشته باشم. من فکر می کنم بحث و گفتوگویی که بین مخاطبان پس از تماشای فیلم شکل می گرفت مثلا در مورد همان بحث فحاشی که ما با آن درگیر هستیم برایم ارزشمند است.
یلدا جبلی در پاسخ به سوالی در مورد طراحی های صحنه دادگاه و دادسرا و شعبه بازپرسی گفت: من برای ساخت این فیلم در بیش از 50 دادگاه حاضر بودم. ما فکر می کنیم در دادگاه ها همیشه افرادی هستند که چاقوکشی کرده اند یا تخلفات مالی دارند. اما این فیلم بر اساس دادگاه هایی است که من خودم شخصا در آن حضور داشتم. ضمن اینکه وکلا و قضاتی هم به عنوان مشاور در این پروژه با ما همکاری داشته اند. من تلاش کردم حتی فضای راهرو های دادگاه و مود قاضی را هم بر اساس تجربیاتی که در دادگاه ها داشته ام بازسازی کنم.
معرفی 8 فیلم برتر آرای مردمی جشنواره فیلم فجر
در سومین روز از اعلام نتایج آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، 8 فیلم برتر بدون اولویت معرفی شدند. بر اساس این رده بندی، جاندار، قصرشیرین، ماجرای نیمروز 2، شبی که ماه کامل شد، بیست و سه روز، غلامرضا تختی، سرخپوست، متری شیش و نیم بدون ترتیب بیشترین آرای مردمی را به دست آوردهاند.
آغاز «سینما سکوت» از امروز در پردیس کورش با «بیست و سه نفر»
پردیس سینمایی کوروش با دو سانس، به ترتیب ساعت 17:00 فیلم «بیست و سه نفر» و ساعت 19:30 فیلم «شبی که ماه کامل شد» آغازگر اکران ویژه «سینما، سکوت» خواهد بود.
اکران ویژه ناشنوایان مدتی است جمعهها در پردیس کورش در یک سانس شروع شده و برای اولین بار است که همزمان با جشنواره شرایط مساوی اکران برای ناشنوایان فراهم شده است.
حواشی روز ششم در سینمای رسانه
ایسنا درباره حواشی روز ششم گزارش کرد، دوشنبه پانزدهم بهمن، جشنواره فیلم فجر به نیمه راه خود رسید، اما فیلمهایی که در این روز در پردیس ملت برای اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآمد، رضایت آنها را جلب نکرد و کیفیت متوسط رو به پایین آنها سبب طرح انتقاد نسبت به حضور این فیلمها در جشنواره شد و این سوال را پیش آورد که اگر از میان حداقل یکصد فیلم، این آثار برای بخش مسابقه اصلی و نگاه نو انتخاب شدهاند، پس وضعیت فیلمهای رزرو جشنواره یا آنهایی که به این رویداد راه نیافتهاند، چه بوده است؟
* در این روز تم اصلی سه فیلم به نمایش درآمده از بخش "سودای سیمرغ" و "نگاه نو" ، قتل و قصاص بود و دیگر وجه مشترک آنها نشستهای مطبوعاتی کم و بیش حاشیهداری بود که مانند روز قبل باز هم نوع پرسشها و نیز چالش میان مجری نشستها (محمود گبرلو) و ادعای برخی خبرنگاران مبنیبر محافظه کاری وی و نخواندن تمام سوالات بحث و جدلهایی را ایجاد کرد.
* فیلم "یلدا" به کارگردانی مسعود بخشی از فیلمهای بخش نگاه نو جشنواره بود که یکی از انتقادات اصلی واردشده به آن، تلویزیونی بودن فیلم بود بهویژه آنکه داستان فیلم در یک برنامه تلویزیونی که شباهت زیادی به "ماه عسل" داشت، میگذشت. در این فیلم قرار بود یک قاتل بخشیده شود و کارگردان تاکید داشت که موضوع فیلم بخشش است نه قصاص، در حالی که همین مسئله و پررنگ شدن موضوع قصاص بحثهایی را در نشست خبری ایجاد کرد؛ چون این فیلم یک تهیه کننده فرانسوی هم دارد و برای برخی این سوال پیش آمده بود که موضوع قصاص که بر اساس مبانی اسلام در قرآن ذکر شده، چطور برای خارجیها قابل درک بوده که حاضر به تولید مشترک شدهاند؟!
نکته دیگر فیلم تعدد زوجین یکی از شخصیتها بود که کارگردان درباره هر دو موضوع تایید کرد: برای تهیهکنندگان فرانسوی چندان این مسائل مفهوم نبود اما خودش از اینکه این فیلم با این شرایط موضوعی قابل درک و فهم در ایران است، کافی خواهد بود.
