پل گیشا که برای حدود چهار دهه میهمان پایتخت بود، با تصمیم مسئولان به پایان مأموریتش رسید و جمع آوری شد، چون دیگر جوابگوی بار ترافیکی منطقه نبود؛ سازهای که قرار است به زودی بر سر جایش بازگردد و مأموریت جدیدی را عهدهدار شود!
به گزارش «تابناک»؛ همزمان با برچیده شدن آخرین قطعات این پل در روزهای گذشته، بسیاری از ساکنان تهران و آنهایی که در ترددهای روزانه و یا گاه به گاهشان، از این سازه استفاده میکردند و ترافیک گره خورده در محدوده آن آزارشان داده بود، با یک نگرانی جدی مواجه شدند؛ اینکه تا کی قرار است جور نبود این پل را بکشند و در ترافیک ناشی از برچیدن آن گرفتار باشند؟
این پرسش البته یکی از ابهاماتی است که پیرامون این تصمیم مدیریت شهری در تهران مطرح میشود. ابهاماتی که مجابمان کرد برای یافتن پاسخشان با «زهرا نژادبهرام»، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران به گفتوگو بنشینیم؛ گفتوگویی که احتمالا برخی نکات مطرح در آن برایتان تازه و جالب توجه خواهد بود.
* چه شد که تصمیم به جمع آوری این پل گرفتید؟
باید به این نکته توجه کنیم که هر چیزی زمان استفاده خاص و عمر مصرف خودش را دارد. پل گیشا هم از این قاعده مستثنی نبود و به جایی رسیده بود که یا میبایست جمع میشد و یا تعویض، که ما پیشنهاد سومی را مطرح کردیم که مصوب شد و در دستور کار قرار گرفت؛ اینکه «زیرگذر» جایگزینش شود که اکنون در مراحل پایانی است.
* آیا پل گیشا تنها سازه فرسوده و زمان گذشتهای بود که در تهران وجود داشت؟ بهتر نبود هزینه این پروژه در جای دیگری صرف می شد؟
بحث فرسودگی مطرح نبود؛ ظرفیت استفاده از پل گیشا تمام شده بود و پای جان مردم در میان بود. این منطقه محل عبور و مرور گسترده است و مسأله جان انسانها مطرح است. روزانه تعداد زیادی خودرو به واسطه این سازه از غرب تهران به سمت مرکز و شرق تهران حرکت میکنند. مگر میتوانستیم اینها را نادیده بگیریم؟
بله، بافت فرسوده منطقه هرندی هم هست، ولی ما نمیتوانیم همه شهر را معطل یک منطقه کنیم. ما مدیریت شهری شهر تهران هستیم نه منطقه خاص یا محله خاص. این پروژه نه فانتزی است و نه با یک رویکرد نمایشی در دستور کار قرار گرفته؛ اتفاقا مبتنی بر رویکردهای ایمنی بخشی به شهر تهران است، چون شعار ما ایمنی برای تمام شهروندان است، اعم از آنان که خودرو سوار میشوند و آنان که پیاده میروند.
* اما فعلا جمع آوری این پل بسیاری را دچار مشکلات ترافیکی وسیعی کرده است.
بله با برداشتن پل گیشا ترافیک شدیدتر شده، اما در مقطع گذار هستیم و همان گونه که نمیشود برای این اقدامات و ساختوسازها شهر را متوقف کرد، باید هزینه دوارن گذار را هم تحمل کرد. در نظر داشته باشید که تحقیقات نشان میدهد، از دید ۸۰ درصد شهروندان تهران، این شهر با دو مسأله عمده مواجه است؛ یکی ترافیک و دیگری آلودگی هوا.
البته زیرگذر در حال اتمام است و به همین دلیل باید پل برداشته میشد تا پروژه ادامه پیدا کرده و احداث زیرگذر پایان بیابد.
* آیا در این پروژه سهم شهروندان غیر خودروسوار و مساله آلودگی هوا هم دیده شده؟
با توجه به بازخوردی که از پل طبیعت گرفتیم که بسیار مثبت بود ـ چون موجب شد یک فضای جمعی مورد علاقه مردم شکل بگیرد و جذابیتهای شهر تهران افزایش بیابد ـ بررسی هایمان نشان داد که بهتر است از پل گیشا نیز به عنوان پل طبیعت استفاده کنیم؛ بنابراین، طراحی لازم صورت گرفت و قرار است پل گیشا دوباره در همین منطقه برپا شود و این بار یک پل پیاده رو، شبیه پل طبیعت باشد.
افزون بر این، چون قرار است تردد خودروها در این منطقه از زیرگذر باشد و خودرویی از روی زمین عبور نمیکند، محدوده به پیاده راهی تبدیل میشود که در اختیار شهروندان قرار میگیرد. پیاده راهی که با توجه به پیوستگی ساختمانها در این منطقه و وجود مراکز دانشگاههای زیاد، این قابلیت را دارد که ظرفیتی جدید برای فضای عمومی در محدوده منطقه گیشا و جلال آل احمد باشد.
* و چه زمانی این پروژه پایان مییابد؟
پروژه زیرگذر گیشا پایان سال جاری به پایان میرسد و چه بسا زودتر از این هم پایان بیابد. به دنبال این امر هستیم و در تلاشیم بودجههای پروژه را هم سریعتر تأمین و پرداخت کنیم. خوشبختانه قرارگاه خاتم در این خصوص با ما همکاری لازم را دارد و از تلاش هایشان در این خصوص ممنون هستیم.