هرچند وزیر صنعت وعده داده بود، با افزایش رسمی قیمت خودرو از سوی خودروسازان، عرضه به بازار افزایش یافته و جلوی شکلگیری حاشیه بازار گرفته خواهد شد، نه تنها قیمتها در بازار کاهش پیدا نکرد، بلکه بازار خودرو آشفتهتر از پیش نیز شد.
به گزارش «تابناک»؛ حدود ۹ ماه است با خواسته چندین و چند ساله خودروسازان مبنی بر کنار زدن شورای رقابت و جایگزینی مکانیزم بازار بر تعیین قیمت خودرو، موافقت شده و با اینکه بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران با خروج مکانیزم قیمتگذاری خودرو از دست مراجع نظارتی مخالف بودند، وزیر صنعت، همه تلاش خود را به کار بست تا خودروسازان به خواستهشان برسند.
البته رحمانی در آن زمان وعده داد که خودروسازان تولید خود را سرعت بخشیده و کنترل بازار را به دست میگیرند، و سودی از افزایش قیمت خودرو به جیب دلالان نمی رود. ناگفته نماند به جز این وزارت صنعت ۴ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی به خودروسازان داد تا مطالباتشان به قطعهسازان را بپردازند تا چرخه تولید خودرو ادامه یابد؛ اما در نهایت حمایتها، تنها به سود خودروسازان و البته دلالان تمام شده و بازار خودرو همچنان آشفته ماند و قیمتهای عجیب و غریب آن، بسیاری از مصرفکنندگان واقعی و خریداران خودرو را متعجب کرد.
محمدرضا نجفی در گفتوگو با تابناک در این باره گفت: تصور من این است که اگر بازار خودرو باید آن گونه که باشد نیست، خودرو باید به عنوان کالایی که مورد مصرف شهروندان است باشد، اما این کالا اکنون یه یک کالای سرمایهای تبدیل شده و تنها وسیله ای است که افراد از این طریق سرمایههای خود را حفظ میکنند.
وی در ادامه افزود: در صورتی که خودرو به کالای مصرفی تبدیل شود، بخشی از التهابات موجود در بازار خودرو و صنعت خودرو کاهش می یابد، ولی لازمه ماندگاری چنین وضعیتی، ایجاب میکند که تولیدکنندگان بر اساس نیاز بازار و تعهداتی که داده اند، برنامه تولید باثباتی تعریف کنند؛ اما این برنامه تدوین شده باید با روشهای اصولی و جامع الاطراف و بهنگام که از قیمت و کیفیت مناسب برخوردار است، پشتیبانی شود تا محصولات تجاری شده و در اختیار مردم قرار گیرد؛ به عبارت دیگر، ما رفتار دوگانهای نیاز داریم که بخشی از آن در بازار است که برای نیازهای معمول است. در واقع ما باید دیدگاه خود را در بخش خودرو از دید سرمایه خارج کرده و به دید مصرف بازگردانیم و از سوی دیگر، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان حتما به تهیه خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به میزان مورد نیاز بازار متعهد شوند.
نجفی با بیان اینکه خودرو گزینه اولویتداری برای سرمایه گذاری در شرایط طبیعی نیست، تصریح کرد: استقبال مردم از خرید خودرو به نفع این صنعت است، چون مشکل اصلی هر صنعتی به دست آوردن بازار است؛ اما در حال حاضر صنعت خودروسازی بدون کمترین هزینه و کوششی بازاری تشنه و چاه ویلی از تقاضا در اختیار دارد.
وی ادامه داد: باید پیش از آنکه به دنبال نصیحت و ارشاد مردم برای نخریدن خودرو باشیم، سیاستگذاران و اداره کنندگان صنعت خودروسازی را مورد خطاب قرار دهیم که چرا با برنامهریزی و اقدامات بهنگام برای تولید و تأمین کافی، نیاز بازار را تأمین نکردند؟
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از خودروسازیها بیان کرد: بازار امن و متناسبی برای سرمایه گذاری در اختیار مردم نیست. در نتیجه سرمایهها به سمت خرید خودرو سوق داده میشود. اگر مدیریت کارآمدی بر صنعت خودروسازی اعمال میشد، استقبال مردم از خرید خودرو، بهترین شرایط را برای خودروسازان رقم میزد.
وی در پیشبینی خود از آینده بازار خودرو کشور نیز گفت: تصور من این است که اگر دو پیشنیاز ـ که مربوط به کشش بازار و تقاضایی که وجود دارد و برگرفته از اقتصاد کلان کشور است و همچنین شیوه تأمین خودرو در تنظیم بازار داخلی است ـ برطرف شود، فراز و فرودهای چند ماه گذشته و اشکالات فراوانی که در مدیریت بازار وجود دارد، رفع شود!