دینداران بیش از آن هستند که از دور دیده می‌شوند!

به نظرم یکی از کارهای ضروری، منتشر کردن آمار دقیق دینداری مردم ایران است؛ عموم مردم ایران دیندارند، شب‌های قدر و اعتکاف‌ها، نشانه‌هایی از آنند. برنامه‌ریزان فرهنگی باید به این حقیقت توجه کنند و در مخاطب شناسی دچار اشتباه نشوند.
کد خبر: ۹۰۵۷۶۴
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۸ 16 June 2019
|
4359 بازدید

حجت الاسلام محمد طهماسبی مدرس دانشگاه صنعتی شریف در پستی در حساب اینستاگرام خود نوشت:

«دیروز سر کلاس انقلاب در دانشگاه شریف، قبل از شروع بحث اصلی و پیرو بیان آیه‌ای درمورد روزه، بعضی از بچه‌های کلاس گفتند درصد کمی از مردم روزه می گیرند.

گفتم این‌طور نیست. اگر سحرها نگاه کنید، چراغ اکثر منازل روشن است.

یکی از ایشان گفت: این دلیل نمی‌شود چراغ منزل ما همیشه روشن است!

گفتم ببینید دم افطار چقدر ترافیک می‌شود، اما بعد از افطار یک دفعه خیابان ها خلوت می‌شوند.

دینداران بیش از آن هست که از دور دیده می‌شوند!

یکی دیگر این دلیل را رد کرد.

گفتم مثلاً در همین دانشگاه شریف اکثر دانشجویان و اساتید مذهبی هستند؛ در نماز جماعت ظهر دانشگاه حدود 1200 نفر شرکت می کنند. اما جو حاکم به نحوی است که گمان می‌شود اکثریت با غیر مذهبی‌هاست و لذا بسیاری از افراد به خاطر همرنگی با محیط، بروز مذهبی ندارند. برای همین خیال می‌کنید اکثراً مذهبی نیستند در حالی‌که حتی بسیاری از کسانی که پوشش مناسب ندارند اعتقادات مذهبی دارند و عبادات را انجام می دهند.

یکی دیگر گفت: افرادی که به شما مراجعه می‌کنند مذهبی هستند، ما بین بچه‌ها هستیم، این‌طور نیست.

البته یک نفر هم مخالفت کرد و گفت که بروز مذهبی داریم که گفتم شما بله!

گفتم آمار وزارت علوم نشان ‌می‌دهد که 67 درصد دانشجویان شریف به‌طور منظم نماز می‌خوانند وکسانی که اعتقادات مذهبی دارند بالای 90 درصدند.

یکی گفت: حتماً رفتند از مسجد دانشگاه آمار گرفتند!

یک دفعه یک نفر گفت: اصلاً بیایید از همین کلاس #آمار بگیریم!

یک تحدی برای بحث بود. گفتم باشه، کاغذ بین خودتان پخش کنید. چند نفر از خود بچه ها با نظارت دیگران شمردند.

نتیجه #خیلی_جالب بود:
بیش از 70 درصد کلاس روزه می‌گرفتند!
یعنی 31 نفر از 44 نفر!

نتیجه‌ای که فکر می‌کنم برای همه‌ی کلاس غیر منتظره بود.

***
به نظرم یکی از کارهای ضروری، منتشر کردن آمار دقیق دینداری مردم ایران است؛ عموم مردم ایران دیندارند، شب‌های قدر و اعتکاف‌ها، نشانه‌هایی از آنند. برنامه‌ریزان فرهنگی باید به این حقیقت توجه کنند و در مخاطب شناسی دچار اشتباه نشوند.

ظاهر افراد، کل هویت آنها نیست؛ قضاوت بر اساس ظاهر، بسیاری اوقات ما را به تحلیل اشتباه می‌کشاند؛ بلکه ممکن است باعث برخورد نامناسب و درنتیجه سوق دادن آن‌ها به سمت مخالف شود.»

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