به گزارش «تابناک»؛ در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و در حالی که عملکرد نمایندگان به شدت زیر ذرهبین افکار عمومی قرار گرفته و بار دیگر این باور قوت گرفته که برخی رفتارها و اقدامات نمایندگان جنبه تبلیغاتی دارد، رفع حصر زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور به شدت جنجال آفرینی کرده است.
ایدهای که با امضای ۵۷ نماینده مجلس و در قالب طرحی با یک فوریت به تازگی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده و پیش از قرار گرفتن در دستور بررسی، بحث و جدل پیرامون آن میان موافقان و مخالفان اوج گرفته است؛ مجادلههایی که ماجرا را به شبکههای اجتماعی و بستر جامعه کشانده و به صف کشی موافقان و مخالفان منجر شده است.
ناگفته پیداست که میزان مخالفان این طرح در شبکههای اجتماعی بیشتر از موافقان آن است، به ویژه اگر بدانیم باور عمومی بر این است که ساختاز آموزش در کشورمان در زمینه زبان آموزی به شدت ضعیف عمل کرده و میکند و در نتیجه آن، ماحصل سالها آموزش عربی و انگلیسی در مدارس و حتی دانشگاه ها، تربیت فارغ التحصیلانی است که به زحمت توانایی بیان جملاتی ساده به این دو زبان را دارند.
این ایراد در حالی مطرح میشود که دست کم در زمینه زبان انگلیسی، از گذشتههای دور تا کنون مجموعه بزرگی از آموزشگاههای خصوصی در سطح کشور به فعالیت مشغولند که کارشناسان بازدهی آنان را نیز در زبان آموزی بسیار اندک توصیف میکنند و برای این ضعف، دلایل فراوانی برمیشمارند؛ ایراداتی که ظاهرا طرح فوق موجب شده همه بر آنها چشم بپوشند.
این را میشود از میزان مخالفتها با طرح رفع انحصار از زبان انگلیسی دریافت که باور برخی، حکم لطمهای سنگین به ایرانیان را دارد و اقدامی در راستای انزوای ایرانیان محسوب میشود، انگار نه انگار که اگر از ایشان بپرسیم آیا آموزش زبان انگلیسی در مدارس را مفید میدانید، اغلب پاسخ منفی خواهند داد و تأکید می کنند این شیوه زبان آموزی نیازمند بازطراحی از اساس است.
رویکردی که مجابمان میکند بیشتر در ماجرا دقیق شده و تلاش کنیم چرایی مهم شدن این طرح را بررسی کنیم؛ طرحی که برخی بر این باورند حذف آموزش انگلیسی از مدارس را هدف قرار داده و کمترین اشکالش، بیکاری خیل بزرگی از معلمان این درس خواهد بود و برخی تأکید دارند که ورای اینهاست و میتوان در دسته اقدامات آسیب زننده به آینده ایرانیان قرارش داد و برای ممانعت از تبدیلش به قانون، فریاد اعتراض سر داد.
نگرانی عمیقی که در خبرگزاری مجلس شورای اسلامی نیز بازتاب یافته و از قضا به نمایش رویدادی جالب توجه منجر شده است. به مناظره اتفاقی دو نماینده مجلس پیرامون این طرح در راهرو مجلس شورای اسلامی که در آن نکات جالب توجهی بیان میشود؛ با این ملاحظه که بخشهایی از این مناظره توسط مخالفان طرح برش خورده و چند روزی است، در شبکههای اجتماعی و رسانههای فارسی زبان خارج کشور دست به دست میشود.
ویدئوهایی که بهتر است از نتیجه گیری بر اساس آنها صرف نظر کرده و ابتدا مشروح مناظره شکل گرفته میان دو نماینده موافق و مخالف این طرح را ببینید و بعد با متن طرح و واقعیات مندرج در آن تطبیق دهید تا هم از روند مخالفت و موافقت با طرح شگفت زده شوید و هم دریابید که فرجام ماجرا چه خواهد بود؛ آیا آنچه طرح به دنبال آن است، محقق شدنی است یا خیر؟
مناظرهای که به نوعی رقم زننده آن، خبرنگار خبرگزاری خانه ملت است و شرکت کنندگانش، دو نماینده مجلس شورای اسلامی: یکی «حمایت میرزاده»، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و دیگری «حسن نوروزی»، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی»؛ نمایندگانی که استدلالهای متفاوتی برای مخالفت و موافقت با طرح بیان میکنند.