تقریباً در پایان همه دورههای مجلس، برخی نمایندگان به فکر تغییر نظام انتخاباتی میافتند. شاید استانی شدن انتخابات، نخستین بار در مجلس هفتم کلید خورد و سپس در مجلس هشتم و نهم نیز مطرح شد؛ اما هر بار به دلایل گوناگون نتوانست رأی لازم را به دست آورد و از دستور کار مجلس خارج شد.
به گزارش «تابناک»؛ در این دوره نیز نمایندگان با نزدیک شدن به ماه های پایانی خدمت خود در مجلس، به فکر تغییر سیستم انتخاباتی افتادهاند و بار دیگر موضوع استانی شدن انتخابات در مجلس مطرح شده و تا اینجای کار نیز نمایندگان موافق توانستهاند درباره کلیات طرح رأی نمایندگان را جذب کنند و قرار است، نخستین دستور جلسه آتی مجلس نیز به این موضوع اختصاص یابد.
اما این طرح نیز همچون دوره های گذشته در مجلس دهم نیز مخالفانی دارد و عمده مخالفتها نیز به نگرانی نمایندگان شهرستانی مربوط است. آنان می ترسند، دیگر نتوانند به مجلس راه پیدا کنند و ممکن است با انجام این طرح، کرسی نمایندگی را برای همیشه از دست بدهد.
سیدحسین نقوی حسینی در گفتوگو با تابناک اظهار داشت: طرحهایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح میشوند، قطعاً محاسنی دارند، ولی به نظر من، طرح استانی شدن انتخابات، معایب بیشتری نسبت به مزایای آن دارد.
این نماینده مجلس گفت: از جمله معایب این طرح این است که توده مردم پشتیبان نظام هستند که در این طرح تودهها حذف میشود.
دوم آنکه حاکمیت زر و زور بیشتر خواهد شد، چون نمایندگان شهرستانی نمیتوانند در استانها رقابت کنند و اگر بخواهند این کار را انجام دهند، باید پول بسیاری داشته باشند. حتی لیستها هم پول میخواهند؛ همان طور که در لیست تهران افراد پول دادند و وارد لیست شدند. به هر حال انتخابات هزینه دارد و باید تبلیغات انجام شود.
سوم اینکه این طرح زمینههای آشوب بسیاری را فراهم خواهد آورد، چون ایران کشور با قومیتهای مختلف است و ترکیبات آنها نیز در استان ها متفاوت است؛ بنابراین، این موضوع می تواند باعث ایجاد آشوب شود و شاید این وضعیت باعث شود، کسانی هم که نمیتوانند وارد مجلس شوند، علیه نظام کرده و به عبارت دیگر با نظام تعارض پیدا نمایند.
دلیل چهارم اینکه به هر حال نماینده حلقه واسط بین مردم و حکومت هستند. اگر مردم دستشان به مسئولان نمیرسد، دست کم میتوانند به نماینده حرف خود را بگویند و فریادشان را بر سر او خالی کنند. این طرح حلقه را به شدت از بین میبرد همان طور که مردم تهران به نمایندههای خود دسترسی ندارند.
این نماینده مجلس در ادامه گفت: این طرح مشکلات نمایندگی را نیز حل نمیکند، چراکه نماینده، نماینده همان شهرستان است. اگر رأی شهرستانی نماینده حذف میشد و نمایندگان در سطح استان رقابت میکردند، این مشکل حل میشد، درواقع من با ده درصد رأی مردم ورامین باز هم نماینده ورامین خواهم بود و آنها از من مطالبه آسفالت جدول خواهند داشت. با وجود این، ما نیز باید ادبیات و گفتمان انتخابات را در کشور تغییر دهیم. کاندیدای مجلس باید ادبیات خود را با مردم تغییر دهد و به مردم بگوید نماینده، آسفالتکار و لوله کش و بنا نیست و کار وی قانونگذاری است.
وی همچنین یادآور شد: استانی شدن انتخابات، مشروط بر اینکه کرسیهای مجلس تناسبی باشد، مزایا خوبی دارد. برای آنکه احزاب در کشور پا بگیرند، باید قانون انتخابات تناسبی پیدا کند، به این صورت که کرسیها بین درصد آرای احزاب تقسیم شود و در این صورت، مردم میدانند به کدام حزب رأی دهند. در بسیاری کشورها نیز به این صورت است و مردم به احزاب رأی میدهند و احزاب تقویت میشود؛ اما ایران اینگونه نیست و این روش نیز یک روش مندرآوردی از انتخابات حزبی است که به نظر نتیجه درستی نیز نخواهد داشت.