رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی؛

قیمت خودرو به اوج گرانی در اردیبهشت ۹۷ نزدیک شد/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به ۱۴ تا ۴۵ میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟

وقتی به قیمت خودرو‌ها در یک سال گذشته نگاه می‌کنید فکر می‌کنید یک قرن گذشته که این اختلاف قیمت‌ها به وجود آمده، ولی واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال ایجاد شده است؛ برای نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت ۲۰۶ حدود ۵۸ میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به ۹۰.۵ میلیون تومان رسیده است.
کد خبر: ۹۴۸۴۷۸
|
۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹ 02 January 2020
|
25120 بازدید
|

قیمت خودرو به اوج گرانی در اردیبهشت ماه ۹۷ نزدیک شد/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به ۱۴ تا ۴۵ میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو چیست؟

تابناک اقتصادیسعید موتمنی در مورد تغییر قیمت خودروها در یک سال گذشته گفت: وقتی به قیمت خودروها در یک سال گذشته نگاه می کنید، فکر می کنید یک قرن گذشته که این اختلاف قیمت ها به وجود آمده، ولی واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال ایجاد شده است؛ برای نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت 206 حدود 58 میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به 90.5 میلیون تومان رسیده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بنا بر گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید خودرو در ۹ ماهه امسال به ۵۲۷ هزار و ۹۶۵ دستگاه رسیده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت ۲۴.۸ درصدی را نشان می‌دهد. آمار‌ها نشان می‌دهند که از رقم مذکور، ۵۲۴ هزار و ۱۶۷ دستگاه مربوط به تولید خودروی سواری است که در این بخش نیز کاهش ۲۶.۳ درصدی در مقایسه با میزان تولید ۹ ماهه سال گذشته مشاهده می‌شود.

البته آمار بالا مربوط به آمار تجمعی ۹ ماهه است، ولی اگر بخواهیم ماهانه آمار آذر ماه ۹۸ را با آمار آذر ماه سال گذشته مقایسه کنیم، باید بگوییم که تولید کل خودرو‌ها در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذر ماه سال گذشته رشد ۱۰۳ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین آذر امسال ۷۸ هزار و ۹۳۹ دستگاه سواری در کشور به تولید رسید که نسبت به آذر سال گذشته ۱۰۴.۵ دستگاه رشد داشته است.

نزدیکی قیمت خودروها به اوج گرانی در اردیبهشت ماه 97/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به 14 تا 44 میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه از سوی خودروسازان/ افزایش تولید در آذرماه در بازار لمس نشد/ تغییر نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای/

از ابتدای سال تا پایان آذرماه سال جاری، ۲۴۳ هزار و ۳۵۱ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲۷.۶ درصدی داشته است. میزان خودرو‌های سواری تولیدی توسط این گروه خودروسازی در مدت مذکور، ۲۳۹ هزار و ۶۹۶ دستگاه گزارش شده که این میزان تولید نیز در مقایسه با ۹ ماهه سال گذشته کاهش ۲۶.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

تنها طی آذر ماه امسال ۴۰ هزار و ۶۵۶ دستگاه انواع خودرو توسط ایران خودرو به تولید رسید که نسبت به آذر ماه ۹۷ رشد ۱۰۱.۳ درصدی را داشته است. در این ماه ۳۹ هزار و ۴۰۴ دستگاه سواری توسط ایران خودرو تولید شده که نسبت به آذر ماه سال گذشته ۱۰۳.۴ درصد رشد داشته است.

نزدیکی قیمت خودروها به اوج گرانی در اردیبهشت ماه 97/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به 14 تا 44 میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه از سوی خودروسازان/ افزایش تولید در آذرماه در بازار لمس نشد/ تغییر نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای/

همچنین تولید انواع خودرو در ۹ ماهه توسط گروه صنعتی سایپا نیز با افت ۸.۷ درصدی همراه بوده و به ۳۰۰ هزار و ۱۰۶ دستگاه رسیده است. در این مدت تولید سواری توسط گروه سایپا نیز ۲۶۳ هزار و ۵۳ دستگاه بوده که نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۱۲.۷ درصد کاهش داشته است.

