احتملااین جمله که (تبلیغات هزینه نیست، سرمایه گذاری است) را شنیدهای د امروزه و در فضای رقابتی موجود تمام شرکتها وهمه مشاغل برای بهبود کسب کار خود به بازاریابی و تبلیغات نیازمند هستند.
طبق آخرین تعریف بازاریابی که درسال 2013 درانجمن بازاریابی آمریکا :بازاریابی مجموعهای از فعالیتها و فرآیندهای ایجاد، انتقال، ارسال و تبادل هر آنچه که برای مشتریان، ارباب رجوع، شرکای تجاری و در کل برای جامعه ارزشمند باشد، است.
تبلیغات شامل ارتباط مستقیم وغیر مستقیم با بازارهدف یا مخاطب است که شرکتها و مشاغل برای عرضه محصول یا خدمات خود میبایست انجام دهند.
امروزه شاهد برگزاری نمایشگاههای تخصصیی بیشتری درسرتاسر جهان هستیم، این موضوع حاکی ازآن است که هیچ فضای دیگری مانند نمایشگاه را نمیتوان یافت که با شرکت در آن بتوان ارتباط مستقیم با مشتریان یا مخاطب خود داشت. در نمایشگاهها میتوانید با تعداد زیادی بازدید کننده به صورت مستقیم گفتگو کنید و نیازها، خواستهها و شکایتهای آنها را بدون واسطه بشنوید.ط
شرکت دریک نمایشگاه هزینه قابل توجهای دارد، منطقی تراست که به جای خرید ملزومات نمایشگاهی به اجاره تجهیزات نمایشگاهی فکر کنیم.
فضای نمایشگاه یک فضای رقابتی است و باید مسائل زیادی مانند نورپردازی، سبک غرفه، موقیت غرفه و... در نظر داشت، همین موضوع طراحی غرفه نمایشگاهی را به یک امر تخصصی بدل میکند. غرفهها نسب به نوع، موقیت و پیچدگی دارای قیمت های متفاوتی میباشند، که به آن میپردازیم البته شما میتوانید با اجاره تجهیزات غرفه سازی درهزینه ساخت غرفه صرفه جویی کنید.
در طراحی غرفه میباییست به نکات زیادی توجه کرد:
پیش از طراحی و ساخت غرفههای نمایشگاهی باید قوانین و ضوابط نمایشگاه درنظر گرفته شود درغیراین صورت نمایشگاه میتواند از شما خسارات دریافت کند.
نوع غرفه در طراحی و قیمت آن بسیار مهم است که به ترتیب قیمت به انواع زیر تقسیم میشوند:
میبایست بین طراحی غرفه ونوع محصول هماهنگی مناسبی وجود داشته باشد مانند نورپردازی، رنگ، چیدمان و... به عنوان مثال در طراحی یک غرفه تجهزات رایانه با تجهیزات آشبزخانه تفاوتهایی در نورپردازی و ویترینها وجود خواهد داشت.
درنمایشگاه با توجه به جمعیت بازدید کننده زیاد و فاصلهی کم با رقبا باید با استفادهی مناسب از اصول سمعی وبصری، رنگ، نور پردازی تاثیر هرچه بیشتر در مدت زمان کم بر بازد کننده داشت و از رقبا پیشی گرفت.
پس از طراحی و ساخت یک غرفه نوبت به تزیین آن میرسد که کار بسیار جذاب و پیچیدهای است زیرا باعث میشود پس ازآن که بازدید کنندگان وارد غرفه شدند جذب تزیین غرفه شما شده و زمان مناسب برای شما فراهم شود تا تاثیر و تبلیغ خوبی روی بازدید کننده داشته باشید، دراین مرحله شما باید توجه شایانی به مدیریت فضا داشته باشید تا در شلوغی نمایشگاه فضای مناسبی دراختیاربازدید کننده قراردهید. شما با اجاره مبلمان نمایشگاهی و اجاره ویترین مناسب نه تنها درهزینهها صرفه جویی کرده بلکه باایجاد فضایی هم هماهنگ با رنگ و دکوراسیون غرفه علاوه بر مدیریت فضا، غرفه خود را چشم نوازتر کردید.
یکی از دغدغههای شرکت کنندگان درنمایشگاهها کاهش هرچه بیشترهزینه است. امروزه با استفاده ازسیستم غرفه سازی مدولار یا پیش ساخته به عنوان کم هزینه ترین سبک غرفه سازی بدون افت کیفت وزیبای نام برد.
