سه عاملی که مانع می شوند «هپکو» با دستور رئیس‌جمهور نجات پیدا کند!

اعتراض‌هایی مسبوق به سابقه که هر بار پس از چند نوبت تکرار و رسیدن به تشنج، به صدور دستوری خاص منجر شده که پرداخت حقوق و مزایای معوق معترضان را به دنبال داشته و بعد روز از نو و روزی از نو؛ باز هم بیکاری و باز هم عدم پرداخت بموقع و باز هم اعتراض و تجمع و بستن راه آهن سراسری به منظور جلب توجه مسئولان.
کد خبر: ۹۲۵۲۱۱
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 22 September 2019
|
20688 بازدید
|

به فاصله یک هفته از اتفاقات تلخ اعتراضات کارگری در هپکو، سرانجام یکی از خواسته‌های بزرگ معترضان محقق شد تا این مجموعه نام آشنا در مسیر لغو خصوصی سازی قرار گیرد. اتفاقی که البته بعید است نام این شرکت و معترضانش را برای همیشه از اخبار حذف کند!

به گزارش «تابناک»؛ حدود یک دهه پیش، زمانی که خبر رسید هپکو هم در صف واگذاری‌های دولت یا همان خصوصی سازی قرار گرفته، برخی حدس می‌زدند، «شرکت تولید تجهیزات سنگین» ـ که به اختصار HEPCO، همان مخفف Heavy Equipment Production Company نامیده می‌شود ـ به پایان راه نزدیک است، اما کمتر کسی انتظار داشت چنین فرجامی با این سرعت در انتظار آن باشد.

این ماجرا از این رو بعید به نظر می‌رسید که هپکو و شرکت‌های زیرمجموعه اش در حدی از توانمندی قرار داشتند که از انواع ماشین آلات راه سازی، ساختمانی، معدنی و کشاورزی گرفته تا تجهیزات مورد نیاز در صنایع مختلف، سدها، نیروگاه ها، واگن سازی و... را تولید و عرضه می‌کردند و بی رقیب بودند.

داستان روزگار اوج شرکتی که رقبای بزرگ خارجی اش از همکاری با آن استقبال می‌کردند و در سایه این همکاری ها، محصولات مشترک بسیاری روانه بازار کشورمان می‌شد؛ بازاری که هنوز پابرجاست و حتی به نسبت گذشته رونق هم گرفته، اما هپکو در آن جایی ندارد.

روایت افول شرکتی واگذار شده به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که مدت هاست در پرداخت حقوق و مزایای پرسنلش نیز ناتوان است و موجب شده نام هپکو با اعتراضات کارگری به صدر اخبار گره بخورد نه مثلا ساخت یک بویلر ویژه برای فلان فاز پالایشگاهی در عسلویه!

البته قصه در این نقطه متوقف نشده و مدت هاست که اعتراضات کارگری هپکو، ابعاد وسیع تری یافته و گاه به تجمع معترضان در اراک و مقابل دفاتر مسئولان رسیده و گاه از سر استیصال شدید، به بستن خط راه آهن سراسری در مجاورت کارخانه کشیده که دست کم در مقاطعی، فرجامش به شدت تلخ بوده است.

اعتراض‌هایی مسبوق به سابقه که هر بار پس از چند نوبت تکرار و رسیدن به تشنج، به صدور دستوری خاص منجر شده که پرداخت حقوق و مزایای معوق معترضان را به دنبال داشته و بعد روز از نو و روزی از نو؛ باز هم بیکاری و باز هم عدم پرداخت بموقع و باز هم اعتراض و تجمع و بستن راه آهن سراسری به منظور جلب توجه مسئولان.

۳ عاملی که مانع می شوند «هپکو» با دستور رئیس جمهور نجات پیدا کند!

رویدادی که چند روزی از آخرین وقوع آن نگذشته و باز هم به صدور دستوری ویژه رسیده است؛ با این تفاوت که این بار پای «دستور فوری رئیس جمهور» در میان است که از قضا نه پرداخت معوقات و تزریق منابع مالی به این شرکت، که موضوعی کلیدی و اساسی، یعنی صلاحیت مالک فعلی هپکو را نشانه رفته است.

