عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «تابناک»؛

بازار امنی برای سرمایه‌گذاری در اختیار مردم نیست/ خودرو باید به میزان نیاز بازار تأمین شود

هرچند وزیر صنعت وعده داده بود، با افزایش رسمی قیمت خودرو از سوی خودروسازان، عرضه به بازار افزایش یافته و جلوی شکل‌گیری حاشیه بازار گرفته خواهد شد، با اجرای این روش، نه تنها قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا نکرد، بلکه بازار خودرو آشفته‌تر از قبل نیز شد.
کد خبر: ۹۱۷۳۳۷
|
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ 11 August 2019
|
13286 بازدید
|

بازار امنی برای سرمایه‌گذاری در اختیار مردم نیست/ خودرو باید به میزان نیاز بازار تأمین شودهرچند وزیر صنعت وعده داده بود، با افزایش رسمی قیمت خودرو از سوی خودروسازان، عرضه به بازار افزایش یافته و جلوی شکل‌گیری حاشیه بازار گرفته خواهد شد، نه تنها قیمت‌ها در بازار کاهش پیدا نکرد، بلکه بازار خودرو آشفته‌تر از پیش نیز شد.

به گزارش «تابناک»؛ حدود ۹ ماه است با خواسته چندین و چند ساله خودروسازان مبنی بر کنار زدن شورای رقابت و جایگزینی مکانیزم بازار بر تعیین قیمت خودرو، موافقت شده و با اینکه بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران با خروج مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو از دست مراجع نظارتی مخالف بودند، وزیر صنعت، همه تلاش خود را به کار بست تا خودروسازان به خواسته‌شان برسند.

البته رحمانی در آن زمان وعده داد که خودروسازان تولید خود را سرعت بخشیده و کنترل بازار را به دست می‌گیرند، و سودی از افزایش قیمت خودرو به جیب دلالان نمی رود. ناگفته نماند به جز این وزارت صنعت ۴ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان داد تا مطالباتشان به قطعه‌سازان را بپردازند تا چرخه تولید خودرو ادامه یابد؛ اما در نهایت حمایت‌ها، تنها به سود خودروسازان و البته دلالان تمام شده و بازار خودرو همچنان آشفته ماند و قیمت‌های عجیب و غریب آن، بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرد.

محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با تابناک در این باره گفت: تصور من این است که اگر بازار خودرو باید آن گونه که باشد نیست، خودرو باید به عنوان کالایی که مورد مصرف شهروندان است باشد، اما این کالا اکنون یه یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و تنها وسیله ای است که افراد از این طریق سرمایه‌های خود را حفظ می‌کنند.

وی در ادامه افزود: در صورتی که خودرو به کالای مصرفی تبدیل شود، بخشی از التهابات موجود در بازار خودرو و صنعت خودرو کاهش می یابد، ولی لازمه ماندگاری چنین وضعیتی، ایجاب می‌کند که تولیدکنندگان بر اساس نیاز بازار و تعهداتی که داده اند، برنامه تولید باثباتی تعریف کنند؛ اما این برنامه تدوین شده باید با روش‌های اصولی و جامع الاطراف و بهنگام که از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار است، پشتیبانی شود تا محصولات تجاری شده و در اختیار مردم قرار گیرد؛ به عبارت دیگر، ما رفتار دوگانه‌ای نیاز داریم که بخشی از آن در بازار است که برای نیاز‌های معمول است. در واقع ما باید دیدگاه خود را در بخش خودرو از دید سرمایه خارج کرده و به دید مصرف بازگردانیم و از سوی دیگر، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان حتما به تهیه خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به میزان مورد نیاز بازار متعهد شوند.

نجفی با بیان اینکه خودرو گزینه اولویت‌داری برای سرمایه گذاری در شرایط طبیعی نیست، تصریح کرد: استقبال مردم از خرید خودرو به نفع این صنعت است، چون مشکل اصلی هر صنعتی به دست آوردن بازار است؛ اما در حال حاضر صنعت خودروسازی بدون کمترین هزینه و کوششی بازاری تشنه و چاه ویلی از تقاضا در اختیار دارد.

