بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک؛

شورای رقابت بار دیگر به بازار خودرو باز می‌گردد/ عدم اعلام قیمت خودرو جرم حساب می‌شود

در طرح اولیه ما ساز کاری دیده بودیم که خودروسازها در قبال ناامن بودن خودروها بخصوص در زمان تصادف پاسخگو باشند اما این در کمیسیون پاسخگویی را به دوران گارانتی تعلیق دادند و بازه یک تا یک و نیم سال برای آن در نظر گرفتند که ای خواسته ما نبود و حقوق مصرف کننده نیز نادیده گرفته شده بود.
کد خبر: ۹۰۰۲۵۳
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲ 19 May 2019
|
15253 بازدید
|

منشور اخلاقی برای جناح‌های سیاسی تدوین می‌شود/ حاضران در جلسات گفت‌وگوی ملی، نماینده جناح‌ها نیستندنمایندگان  مجلس شورای اسلامی  در نشست علنی امروز خود و در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو که پس از حدود 13 ماه بار دیگر به صحن بازگشته بود با برخی از مواد آن موافقت کردند.

به گزارش «تابناک»؛ طبق این مصوبات وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است با همکاری سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان نظام مهندسی کشاورزی ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، نسبت به ساماندهی و ارتقای کیفیت سایر خودروهای سنگین وارداتی و تولید داخل ازجمله ماشین‌های راه‌سازی، معدنی، کشاورزی و منابع طبیعی اقدام نماید.

همچنین با تصویب این قانون و با توجه به لازم الاجراء شدن قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب 4/9/1396 قانون ارتقاء کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 26/12/1389 نسخ و ملغی الاثر می‌گردد و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است گزارش اجرای این قانون را هر شش ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

شرکت‌های خودروسازی موظف شدند  هنگام فروش، قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند و تخلف از این امر جرم محسوب شده و متخلف به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه 6 موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/92 محکوم می‌شود.

در همین زمینه بهرام پارسایی از طراحان این طرح در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: این طرح دوم دی ماه 97 مطرح شد والان بعد از 13 ماه در صحن مجلس به نتیجه رسید، طبق آخرین صحبت‌ها قرار بود کمیسیون صنایع با حضور نمایندگان طراح این موضوع را جمع‌بندی کنند اما دعوتی از طراح‌ها برای جمع بندی صورت نگرفت که این خود گویای برخی واقعیت‌های پشت پرده بود.

این نماینده گفت: امروز که موضوع در صحن مطرح شد ما سعی کردیم تا در حد امکان مواردی که خیلی دچار چالش نشده بود را مصوب کنیم اما چند پیشنهاد هم آوردیم تا طرح از هدف اصلی خود بیش از این منحرف نگردد.

وی گفت: معافیت خودروهای برقی و هیبریدی از پرداخت حقوق ورودی تا زمانی که در کشور تولید نشده است ازجمله مواردی بود که پیشنهاد شد و در مجلس به تصویب رسید، و باعث کاهش آلایندگی هوا و هم ایجاد فضای رقابت در داخل می‌شود و می‌تواند باعث کاهش قیمت خودرو در بازار شود.

وی در ادامه گفت: در طرح اولیه ما ساز کاری دیده بودیم که خودروسازها در قبال ناامن بودن خودروها بخصوص در زمان تصادف پاسخگو باشند اما این در کمیسیون پاسخگویی را به دوران گارانتی تعلیق دادند و بازه یک تا یک و نیم سال برای آن در نظر گرفتند که ای خواسته ما نبود و حقوق مصرف کننده نیز نادیده گرفته شده بود.

وی گفت: اگر خودرویی تصادف کند و ایربگ آن عمل نکند به نظر من خودرو ساز در هر زمانی باید پاسخگوی این مسائله باشد و یا ترمز آن عمل نکند یا بدنه آن بدنه ضعیفی باشد و خسارت وارده بر اثر ضعیف بودن خودرو تشخیص دهند خودرو ساز باید پاسخگو باشد که ما با پیشنهاد خود آن را به دوران 5 سال ارتقا دادیم و خوشبختانه تصویب گردید.

این نماینده در ادامه گفت: مسئله دیگری که الآن در بازار خودرو وجود دارد این است که به خودروسازان اجازه داده‌شده است تا 5 درصد فروش نقدی خود را زیر قیمت بازار ارائه دهند همین عامل باعث شده تا خودروساز خودرو عرضه نکند، و قیمت‌ها افزایش داشته باشد و هر چه قدر قیمت‌ها بالاتر برود خودروسازها سود بیشتری می‌کنند.

