پاسخ منفی شهرداری به پلیس:

مخالفت شهرداری با تغییر ساعت طرح ترافیک

طرح کاهش آلودگی هوا پس از 14 سال اجرای طرح زوج و فرد جایگزین آن شده بود و همین مسأله آن را به حاشیه‌های فراوانی کشاند. حاشیه‌هایی مانند تأثیر نداشتن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نرخ آن؛ این موضوعات با گذشت 5 ماه از اجرای طرح هنوز ادامه داشته و به نظر می‌رساند تمامی نداشته باشد.
کد خبر: ۹۳۴۱۴۰
|
۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱ 02 November 2019
|
6896 بازدید
|
۸

اجرای طرح جدید ترافیک از ابتدای تابستان کلید خورد و از همان زمان اجرا، طرح با موافقان و مخالفان زیادی همراه شد. طرح کاهش آلودگی هوا پس از 14 سال اجرای طرح زوج و فرد جایگزین آن شده بود و همین مسأله آن را به حاشیه‌های فراوانی کشاند. حاشیه‌هایی مانند تأثیر نداشتن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نرخ آن؛ این موضوعات با گذشت 5 ماه از اجرای طرح هنوز ادامه داشته و به نظر می‌رساند تمامی نداشته باشد.اجرای طرح جدید ترافیک از ابتدای تابستان کلید خورد و از همان زمان اجرا، طرح با موافقان و مخالفان زیادی همراه شد. طرح کاهش آلودگی هوا پس از 14 سال اجرای طرح زوج و فرد جایگزین آن شده بود و همین مسأله آن را به حاشیه‌های فراوانی کشاند. حاشیه‌هایی مانند تأثیر نداشتن در کاهش ترافیک و آلودگی هوا و نرخ آن؛ این موضوعات با گذشت 5 ماه از اجرای طرح هنوز ادامه داشته و به نظر می‌رساند تمامی نداشته باشد.


به گزارش فارس، هر چند نرخ طرح ترافیک اندک نیست ولی شهرداری تلاش کرد با ارائه تسهیلاتی دل شهروندان را بدست آورد و بر همین اساس هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک دوم در روزهای فراتر از تعداد مجاز( 20 روز برای رانندگان تهرانی و 15 روز برای رانندگان غیرتهرانی در هر فصل)، نصف عوارض طرح ترافیک 98 تعیین شد. البته شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم (زوج و فرد سابق) مشروط به آن است که ثبت نام در سامانه انجام شده باشد و از این رو همه دارندگان خودرو یک بار در سامانه ثبت نام و مشخصات خودروی خود را وارد کرده باشند.


همچنین بر اساس طرح جدیدخودروهای کمتر آلاینده که معاینه فنی برتر دریافت کرده باشند، از تخفیف در هزینه طرح ترافیک برخوردار شدند. علیرغم در نظر گرفتن این تسهیلات ولی مخالفت با اجرای طرح وجود دارد. پلیس از جمله مخالفان این طرح هست هرچند شهرداری اعلام کرده، پلیس در شورای عالی ترافیک به اجرای طرح ترافیک رأی مثبت داده است.

این طرح سه محور شهروندان، شهرداری و پلیس دارد و هر کدام نظرات خاص خود را در این زمینه دارند. هرچند گلایه اکثر شهروندان در مورد طرح جدید بیشتر بر سر نرخ است ولی برخی رانندگان هم معتقدند که با جایگزینی طرح جدید ترافیک با طرح زوج یا فرد از فرصت آنها برای تردد در محدوده حلقه دوم طرح کاسته شده است.

پلیس هم با اجرای طرح با روند کنونی مخالفت دارد. سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ مخالفان سرسخت طرح با روند کنونی محسوب می‌شود. وی در این‌باره، اظهار داشت: حلقه دوم طرح ترافیک پایتخت هم اکنون در حال اجراست؛ پلیس هم نظرات کارشناسی خود را برای طرح مذکور نوشته و آن را به شهرداری ارائه کرده است.


وی با بیان اینکه پلس اعلام کرده که باید اصلاحاتی در طرح فوق انجام شود؛ گفت: منتظر هستیم که شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران برگزار شود تا درخصوص نظرات کارشناسی پلیس صحبت شده و تصمیم‌گیری انجام شود. 
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص عمده اشکالاتی که پلیس به طرح ترافیک وارد دانسته است، اعلام کرد: اولین خواسته پلیس کاهش زمان اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی است؛ با توجه به آنکه در نیمه دوم سال بوده و هوا زودتر تاریک می‌شود تعداد زیادی از افراد و شهروندان برای خرید مایحتاج  به معابر مراجعه می‌کنند؛ تعدادی نیز درصددند تا با  تاریک شدن هوا زودتر به منزل برسند؛ برای اینکه فشار را از معابر پیرامونی برداشت و مردم بتوانند سریعتر کارهای خود را انجام داده و به منزل برسند به نظر می‌رسد که باید زمان اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی کاهش یابد. 

