بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک؛

واردات خودرو دست‌دوم قیمت‌ها را به‌شدت در بازار کاهش می‌دهد

هم اکنون قیمت سانتافه مدل 2016 در بازار نزدیک به 750 میلیون تومان است در حالی که می‌توان همین خودرو را با کارکرد 20 هزار کیلومتر و قیمت کمتر از 10 هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه 100 درصدی، قیمت این خودرو در داخل نزدیک به 250 میلیون تومان خواهد بود.
کد خبر: ۹۰۱۱۲۵
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 23 May 2019
|
66801 بازدید
|

قانون مجلس به معنی آزاد شدن واردات خودروست/ باید از تولید داخلی حمایت کرد؛ اما نه به هر قیمتیپس از مطرح شدن پیشنهاد واردات خودروهای دست دوم، مخالفان و موافقان زیادی نسبت به این پیشنهاد واکنش نشان داده و دلایل موافقت یا مخالفت خود اعلام کردند.

به گزارش «تابناک»؛ مخالفان این طرح اختصاص ارز به واردات خودرو چه صفر و چه دست دوم را در شرایط فعلی امری غیرضروری می دانند و معتقدند که محدودیت واردات اقدامی در راستای حمایت از صنعت خودروسازی کشورمان می باشد. موافقان واردات مدعی اند که هم اکنون نیز ارزبری خودروهای داخلی و همچنین قطعات بالاست و در نهایت، مردم هم از کیفیت پایین خودروها ناراضی‌اند و واردات می تواند یک راه حل موثر برای بهبود شرایط بازار خودرو کشورمان باشد.

موافق طرح مذکور معتقدند که واردات خودروهای دست‌دوم تجربه ای است که در برخی کشورها نتیجه مثبتی به همراه داشته است و سبب شده که کیفیت تولیدات داخلی و همچنین رضایت‌مندی مردم افزایش پیدا کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از جمله موافقان طرح واردات خودروهای دست دوم بوده و می گوید در صورت واردات خودروهای دست دوم شاهد کاهش 40 تا 50 درصدی قیمت خودرو در بازار خواهیم بود.

بنا به گفته وی هم اکنون قیمت سانتافه مدل 2016 در بازار نزدیک به 750 میلیون تومان است در حالی که می‌توان همین خودرو را با کارکرد 20 هزار کیلومتر و قیمت کمتر از 10 هزار دلار به کشور وارد کرد و در نهایت با در نظر گرفتن تعرفه 100 درصدی، قیمت این خودرو در داخل نزدیک به 250 میلیون تومان خواهد بود.

مؤتمنی هایما را نیز مشمول همین قاعده دانسته و می گوید در حال حاضر قیمت هایما در بازار 315 میلیون تومان است که در صورت واردات خودروهای دست دوم خارجی، این خودرو هم با همان قیمت 100 میلیون تومانی خرید و فروش خواهد شد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: تا زمانی که فضای رقابتی در خودروسازی‌ها ما به وجود نیاید نه کیفیت خودروها افزایش پیدا خواهد کرد و نه کمیت و نه حتی خدمات خود را بهتر خواهد کرد و هر روز هم قیمت‌ها را افزایش خواهند داد.

وی گفت: یک بازار انحصاری الآن در دست خودروسازی‌ها است و می‌دانند هر چه را که تولید کنند مصرف‌کننده مجبور به خرید و استفاده از آن است و چاره دیگری هم ندارد و در واقع می شود گفت که مصرف کننده های خودرو داخلی محکوم به استفاده از این چهارچرخه‌های از رده گذشته هستند.

وی گفت: هر مسئله‌ای که باعث افزایش رقابت در این بازار شود و خودروسازها را وارد کند تا کیفیت را افزایش دهند و یا قیمت را کاهش دهند به نظر به نفع مصرف کننده ها خواهد بود.

وی در خصوص واردات خودروهای دست‌دوم نیز گفت: اگر واردات خودرو با نظارت باشد می‌تواند کمک‌کننده باشد، باید نظارت به‌گونه‌ای باشد که خودروهای از رده خارج و خراب با مصرف سوخت بالا و آلاینده وارد کشور شود و به‌عبارت‌دیگر خودروهای دست‌دوم که وارد کشور می‌شود باید از خودروهای تولید داخل کیفیت بالاتری داشته باشند.

این نماینده مجلس گفت: چند وقت پیش من جستجویی در فضای مجازی در این خصوص انجام دادم الآن خودروی لکسوس RX570 مدل 2013 در ایران قبل از این گرانی‌های چند روز پیش حدود 4.5 میلیارد تومان بود اما همین خودرو در امارات مدل 2015 آن حدود 700 میلیون تومان بود.

