وقتی ایده دوچرخه سواری در پایتخت شکست خورد

با رفتن بیدود از تهران و افزایش آلودگی هوا پایتخت، به نظر می‌رسد پروژه دوچرخه سواری حناچی به بن بست خورده است؛ از این روی به نظر می‌رسد استفاده از دوچرخه در تهران نسبت به سایر کلان شهر‌های جهان گزینه قابل قبولی نباشد و شهردار تهران بهتر است از اتوبوس و مترو در سه شنبه‌های بدون خودرو استفاده کند تا بتواند درد همه مردم تهران در تردد روزانه و سفر‌های داخلی را درک کند.
کد خبر: ۹۴۷۲۸۶
|
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۳ 28 December 2019
|
17433 بازدید
|

شهردار تهران در اولین روز حضور در شهرداری تهران با دوچرخه به سه شنبه‌های بدون خودرو پیوست. در آن زمان، افراد زیادی به او تازیدند که به جای دوچرخه و توسعه آن به فکر توسعه حمل و نقل عمومی باشید. بسیاری از منتقدان معتقد بودند، دوچرخه سواری در پایتخت به دلیل شیب بسیار خیابان ها، آلودگی هوا و دور بودن مسافت، گزینه مناسبی نیست؛ اما شهردار بر توسعه دوچرخه اصرار کرد.

«نه» شهردار اسبق به دوچرخه سواری

غلامحسین کرباسچی، شهردار پیشین تهران در صفحه اینستاگرام خود با انتشار تصویری از حناچی از او خواست به جای سوار شدن بر دوچرخه با ماشین به سر کارش برود و تلاش کند که صد‌ها واگن معطل مانده به خطوط مترو ملحق شوند که صد‌ها هزار مسافر مترو معطل نمانند و هزاران اتوموبیل کمتر بیرون بیایند.

ورود دوچرخه به تهران

پس از انتقاد شهردار اسبق، دو جبهه در مقابل حناچی قرار گرفت؛ جبهه‌ای که او را تشویق و جبهه‌ای که حرکت حناچی را نمایشی دانست؛ اما حناچی مدتی این دوچرخه سواری را ادامه داد و در پس آن دوچرخه اشتراکی به تهران پا گذاشت.

پس از ورود این دوچرخه‌های اشتراکی نیز انتقاد‌هایی به نبود مسیر دوچرخه، پستی بلندی تهران برای عدم امکان دوچرخه سواری و ندادن کلاه ایمنی در دوچرخه‌های اشتراکی مطرح شد. با این همه بیدود کار خود را آغاز و پس آن پیروز حناچی ابراز امیدواری کرد که شهروندان همه روز‌ها بتوانند بدون خودرو در شهر تهران تردد کنند.

شهردار تهران گفت: اوضاع شهر از نظر آلودگی و ترافیک خوب نیست و دوچرخه نیز تنها راه‌حل نیست، بلکه باید مسیر پیاده و مترو گسترش یابد. خوشبختانه مسیر‌های دوچرخه‌سواری در حال گسترش است و به زودی خیابان حافظ و کریمخان به مسیر‌های دوچرخه‌سواری افزوده می‌شود.

آیا «بیدود» از شهرداری باج گیری می‌کند؟

بیدود در ۲۷ آذر ۹۷ رسماً کارش را در منطقه ۲ تهران آغاز کرد و حالا، نزدیک به یک سال بعد، برای مدتی است که نمی‌توان از خدماتش بهره گرفت.

غیبت هفت هفته‌ای بیدود در سطح پایتخت، صدای مشترکان تهرانی را درآورده است. بررسی واکنش‌های آن‌ها در فضای مجازی نشان می‌دهد، بیشتر مشترکان، دیگر امیدی به بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی ندارند و ودیعه خود را طلب کرده اند، البته برخی نیز خواستار پیگیری شهرداری تهران برای بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی شده اند.

حسین قاسمی، نایب‌رئیس هیات مدیره بیدود گفته که شهرداری تهران تاکنون از این شرکت حمایتی نکرده و اگر حمایتی از سمت آن‌ها شود، ما فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در این باره گفته، بر خلاف ادعای مسئولین شرکت بیدود مبنی بر عدم دریافت یارانه از سوی شهرداری، ما گزارش های مستندی داریم که یارانه به این شرکت پرداخت شده است.

آیا حناچی در فرهنگسازی دوچرخه شکست خورد؟

حال با رفتن بیدود از تهران و افزایش آلودگی هوا پایتخت، به نظر می‌رسد، پروژه دوچرخه سواری حناچی به بن بست خورده است، چون از نظر برخی ضرر دهی بیدود بزرگترین عامل حذف دوچرخه اشتراکی بوده است. از این روی، به نظر می‌رسد، استفاده از دوچرخه در تهران نسبت به سایر کلان شهر‌های جهان گزینه قابل قبولی نباشد و شهردار تهران بهتر است از اتوبوس و مترو در سه شنبه‌های بدون خودرو استفاده کند تا بتواند درد همه مردم تهران در تردد روزانه و سفر‌های داخلی را درک کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
من خیلی دوست داشتم استفاده کنم منزل من ملاصدرا هستش و محل کارم گیشا اما در میدان ونک یا ملاصدرا اصلا ایستگاه نداشت که بخوام دوچرخه بگیرم بعد اینکه یک بار در خیابان فتحی شقاقی دوچرخه هاش رو دیدم اصلا استاندارد نبود و اینکه هزینه ودیعه خیلی بالا بودش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
سربالایی گیشا تا ونک رو چه میکنی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
من عاشق 2چرخه سواری هستم. اما مشکل در فرهنگ رانندگی ایرانی هاست که اجازه 2چرخه سواری امن در حاشیه خیابان را نمیدهد. حتی روی پیاده رو احساس امنیت نداریم از دست موتوری ها.... اگر فضای امن ایجاد کنند، نصف تهران رو در روز میتوانم با 2چرخه رکاب بزنم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
جالبه این میله هایی که وسط شهر به عنوان جدا کننده مسیر دوچرخه از خودرو کشیده بودند علاوه بر باریک کردن مسیر خودروها، طوری بود که اگه خدایی نکرده دوچرخه سواری تعادلشو از دست بده مستقیم بره اون دنیا ... آخه برادر من این چه طراحی ایه؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
مسئولین به خاطر شهرت و قدرت نمایی کار می کنند و تصمیم می گیرند. به همین خاطر تمام مملکت را به شکست کشاندند.
خمینی کبیر یک انسان الهی و برای خدا کار کرد و شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی.
برکت و انسانیت از ایران رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
زیر ساختش نیست کجا دوچرخه سوار کنیم شما بگید مثلا توی خیابون ولیعصر
موسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
تهران شهر فوق العاده بدی است و یکی از بزرگترین مشکلات آن این است که بر روی شیب ساخته شده شما هیچ کلونی جمعیتی را در دنیا نمی بینید که با جمعیتی به اندازه تهران در چنین موقعیت وحشتناکی ساخته شده باشد. تهران باید سی تا چهل کیلومتر پایین تر از موقعیت فعلی ساخته میشد. این کار می توانست اختلاف ارتفاع شمالی جنوبی را در شهر به حداقل یا صفر برساند و شهر را برای پیاده روی و دوچرخه سواری مساعد کند چون تهران مطلقا برای دوچرخه سواری و پیاده روی مساعد نیست. حتی مسیرهای شرقی غربی هم مسطح نیست و مسیرهای شمالی و جنوبی که فاجعه است من حتی از میدان توحید تا انتهای ستارخان نمی توانم بدون نفس نفس زدن پیاده روی کنیم در نقاط شمالی تر شهر که دوچرخه سواری و پیاده روی شوخی است. از طرفی اگر تهران سی چهل کیومتر پایین تر ساخته میشد (برخلاف وضعیت فعلی که رشته کوه هایی در شرق شهر وجود دارد) با وزیدن بادهای غربی شرقی هوای آلوده در شهر تا این حد دپو نمیشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
آقاجان، شما مسیر امن ایجاد کن، من حاضرم شمال تا جنوب و برعکسش رو روزانه با دوچرخه طی طریق کنم. نفس زدن بهتر است از خوردن دود ماشین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
متاسفانه فقط به چیزی شنیده بودن که دوچرخه خووبه. در اروپا شهرهایی ک شیب دارن از دوچرخه برقی یا اسکوتر برقی اشتراکی استفاده میکنن. اصل پروژه برای تهران خووب بود ولی دوچرخه ها نامناسب. کافی بود به جای اجرای هیاتی و جوگیرانه، قبلش کار کارشناسی درست حسابی انجام میشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
نمیخوان پول خرج کنن فکر کردید به فکر شما هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
50 درصد جمعیت خانم ها هستند که با دوچرخه سواری باعث تحریک بعضی ها می شن
پس این طرح از ابتدا 50 درصد شکست خورده بود ما با کل عالم فرق داریم
می دونید که !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
چرا انقدر شماها در انحراف مباحث اصرار دارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
واقعیت شده انحراف بحث ؟؟
این طرح از اول معلوم بود شکست
چون نصف جمعیت شرعا و قانونا مشتری این طرح نیستند
چرا قبل از هزینه کردن مطالعه نشده بود ؟
فقط تبلیغات با طرح های غیر عملی برای ایجاد محبوبیت به خرج بیت المال ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
نه این که خیلی ماشین سوار هستن که حالا بخوان به خودشون زحمت رکاب زدن رو هم بدن!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
فرمایش ایشون درسته دوچرخه و موتور سواری برای خانم ها ممنوع است حتی مشکل شرعی دارد!!! پس ایشون باعث انحراف در مباحث نشدند شما می خواهید براساس ذهنیت خود نتیجه بگیرید.
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۷
جالبیش این هست ۱۸۰،۰۰۰ تومن از هر مشترک ودیعه گرفتن الان حتی تلفن رو جواب نمیدن ، و اصلا پاسخگو‌ نیستن ، کسی هم نیست حق این ادمهایی که به این شرکت اعتماد کردن رو بگیره ،
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