آن گونه که از دستور روحانی برمی‌آید، وزرای سه وزارت خانه «صنعت، معدن و تجارت»، «امور اقتصاد و دارایی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» مأموریت یافته اند تا مقدمات فسخ قرارداد با شرکت «هیدرواطلس» که سازمان خصوصی سازی مالکیت هپکو را به دستش سپرده را فراهم آورند؛ دستوری به شدت جالب توجه و شایسته تقدیر، که از قضا یکی از خواسته‌های معترضان نیز هست؛ خواسته‌ای تقریبا مشابه میان همه معترضان در صنایع و شرکت‌هایی که بعد از واگذاری و خصوصی سازی به سقوط نزدیک شده اند و حتی توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود را ندارند، چه برسد رشد و توسعه یا حتی تداوم فعالیت جاری.

اما آیا این دستور رئیس جمهور می‌تواند معجزه کرده و هپکو را از منطقه خطر نابودی رهایی بخشیده و به دوران اوج بازگرداند؟

این پرسشی کلیدی است که متأسفانه به پاسخ مثبتی نمی‌رسد، چون می‌دانیم دولت خیلی پیشتر به نتیجه رسیده که هپکو را نمی‌خواهد و حالا هم قرار نیست این نتیجه گیری تغییر کند؛ به این معنا که در صورت ابطال قرارداد واگذاری هپکو به شرکت هیدرواطلس، باید بار دیگر این مجموعه در صف خصوصی سازی قرار گیرد.

تجربه‌ای آزموده که اگر تکرار واگذاری قبلی هم نباشد، انبوه مشکلات این روز‌های هپکو مانع می‌شود، نتیجه در خور توجهی بیافریند؛ به این معنی که اگر هپکو به شرکتی واگذار شود که توانایی برابرسازی دخل و خرج‌های جاری اش را هم داشته باشد، باز انبوه معوقات و بدهی‌های آن پابرجا خواهد بود.

افزون بر این، عامل دومی که موجب می‌شود دستور رئیس جمهور به نجات هپکو منجر نشود، اتفاقی است که در بیرون این مجموعه رقم خورده و قرار نیست تغییری یابد؛ اینکه تقاضایی برای محصولات و خدمات هپکو وجود ندارد و در نتیجه این مجموعه عملا در آستانه نابودی است.

مشکلی بنیادین و اساسی که قرار بوده در قالب طرح‌ها و تدابیری، از جمله تعهد دستگاه‌های ملی به خرید ۳۰۰ دستگاه از مجموع محصولات هپکو در سال ۹۷ رفع شود؛ اما این گونه نشده تا بازار ماشین آلات سنگین در کشورمان در اختیار ماشین آلات دست چندم وارداتی به کشور و امثال آن‌ها باشد و هپکو روز به روز به نابودی نزدیک‌تر شود.

دورنمای تاریکی برای یک صنعت که شاید می‌شد با سوق دادن آن به حوزه‌های کاری دیگر، با آن مقابله نمود، اما افسوس که در آن حوزه‌ها هم کسی از هپکو یاری نخواسته و نمی‌خواهد و مسئولان هم در این خصوص احساس وظیفه نمی‌کنند؛ این را می‌شود از دستور رئیس جمهور نیز دریافت که صرفا لغو واگذاری هپکو را نشانه رفته نه رفع مشکلاتش را!