همانطور که گفتیم در طراحی غرفه و محصول میبایست هماهنگی وجود داشته باشد. در طراحی نمایشگاه کتاب بیشتر توصیه میشود که در طراحی غرفه از سازههای ساده تراستفاده کنیم و بیشتر توجه میبایست به استند با ارتفاع مناسب ویترن مناسب چینش صحیح کتابها معطوف شود و ازهمه مهم تر نورپردازی میبایست توجه بازدید کننده را به کتابها جلب نماید وازاستفاده ازرنگهای گوناگون که حواس بازدید کننده را از کتاب پرت کرده و به خود جذب میکند بپرهیزیم.
طراحی غرفههای صنایع دستی امری پیچیده است و نیاز به مطالعه دقیق و کافی بر روی آن محصول و خاستگاه آن است طراحی و نور پردازی باید به گونهای باشد که در نگاه اول بازید کننده متوجه منطقه زادگاه محصول، تاریخچه منطقه و فرهنگ آن منطقه شود. مثلا کارمندان لباس یکدست بومیهای آن منطقه را بپوشند یا درغرفه یک نفر درحال ساخت همان محصولات باشد تا بازدید کنندگان هرچه بیشتر جذب غرفه شده و با جذابیت های مخصوص صنایع دستی آشنا شوند.
یکی ازنمایشگاههایی که هرساله درایران اجرا میشود نمایشگاه بهاره است. سیاست برگزاریاین نمایشگاه برد،برد است، زیرا به تولید کنندگان این اجازه را میدهد که با حذف واستهها در فضایی رقابتی محصولات خود را به صورت مسقتیم عرضه کنند و مردم در یک فضای متمرکر به خرید شبه عید با قیمت مناسبتربپردازند و برگزار کننده نمایشگاه سود خوبی از اجاره غرفهها به دست میآورد.
با توجه به اینکه حضورموثر در نمایشگاه مقوله مهمی برای نمایش کالا یا خدمات مشاغل می باشد، طراحی لوکس و تاثیرگذار غرفه بسیار حائز اهمیت است عوامل زیادی در یک لوکس شدن یک غرفه وجود دارد مانند توجه به جزئیات گلآرایی، مبلمان، طراحی کلی غرفه، اختصاص فضای وی آ پی، کف سازی و.. که باید در نظر گرفته شود.
مجموعه اجاره کالا سایت جورپین که در زمینه های اجاره تجهیزات و وسایل نمایشگاهی فعالیت می کند برای راهنمای کار بر توضیحاتی جهت محسابه قیمت ارائه داده است:
در نمایشگاههای مختلف زمان و فضای متفاومتی برای ساخت و راه اندازی غرفه و جمع آوری آن داده میشود هرچه این زمان محدود تر باشد شرکت مجری طرح دستمزد بیشتری میخواهد.
با توجه به مواد و کیفیت مواد به کار رفته در سازه اصلی غرفه هزینه آن متفاوفت خواهد بود. مثلا دیوارهها ازام دی اف ساخته شده باشد یا نئوپان یا اینکه درنور پردازی از چه نوع لامپ هایی با چه طیف رنگ هایی استفاده شده است.
هرچه مساحت غرفه بیشتر باشد قیمت طراحی کاهش مییابد.
غرفهها از نظر طراحی به دسته های زیر تقسیم می شوند:
نمایشگاههای ورزشی شامل دو گروه غرفه میشوند: پزشکی ورزش و محصولات ورزشی
درغرفههای محصولات ورزشی بیشترازطرح های خاص، تفاوت رنگ و نورپردازی خاص استفاده میشود تا محصولات خود نمایی کنند.
در بخش پزشکی ورزش مسعولیت بر عهده کارمندان و استفاده از نمایشگرها برای توضح خدمات است.
یکی ازاصلی ترین افراد در طراحی غرفهها، تحصیل کردهای رشتههای معماری هستند. وقتی حرف از طراحی غرفههای نمایشگاهی معماری میشود سخت گیریهای بیشتر توجه به جزئیات چند برابر و طرح غرفهها جاه طلبانه تر میشوند.
خیلی از شرکتها برای معرفی محصول و بهرمندی از بازار کشورهای دیگر یا معرفی فرهنگ و کشورخود درنمایشگاهای بینالمللی شرکت میکنند.
در طراحی غرفههای بینالمللی اگر غرفه مشارکتی است باید دو بخش جداگانه طراحی شود که در نگاه اول از هم متمایز شوند. حتما چاپ کاتالوگها به فارسی وزبان انگلیسی یا چند زبانه صورت بگیرند. حتما کارمندان تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشند.
طراحان و هنرمندان زیادیایده های خود را در زمینه طراحی غرفه بینالمللی به اشتراک میگذارند شما هم میتوانید برای شروع و دریافتایده طراحی غرفه نمایشگاهی از آنها استفاده کنید.