وی گفت: علت عمده بعدی بحث ممنوعیتی است که این محدوده دارد؛ بر طبق قانون وقتی که شورای ترافیک تصویب می‌کند که این محدوده ممنوع است فقط تا یک سقفی شهرداری می‌تواند ظرفیتی را برای کارهای ضروری اختصاص داده و اجازه تردد دهد ولی در حال حاضر این محدوده سقف ندارد.


سردار مهماندار تصریح کرد: به نظر می‌رسد باید یک سقف مشخصی را برای این محدوده مشخص کرد؛ درست مثل محدوده طرح ترافیک که ورود به محدوده طرح ترافیک اصلی ممنوع بوده و فقط  103 هزار مجوز سالیانه واگذار می‌شود که 40 هزار مجوز روزانه است؛ نهایتا باید از این روش استفاده کرد و ممنوعیت را به طور مطلق اجرا کرد در حالی که هم اکنون ممنوعیت مطلقی وجود ندارد. 


وی افزود: هم اکنون رانندگان می‌توانند هفته‌ای یک و نیم روز به صورت رایگان وارد محدوده کاهش آ‌لودگی شده و باقی روزهای هفته را خریداری کرده و تردد کنند و این دیگر معنای ممنوعیت ندارد؛ چرا که اگر بخواهیم براساس ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات عمل کنیم، با توجه به اینکه شورای ترافیک تهران مجوزش را از ماده 18 گرفته، باید محدودیت و ممنوعیت اعمال شود و فقط باید برای کارهای ضروری سقفی تعیین شود که این سقف هم اینک تشکیل و تعیین نشده است. 


رئیس پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: عدم ممنوعیت مطلق تردد در منطقه کاهش آلودگی و کاهش زمان طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی از جمله عمده مسائل مطرح شده پلیس راهور درخصوص طرح ترافیک پایتخت است. 


کاهش ساعات ترافیک به هیچ‌عنوان به صلاح نیست
اما جواب شهرداری به پلیس به 24 ساعت هم نکشید و در موضعی مشخص شهرداری اعلام کرد؛ کاهش ساعات طرح ترافیک مطلبوب ما نیست. یوسف حجت مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره این موضوع خبرنگار فارس گفت:  این موضوع اجرای آن به هیچ عنوان به صلاح  نیست چرا که اگر ساعات طرح کاهش یابد و ساعت 17 به اتمام برسد بسیاری از شهروندان تمایل بیشتری برای استفاده از خودروی شخصی خواهند داشت را که منتظر می‌مانند طرح به اتمام برسد و پس از آن از محل کار با خودروی شخصی خارج شوند. بنابراین حجم زیادی از تردد خودروهای شخصی را در شهر شاهد خواهیم بود.

درخواست پلیس سبب افزایش طرح ترافیک
کاهش ساعات طرح ترافیک سبب افزایش تمایل برای استفاده از خودروهای شخصی و در نتیجه حجم ترافیک در سطح شهر خواهد شد. وی با اشاره به اینکه نظر ما به این درخواست مثبت نیست، بیان داشت:‌در حال حاضر طرح ترافیک ساعت 19 به اتمام می‌رسد و این مسئله سبب می‌شود کسی تمایل به استفاده از خودروی شخصی نداشته باشد. بنابراین کاهش ساعات ترافیک به هیچ عنوان مطلوب ما نیست. البته ما می‌توانیم در شورای عالی ترافیک این موضوع را بحث کنیم و ادله خود را مطرح سازیم.


مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد:‌مخالفت‌هایی با طرح ترافیک جدید وجود دارد از نوع مخالفت مقابل تغییر است که طبیعی محسوب می‌شود. البته به تدریج نسبت به 5 ماه پیش حجم مخالفت‌ها کاهش یافته است و البته به نظر مسئولان شهر این طرح موفق بوده و به اهداف خود از جمله کاهش آلودگی و کاهش ترافیک دست یافته است.