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تحریم برای ما نعمت است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
صنعت بیش از جاهای دیگر از این نعمت نابود شد . دلالان هم بیشترین سود را کردند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
(اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت پیشنهاد شهرداری برای هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان در مراسم پیاده روی اربعین موافقت کردند).
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دوست عزیز ؛ تحریم رای ""ما"" اونها کاسبان تحریم نعمت است نه برای ""ما"" مردم عادی !!!!!
مهدی
| Germany |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تحریم خود در شرایطی میتواند موجب تسریع واگزاری املاک عمومی به بخش خصوصی ای که با اختلاس و راه های غیر قانونی ثروت جمع اوری کرده اند، شود.
ولی باید جلوی خصوصی سازی ناعادلانه گرفته شود و املاک و کاخانه هایی که به بخش خصوصی سپرده شده را باز گرداند و به کمک دولت به سود رسانی کشاند ،ایا این قصد اینده مسولین است!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
هست. واقعا هست. ملت را نه !!! ؛
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
خوب معلومه چندین سال تمام نقدینگی کشور وارد ساختمان و ارز و کالا شده وباعث افزایش قیمتهادر بازار های غیر تولیدی شده تازه یکساله بازار سرمایه را ه افتاده و نقدینگی وارد تولید شده تازه کارشناسان متوجه شدن که تمام کارخانه ها و تولیدی های کشور از کمبود نقدینگی فشل شده اند این هم سر صدقه بازار سرمایه وبورس بوده که حداقل متوجه شدن کارشناسان که چندین سال بیهوده نقدینگی ها وارد مسکن و ارز و جاهایی که نباید میرفته رفته حال هیچ راهی جز بورس و بازار سرمایه برای نجات این تولیدها باقی نمانده است باید با حداکثر سرمایگذاری در بورس جلوی این عقب ماندهگیها تولیدی را گرفت وراهی جز هدایت حداکثری نقدینگیها به بازار بورس نماده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
همه شرکت ها و کارخانه های وابسته به دولت نا کارآمد هستند و بدون کمک مالی دولت ( بودجه عمومی ) ورشکسته هستند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
هپکو ناکارآمد نبود . بسیار شرکت پیشرو و قوی بود که تولید قطعاتش با آلمانی ها برابری میکرد . زمانی همکاریهای گسترده ای با شرکتهای معتبر داشت . ولی ببینید الان به چه روزی افتاده . این وضعیت فقط خاص هپکو نیست . این داستان کل صنعت ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مدیران دولتی که این بلا ها را ایجاد کردند الان کجا هستند؟ کارکنان بیچاره باید تاوان بیکفایتی آنها را بدهند .
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
ناشناس 10:41یه کم اگر بیشتر تلاش می کردی بهانه بهتری پیدا می کردی.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مشگل خصوصی سازی با قصد برداشت بوده است مگر نه خیلی از این صنایع ،صنایع مادرند که می بایست در کنترل دولت باشند ولی بخش خصوصی ای که مفت این صنایع را بدست اورده هست نه توانایی اداره انرا داشته و نه قصد ان ،در خیلی مواضع، قصد زمین بوده است و نه توسعه صنعت..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دلایل بی شماری برای ناکارآمدی وجود دارد مدیریت ضعیف ، کمبود نقدینگی ، تکنولوژی های قدیمی و ناکارآمد و .... اما شرکت های وابسته به دولت به دلیل حمایت های مالی و فروش انحصاری در طول سال ها نیازی به مدیریت دقیق و به روز نداشتند و حالا هم قدرت رقابت و کارآمدی خود را از دست داده اند البته تحریم ها هم این ضعف ها را یزرگ و نمایان می کند تنها راه خصوصی سازی چند مرحله ای و تدریجی است در ضمن همیشه قربانیان چنین ضعف هایی کارگران هستند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
ناشناس 10:41 برای اینکه هیچ مشکلی بوجود نیاید و هیچ مدیری زیر سوال نرود چطور است همه اجناس مان را وارد کنیم نیاید؟ بجای بکار گماردن مدیری لایق.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
سیستم صحیح خصوصی سازی در کشور ما وجود ندارد.سازمان خصوصی سازی فاقد کارایی است.هر گونه خصوصی سازی که تا بحال انجام شده،خصولتی (انتقال به یک بخش دولتی دیگر)یا بصورت رانتی بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
همچنین اگر تحریم نبودیم شرکتهای دولتی میتوانستند به تعهد خرید۳۰۰ دستگاه عمل کنند٬ انها بودجه این خرید را ندارند
الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
