سعید موتمنی در مورد تغییر قیمت خودروها در یک سال گذشته گفت: وقتی به قیمت خودروها در یک سال گذشته نگاه می کنید، فکر می کنید یک قرن گذشته که این اختلاف قیمت ها به وجود آمده، ولی واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال ایجاد شده است؛ برای نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت 206 حدود 58 میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به 90.5 میلیون تومان رسیده است.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بنا بر گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در ۹ ماهه امسال به ۵۲۷ هزار و ۹۶۵ دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۲۴.۸ درصدی را نشان میدهد. آمارها نشان میدهند که از رقم مذکور، ۵۲۴ هزار و ۱۶۷ دستگاه مربوط به تولید خودروی سواری است که در این بخش نیز کاهش ۲۶.۳ درصدی در مقایسه با میزان تولید ۹ ماهه سال گذشته مشاهده میشود.
البته آمار بالا مربوط به آمار تجمعی ۹ ماهه است، ولی اگر بخواهیم ماهانه آمار آذر ماه ۹۸ را با آمار آذر ماه سال گذشته مقایسه کنیم، باید بگوییم که تولید کل خودروها در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذر ماه سال گذشته رشد ۱۰۳ درصدی را نشان میدهد. همچنین آذر امسال ۷۸ هزار و ۹۳۹ دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به آذر سال گذشته ۱۰۴.۵ دستگاه رشد داشته است.
از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری، ۲۴۳ هزار و ۳۵۱ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۷.۶ درصدی داشته است. میزان خودروهای سواری تولیدی توسط این گروه خودروسازی در مدت مذکور، ۲۳۹ هزار و ۶۹۶ دستگاه گزارش شده که این میزان تولید نیز در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته کاهش ۲۶.۹ درصدی را نشان میدهد.
تنها طی آذر ماه امسال ۴۰ هزار و ۶۵۶ دستگاه انواع خودرو توسط ایران خودرو به تولید رسید که نسبت به آذر ماه ۹۷ رشد ۱۰۱.۳ درصدی را داشته است. در این ماه ۳۹ هزار و ۴۰۴ دستگاه سواری توسط ایران خودرو تولید شده که نسبت به آذر ماه سال گذشته ۱۰۳.۴ درصد رشد داشته است.
همچنین تولید انواع خودرو در ۹ ماهه توسط گروه صنعتی سایپا نیز با افت ۸.۷ درصدی همراه بوده و به ۳۰۰ هزار و ۱۰۶ دستگاه رسیده است. در این مدت تولید سواری توسط گروه سایپا نیز ۲۶۳ هزار و ۵۳ دستگاه بوده که نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است.
در مورد تولید گروه سایپا طی آذر امسال نیز باید به تولید ۴۰ هزار و ۶۶۲ دستگاه انواع خودرو اشاره کنیم که نسبت به آذر سال گذشته ۱۶۱.۱ درصد رشد داشته است. تولید سواری توسط سایپا نیز طی آذر امسال ۳۵ هزار و ۶۳۱ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۶۲.۹ درصدی را تجربه کرده است.
با بهبود میزان تولید خودرو در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذرماه سال گذشته، هنوز قیمت خودروها در بازار کاهش نیافته است.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در مورد روند قیمت ها در بازار خودرو به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بررسی قیمت خودروها در بازار نشان دهنده آن است که روند صعودی قیمت خودرو از اواخر مهرماه شروع شد و این روند صعودی همچنان ادامه دارد و طی سه هفته گذشته نیز تغییری در روند قیمت خودروها ایجاد نشده است. قیمت ها تقریباً به اوج گرانی که در اردیبهشت ماه سال گذشته در بازار خودرو رقم خورد نزدیک شده اند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در مورد قیمت کنونی خودروها در بازار گفت: در خودروهای گروه سایپا به عنوان نمونه قیمت پراید ۱۱۱ حدود ۵۱.۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۵۰.۵ میلیون تومان، تیبا ۲ رینگ فولادی حدود ۶۱ میلیون تومان، ساینا حدود ۶۸.۵ میلیون تومان، کوییک دندهای حدود ۷۶ میلیون تومان، کوییک اتومات حدود ۱۱۰ میلیون تومان میباشد. در خودروهای گروه ایران خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ معمولی حدود ۹۰.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ فول (با سنسور و ضبط) حدود ۹۳ میلیون تومان، رانا حدود ۹۱.۵ میلیون تومان، سمند حدود ۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ تک گانه سوز حدود ۸۰ میلیون تومان و دو گانه سوز حدود ۹۸ میلیون تومان میباشد. قبل از افزایش قیمت بنزین، اختلاف قیمت پژو ۴۰۵ تک گانه با دو گانه حدود یک میلیون تومان بود، ولی الان این اختلاف قیمت به ۱۸ میلیون تومان رسیده است.