در مورد تولید گروه سایپا طی آذر امسال نیز باید به تولید ۴۰ هزار و ۶۶۲ دستگاه انواع خودرو اشاره کنیم که نسبت به آذر سال گذشته ۱۶۱.۱ درصد رشد داشته است. تولید سواری توسط سایپا نیز طی آذر امسال ۳۵ هزار و ۶۳۱ دستگاه بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۶۲.۹ درصدی را تجربه کرده است.

نزدیکی قیمت خودروها به اوج گرانی در اردیبهشت ماه 97/ رسیدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار به 14 تا 44 میلیون تومان/ راهکار کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه از سوی خودروسازان/ افزایش تولید در آذرماه در بازار لمس نشد/ تغییر نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه ای/

با بهبود میزان تولید خودرو در آذر ماه سال جاری در مقایسه با آذرماه سال گذشته، هنوز قیمت خودروها در بازار کاهش نیافته است.

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد روند قیمت ها در بازار خودرو به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: بررسی قیمت خودروها در بازار نشان دهنده آن است که روند صعودی قیمت خودرو از اواخر مهرماه شروع شد و این روند صعودی همچنان ادامه دارد و طی سه هفته گذشته نیز تغییری در روند قیمت خودروها ایجاد نشده است. قیمت ها تقریباً به اوج گرانی که در اردیبهشت ماه سال گذشته در بازار خودرو رقم خورد نزدیک شده اند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در مورد قیمت کنونی خودروها در بازار گفت:  در خودرو‌های گروه سایپا به عنوان نمونه قیمت پراید ۱۱۱ حدود ۵۱.۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدود ۵۰.۵ میلیون تومان، تیبا ۲ رینگ فولادی حدود ۶۱ میلیون تومان، ساینا حدود ۶۸.۵ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای حدود ۷۶ میلیون تومان، کوییک اتومات حدود ۱۱۰ میلیون تومان می‌باشد. در خودرو‌های گروه ایران خودرو نیز قیمت پژو ۲۰۶ معمولی حدود ۹۰.۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ فول (با سنسور و ضبط) حدود ۹۳ میلیون تومان، رانا حدود ۹۱.۵ میلیون تومان، سمند حدود ۸۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ تک گانه سوز حدود ۸۰ میلیون تومان و دو گانه سوز حدود ۹۸ میلیون تومان می‌باشد. قبل از افزایش قیمت بنزین، اختلاف قیمت پژو ۴۰۵ تک گانه با دو گانه حدود یک میلیون تومان بود، ولی الان این اختلاف قیمت به ۱۸ میلیون تومان رسیده است.

موتمنی ادامه داد: اگر بخواهیم قیمت‌ها کاهش پیدا کند باید عرضه از سوی خودروسازان افزایش یابد. وی در مورد آمار ارائه شده تولید خودرو در آذر ماه سال جاری و بهبود میزان تولید خودرو در این ماه در مقایسه با سال گذشته نیز گفت: در بازار آثار این افزایش میزان تولید خودرو را مشاهده نمی‌کنیم. اگر افزایش عرضه اتفاق بیفتد، باید اختلاف قیمت کارخانه و بازار کم شود که در حال حاضر ما چنین چیزی را هنوز در بازار لمس نکرده ایم.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: در شهریورماه تقریباً قیمت خودرو‌ها منطقی بود و اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های زیر صد میلیون تومان در شهریورماه سال جاری به ۳ تا ۱۴ میلیون تومان رسیده بود که این اختلاف قیمت هم اکنون به ۱۴ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان رسیده است. هم اکنون قیمت کارخانه‌ای پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۹۶ میلیون تومان است که در بازار قیمت آن ۱۴۱ میلیون تومان یا قیمت پراید ۱۳۱ که در کارخانه ۳۷.۵ میلیون تومان است در بازار ۵۰.۵ میلیون تومان می‌باشد.

