پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی در آستانه شکست سنگین!

وضعیتی که تا اینجای کار موجب شکل گیری موج بزرگی از بی اعتمادی به این طرح شده است؛ بی اعتمادی به کارایی این طرح و برخورداری آن از چهارچوبی مشخص و با تضمین سلامت آن؛ مسأله‌ای که می‌تواند به رقم خوردن نارضایتی بزرگی منجر شده و در نهایت شکست این طرح را به دنبال داشته باشد؛ شکست سنگین طرحی که مزایای فراوانی دارد.
کد خبر: ۸۹۴۸۶۵
|
۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 27 April 2019
|
32570 بازدید
|
تابناک اجتماعی -
چگونه می‌توان یک ایده خوب و راهگشا که انبوهی از مزایا به دنبال دارد را خراب کرد؟ احتمالا در این خصوص مثال‌های زیادی به ذهن همه مان می‌رسد، اما با وجود این، مرور نمونه‌ای که اکنون در حال وقوع است، خالی از لطف نیست.

به گزارش «تابناک»؛ بیست و هشتمین روز اسفند ماه ۹۷، همزمان با شروع آخرین روز کاری سال، طرحی در چهار آزادراه کشور به اجرا درآمد که امید می‌رفت اجرای موفق آن سرآغاز تحولی بزرگ در کشور باشد؛ طرح حذف فیزیکی پرداخت عوارض و ۱۰۰ درصد الکترونیکی شدن پرداخت عوارض.

ایده‌ای که قرار است به حذف جایگاه‌های پرداخت عوارض در این آزادراه‌ها برای همیشه منجر شود؛ جایگاه‌هایی که بسیاری شان به عامل تولید خطر و اتلاف وقت و سرمایه، مصرف سوخت و آلودگی هوا و... تبدیل شده‌اند و قرار است جایشان را به دوربین‌هایی بدهند که تردد خودرو‌ها را ثبت می‌کند و ملاک محاسبه هزینه رانندگان می‌شود.

بنابراین، رانندگان می‌توانند به شیوه‌های مختلف از جمله مراجعه به سامانه واحدی که وزارت راه و شهرسازی تدارک دیده و یا استفاده از اپلیکیشن‌هایی که به این سامانه متصل شده‌اند، عوارض آزادراهی را الکترونیکی پرداخت کرده و بی نیاز از پرداخت پر دردسر و وقت گیر نقدی یا حتی استفاده از کارت‌های بانکی به این منظور شوند.

طرحی که از چند سال پیش اختیاری آغاز به کار کرده و علاقه مندان می‌توانستند با خرید برچسب‌هایی ویژه که روی شیشه خودرو نصب می‌شود، از مزایای آن بهره‌مند شوند، اما اکنون به شکلی جامع‌تر و اجباری به اجرا درآمده و قرار است در صورت موفقیت آمیز بودن، در همه آزادراه‌های کشورمان به اجرا درآید.

دورنمایی که ظاهرا خیلی خوش بینانه ترسیم شده، چون به فاصله یک ماه و چند روز از اجرای این طرح، اشکالات بسیار بزرگی در آن هویدا شده، تا جایی که اگر همین امروز رأی به شکست این ایده داده شده و همه چیز به روال سابق بازگردد، جای تعجب نخواهد داشت. بازگشت به شیوه‌ای پر اشکال که به نسبت طرح جدید، شفاف‌تر و کم اشکال‌تر است!

این را گلایه‌های پرشمار رانندگانی نشان می‌دهد که معتقدند شیوه جدید بسیار پر اشکال است و معلوم نیست چه بلایی بر سرشان خواهد آورد، چون پرداخت نکردن عوارض آزادراهی جریمه سی هزار تومانی به دنبال دارد و گاه تردد‌هایی در سوابق خودروشان ثبت شده که اصلا رخ نداده است. اشکالی بزرگ که تنها اشکال طرح جدید نیست.

از جمله اشکالات دیگر این طرح، استعلام‌های پراشکال بدهی عوارض آزادراهی است که موجب شده نتیجه استعلام از راه‌های مختلف (مثل استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف) به اعداد مختلفی برسد و در برخی موارد، به هیچ نتیجه مشخصی نرسد. این در حالی است که برخی رانندگان از باقی ماندن بدهی‌هایی خبر می‌دهند که پیشتر پرداخته اند.

این در حالی است که بعضا با مراجعه به سامانه استعلام بدهی عوارض آزادراهی و ثبت شماره تلفن همراه در آن، کاربران با انبوه پیامک‌هایی مواجه می‌شوند که در آن تأکید شده بدهی داشته و پرداخت نکرده اند و در نتیجه، جریمه به حسابشان منظور شده است؛ جریمه‌ای که البته در استعلام خلافی خودرو وجود ندارد!

