بازگشت پیشنهاد «تراموا» به شورای شهر تهران برای بار چندم!

به رغم مخالفت ها، مدافعان ایده تجهیز تهران به قطار‌های سبک شهری تاکید داشتند این وسیله به مراتب از متروی زیرزمینی ارزان‌تر است، از اتوبوس‌های تندرو ظرفیت (تقریبا دو برابر) و عمر (تقریبا سه برابر) بیشتری دارد و به دلیل آنکه تداخلی در تردد دیگر وسایل حمل و نقل ایجاد نمی‌کند، گزینه خوبی برای تردد‌های درون شهری محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۴۲۵۷۳
|
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ 08 December 2019
|
13941 بازدید
|
پیشنهادی که یک سال و نیم پیش در شورای شهر تهران مطرح و از دستور کار خارج شده بود، بار دیگر امروز به شورا بازگشت و واکنش متفاوتی به دنبال داشت!

به گزارش «تابناک»، با شروع روز‌های گرم تابستان ۹۷، پیشنهادی به شورای شهر تهران رسید که تاکید داشت خطوط اتوبوس‌های تندرو (یا BRT) در پایتخت، بستر مناسبی برای به کارگیری یکی دیگر از وسایل حمل و نقل مدرن شهری در زمره ناوگان حمل و نقل تهران است؛ وسیله‌ای به اسم «تراموا».

بر اساس آن پیشنهاد که از سوی دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مطرح شده بود، تراموا این قابلیت را دارد که بدون ایجاد تداخل در سامانه اتوبوس‌های تندرو و مانع شدن از فعالیت این سامانه حمل و نقل درون شهری، در مسیر‌های شمال به جنوب و شرق به غرب، به جابجایی مسافران بپردازد.

پیرو این پیشنهاد، بار دیگر نقد و بررسی این ایده در دستور کار قرار گرفت و بحث و مجادلاتی میان مخالفان و معدود موافقان درگرفت که در نهایت به خروج این پیشنهاد از دستور کار منجر شد. تقریبا مشابه فرجام طرح این پیشنهاد در سال ۹۶ که ایده پردازش معاونت حمل و نقل و ترافیک تهران بود، اما ظاهرا در قالب لایحه به شورا ارائه نشده بود.

آن زمان، دلیل عمده مخالفت شورای شهر تهران با پیشنهاد تراموا، به صرفه نبودن آن بود، از این رو که در مسیر‌های یاد شده بی‌آرتی و مترو دایر است و منطقی نیست به رغم وجود این خطوط حمل و نقل، تراموا هم به کار گرفته شود، بلکه برقی کردن اتوبوس‌ها مقرون به صرفه‌تر و کم هزینه‌تر از تراموا است.

این در حالی بود که مدافعان ایده تجهیز تهران به قطار‌های سبک شهری یا تراموا تاکید داشتند این وسیله به مراتب از متروی زیرزمینی ارزان‌تر است، از اتوبوس‌های تندرو ظرفیت (تقریبا دو برابر) و عمر (تقریبا سه برابر) بیشتری دارد و به دلیل آنکه تداخلی در تردد دیگر وسایل حمل و نقل ایجاد نمی‌کند، گزینه خوبی برای تردد‌های درون شهری محسوب می‌شود.

به این مزایا، کارکرد مثبت تراموا در رونق گردشگری شهری و همچنین عدم تولیدآلاینده‌ها را می‌توان افزود که موجب شده تراموا به وسیله‌ای رایج در اغلب کلانشهر‌های جهان تبدیل شده و غیرقابل جایگزینی باشد. وسیله‌ای که در کنار اتوبوس‌های تندرو و مترو و دیگر ناوگان‌های حمل و نقل شهری به خدمت مشغول است.

همه این مباحث در حالی مطرح می‌شدند که به تاکید محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، اولویت در پایتخت، تکمیل و تجهیز خطوط ساخته شده مترو و بهره برداری کامل از ظرفیت آن است و بهتر است منابع محدود شهر را به این اولویت و همچنین برقی کردن ناوگان اتوبوسرانی اختصاص داد که رهاورد آن در آینده، افزایش ظرفیت مترو تا ۷ میلیون نفر خواهد بود و مشکلات ترافیکی و آلودگی رفع خواهد شد.

دیدگاهی که ظاهرا حالا تغییر کرده است، چراکه امروز شهردار تهران پیشنهاد دایرکردن تراموا در سه محور در تهران («خیابان ولیعصر (عج) حدفاصل تجریش تا راه‌آهن»، «خیابان امام خمینی (ره) تا میدان امام خمینی» و «دور بازار») را به شورا ارائه داد و واکنش اعضای شورا به این پیشنهاد تکراری، نه مخالفت با آن، بلکه بحث و گفتگو پیرامون آن با شهردار بود.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
مدیریت مملکت مردم شهر نشین را اسگل کرده تراموا را هم به آن اضاف کنیید چه شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
وقتی بودجه نیست مجبور میشن صرفه جویی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
ای بابا ظاهرا باز بوی رانت، واردات یا اینجور بحثا بلند شده
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
تو تمام شهرهای دنیا( منظورم بدرد بخورش ) ترانوا حرف اول و میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
بخور وبخور در کندن زمین وتونل است ولی تراموای و متروی هوائی با قطعات پیش ساخته درست میشود انچنان سودی برای فرصت طلبان ندارد بیجهت جلسه نگذارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
بوی پورسانت میاد !!!!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
چون گرون نمیارن الکی دل خوش نکنید این جماعت مترو های قالیباف کامل نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
احسنت . تراموا بسیار بسیار ایده خوبیه . سالهاس تو کشورا دیگه داره اجرا میشه بدون ترافیک و آلودگی و بهترین راهکار برای کلان شهرها
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
سلام ، همان مونوریل بهترین ایده بود که هیچ فضایی در اتوبانها و خیابان اشغال نمیکند، الان نصف بزرگراهها را به بی ار تی داده اند و اکثر اوقات خالی است و در مجاورت ان ترافیک شدید سایر خودروها وجود دارد.
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۷
آقا به اینهایی که از تراموا حرف میزنن یه مداد کاغذ بدین ... بگین اگه نتونستین نشون بدید چطور میشه طرح تراموا رو در تهران پیاده کرد جواب پس گردنیه ... ببینیم بازم میان از تراموا حرف بزنن یا نه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