موتمنی دلیل این اختلاف قیمت را نیز نبود عرضه از سوی خودروسازان عنوان کرد و گفت: در بازار هم اکنون تعداد خریدار خودرو کم است و طبیعتاً این موضوع باید باعث کاهش قیمت خودرو شود؛ اما از سوی دیگر کاهش زیاد عرضه از سوی خودروسازان موجب دامن زدن به این اختلاف قیمت شده است.

این کارشناس بازار خودرو در مورد پیش بینی روند قیمت در بازار خودرو نیز گفت: چون نگاه به خودرو از مصرفی به سرمایه‌ای تغییر کرده است، به نوعی روند‌ها بر هم خورده است و نمی‌توان گفت در شب عید قیمت خودرو‌ها چگونه خواهد شد و مشتری هر وقت پولش آماده باشد خودرو در بازار وجود دارد و باید خرید کند.

وی در مورد تغییر قیمت خودرو‌ها در یک سال گذشته نیز گفت: وقتی به قیمت خودرو‌ها در یک سال گذشته نگاه می‌کنید فکر می‌کنید یک قرن گذشته که این اختلاف قیمت‌ها به وجود آمده است؛ اما واقعیت این است که این اختلاف قیمت در یک سال به وجود آمده است. به عنوان نمونه در دی ماه سال گذشته قیمت ۲۰۶ حدود ۵۸ میلیون تومان بود که هم اکنون قیمت آن به ۹۰.۵ میلیون تومان رسیده است یا پژو ۲۰۶ وی ۸ در دی ماه سال گذشته حدود ۷۰ میلیون تومان بود هم اکنون قیمت آن به ۱۱۳ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۰۸ حدود ۲۲۰ میلیون تومان بود که الان به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است.