وی گفت: این کار تنها منفعتش به جیب خودروسازها و دلالان می‌رود اما ما شرکت‌های خودروسازی را موظف کردیم هنگان فروش قیمت قطعی را محاسبه و به شورای رقابت اعلام نمایند. این مسائل الآن رعایت نمی‌شود و خودروساز اساس رغبتی به قیمت گذاری ندارد و این باعث آشفتگی بازار شده است.

وی گفت: تخلف از این امر هم تخلف حساب می‌شود و اگر شرکت‌های خودروسازی از این قانون تمکین نکنند به‌عنوان مجرم شناخته خواهند شد و قوه قضاییه موظف به برخورد با آن‌ها می‌کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۱
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
بسیاری از مشکلات معشیتی مردم از این شوراها، انجمنهای و ... من در آوردی که خود عامل اصلی و بی ثابتی بازار میشود. متاسفانه رانتهای اطلاعاتی که افراد بی مسئولیت در مکانها خود دارند (از همه چیز باخبرند) به این مشکلات اقتصادی و معشیتی مردم دامن میزند. واقعاً در مقابل هزینه ها و حقوقهای نجومی که این افرادی که بودن و نبودنشان فقط در جهت تخریب وضع معیشتی مردم موثر است، چه سود و فایده ای برای مردم دارد. آنها زیر علم کی سینه میزنند. اگر از بازاریان هستند که آنها خودشان حزب، انجمن، اصناف، اتحایه و نفوذ بسیاری در دولت، تعزیرات، صنعت و معدن و تجارت و مجلس (بسیاری با حمایتهای مالی همینها نماینده میشودند)، بنوعی دلالها، قاچاقچیان ... دارند. این شوراها کاری هم بجز بدتر شدن وضع معشیتی مردم ندارد. این شوراها دیگه چه از جان مرد میخواد. ای اهلی محترم رسانه شما که بهتر در جریان امور هستید، اگه نقش موثری از این جماعت دیده اید برای ما بگوید و بنویسید تا بدانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۱۵
دلار ۱۴۱۰۰
یورو ۱۵۸۰۰
سکه ۴۸۰۰۰۰۰
اگاهی ودسترسی به امارو اطلاعات واقعی حق مردم است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
یواش برو خیلی تند رفتی ابدا مجلس کاری نمیتونه بکنه اینم قانونی مثل اونایی که اجرا نمیشه .مجلس در ته امور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
از این حرفهای قشنگ زیاد شنیدیم. قوانین ضمانت اجرایی ندارند
یک بازنشسته
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
در این گزارش آمده ، طرح ساماندهی بازار خودرو پس از گذشته ۱۳ ماه بار دیگر به مجلس بازگشت و تصویب شد و ۶ ماه دیگر لازم الاجراست!
چقدر نمایندگان محترم مجلس زود به فکر خریداران خودرو افتادند!
اگر می خواهند حق اعاده شود ، این قانون عطف به ماسبق شود ، چونکه بعد از پیش فروش ، خودرسازان تا اینجا ۴ بار افزایش قیمت داده اند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
چرا هیچ کس و نماینده ای و مسولی علت عدم ورود خودرو های خارجی به کشور را اعلام نمی کند آیا همه ی مسولین با رانت خوارها هم دست هستند و یا علت دیگری دارد ؟ لطفا کس در این مورد جوابگو باشد آخر تا کی بایستی مردم فقیر در حسرت روزهای خوب به دل بماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
علتش رو از کسانی که دم از حمایت از تولید ملی میزنند بپرسید
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
بايد از خودرو ساز و دلال ها بابت سود مازاد ماليات ١٠٠٪‏ گرفت ، اينجوري ديگه كسي دنبال خالي كردن جيب مردم نميره
انحصارات را بشكنيد ، اجازه دهيد مردم خودشان بتوانند خودرو وارد كنند يا اجازه دلال بازي و افزايش قيمت بالا را از واردكنندگانش بگيريد
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
طبق قوانین فقهی ابتیاع یک کالا یا خدمتی بدون اطلاع دقیق از قیمت آن حرام است
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
مافیای خودرو تابع هیچ قانونی نیست. اول باید رییس مافیای خودرو دستگیر شود.
البته دم رییس انقدر کلفته که کسی جرات نزدیک شدن به آن ندارد.
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
برگرده كه چه کاري كنه؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
جولو ظلم همین دوتا خودروساز رو بگیرید امپریالیسم پیشکش
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