اجرای طرح کمترین اعتراض را داشته است
مدیران شهری می‌گویند قدرت هوشمندی که در طرح به‌کار برده شده پابه‌پای بهترین شهرهایی در دنیاست که این‌گونه سیستم کنترل ترافیک را انجام می‌دهند. محسن پورسید آقایی، معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران در دفاع از طرح جدید ترافیک گفت: 22 درصد ورود خودروها به منطقه مرکزی شهر با اجرای این طرح کاهش یافته است همچنین با توجه به موفقیت‌ها در گام اول تصمیم گرفتیم گام دوم را به‌اجرا بگذاریم. وقتی هوای تهران به‌شدت آلوده شد اجرای طرح زوج یا فرد صورت گرفت ولی به‌مرور بعد از 14 سال به‌دلیل اینکه تعداد خودروها دو برابر شد عملاً بیش از کل خودروهایی که قبل از اجرای طرح در محدوده حضور داشتند افزایش یافت.

 

وی افزود: همه ابعاد طرح را می‌شناختید، قدرت هوشمندی که در طرح به‌کار برده شده پابه‌پای بهترین شهرهایی در دنیاست که این‌گونه سیستم کنترل ترافیک را انجام می‌دهند. پورسیدآقایی خاطرنشان کرد: براساس نوع بودجه، معاینه فنی و زمان ورود و خروج میزان افرادی که وارد محدوده شدند تشخیص داده می‌شود و خوشبختانه با این طرح کمترین اعتراض را شاهد بوده‌ایم.


کاهش 7 درصدی ترافیک با اجرای طرح جدید
حسین مقدم، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران دراین باره به فارس گفت: اجرای طرح به صورت میانگین در حدود 7 درصد در کاهش ترافیک مؤثر بوده است در هر یک سال 300 هزار پلاک خودرو به مجموعه پلاک‌های تهران افزوده می‌شود و همیشه سال به سال با افزایش تعداد خودروها ترافیک شدیدتر می‌شود ولی علیرغم این مسئله ترافیکی که ما پیش‌بینی می‌کردیم مهر امسال داشته باشیم، رخ نداد و رصد کردن این موضوع نباید سلیقه‌ای باشد.


طرح ترافیک علمی اجرایی شده است
وی گفت: بر اساس بررسی‌ها و مطالعات شهرداری تهران که اسناد آن نیز موجود است اجرای طرح سبب کاهش ترافیک شده است. نباید صرفاً بر اساس سلیقه اعلام کرد که طرح مؤثر نبوده و به اهداف خود نرسیده است ادله قوی و منطقی داریم که طرح به اهداف خود رسیده و نزدیک شده است و از تقاضای سفرهای بیجا جلوگیری کرده و کاهش سفرهای غیرضروری را به همراه داشته است.

وی بیان داشت: طرح LEZ مؤثر است و طرح آن با همکاری اساتید بزرگ دانشگاهی تهیه شده است و در شورای شهر و دولت تصویب شد تا به اجرا رسید. برنامه‌ها بسیار پیچیده بود و به نظرم برای مردم برکات زیادی دارد. گاهی آنقدر فرضیات زیاد است که اصل به حاشیه می‌رود به گمانم نگاه برخی به طرح ترافیک درست نیست، طرح جدید ترافیک باکار مطالعاتی و پشتوانه علمی قوی انجام شده و همه اسناد علمی آن موجود است. همیشه مسائل سیاسی بر اصل ماجرا تأثیرگذار است و گاهی آنقدر فرضیات زیاد است که اصل به حاشیه می‌رود به گمانم نگاه برخی به طرح ترافیک درست نیست، طرح جدید ترافیک باکار مطالعاتی و پشتوانه علمی قوی انجام شده و همه اسناد علمی آن موجود است.


شورای شهر تنها نرخ عوارض طرح را تصویب می‌کند
شورای شهری‌ها هم نظرات متفاوتی نسبت به اجرای طرح ترافیک دارند ولی نظر آنها چندان در روند اجرا تأثیر ندارد. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران  درباره انتقاداتی که به طرح جدید ترافیک می شود، گفت:  اما طرح های ترافیک مصوبه شورای ترافیک است و شورای شهر تنها نرخ عوارض را تصویب می‌کند. البته درخواست ما این است که شورا نیز در جریان این امور قرار گیرد و در تصمیم گیری ها سهیم باشد.

 

وی با بیان اینکه در تمام کلانشهرهای دنیا ورود خودروها به محدوده‌های مرکزی شهر را با سیاست هایی مانند گران کردن پارکینگ و سوخت محدود می کنند، اظهار داشت: اما در تمام این کشورها توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان جایگزین استفاده از خودروهای شخصی مدنظر قرار می گیرد.

