به گزارش «تابناک»؛ بیست و هشتمین روز اسفند ماه ۹۷، همزمان با شروع آخرین روز کاری سال، طرحی در چهار آزادراه کشور به اجرا درآمد که امید میرفت اجرای موفق آن سرآغاز تحولی بزرگ در کشور باشد؛ طرح حذف فیزیکی پرداخت عوارض و ۱۰۰ درصد الکترونیکی شدن پرداخت عوارض.
ایدهای که قرار است به حذف جایگاههای پرداخت عوارض در این آزادراهها برای همیشه منجر شود؛ جایگاههایی که بسیاری شان به عامل تولید خطر و اتلاف وقت و سرمایه، مصرف سوخت و آلودگی هوا و... تبدیل شدهاند و قرار است جایشان را به دوربینهایی بدهند که تردد خودروها را ثبت میکند و ملاک محاسبه هزینه رانندگان میشود.
بنابراین، رانندگان میتوانند به شیوههای مختلف از جمله مراجعه به سامانه واحدی که وزارت راه و شهرسازی تدارک دیده و یا استفاده از اپلیکیشنهایی که به این سامانه متصل شدهاند، عوارض آزادراهی را الکترونیکی پرداخت کرده و بی نیاز از پرداخت پر دردسر و وقت گیر نقدی یا حتی استفاده از کارتهای بانکی به این منظور شوند.
طرحی که از چند سال پیش اختیاری آغاز به کار کرده و علاقه مندان میتوانستند با خرید برچسبهایی ویژه که روی شیشه خودرو نصب میشود، از مزایای آن بهرهمند شوند، اما اکنون به شکلی جامعتر و اجباری به اجرا درآمده و قرار است در صورت موفقیت آمیز بودن، در همه آزادراههای کشورمان به اجرا درآید.
دورنمایی که ظاهرا خیلی خوش بینانه ترسیم شده، چون به فاصله یک ماه و چند روز از اجرای این طرح، اشکالات بسیار بزرگی در آن هویدا شده، تا جایی که اگر همین امروز رأی به شکست این ایده داده شده و همه چیز به روال سابق بازگردد، جای تعجب نخواهد داشت. بازگشت به شیوهای پر اشکال که به نسبت طرح جدید، شفافتر و کم اشکالتر است!
این را گلایههای پرشمار رانندگانی نشان میدهد که معتقدند شیوه جدید بسیار پر اشکال است و معلوم نیست چه بلایی بر سرشان خواهد آورد، چون پرداخت نکردن عوارض آزادراهی جریمه سی هزار تومانی به دنبال دارد و گاه ترددهایی در سوابق خودروشان ثبت شده که اصلا رخ نداده است. اشکالی بزرگ که تنها اشکال طرح جدید نیست.
از جمله اشکالات دیگر این طرح، استعلامهای پراشکال بدهی عوارض آزادراهی است که موجب شده نتیجه استعلام از راههای مختلف (مثل استفاده از اپلیکیشنهای مختلف) به اعداد مختلفی برسد و در برخی موارد، به هیچ نتیجه مشخصی نرسد. این در حالی است که برخی رانندگان از باقی ماندن بدهیهایی خبر میدهند که پیشتر پرداخته اند.
این در حالی است که بعضا با مراجعه به سامانه استعلام بدهی عوارض آزادراهی و ثبت شماره تلفن همراه در آن، کاربران با انبوه پیامکهایی مواجه میشوند که در آن تأکید شده بدهی داشته و پرداخت نکرده اند و در نتیجه، جریمه به حسابشان منظور شده است؛ جریمهای که البته در استعلام خلافی خودرو وجود ندارد!
وضعیتی که تا اینجای کار موجب شکل گیری موج بزرگی از بی اعتمادی به این طرح شده است. بی اعتمادی به کارایی این طرح و برخورداری آن از چارچوبی مشخص و با تضمین سلامت آن. مسألهای که میتواند به رقم خوردن نارضایتی بزرگی منجر شده و در نهایت شکست این طرح را به دنبال داشته باشد که در این صورت، اجرای هر طرح و ایدهای برای خلاصی از جایگاههای پر اشکال پرداخت عوارض، به شدت دشوار خواهد بود.
دورنمایی که نتیجه اجرای این ایده بدون توجه به زیرساختهای لازم و شتاب زده است. ملاحظاتی که اگر مد نظر قرار گرفته بودند، میشد امید داشت اجرای این طرح به زودی فراگیر شده و محدود به چهار آزادراه نماند، در حالی که ظاهرا ترجیح مسئولان بر این است که به مانند موارد پرشمار دیگر، ایدههای نوین و راهگشا را سریع به نام خود سند بزنند و در شتاب برای این امر، همه چیز را خراب کنند!