وی در مورد قیمت خودرو‌های خارجی از مهرماه به این سمت هم گفت: همان میزان که قیمت خودرو‌های داخلی رشد داشته، قیمت خودرو‌های خارجی نیز رشد کرده است. همچنین مونتاژی‌ها هم قیمتشان افزایش یافته است؛ برای نمونه، قیمت سراتو ۲۸۰ میلیون تومان بود و الان قیمت آن به ۳۲۷ میلیون تومان رسیده است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
اینها رشد نیست بلکه نشانهٔ بی ارزشی پول ملی کشور میباشد ؟ پول بدون پشتوانه ؟ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
راهکارش اینه به این دوتا کارخونه نامه بنویسیم ماها رو نکشید
ماها رو خفه نکنید
ماها رو تحقیر نکنید
البته من یکم تند رفتم شما نرمتر بنویسید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
دولت تدبیر و امید فقط برای 4 سال اول بود الان برعکس شده !
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
بهترین راهکار باز کردن گمرک برای ماشینهای دست دوم کم مصرف چهار سیلندر دو سه سال کار کرده ، گرفتن مالیات از دلالها خرید مردم به صورت مستقیم از سایتهای فروش ماشینهای کار کرده خارجی
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
بنده به عنوان یک کارشناس خودرو باید به ارزتان برسانم راهکار کاهش قیمت استقامت و صبر همگانیست تا ان شالله بفضل پروردگار از این پیچ حساس تهریم عبور کنیم و همه چیزها ارزان بشود
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
مجلس چرا مالیات بر خرید و فروش مسکن وضع نمی کند عده ای. با بساز و بفروش و دلالی. میلیاردر شدند و خیلی ها آرزوی خانه دار شدن به گور بردند دست چه کسانی در کار است که این قانون تصویب نمی‌شود
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
تابی جان . خیلی از اتفاقات و تصمیمات سیاسی در راهروها و اتاق ها و نشست های سیاسی و اقتصادی اتفاق میفتد که نه ما کاربران خبر داریم نه سایت ها . همه مسولین و احزاب میدانند علت گرانی چی هست . علت گرانی خودرو هم عمدی از طرف کارخانه و دولت هست که با افزایش قیمت دولت سهم مالیات خود را از خریدار میگیرد . منتها آن گره و فوت اصلی کوزه گری را افشا نمیکند . فکر کنید خودرو وقتی گران میشود چه کسانی میخرند . خوب معلوم هست افرادی که تمکن مالی دارند . اگر قرار و مداری که تولید کننده خودرو و دولت با هم انجام دادند بابت افزایش قیمت هر دستگاه خودرو ۲۰ میلیون سهم دولت و ۱۰‌میلیون سهم خودرو ساز میشود یعنی با اینکار میخواهند افرادی که پول های خود را در پستوهای صندوق ها مخفی نگه داشته اند را بیرون بکشند و با این روش از رشد نقدینگی جلوگیری کنند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
واردات خودرو آزاد نیست خودروهای وارداتی هم چند برابر قیمت اصلی به فروش می رسند خودروسازها به صورت قطره ای خودرو عرضه می کنند در واقع بیشتر فروش اینترنتی خودروسازها یک نمایش فروش است و توروم بسیار بالا، با این شرایط ثابت نگه داشتن همین قیمت ها بسیار سخت است و کاهش قیمت غیرممکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
اینم از اینده جوان ایرانی
اونوقت میگن ازدواج کمه
انگیزه کمه
چرا فرار مغزها اتفاق میوفته
چرا ایران جای خوبی نیست و...
بابا بخدا یقرون به حقوق اضافه نشده
ولی پراید 20 تمنی شده 50 تومن
ای ول دارید بخدا
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
کی گفته ازدواج کنی همین جوری سر کن بهتره بلاخره روزگارم می گذره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
از اردیبهشت 97 تا کنون چه اتفاق مثبت اقتصادی افتاده است که انتظار داریم قیمت ها افزایش پیدا نمی کرد
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
سلام
تابناک جان ببخشید واسه این نوع ادبیات که میگم ولی حرف دل بیشتر مردم هست خواهشن پخش کن
باید گل گرفت در کارخانه های خودرو سازی ایران با این نوع تولید بی کیفیت و قیمت بالا.از نظر من با گاری هیچ فرقی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
در این اشفته بازار هم دولت مردان و هم دلالان خودرورضایت به این قیمت دارند چرا که مردم همیشه در صحنه مشتاقانه یورش می برند برای خرید و جیب هردو گروه را پر می کنند و بقه مردم هم ول معطل؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
دولت دلال ها را عامل تمام افزایش قیمت ها معرفی می کند راهکار دولت هم مالیات است توجه کنید هر چه قیمت ها بالاتر باشد میزان مالیات ها هم بیشتر است
شهروند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
مافیا خودرو را حذف کنید همه چی درست می شود
استاد نوبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
آزاد سازی واردات بدون تعرفه و قیمت خودرو
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
بسیار ممنون از تابناک.
بالاخره یه سایت پیدا شد که در این باره مطلب نوشت.
همه درباره افزایش قیمت خودرو در این چند ماه سکوت کردند. از صدا و سیما گرفته تا بقیه سایتهای خبری.
بعضی از سایتهای خودرویی هم هر روز با زدن قیمتهای بالاتر به این مسئله دامن میزنن. مثلا ساعت ۹ صبح خبر میزنن که قیمت خودرو امروز یک میلیون تومان زیاد شد در حالی که هنوز هیچ بنگاه ماشینی باز نشده که خرید و فروش کنه.
خواهشا در این خصوص مطلب بنویسید.
یکساله هر چی پول جمع میکنیم نمی تونیم خودرو بخریم. هر چند وقت یکبار چند میلیون قیمت میره بالا
خودروسازها هم کاملا قطره چکانی خودرو به بازار میدن.
ممنون از تابناک
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