وی گفت: اختلاف قیمت‌ها بسیار زیاد است و من اطمینان دارم که اگر ما در داخل از همین خودرو مدل‌های 2015 به بالا داشتیم قیمت‌های آن‌ها بالای 7 میلیارد می‌شد، به همین دلیل من اعتقاددارم که اگر واردات آزاد شود و ما بتوانیم خودرو دست‌دوم را وارد کنیم قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: به نظر من همین کار باعث ایجاد رقابت در بازار خودرو هم می‌شود اما شرط آن این است که خودروهای باکیفیت وارد کشور شود و از همه مهم‌تر اینکه انحصار در واردات هم وجود نداشته باشد، البته باید این را هم در نظر گرفت که عوارض واردات این خودروها هم نباید به حدی باشد که دوباره همین وضعیت تکرار شود.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۷
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱۶۲
موسوی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
خیلی جالبه...ظاهرا که نه! قطعا دولت فقط و فقط هدفش اخذ مالیات و گمرکی هست!! چون گویا همه بخ قسمت 100 درصد تعرفه توجه دارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
چطوره پراید با قیمت صد میلیون تومان نوش جان کنیم،حضرت اقا
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
اول که سانتافه 20 هزار تا کار کرده 20 هزار دلاره، دوم اینکه اگه بخوای تو هر سایتی 50 تا ماشین هم با این مشخصات نیست بخای 5 هزار تا سانتافه دست دوم 20 هزار تا کار کرده از بازار یک کشور جمع کنی همون سانتافه میشه 25 هزار دلار بنا بر عرضه و تقاضا سوم اینکه بخوای ماشین های دیگه وارد کنی مثل نیسان و یا هر برند دیگه ای باید هزینه خدمات پس از فروش و قطعات یدکی هم برای هر سال در نظر بگیری چهارم اینکه همون ماشین رو دولت هم اگه تعرفه نگیره دلال جماعت دوبلش میکنه میده دست مصرف کننده پنجم اینکه با کدوم دلار میخوای واردات کنی؟ ششم این که تحریمیم بهمون اصن ماشین و لوازم یدکی و خدمات ارایه نمیدن
هفتم اینکه به جای صحبت هاب بی محتوا از صنعت داخلی و دو خودرو ساز حمایت کنید که اگه اینها نبودن الان باید سوار گاری میشدیم
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
فقط ی مشکل پیش میاد
اونم خرید دلار برای واردات توسط مردم و رسیئن قیمت دلار به 50 هزار و سانتافه شما همون قیمت میشود
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
اگر تعرفه واردات خودروهای نو و دست دوم کم مصرف حدف بشه قیمتها نصف میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
وارداتشم بدن به ایران خودرو و سایپا تا با نصب اپشن بوق ویژه رو ماشین ها سوبله چوبله به مردم بندازن.
اگر هم اون ها نشد ژن های نوگولان باغ سیاست هزینه این زحمت و بار رو با منت تقبل می کنن.
به شرط اون که دلار 4200 بهشون تعلق بگیره.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
در جواب اقای علیرضا
اولا 5000 تا سانتافه نیاز نیست فقط اعلام کنند واردات که آزاده قیمت ها کاهش پیدا میکنه دوما 5000 تا که هیچ 500000 تا سانتافه هم اونم مدل اسقاطی 2016 در بازار کشور های اطراف به راحتی پیدا میشه
سوما همین الان هم خودرو های این دو کارخانه داخلی چیزی از گاری بیشتر نداره 50 ساله که صنعت خودرو حمایت شده تا کی باید پول و جون مردم دور ریخته بشه صنعتی که 50 ساله نتونسته پیشرفت کنه 500 سال دیگه هم هیچ پیشرفتی نمیکنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
آقای علیرضا که معلوم است وصل به یکی از خودروسازها هستی :
اول که دولت می تواند برای دست دوم ها ها تعرفه کمتری در نظر بگیرد
دوم : قرار نیست این خودروها از یک کشور وارد شوند تا نگران افزایش قیمت آنها در آن کشور باشیم
سوم حداقل این است که ماشینهایی وارد می شود که الان در بازار کشور موجود است
چهارم فعلا خودروسازها با ندادن خورو به بازار برای بالابردن قیمت آن خودشان بزرگترین دلال حساب می شوند
پنجم از قسمتی از همان ارزی می توان استفاده کرد که خودروسازان با آن قطعات بی کیفیت چینی وارد می کنند و محصول مثلا وطنی تولید می کنند
ششم اگر این طور است خودروسازها قطعات بی کیفیتشان را از کجا وارد می کنند
هفتم سخن بی محتوا ادامه حمایت از فرغون سازایی هست که بعد از چهل پنجاه سال هنوز افتخارشان مونتاژکاری خودروهای بی کیفیت چینی میباشد-مگر محصولات داخلی غیر از یک گاری به همراه یک موتور هستند.