وی ادامه داد: باید پیش از آنکه به دنبال نصیحت و ارشاد مردم برای نخریدن خودرو باشیم، سیاستگذاران و اداره کنندگان صنعت خودروسازی را مورد خطاب قرار دهیم که چرا با برنامه‌ریزی و اقدامات بهنگام برای تولید و تأمین کافی، نیاز بازار را تأمین نکردند؟

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها بیان کرد: بازار امن و متناسبی برای سرمایه گذاری در اختیار مردم نیست. در نتیجه سرمایه‌ها به سمت خرید خودرو سوق داده می‌شود. اگر مدیریت کارآمدی بر صنعت خودروسازی اعمال می‌شد، استقبال مردم از خرید خودرو، بهترین شرایط را برای خودروسازان رقم می‌زد.

وی در پیش‌بینی خود از آینده بازار خودرو کشور نیز گفت: تصور من این است که اگر دو پیش‌نیاز ـ که مربوط به کشش بازار و تقاضایی که وجود دارد و برگرفته از اقتصاد کلان کشور است و همچنین شیوه تأمین خودرو در تنظیم بازار داخلی است ـ برطرف شود، فراز و فرود‌های چند ماه گذشته و اشکالات فراوانی که در مدیریت بازار وجود دارد، رفع شود!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
خرید کالا و نگهداشت بمنظور گران تر فروختن را احتکار می گن نه سرمایه گذاری!
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اگر خودرو سازها خودرو ملی میسازن بیخود میکنن با دلار گرونش میکنن اگه ملی نیست بیخود کردن وام های چندین هزار میلیاردی از جیب بیت المال دزدی کردن به اسم حمایت از تولید ملی باید پس بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
ممنون بابت کلی گویی و تکرار مکررات!
Ali
|
Iraq
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
با سلام، در شرایط کنونی تنها راه سامان دادن اوضاع اشفته بازار خودرو ، صفر کردن موقت تعرفه وارادات و ازاد کردن واردات خودروهای باکیفیت و محدود کردن واردات خودروهای چینی است. متاسفانه ماشینهای چینی سراسر بازار را گرفته اند و ارزبری بالایی دارند اما محدودیت واردات تنها برای خودروهای باکیفیت اعمال می شود. جالب است در کشوری مثل عراق یک ماشین چینی دیده نمیشود ولی کشور ما پر از خودروهای چینی شده است. اگر مشکل تامین ارز وجود دارد چرا ارز برای خرید ماشینهای چینی وجود دارد و فقط ماشینهای باکیفیت مثل هیوندا و کیا و تویوتا ارزبری دارند؟!!! چرا مصوبه مجلس برای خودروهای هیبریدی اجرایی نمی شود؟!! حمایتهای وزارت صنعت از صنعت خودرو اگر هم واقعی باشد دوستی خاله خرسه ای بیش نیست و ضربه انرا خودروسازان خورده اند و می خورند.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
شما هنوز به حرفهای یک یا چند وزیر بی اختیار اعتماد دارید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
خودرو از منابع عظیم تامین کسری بودجه دولت پس ار تحریم نفت است . چطور ممکن است دولت این منبع درآمد را براحتی از دست بدهد ؟؟؟

این بازی ها برای فرافکنی است.
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
کاش بجای برنج های آلوده ، گوشت های آلوده ، شکر ، ذرت تاریخ گذشته ، شیر خشک و داروی تاریخ گذشته ، دسته بیل و غذای سگ و گربه ، خلال دندان و مهر و تسبیح ، و ........ خودروهای استاندارد وارد می کردید.
ناشناس
|
Switzerland
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
دلیل وضعیت اقتصاد نا امن ایران پسوولان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
خودرو ومسکن به اندازه کافی هست شاید بیشتر ولی تا وقتی که مردم به خودرو و مسکن به چشم کالای تجاری نگاه می کنند هر روز شاهد افزایش و بهم ریختگی بازار خواهیم بود چاره کار گرانتر شدن بنزین تا ده‌هزار تومن هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
اینقدر “باید” از صغیر و کبیر شنیدیم که آرزو می کنم کلمه باید در زبان فارسی نبود.
باید چنان شود باید چنین شود.
دل ما لک زد برای افعال ماضی ، چنین شد. چنان شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
این وزیر و این سیاست به درد نمیخورد.........واردات خودرو را ازاد کنید.........چرا ما نباید ماشین خوب و با کیفیت سوار بشیم
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