خادمی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

نباید پس از چهل سال یارانه دادن به خودروسازان به اینجا می رسیدیم/خودکفایی در تولید قطعات خودور، دروغ بود!

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: نتیجه چهل سال یارانه دادن به خودروسازان، خودرویی همچون پراید شده که نه مزیت اقتصادی و رقابتی برای فروش به خارج از کشور دارد و نه امنیت لازم در تولید آن مد نظر قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۰۶۲۷۶
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 18 June 2019
|
16951 بازدید
|

نتیجه چهل سال یارانه دادن به خودروسازان، نباید این می‌شد/ خودکفایی در تولید قطعات یدکی خودرو دروغ بودقیمت خودرو با اینکه در روز‌های گذشته، تغییراتی در بازار داشته و اندکی هم ارزان‌تر شده است، هنوز فاصله بسیاری با زمان پیش از گرانی‌ها دارد؛ یعنی قیمت‌ها همچنان لحظه‌ای تغییر داشته و خودروساز‌ها از تحویل بموقع خودرو‌ها خودداری می‌کنند.

به گزارش «تابناک»؛ نارضایتی از خودروساز‌ها به حدی بالاست که فشار آن به مجلس نیز منتقل و این وضعیت باعث انتقاد شدید نمایندگان مجلس و حتی نمایندگانی که روزگاری علم حمایت از تولید ملی را نیز به دست داشتند شده است، ولی گویا تولیدکنندگان خودرو، گوششان از این حرف‌ها پر است و همچنان به سیاست «سود بیشتر و عرضه کمتر» ادامه می‌دهند!

هدایت الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک، با اشاره به نابسامانی در بازار خودرو و نظارت نادرست بر قیمت گذاری خودرو گفت: هنوز نمی دانیم قرار است در حوزه صنعت چه کار کنیم.

وی به با بیان اینکه تعریف ما از مقوله توسعه غلط است، تأکید کرد: ما تنها حرف از توسعه و دانش می‌زنیم، اما کار‌هایی که می‌کنیم به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

این نماینده مجلس با اشاره به بروز رانت خواری در صنعت خودروسازی اظهار داشت: چهل سال است، به صنعت خودروسازی کشور یارانه می‌دهیم؛ آیا در این چند سال اتفاقی رخ داده است؟ نتیجه چهل سال یارانه دادن به خودروسازان، خودرویی همچون پراید شده که نه مزیت اقتصادی و رقابتی برای فروش به خارج از کشور را دارد و نه امنیت لازم در تولید آن مد نظر قرار گرفته است.
در کدام کشور اوضاع بدین منوال است که چهل سال به خودروسازی آن کشور یارانه داده و بازار انحصاری برای آن ترتیب می‌دهند و دست آخر همچنان مشکلات باقی می‌ماند؟! بالاخره برای کسی که انحصار ایجاد شده، فساد راحت است و نتیجه آن این شده است که هم اکنون می بینیم.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم خودرویی را که در کشور تولید می‌شود، در بیرون از کشور به فروش برسانیم، تصریح کرد: چطور شد که کشور کره بازار خودروی جهان را در اختیار گرفت، حال آنکه ما هنوز نتوانستیم کاری از پیش ببریم. این در حالی است که کره در صنعت از ما عقب‌تر بود و حالا جلوتر از ما حرکت می‌کند.

خادمی در ادامه یادآور شد: ما در زمینه صنعت خودرو هزینه‌های زیادی کردیم. ما روزی گفتیم و شعار دادیم که قطعه خودرو درست می‌کنیم و در تولید قطعه یدکی آن خودکفا شدیم، ولی سرانجام دیدیم این مسأله الکی و دروغ بود. در حال حاضر یک کارخانه قطعه‌سازی تقریباً در کشور فعال نیست.

وی با بیان اینکه صنعت خودروی کشور باید رقیب داشته باشد، بیان داشت: دولت باید به خودروسازان بگوید چهل سال است به شما یارانه داده ایم، ولی از فلان تاریخ، دیگر قرار نیست یارانه به شما پرداخت شود. صنعت خودروی کشور باید در دست کسانی باشد که اهلیت لازم را دارند. منظور از اهلیت این است که اگر فردی خواست وارد خودروسازی شود، باید با جان و دل این کار را به دست بگیرد و تنها به منافع خود فکر نکند. خودروسازی ما اگر نتواند خودروی خود را در خارج از کشور به فروش برساند، بدین معناست که این کالا استاندارد نیست؛ بنابراین، نباید در کشور هم به فروش برسد.