وضعیتی که تا اینجای کار موجب شکل گیری موج بزرگی از بی اعتمادی به این طرح شده است. بی اعتمادی به کارایی این طرح و برخورداری آن از چارچوبی مشخص و با تضمین سلامت آن. مسأله‌ای که می‌تواند به رقم خوردن نارضایتی بزرگی منجر شده و در نهایت شکست این طرح را به دنبال داشته باشد که در این صورت، اجرای هر طرح و ایده‌ای برای خلاصی از جایگاه‌های پر اشکال پرداخت عوارض، به شدت دشوار خواهد بود.

دورنمایی که نتیجه اجرای این ایده بدون توجه به زیرساخت‌های لازم و شتاب زده است. ملاحظاتی که اگر مد نظر قرار گرفته بودند، می‌شد امید داشت اجرای این طرح به زودی فراگیر شده و محدود به چهار آزادراه نماند، در حالی که ظاهرا ترجیح مسئولان بر این است که به مانند موارد پرشمار دیگر، ایده‌های نوین و راهگشا را سریع به نام خود سند بزنند و در شتاب برای این امر، همه چیز را خراب کنند!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱۰۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
رانندگان برای تردد از کارت مترو و یا یک کارت که قابلیت شارژ داشته باشد استفاده کنند . همان طرحی که برای مترو و اتوبوس قابل اعمال است
پاسخ ها
مهدی عطائی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
دو مرتبه عوارض از طریق سایت nspay.ir پرداخت کردم ولی باز می‌نویسه بدهکاری.هر چقدر هم به پشتیبانی سایت ایمیل زدم هیچ نتیجه ای نگرفتم.
پسرک فضول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
پیشنهاد میشود به جای پرداخت آنلاین و بلافاصله عوارض، این هزینه بر روی عوارض سالیانه خودرو افزوده شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
اینجا ایران است! وقتی به خاطر خلافی که نکرده ای جریمه میشوی و اعتراض که میکنی میگویند باید به شورای حل اختلاف بروی و بعدش هم کلی دوندگی برای اثبات اینکه اصلا در جایی که ذکر شده نبوده ای که خلافی کرده باشی، دیگر از این طرحها انتظاری بیشتری نمیشود داشت! ایضا طرح زوج و فرد و طرح جایگزین آن که فقط هدف اصلی اش پول بیشتر گرفتن از مردم است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
همانهایی که تلگرام طلایی را خلق کرده اند، همانها کارشناسان IT خود را در اختیار وزارت راه قرار دهند تا این سامانه به خوبی همان تلگرام طلایی شان!! با موفقیت انجام شود. والا
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
براي من از همين آني رو پيام اومده كه در تاريخ 7 فروردين از عوارضي قزوين عبور كرده ايد و بايد عوارض بدهيد در صورتي كه من در اين تاريخ در شهر ديگري در استان اصفهان بوده ام
پاسخ ها
شما
| Netherlands |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
شما اره ولی ماشین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۴
دوست عزیز برای من هم در تاریخ 14 و 25 فروردین پیام اومده از عوارضی قزوین عبور کرده اید در حالی که من هم اصلا اونجا نبودم . جالبه که یه بار 500 و بار دیگه 2500 از شارژم کم شده. اسم این رو چی میشه گذاشت؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
فقط به درآمدزایی طرح ها توجه دارند اطلاع رسانی و نحوه اجرا مهم نیست
پاسخ ها
مجید آقاجانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
بنده یکبار از عوارضی قزوین رد شدم دوبار واریز کردم باز هم استعلام کردم اومده بدهی عوارضی داری به کجا به کی باید بگیم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
دزدی جدیده
عوارضی قم 500 تومان بوده
برا من الکترونیکی اومده 2500 تومان پرداخت کن والا جریمه میشی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
برای من هم عوارض تهران قم که 500 تومان برای ماشین سواری میباشد 1500 تومان حساب شد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
به جهنم که درست کار نمیکته !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
البته که هر طرحی دربدو امر خالی از اشکال نیست،میشه اشکالاتی که وجود داره رارفع کرد،به نظرم خوبه که از کشورهای دیگری که تواین کارها موفق هستند ایده برداری و اجرا کرد
کلا موافقم ولااقل درمورد مجموعه کوچکی که ماداریم وازاتوبانهای زنجان و قزوین تردد می‌کنیم خطایی نبوده،خدس می‌زنم که اونهایی شاکی هستند احتمالأ پلاکهاشون توسط اشخاص دیگه تقلب شده
پاسخ ها
یه نفر
| - |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
چرا قبول میکنید که یک طرح باید در ابتدا اشکال داشته باشد؟؟ هیچ طرحی نباید اشکال داشته باشد اول باید داخلی بطور کامل تست شود اصلا قابل قبول نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۴
کلا چرا باید اجازه داد مردم به مسخره بگیرن.ایراد و اشکال برای یک طرح به این حساسی و بزرگی کلا معنی نداره یا باید درست کار کنه یا مشکل داره که نباید اجرا بشه.مردم موش آزامایشگاهی نیستن.
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