 

طرح جدید ترافیک نیاز به اصلاح دارد
با وجود اینکه شورای شهری‌ها نقش چندانی در نحوه اجرای طرح ندارند ولی نظرشان هم چندان به طرح جدید ترافیک مثبت نیست.

 

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درباره این موضوع به خبرنگار فارس گفت: لغو طرح زوج و فرد اقدام درستی بود ولی طرح جدید ترافیک که جایگزین آن شده دچار اشکال است.چرا که قشر مرفه بیشتر از آن بهره‌مند است و نحوه اجرا نیاز به اصلاح دارد. طرح جدید ترافیک نیاز به اصلاح دارد. هرچند شورای شهر عضو شورای عالی ترافیک نیست ولی رأی ما به اجرای طرح به شکل کنونی نیز مثبت نیست.


وی با اشاره به اینکه شورای شهر عضو شورای عالی ترافیک نیست در حالی که می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد، تصریح کرد: طرح با شیو کنونی نیاز به اصلاح دارد.و راهکارها و روش‌ها باید دقیق بررسی شود تا شهروندان متضرر نشوند و ترافیک به بهترین نحوه مدیریت شود. پلیس هرچند به طرح در شورای عالی ترافیک رأی مثبت داده ولی همه مخالفت‌های کنونی نشان از پشیمان شدن آنها دارد با این روند باید دید که شورای عالی چه تصمیمی می‌گیرد و آیا از دلایل شهرداری به ادامه اجرای طرح به روش کنونی قانع می‌شوند؟


پرونده طرح ترافیک روی میز شورای عالی ترافیک
5 ماه از اجرای طرح جدید می‌گذرد و برخی کارشناسان و حتی مسؤولان آن را کاسبکارانه و برخی کارشناسان آن را عادلانه می‌دانند. شهرداری بر عادلانه بودن طرح اصرار دارد و معتقد است طرح جدید ترافیک به اهداف خود یعنی کاهش آلودگی هوا و ترافیک رسیده است ولی برخی بر خلاف این موضوع نظر دارند. حالا باید منتظر ماند و دید شورای عالی ترافیک چه نظری در این زمینه خواهد داشت و آیا عمر طرح جدید ترافیک به سال 99 قد می‌دهد؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
کلا اگر استفاده از اتومبیل را در تمام سال ممنوع کنیید مشکل ترافیکیتون حل میشه.!!!!! خجالت داره عوارض و تمام هزینه ها رو اجباری و کامل میگیرید بعد قیم میشید و میگید اگر 7 زودتر باشه ماشین میارن. خوب بیارن ماشین خریدن که استفاده کنن نه فقط عوارض بدن و پول بیمه شخص ثالث و هزار هزینه دیگه. ماشینهای فرسوده را از دور خارج کنید . مثل ریگ پراید ندید بیرون. اگر دنبال پول نباشید هزار راه هست. تا وقتی جنبه سودآوری باشد وضع همین است و شما سواره و ملت بدبخت پیاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
دکان شهرداری است آنوقت شما میخواهی زودتر ببندد .شهرداری اگه راست میگه در محدوده تراکم فروشی نکند. و متاسفانه ابهت پلیس رو داره خدشه دار میکنه و پلیس رو با پوشش پلاک روبروی مردم گرفتار از طرح میکنه فقط و فقطبخاطر منافع شهرداری . پلیس به اعتماد مردم نیازمنده و شهرداری به پول مردم . پلیس بایداز نارضایتی مردم بکاهد وگرنه عاقبت هزینه اش برای پلیس و درامدش نصیب نجومی بگیران شهرداری خواهد شد,
قاضی تاریخ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
این طرح کمترین اعتراض را داشته ؟ بله
چرا؟ چون مگر اعتراض مردم چیزی راهم تغییر میده؟ اگر نظر مردم مهم بود قبل از انجام طرح از مردم نظر خواهی می کردند
در ثانی وقتی برای همه مردم مسلم شده که طرح ترافیک نه برای رفع الودگی هواست و نه برای کمتر کردن ترافیک و فقط برای کسب درآمد دولته چرا باید اعتراض کنن
یه پولی میگیرن از مردم و حقوق خودشون رو تامین میکنن
کدو زیر ساخت جدی رو از محل درامدهای طرحهای این چنینی تا بحال اجرایی کردن؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
طرح زوج و فرد و محدوده ترافیک و اینها در هر جای دنیا برید موقتی میباشد و برای همیشه جواب نمیدهد . معمولا این نوع طرحها را اجرا میکنند در شرایط بحران درست میکنند که تا زمینه برای اجرای طرح های ضربتی و پایه و اصولی (خودروی برقی و اصلاح اتوبوس های اتوبوسرانی و ... ) اماده سازی شود .