این نماینده مجلس تأکید کرد: هم اکنون کسانی که خودروسازی کشور را در اختیار گرفته‌اند، اهلیت و صلاحیت برای این موضوع را نداشته و حتی وفاداری لازم را ندارند. این افراد حتی علاقه‌مند به توسعه و کیفیت خودرو نیستند. از طرف دیگر، وقتی رانت وجود دارد، دیگر این افراد تلاشی نخواهند کرد. به این ترتیب، چون این مسئولین ناکارآمدند، هزینه تولید خودرو بالا می‌رود و از این طریق ما با افزایش قیمت خودرو مواجه می‌شویم.

وی در پایان با اشاره به مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس، اظهار داشت: مسکوت ماندن این طرح به این دلیل است که کمیسیون‌های مجلس فعال نیستند و عزم جدی برای بررسی این گونه طرح‌ها وجود ندارد؛ البته دلایلی از جمله ورود نمایندگان لیستی به مجلس هم مزید بر علت شده و این فرآیند باعث کاهش نظارت مجلس بر امور دولت گشته است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳۸
انتشار یافته: ۱۰۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
به من حق بدهید که میگم : رای نمی دم

اینهمه پسرفت تو چهل سال را کی باید جبران کنه ؟

کی باید پاسخ بده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چندبار گفتم و بازم میگم
خودروها از اول هم هیچ ناقصی ای نداشتند. بصورت آماده آماده در پارکینگها بودند!
باید چند نفرو اعدام کرد تا درست بشه همه چیز!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
این همه صحبت های نمایندگان عزیز در جهت منافع مردم فقط رنگ و بوی انتخاباتی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
خود این نماینده در انتهای مصاحبه ش گفته : ورود لیستی (کیلوئی) نمایندگان به مجلس ! حالا شما یا بقیه می خواهید رای بدهید یا ندهید . در کشور ما متاسفانه در همیشه روی یک پاشنه می چرخد . نیازی به رای من و شما نیست .
هر وقت خودشان تشخیص بدهند اوضاع را تغییر می دهند . فعلا که قصد تغییر ندارند .
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
در کشور تمام ارگانها و صنعت هاشبیه خودرو سازی می باشد. شک نکنید. و اما خودروسازی: من در یک قطعه سازی کار می کردم . که بعضی از قطعات خودرو ساز مشهوری را تامین می کرد. اولا رشوه در تامین قطعات بالاشت باید از نگهبانی تا ریئس را باید خرید. دوما کسی که رشوه می دهد قطعه با کیفیت نمی دهد. سوما بسیاری از قطعات توسط دلاان ،رشوه دهندگان ، و آقازاده ها داده می شد و به اصطلاح در کشور تولید می شد و دفتر و دستکی داشتنند و در حقیقت از خارج وارد و به اسم تولید داخل یا مستقیما به شرکتهای خودرئیی داده می شد یا در ایران فقط جمع می شد و علامت QC زده مشد و به خودروساز داده می شد همه را مسئولین می دانستند. باید مسئولین قبلی و فعلی پاسخ گو با شند چرا میلیاردها دلار مملکت را به باد داده اند. با این پولها بهترین خودروسازی ها را که در خارج برشکست شده بودند می شد خرید.
مهربان توسی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
صنعت خودرو سازی رانتی و مافیایی ما بیک محرک قوی نیاز داره اونم کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید و کم مصرف و واردات خودروهای کم کار خارجی با تعرفه صفر است
انشاا..‌فضای ان رقابتی شود
محمد مهربان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
سالانه هزاران کشته در جاده ها که از کشته های ما در جنگ تحمیلی بیشترند و شریک جرم بودن خودروسازان ما با این ارابه های غیراستاندارد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
نردیک انتخابات هست همه نماینده ها دلسوز مردم شدند. سال قبل که قیمت ها در حال بالا رفتن بود کجا بودید؟
الان که فهمیدید چرا جلوی دولت و خودرو سازها را نمیگیرید. ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
سطح باسوادی به 80 تا 90 درصد رسید. ایران به بالاترین رشد سرعت علمی جهان رسید. فضایی و هسته ای شد. توانست در جنگی با تمام دنیا حتی یک وجب از خاکش را ازدست ندهد. توانست برای اکثر روستاهای کشورش جاده و آب و برق تامین کند. توانست از وارد کننده پزشک به صادر کننده آن تبدیل شود. و... از همه مهمتر اینکه بعد از دویست سال توانست مزه استقلال را با وجود همه سختی های راهش بچشد.
امان از این همه پسرفت..
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم حرفهای پوپولیستی بیشتری از نمایندگان می شنویم والا بیشتر این نماینده ها از حال دل مردم خبر ندارند
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
فقط خودکفایی تو تولید قطعات دروغ بود تابناک؟ همین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
یکی از دلایل پسرفت شرکتهای خودروی در مدت چهل است مماشعات مسئولان با مدیران خودروی است شما در مدت یک سال آخر ملاحظه کنید چند نفر از مسئولین ونمایندگان از مجلس از شرکتهای خودروی انتقاد کردند ولی بعد از مدتی دیگر صدایی از انتقاد کنندگان بلند نشده است در واقع معلوم نیست که چرا پیگیر قضیه نمیشوند. خب این موضوع هم بین مردم سوءظن ایجاد میکند وهم مدیران خودیروی به انتقادهای مسئولین ترتیب و اثر قایل نمیشوند لذا سوءاستفاده کنندگان روش خودرا ادامه میدهند. این که نمیشود یک روز یک نماینده از شرکتهای خودروی انتقاد کند وچند روز دیگر یکی دیگر بعد سکوت اختیار کنند وموضوع به فراموشی سپرده شود لذا باید هر اقدامی که میکنند قاطعانه باشد و جلو مافیای عامل پسرفت صنعت را بگیرند
ج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
خدا ما را آفرید تا سرمایه ایران خودرو وسایپا باشیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
تابناک چرا با هرچه نماینده بد سابقه و مشکل دار است مصاحبه می کنی
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
یک کلام بشنو مردم مهم نیستن ما عوام هستیم خلاص
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
تیر خلاص را باید به این خیانتکاران و مونتاژکاران صنعت زد و کارخانه ها را باید تعطیل کنند .
پاسخ ها
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
اینها جنایت می کنند با این لگن هایی که تولید می کنند خود من چندین بار تا دم مرگ رفته ام بااین قراضه هایی که تولید می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
در مدت 40 سال مسئولان شرکتهای خودروی ضررهای زیادی به بیت المال ومردم زدند ودر بین مردم نارضایتی ایجاد کردند ودر عرصه بازار بورس حقوقیهای خودروی به ویژه سایپا وزیر مجموعه آن با پولهای هنگفتی که در اختیار دارند شیره سهامداران خرد را تحت عنوان نوسانگیری می مکند. وجلو ترقی سهم را نیز میگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
هنوز هم در منوی غذای خودروسازها ۲ مدل غذا برای پرسنل هست