* فیلم بعدی «جمشیدیه» نام داشت به کارگردانی یلدا جبلی که بازهم در این فیلم شخصیت اصلی با بازی سارا بهرامی بهدلیل ارتکاب به قتل محکوم به قصاص شده است. البته به نظر میرسد یکی از دغدغههای اصلی فیلمساز از ساخت این اثر، رواج یافتن الفاظ رکیک در سطح شهر میان مردم به هنگام عصبانیت یا فحش دادن از سر خشم در مکانهای عمومی مثل استادیومهای ورزشی بوده، ولی پرداختن به این مسأله آنقدر به شکل غُلو شده رخ میدهد که آن را به شعار تبدیل میکند و همین امر یکی از موارد انتقاد به فیلم بود هرچند کارگردان چندان آن را قبول نداشت.
همچنین انتخاب کیومرث پوراحمد به عنوان یکی از بازیگران فیلم و نیز بهرام عظیمی در نقش قاضی دادگاه بارها با خنده تماشاگران روبهرو شد که آنها را در قامت و تناسب چنین نقشی باور نداشتند.
* نشست خبری این فیلم هم با پرسشهایی همراه بود که کمتر جواب دقیق داده شد جز آنچه سارا بهرامی درباره سیمرغ فجر گفت و اینکه از الان به کسی که این جایزه را میبرد، تبریک میگوید.
* فیلم سوم جشنواره آخرین ساخته علیرضا رئیسیان با نام «مردی بدون سایه» بود که با وجود بازی زوج لیلا حاتمی و علی مصفا، برخی دیالوگها و روند داستان با خندههای بلند تماشاگران که نوعی واکنش انتقادی به فیلمهاست همراه بود.
* در کنار این سه فیلم، انیمیشن «بنیامین» هم در پردیس ملت نمایش داده شد که باز هم کمتوجهی اهالی رسانه و منتقدان سبب اعتراض سازندگان شد و اینکه اگر قرار است اینگونه فیلم انیمیشن با بیتوجهی روبهرو شود، چرا آن را در جشنواره میپذیرند؟
* اما از فیلمهای روز ششم جشنواره که بگذریم، به چند اتفاق حاشیهای دیگر میتوان اشاره کرد، از جمله حذف یک فیلم دیگر از گردونه رقابت در آرای مردمی. به این ترتیب با حذف فیلم "قسم"، فیلمهای "متری شش و نیم"، "جاندار"، "شبی که ماه کامل شد"، "ماجرای نیمروز دو"، "۲۳ نفر"، "غلامرضا تختی"، "سرخپوست" و "قصر شیرین" هشت فیلم با رای بالا در بهترینهای مردمی هستند.
* دیگر اتفاق ویژه این روزها، آغاز اکران فیلمها برای ناشنوایان و تحت عنوان "سینما سکوت" است که در پردیس کوروش بهطور جدی با فیلم "۲۳ نفر" فعالیتش را آغاز کرده است.
* با وجود آنکه خبر استعفای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خیلی جدی از مدتها پیش در رسانهها منتشر شده و سیدعباس صالحی هنوز اظهارنظر صریح و روشنی در این باره نکرده، اما خبرها حاکی از این است که با وجود احتمال در شرف پایان بودن حضور وی در وزارت فرهنگ و ارشاد، او همزمان با جشنوارههای فجر خیلی جدی کار خود را پیگیری میکند و روز دوشنبه هم با حضور در مشهد به سینما هویزه این شهر سر زد. همچنین شنیده شده که قرار است او در یکی دو روز آینده از کاخ جشنواره در پردیس سینمایی ملت بازدید کند.
* یک خبر دور از انتظاری که در روز ششم جشنواره منتشر شد، خداحافظی پولاد کیمیایی از سینما بهدلیل مهاجرت بود. او در یادداشتی کوتاه نوشته، ممکن است خیلی زود به کشور بازگردد اما شاید هم مدتی طولانی این اتفاق نیفتد؛ با این حال از مدت زمانی که در سینما گذرانده، ابراز خشنودی کرده ولی معلوم نیست آیا بازخوردهایی که بابت نمایش فیلم «معکوس» بهعنوان اولین تجربه فیلمسازی در جشنواره فجر امسال داشته، او را در این کار مصمم کرده است یا خیر؟!
* از میان هنرمندانی که در روز ششم در کاخ جشنواره حضور داشتند، میتوان به لیلا حاتمی، علی مصفا، پانتهآ پناهیها، سارا بهرامی،حامد کمیلی، نسیم ادبی، فرشته صدرعرفایی، محمدرضا دلپاک، فردین خلعتبری و بهناز جعفری اشاره کرد. ضمن اینکه رکورد بیشترین حضور هم در اختیار علی مصفا است که تاکنون ۴ بار در نشستهای مختلف فیلمها به عنوان بازیگر یا تهیهکننده حضور داشته است.