این خنده داره به جای اینکه اتوبوس ها را از بابت دودزا بودن اصلاح کنند یا تاکسی ها را برقی کنند ماشین های شخصی را که به مراتب کمتر از اتوبوسها دوده دارند محدود کنند.

درامدی که از طریق طرح ترافیک از مردم میگیرند باید برای اصلاح این امور صرف شود نه برای کارهای دیگر شهرداری که همیشه ساخت و پاخت توش هست و همه به عینه این را هم میدانند .
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
متاسفانه عوامل شهرداري خود را جداي ازجامعه ميدانند
باوضعيت به وجودآمده مردم وشهرراخسته تركرده اند قبلا شروع روزازساعت 7.30رقم ميخورد وشما درساعات ابتدايي روزباحجم كمي ازماشين مواجه بوديد امروز براي خروج ازطرح درساعات ابتدايي از5.45خيابانها شلوغ است ودرساعت 6.30بخ خروجي ها همت توجه كنيد كه چه حجم ازاتومبيلها درحال رفت وامدهستند
بزرگراه امام علي وهمت مملوازاتومبيل است درگذشته شما ازساعت 9به بعدترافيكي روان را دراين دوبزرگراه شاهدبوديد ولي اموزه تاساعت 11نيزحجم وساعت رسيد به مقصد بلندوزيادشده است.
آقايان به جاي ساخت پاركينگ كه وظيفه ذاتي انهاست به دنيال نصب دوربين وهمكاري باپيمانكارطرح نصب دوربين هستند.آيا دراين شرايط كشورخريد دوربين براي شهرداري كه ازخارج تامين ميشود بهتراست ياساخت وبرنامه ريزي براي ساخت پاركينگ كه مصالح آن دركشورموجوداست
لطفا تابناكي عزيز
1-گزارشي ازطرافيك صبح هاي تهران تهيه كنيد وازپيس اين جابجايي ساعت رابپرسيد وازمردمي كه دراتوبانها رفت وامددارندمخصوصا امام علي جنوب به شما وهمت شرق به غرب
2-ازمدرسان علم ترافيك واساتيد دانشگاه هاي كشورغيرمشهور كه باشهرداري مشاوريا پيمانكارنيستند مصاحبه كنيد اگثرافرادمشهوريامديرشهرداري هستند يامواجب ميگرند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
ناگفته پیداست هدف از این طرح جدید دریافت پول بیشتر در قبال هیچه! در طی بیش از دو دهه اجرای طرح های مختلف ترافیکی چه دستاورد ملموسی به جز دریافت پول از شهروندان داشته اند؟ ترافیک روانتر؟ هوای پاکیزه تر؟ سیستم حمل و نقل عمومی مطلوب؟
ناشناس
|
Canada
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
به نظر من عوارض ورود خودروها به هر گونه طرح ترافیکی باید تابع شرایط چند گانه باشد و نباید یک عدد ثابت در نظر گرفت مثلا خودرویی که معاینه فنی ندارد باید عوارض بسیار زیادی بدهد خودرویی که خیلی گران قیمت است باید عوارض بسیار زیادی پرداخت کند خودرویی که تخلفات زیاد دارد باید عوارض زیادی پرداخت کند خودروهایی که اساسا و از نظر طراحی آلایندگی بالایی دارند بخشی از عوارض را نیز باید از خودروسازان دریافت کرد نه از مردم .در هر صورت اینکه یک عدد ثابت برای همه خودروها در نظر گرفته شود معقولانه نیست.حتی عوارض سالانه و بیمه شخص ثالث نیز باید تابع همین شرایط چندگانه باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
چرا از سرویس های مدارس که از راهور و تاکسیرانی برچسب و در واقع به صورت قانونی اجازه حمل دانش آموزان را دارند و چندین سال هم به خاطر داشتن همین اجازه قانونی یا همان برچسب سرویس مدارس جریمه نمی شدند حالا به یکباره و بدون اطلاع قبلی از سوی شهرداری پیامک پرداخت عوارض ورود به طرح به تلفن همراه ارسال می شود ؟ آیا این درست است که راننده ها تاوان کسری بودجه شهرداری را پرداخت کنند ؟ شهرداری چه مزایایی یا چه خدماتی به رانندگان سرویس مدارس فراهم کرده که عوارض طلب می کند ؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