چه کسی اجازه داده محصولات دست چندم خارجی بیاید تا یک شرکت ایرانی را ورشکسته کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دوست عزیز همین شرکت ایرانی هم سالها با رانت و انحصار سرپا بود. انحصار که تمام شد ورشکسته شد! اگر انحصار خودروسازی هم برداشته شود آنها هم ورشکسته می شوند. وقتی کارایی صفر است این سرنوشت مختوم شرکتهای دولتی و شبه دولتی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
فقط این نیست. تحریم کمر صنعت را شکسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این شرکت باید انقدر قوی بود که جلوی واردات سر خم نمیکرد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
سلام.اگر مسئولان اراده کنند با تشکل یک کمیته و همراهی ملی می شود با پیش خرید محصولات توسط سازمانها و ادارات و مردم و نظارت بر دخل و خرج بر این مشکل غلبه کرد ولی کو اراده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
وقتی نیازی به محصولاتشان نیست برای چی خریداری شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مسئولان اراده کردند و شد این . بهتر است هیچ اراده ای نکنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
شرکتی که سود آوری نداره باید ورشکست بشه تا جریان پول و منابع اقتصادی به سمت فعالیت هایی بره که در کشور سود آور هست.حمایت دولت باید حد و مرز مشخصی داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این داستان کل صنعت کشوره . فقط مربوط به هپکو نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
اگر بر این قضیه مصر هستید چرا از ایران خودرو و سایپا نمی گوئید که یک عمر است ملت را به خاک سیاه نشانده اند و همچنان دولت از آنها حمایت می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
نه تنها هپکو بلکه با این همه مقررات دست و پا گیر اصولا تولید ره به جایی ندارد در عوض در هر شهری دهها مال و هایپر عرضه کننده محصولات خارجی هستند - باید در کنار جلوگیری از رانت خواری قوانین تولید نیز تسهیل شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تکلیف پرسنل شرکت که بیکار میشوند چه میشود ؟؟؟؟ اگر این سودآوری عمدی و جهت واگذاری شرکت به افراد خاص بود چی ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این همون قانونی هست که در طبیعت هم جاری هست .با حمایت از هپکو و امثال آن منابعی که باید به بخش های قدرتمند اقتصاد تزریق بشه حیف و میل میکنید چند روز دیگه همون صنایعی هم که روی پا هستن به خاطر نبود نقدینگی به فنا میرن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
چرا راه آهن را می بندند؟!اینها معترض نیستند اخلالگرند.باید چند نفرشان را بر روی همان خط آهن شلاق بزنند تا دیگر باعث اخلال در رفت و آمد قطار ها و مشکلات برای سایر مردم نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این حرفت یعنی هنوز نفهمیدی شرمنده زن و بچه شدن یعنی چه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
خیلی.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
امیدوارم به زودی زود شرمنده زن و بچه ات بشی...حقوق معوق داشته باشی...اجاره عقب افتاده داشته باشی تا همین ریل های راه آهن رو گاز بزنی...کمکی نمی کنی لااقل نمک روی زخم نپاش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تو هم اگر چند ماه حقوق دریافت نمیکردی و شرمنده بچه ات برای خرید یک کاپشن میشدی باز هم همین حرف را میزدی ؟؟؟؟؟؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
اینا جونم برن جای دیگه کار کنن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
سفسطه نكنيد ، اگر هپكو تحت اشراف مديريتي كارآمد قرارگيرد با توانمندي و تكنولوژيي كه دارد بازار خود را خواهد يافت. بجاي آيه ياس خواندن به فكر مردم متضرر از اين سوء مديريت يا بي مديريتي باشيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
شرکتهای راه سازی که باید این محصولات را بخرند خودشان پای در گل دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مخابرات هم همان مسیر هپکو را در خصوصی سازی رفته و و عنقریب پرسنل آن را در خیابانها ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مخابرات پشتش به جای محکمی بنده . نگران اون نباش
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
آقای دکتر زیبا کلام درخصوص هپکو نظری نداده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
گفتند شرکت در انتخابات و انتخاب بین بد و بدتر باعث میشه شرکت هپکو بدتر ازین نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
احتمالا دارن پول جمع ميكنن حقوق كاركنان هپكو رو بدن
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