چند وقت پیش، مجلس شورای اسلامی، قانون ساماندهی صنعت خودرو را پس از ماهها به تصویب رساند و مقرر شد تا خودروسازیهای کشور قیمت تمام شده خودرو و همچنین سود آن را به شورای رقابت اعلام کنند تا این شورا در خصوص قیمتگذاری نهایی خودرو تصمیم گیری کند.
به گزارش «تابناک»؛ همچنین طبق قانون مجلس، خودروهای هیبریدی نیز به کلی از پرداخت حقوق گمرکی معاف شدند و زمینه برای واردات خودرو ایجاد میشود. پیش بینیها نشان میداد پس از این مصوبه باید قیمتها در بازار چشمگیر کاهش پیدا کند، که تا حدودی نیز درست از آب درآمد.
با این حال روز بعد یکی از مسئولان وزارت صمت اعلام کرد، واردات خودروی هیبریدی ـ طبق ابلاغیه دولت ـ ممنوع است و اجرایی شدن قانون مجلس زمانی امکان دارد که واردات و ثبت سفارش خودرو آزاد شود.
علی وقفچی در گفتوگو با تابناک اظهار داشت: برخی قوانین ما صراحت دارند، اما برخی دیگر ندارد و نیاز به آیین نامه دارند، چون مجلس به جزئیات وارد نشده و تنها قانون را تصویب کرده است؛ اما زمانی که شفافیت در موضوع وجود دارد، ضرورتی برای تفسیر نیست. در این موارد، تنها باید به بحث قانون و تبعیت از آن پرداخت، ولی متأسفانه دولت در خیلی از جاها، قانون را در نظر نمیگیرد و تفسیر به رأی کرده یا بر اساس برخی معیارهایی که به نفع دولت است، تصمیم گیری میکند.
این نماینده در پاسخ به این که قانون جدید مجلس به معنی آزاد شدن واردات خودروست، گفت: این قانون منعی جز این ندارد و خودروهایی با ویژگیهایی که در قانون تصویب شده، باید ثبت سفارش شده و اجازه واردات داشته باشند.
این نماینده مجلس گفت: قرار نیست ما در کشور به هر قیمتی اشتغال ایجاد کنیم. ما فرصتهای اشتغال زیادی به جز خودروسازی داریم که میتواند هم ارزآوری داشته باشد و هم ما را از بسیاری تهدیدها در امان نگه دارد و همچنین سهم خوبی در اقتصاد جهانی برای ما داشته باشد.
این نماینده در ادامه یادآور شد: متأسفانه هم اکنون ارز را برای تولید خودرویی خارج میکنیم که نه کیفیت دارد و نه در شأن ملت است. به نظر من، اگر مجلس و دولت و به خصوص کمیسیون صنایع به فکر راهکارهای دیگری بودند، وضعیت این کشور و این صنعت این نبود که هم اکنون داریم.
به نظر من، ما باید قیمت سوخت و خودرو را در کشور واقعی کنیم و بیاییم یک بار برای همیشه واردات خودرو را آزاد کنیم و اجازه دهیم تا بازار ما رقابتی شود. هم اکنون افزایش قیمت سوخت با این مصرف خودروهای داخلی صرفه اقتصادی ندارد. ما میخواهیم خودرو را ـ چه داخلی و چه خارجی ـ با چندین برابر قیمت جهانی آن به مردم بفروشیم و از سوی دیگر هم قیمت سوخت را زیاد کنیم؛ این با عدالت اجتماعی سازگاری ندارد.
من اعتقاد دارم باید از تولید داخلی حمایت کرد، ولی نه به هر قیمتی. باید در سایر زمینهها نیز تلاش کنیم و فرصت دهیم تا انحصار در کشور از روی خودروسازیها برداشته شود و اگر قرار است، تحولی در صنعت رخ دهد، اجازه دهیم سرمایه داران با شرایط مساوی پای کار بیایند.