محمد معتمدی، خواننده موسیقی سنتی در یادداشتی درباره قدرت شخصی سخن به میان آورده که چندی پیش، کوشیده بود از خود دفاع کند و به اتهام «مافیای موسیقی» که نثارش میشود، پاسخ دهد؛ اما این شخص کیست و منتقدین او که معتمدی از میان آنها شجاعت اعتراض علنی را داشته، با چه ادلهای چنین مسألهای را مطرح میکنند و دفاعیات طرح مقابل چیست؟
به «گزارش «تابناک»؛ محمد معتمدی، خواننده جوان و توانمند موسیقی سنتی چهرهای نیست که بتوان از کنار موضعگیریهایش به سادگی گذشت. او که پیش از این نیز فروش بلیت کنسرتهایش را به جای ققنوش (ایران کنسرت) به وبسایتهای دیگری واگذار کرده بود، اکنون مدیر این وبسایت را که علاوه بر فروش بلیت طیف وسیعی از کنسرتها، پشت صحنه برگزاری کنسرت بسیاری از چهرههای مطرح موسیقی سنتی ایران است، هدف قرار داده است.
او در یادداشتی که در پایانش تأکید کرده ادامه دارد، نوشته است: «پرسیده اند چطور ادعا کرده ای که سلطان کنسرت از وزیر ارشاد قوی تر است. سعی می کنم در قالب چند یادداشت کوتاه، از ابعاد مختلف و به بیانی ساده مسأله را توضیح دهم.
یادداشت اول؛ قدرت مالی
کل بودجه سالیانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد حدود ده میلیارد تومان است. تا اینجا را به خاطر داشته باشید.
با یک تحلیل و محاسبه ساده می بینیم که بر روی سایت خصوصی سلطان، به طور متوسط روزانه ده هزار بلیت کنسرت و تئاتر و جشن و جُنگ و امثالهم برای تهران و شهرستان ها به فروش می رسد. میانگین بهای بلیت، امروز حدود صد هزار تومان است؛ یعنی روزانه یک میلیارد تومان به حساب سلطان واریز می شود. پنج درصد از مبلغ کل فروش بلیت سهم سلطان است. یعنی روزانه پنجاه میلیون تومان.
اگر کل روزهای بلیت فروشی در سال را سیصد روز در نظر بگیریم، می شود به عبارتی سالی پانزده میلیارد تومان درآمد سلطان؛ یعنی یک و نیم برابر کل بودجه موسیقی کشور. تازه این سود خالص سلطان است و گردش مالی حدود سیصد میلیاردی حساب بانکی سلطان، موجب اعطای تسهیلات و گشایش اعتبارات سنگین بانکی برای وی است.
البته بخش قابل توجهی از آنچه بر روی سایت سلطان به فروش می رسد، کنسرتهایی است که خود سلطان در مقام برگزار کننده و تهیه کننده اجرا میکند که اگر حتی بیست درصد از کل بلیتها را شامل شود، درآمد سلطان در حالت بدبینانه به حدود چهل تا پنجاه میلیارد در سال می رسد. این گونه است که سلطان تنها با ثبت یک دامنه اینترنتی و از طریق یک لپ تاپ (و البته حمایت های چندین ساله درون سیستمی)، از بُعد مالی از وزارت ارشاد قوی تر است.»
هرچند محمد معتمدی در یادداشتش نامی از شخصی نیاورده، واضح است که خطاب او به محمدحسین توتونچیان مدیر وب سایت ایران کنسرت و تهیهکننده موسیقی است. چندی پیش، توتونچیان در گفتوگویی به اتهاماتی که پیش از این نیز به او زده میشد، پاسخ داد و گفت: «در پاسخ به آن افرادی که به من نسبت مافیا میدهند هم باید بگویم، اگر افرادی که این واژه را به بنده نسبت میدهند، بتوانند تعریف و معنای واقعی واژه مافیا را هم بگویند، ممکن است در چنین شرایطی و با اینگونه طرز تفکر، این گفته را تأیید کنم و بگویم که جزو مافیا هستم. اما این را هم میگویم که بنده از زمانی که وارد فضای کسب و کار شدم، دستم را روی زانوهایم گذاشتم و بلند شدم، چون به جایی وابسته نبودم، با تغییر مدیریتی و ناملایمات، تکانی نخوردم.»
او برای رد اتهام چنین استدلال کرده بود: «البته من باید یک واژه را به مافیا اضافه کنم که یکسری افراد با استفاده از ارتباطاتی که دارند، رانتی را به وجود میآورند و با سوءاستفاده از مردم، مدیران و مسئولین، جریانی را بر خلاف اصول انسانی رقم میزنند. به هر صورت هر چند سال یک بار مدیران تغییر میکنند و همواره هم در حال عوض شدن هستند و طبیعتاً سروکار ما با مدیرکل دفتر موسیقی و اداره اماکن است. اگر اینگونه بود، پس باید با تغییر مدیریتها، ارتباط، رانت و جریانات ما هم از بین میرفت. در حالی که ما همیشه رشد صعودی داشتیم.
اگر بخواهید کنسرتهای فاخری مانند گروه کامکارها، استاد شهرام ناظری، استاد کیخسرو پورناظری از گروه شمس، استاد کیهان کلهر، همایون شجریان، سالار عقیلی و استاد داود آزاد و دیگر هنرمندان را برگزار کنید، نیازی به رانت نیست، نه تنها ضرورتی ندارد که با دستگاههای ذیربط ارتباطی داشته باشید، بلکه باید یک چیزی را دو دستی به شما تقدیم کنند... شما مطمئن باشید کسی جرأت ندارد به بنده بگوید، مبلغی پول از شما دریافت میکنم که مجوز بدهم. من هم با افرادی کار نمیکنم که در حد، سطح و شأن کسانی باشند که کسی برای انجام امورشان بخواهند احتیاجی به حضور در مافیا داشته باشند.»
توتونچیان البته درباره کارکرد ایران کنسرت که محمد معتمدی به صورت عمده بر آن تمرکز کرده، پاسخی نداده بوده اما در مجموع کوشیده نشان دهد، جنس کار او به گونهای نیست که نیاز به رانت داشته باشد. باید دید محمد معتمدی در یادداشتهای بعدیاش چه تعابیری را به کار میبرد و طرف مقابل چه واکنشی نشان خواهد داد. به نظر میرسد، رویارویی تازه آغاز شده است.