تمام این مصیبت ها که منجر به راه حل ورود خودرو دست دوم شده که تازه خوست واقعی مردم نیست بدلیل سیاست غلط حمایت از خودروسازان داخلی است اگرنه اگر از همان اول سیاست بر واردات خودروهای با کیفیت خارجی بود الان تمام کارمندان خودروسازی ها هم در قسمت گارانتی و خدمات پس از فروش خودروهای وارد شده مشغول به کار میشدند
ناشناس
|
Japan
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
مردم نون ندارن اونوخت شما از واردات خودرو اون هم دست دوم حچ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
دلالی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
می ترسید خودرو های انبار شده گند بزند؟دلالی روز روشن
Asd
| Seychelles |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
هیچوقت ناامید نباش.اگر وضعیت کشور حالا به هر طریقی رو به راه شود بهتر است در صنعت خودروسازی تغییر به وجود امده باشد و دولت سهامدار آن نباشد تا دوباره در رو همون پاشنه نچرخد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
حال شما خوب نیست.چند تای دیگه عطسه کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
دلال ها این جا هم ول کن نیستند!!!هر جور شده هر کاری که شاید گرهی بگشاید را رد می کنندو مردم را ساده می انگارند!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
به توچه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
ای آتش بگیره خونه دلال مسکن و خودرو
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
این دوستمون از اقوام وزیر هستن
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
خداوند شفا بده
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
بازار چون کلا در دست دلالان می باشد اتفاق قابل توجه ای نمی افتد مگر با تزریق گوشت و شکر قیمت کاهش یافت؟
ناشناس
|
France
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
هچکس بما نگفت چرا مردم لیاقت ماشین خوب سوارشدن ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
من میگم چرا ! خلایق هرچه لایق !!! حالا فهمیدی ؟
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
مردم لیاقت ندارند چون مسئول بالیاقت برایشان رنج اور
هست و مسئولین بی لیاقت را انتخاب کردند.عده از مردم این شرایط و اینگونه امکانات را دوست دارند بخاطر دلالی و پول ناحق یا مفت دراوردن . زمانی خودرو ها با کیفیت میشوند و مردم سوار میشوند که خود ما مردم همه کارهایمان با کیفیت باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
چون مسئولانمون بی لیاقت وبی کفایت هستند
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
چون برخی نون خور باند مافیای خودرو هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
کدوم آغازاده رفته انحصارش رو بگیره؟؟
پاسخ ها
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
شما نگران نباش یکی دوتا از دوستان هستن
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
خدا پدرتو بيامرزه نماينده خوب شهرمون!
پاسخ ها
هاشم رجایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
خداحفظش کنه ایشالله دوستان خودرو ساز نتونن رد کنن برای دور بعد انتخابات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
هیچ هم اینطور نیست به چند دلیل این رقابتی که میگی امکان نداره
اول بخاطر اینکه کسانی که اقدام "خواهند کرد" برای واردات خودرو قطعا به فکر ملت نیستن و هزار درصد بهتون اطمینان میدن که خیلی گرونتر از اونچه که انتظار خواهید داشت به فروش میرسن
دوم بخاطر اینکه مافیایی که پشت این قضایا هستن از سود کلانی که از همین قضیه بدست میارن چیزی به اسم شورای رقابت رو به رسمیت نمیشناسن
سومین دلیل اینه که جناب اقای نعمت زاده "بزرگ" رو اگه یادتون باشه وقتی که قرار بود خودروهای با کیفیت از فرانسه وارد بشه در مقابل سوالی که ازشون پرسیدن چرا این خودرو ها اینقدر گرون قراره به فروش برسه فرمودند "هر کس پول میده همونقدر هم اش میخوره "
در نتیجه مردم همیشه خاک برسر میمونن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
نباید دست دلال داد هر شخص با شماره ملی خود وارد کنه و حق فروش نتا دوسال نداشته باشه مشکل حله
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
عمرا مافیا اجازه بده!!واردات خودرو دست دوم مساوی هست با شکست ایرانخودرو و سایپا و تمام منتاژ کاران دیگر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
خدا نسل مافیا ورانت خور ودلال را از روی زمین برداردانشالله
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
امکان ندارد بگذارند خودرو وارد شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
با کدام دلار؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
با همان دلاری که قطعات بنجل از چین برای خودروسازها وارد میشود
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