اینا فقط شکم کارمنداشونو پر میکردند و خودشان هم که معلوم .

خودرو نمیساختند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
این غارتگران جان و مال مثل کودکان فقط پازل می چیدند
خودروساز کیلو چنده ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
اینها (مونتاژ کارها ) به گفته همین نماینده ها توی لایه های بالای حکومت هم نفوذ کرده اند و خودشان قانون می گذارند و تصویب میکنند و اجرا نمی کنند .با شما موافقم خودروساز فقط ماسکی هست بر صورت آقایان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
کاش بجای اینهمه پولی که تو جیب مافیای خودرو رفت سیب زمینی و پیاز می کاشتید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
چیزی رو که ملت همون اول فهمیدن الان اقایون فهمیدن از اول هم میدونستن اخرش این میشه ولی اینقدر این انحصار و چاپیدن ملت صرف داشت که صداشون در نمیومد الانم کاری از کسی ساخته نیست حریف فرغونسازان کسی نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
حرف های عوام فریبانه ....
اولا اینکه کره هم مثل شما بازار انحصاری درست کرد که ماشین خارجی وارد کشورشان نشود ولی در عوض رو پای خودشان بایستند تا به سطح ماشین ساز حرفه ای شوند که شدن ولی شما چی کار کردین همان روش را انحصاری رفتین ولی با روش سیاسی کاری دولت محترم و با کمک خود خودرو سازان چشم اندازها را بر باد دادن
دومش هم اینکه خود کفایی معنی ان نیست که همه چیزش در داخل تولید شود!!!!
حرف های قشنگ شما خریداری ندارد دیگر قربان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
هیچ کدام از شرکتهای خودروسازی کره دولتی نیست از کدام انحصار در کره حرف میزنید شاید کره شمالی را اشتباه گرفتید !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
مردم را با انحصار خودرو مجبور به خرید آهن پاره های خطرناک میکردید و اسمش را هم گذاشته بودید اقتصاد مقاومتی !!!!!

اونطرف قضیه همین خودروسازان دستشان تو کار واردات خودروهای لوکسی بود که آقازاده ها و مسئولان مشتری همیشگی شان بودند !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
واللا وقتی اعتراض می کنن مسولان میگن کشور مون اسلام ناب محمدی داره بعدا هر جور جنس بجول بزورم شده برا مردم قالب می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
ظاهرا شما خارج نرفتی و یا فقط به امریکا رفتی که ماشین صادرات می شود و به دلیل قیمت پایین ان خریدار دارد
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