پس از آنکه دستور تعطیلی چرخه تولید و نشر و توزیع مطبوعات در راستای جلوگیری از کرونا منتشر شد، این اتفاق بیسابقه بیش از هر زمان اهمیت اطلاع رسانی آنلاین و تکیه بر آن را یادآور شد؛ اما در عین حال این ضرورت را پررنگ نمود که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راساً یا از طریق سایر مجموعههای دولتی، زمینه لازم برای عبور رسانهها از این بحران فراهم نماید تا شاهد بیکاری گسترده اهالی رسانه نباشیم.
به گزارش «تابناک»؛ رسانهها و به ویژه مطبوعات به خودیِ خود با بحران اقتصادی مواجه بودند که از یک سو متاثر از توسعه قدرت و تاثیرگذاری شبکههای اجتماعی در اطلاع رسانی بیواسطه بود و از سوی دیگر تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور بود که در یک سال اخیر باعث کاهش قابل توجه ابعاد و رقم آگهی به عنوان یکی از منابع درآمدی رسانهها بود. همزمان با تداوم بحران کرونا و تعطیلی که همان فروش اندک مطبوعات را نیز به شدت کاهش داده بود، گروهی از اهالی رسانه نیز اخراج شدند که برخی از آنها در شبکههای اجتماعی این موضوع را رسماً اعلام کردند.
اکنون کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مقابله با کرونا با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که نسخه کاغذی نشریات تا پایان طرح فاصله گذاری اجتماعی چاپ نمیشود و بدین ترتیب، دور از انتظار نیست که شاهد موج تازهای از بیکاری اهالی رسانه و عدم تمدید قراردادها با گروهی از خبرنگاران و عکاسان در رسانهها باشیم و همچنین قابل پیش بینی است که برخی دیگر از رسانهها نیز مسیر متفاوتی را در پیش بگیرند و سراغ گزینههایی چون مرخصی بدون حقوق تا زمان عادی سازی وضعیت بروند که قاعدتاً شرایط سختی را به اهالی رسانه به عنوان قشر کمدرآمد وارد خواهد نمود.
در اطلاعیه این کمیته در مورد انتشار نسخه کاغذی رسانهها آمده است: «با توجه به شیوع کرونا در کشور و توصیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، مبنی برفاصله گذاری اجتماعی، موضوع انتشار نشریات کاغذی در دستور کمیته اطلاع رسانی و مدیریت جو روانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا قرار و مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت.
بر اساس مصوبه کمیته اطلاع رسانی و نظر به اینکه انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعهای از افراد از خبرنگاران تا صنعت چاپ و توزیع است و این روند بالقوه ممکن است به شیوع بیشتر بیماری بینجامد، لذا در راستای اجرای حداکثری طرح ملی فاصله گذاری اجتماعی مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، نسخه کاغذی نشریات تا پایان این طرح چاپ نخواهد شد و رسانههای مکتوب تمام ظرفیت خود را در فضای برخط و شبکههای اجتماعی برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته های اخیر به کار خواهند گرفت.
«تابناک» پیش از این توصیه کرده بود دستکم پنج درصد از تسهیلات 75 هزار میلیارد تومانی دولت به حوزه فرهنگ از جمله مطبوعات اختصاص یابد. در همین راستا، اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی اعلام کرده که در حال تهیه بستههای حمایتی از رسانههای آنلاین و مکتوب در دوران مبارزه با ویروس کرونا و پساکرونا است و این حمایتها به محض نهایی شدن، پس از اطلاعرسانی عمومی، اعمال خواهد شد اما باید صبر کرد و دید با توجه به ابعاد این اتفاق، شاهد پوشش هزینهها و تداوم حیات اقتصادی اهالی رسانه خواهیم بود؟
با توجه به آنکه رسانههای آنلاین در اطلاع رسانی محوریت را بر عهده دارند و در این دوران تعطیلی رسانههای مکتوب، وظیفه اطلاع رسانی مطمئن و به لحظه با آنهاست، برای نخستین بار سهم مناسبی از اعتبارات برخوردار شود و بخش اعظم منابع به روزنامههایی اختصاص نیابد که مجموع تیراژشان به اندازه کسری از مخاطبان یک وب سایت خبری موضوعی نیز نیست. علاوه عدالت در توزیع این کمکها، نکته کلیدی کارآمد بودن این کمکهاست که فشار را از روی رسانهها کاهش دهد و آنها را به حفظ پرسنلشان متقاعد نمایند.
از این منظر انتظار میرود، بخشی از بسته، پرداخت بیمه کلیه پرسنل رسانهها و یا اعمال معافیت بیمه در تعامل با تامین اجتماعی برای رسانهها تا پایان بحران است تا مدیران برخی رسانهها متقاعد شوند در این شرایط و تحت فشار اقتصادی، دست به تعدیل نزنند و پرسنلشان را حفظ کنند. با چنین سازوکارهایی و همچنین بستههای حمایتی که بستر یک سوءاستفاده تازه را فراهم نکند، میتوان امید داشت که رسانهها و اهالی رسانه بتوانند در این بحران دوام بیاورند.