موتمنی ادامه داد: اگر بخواهیم قیمتها کاهش پیدا کند باید عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد. وی در مورد آمار ارائه شده تولید خودرو در آذر ماه سال جاری و بهبود میزان تولید خودرو در این ماه در مقایسه با سال گذشته نیز گفت: در بازار آثار این افزایش میزان تولید خودرو را مشاهده نمیکنیم. اگر افزایش عرضه اتفاق بیفتد، باید اختلاف قیمت کارخانه و بازار کم شود که در حال حاضر ما چنین چیزی را هنوز در بازار لمس نکرده ایم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: در شهریورماه تقریباً قیمت خودروها منطقی بود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای زیر صد میلیون تومان در شهریورماه سال جاری به ۳ تا ۱۴ میلیون تومان رسیده بود که این اختلاف قیمت هم اکنون به ۱۴ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان رسیده است. هم اکنون قیمت کارخانهای پژو ۲۰۷ دندهای ۹۶ میلیون تومان است که در بازار قیمت آن ۱۴۱ میلیون تومان یا قیمت پراید ۱۳۱ که در کارخانه ۳۷.۵ میلیون تومان است در بازار ۵۰.۵ میلیون تومان میباشد.
موتمنی دلیل این اختلاف قیمت را نیز نبود عرضه از سوی خودروسازان عنوان کرد و گفت: در بازار هم اکنون تعداد خریدار خودرو کم است و طبیعتاً این موضوع باید باعث کاهش قیمت خودرو شود؛ اما از سوی دیگر کاهش زیاد عرضه از سوی خودروسازان موجب دامن زدن به این اختلاف قیمت شده است.
این کارشناس بازار خودرو در مورد پیش بینی روند قیمت در بازار خودرو نیز گفت: چون نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایهای تغییر کرده است، به نوعی روندها بر هم خورده است و نمیتوان گفت در شب عید قیمت خودروها چگونه خواهد شد و مشتری هر وقت پولش آماده باشد خودرو در بازار وجود دارد و باید خرید کند.
وی در مورد تغییر قیمت خودروها در یک سال گذشته نیز گفت: وقتی به قیمت خودروها در یک سال گذشته نگاه میکنید فکر میکنید یک قرن گذشته که این اختلاف قیمتها به وجود آمده است؛ اما واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال به وجود آمده است. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت ۲۰۶ حدود ۵۸ میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به ۹۰.۵ میلیون تومان رسیده است یا پژو ۲۰۶ وی ۸ در دی ماه سال گذشته حدود ۷۰ میلیون تومان بود هم اکنون قیمت آن به ۱۱۳ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۰۸ حدود ۲۲۰ میلیون تومان بود که الان به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است.
وی در مورد قیمت خودروهای خارجی از مهرماه به این سمت هم گفت: همان میزان که قیمت خودروهای داخلی رشد داشته، قیمت خودروهای خارجی نیز رشد کرده است. همچنین مونتاژیها هم قیمتشان افزایش یافته است؛ برای نمونه، قیمت سراتو ۲۸۰ میلیون تومان بود و الان قیمت آن به ۳۲۷ میلیون تومان رسیده است.