به گزارش تابناک به نقل از فارس، با گذشت بیش از یک سال از وقوع سیل ویرانگر ۱۲ فروردین ماه سال ۹۸ در پلدختر ویرانی ها و آسیبهای زیادی با حجم بسیار گسترده به ویژه در حوزه زیر ساختها ایجاد و گاه این خرابیها جبران ناپذیر بود که بسی تا کنون جبران نشده یا بازسازی مجدد آن نیازمند صرف هزینه و زمانبر است.
جاده ترانزیتی پلدخترـ خرمآباد از جمله مهمترین زیرساختهایی است که در سال ۹۸ در پلدختر به شدت دستخوش سیل شد و نه تنها در حوزه راه مشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجاد کرد، بلکه بر اقتصاد و زندگی عادی مردم نیز تاثیر منفی گذاشته است.
در همین راستا یک شهروند پلدختری گفت: جاده قدیم پلدختر– خرمآباد به عنوان مرکز ثقل استانهای شمال به جنوب کشور و محوری بوده که محل عبور انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین و مسافران زیادی است.
محور حیاتی برای شهرستان پلدختر
غلامحسن کریمی افزود: این محور از جهات مختلفی برای شهرستان نقش حیاتی داشت، اما به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه کشکان بر اثر سیل و طغیان وحشیانه این رودخانه و حتی تغییر مسیر آن در اکثر نقاط دچار خسارات جدی و به شدت تخریب و باعث کاهش رونق در منطقه شد.
یک مغازهدار پلدختری که مغازه وی در مسیر این جاده است، گفت: با تخریب جاده پلدخترـ خرمآباد در سیل سال گذشته و عدم تردد وسایل نقلیه و عبور مسافران از این مسیر ترانزیتی، کسب و کار ما از رونق افتاده است.
سجاد خاکی ادامه داد: تخریب این محور تاریخی نه تنها در حمل و نقل ایجاد اختلال کرد بلکه، کسب و کار، کسبه و بازاریان نیز تا مدتها پس از سیل راکد ماند و برای همیشه از رونق اولیه آن کاسته شد.
یک شهروند دیگر پلدختری گفت: مردم سیل زده شهرستان پلدختر در جریان وقوع سیل سال گذشته علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات سیل و گلولای و از دست دادن زندگی خود با تخریب جاده پلدختر _ خرمآباد باید از آزاد راه تردد و متحمل پرداخت عوارض سنگین شوند.
مصطفی جودکی عنوان کرد: پرداخت عوارض آزاد راه از توان مالی مردم شهرستان خارج است و با هر بار بارندگی به دلیل خطرساز شدن، محور پلدختر_ خرمآباد مسدود و مردم مجبور به تردد در آزادراه هستند.
عملیات بازسازی کند است
یک راننده ویژه مسیر پلدختر _ خرمآباد گفت: زیرساختهای جاده پلدختر _ خرمآباد بر اثر سیل به طور کامل نابود شده و هم اکنون عملیات بازسازی آن بسیار کند و لاک پشتی است به گونهای که با این روند تا ۱۰ سال دیگر نیز بازسازی نمیشود.
مسیر جایگزین مردم را خسته کرده است
سید یدالله موسوی گفت: به همین دلیل ما رانندگان مجبور به تردد با حمل مسافر از جاده کوهستانی دهلیج هستیم که تا کنون آسفالت نشده و بسیار خطرناک است.
وی افزود: رانندگان این مسیر از این وضعیت بسیار گلایهمند و خسته شدهاند و از طرفی مسافران و مردم نیز علیرغم پرداخت کرایه سنگین و کمرشکن ۳۵ هزار تومانی از ما انتظار دارند که به موقع به مقصد برسند.
موسوی یادآورشد: از این رو از مسئولان درخواست میشود برای بازسازی جاده قدیم پلدختر ـ خرمآباد در اسرع وقت، تمهیداتی بیندیشند.
یک راننده دیگر خودرو زرد کرایهای مسیر پلدختر ـ خرمآباد گفت: جاده پلدختر – خرمآباد به علت آسیبهای وارده از سیل ۱۳۹۸ هنوز مسدود است و ما نمیتوانیم از این مسیر تردد داشته و در صورت تردد نیز با برخورد پلیسراه مواجه میشویم.
یدالله فقیه پور بیان کرد: به همین خاطر مجبور به تردد در مسیر کوهستانی و خطرناک دهلیج هستیم که با جان خود بازی میکنیم، از این رو از مسئولان تقاضا داریم در راستای متضرر نشدن رانندگان و هزینه کمتر مسافران، محور پلدخترـ خرمآباد را هر چه سریعتر آماده تردد کنند.
یک روستایی اهل جلگه خلج پلدختر گفت: جاده پلدختر_خرمآباد علاوه بر تمام آسیبها و خساراتی که در حوزه راه به زیر ساختهای آن در جریان سیل سال گذشته وارد شد، تنها مدت بسیار کمی از انتخاب این محور با جاذبههای زیبا و دلنشین به عنوان معبر گردشگری نگذشته بود که دستخوش آسیبهای سیل قرار گرفت و این موضوع نیز از جهت دیگر باعث تاثر مردم شد.
باقر قنبری افزود: روستاهای زیادی در جاده پلدختر_ خرمآباد از طریق راههای ارتباطی به این مسیر وصل میشوند که متاسفانه تمام پلها در جریان سیل به شدت تخریب و راه دسترسی روستاییان از بین رفت و هنوز برخی از این روستاها همچنان با مشکل راه دسترسی دست و پنجه نرم میکنند و نیاز به رسیدگی و رفع مشکل دارند.
توضیحات راهداری در خصوص بازسازی مسیر
در همین راستا رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای پلدختر گفت: با گذشت یکسال از سیل ویرانگر دوازدهم فروردین ماه سال ۹۸ و خسارات ناشی از آن در این شهرستان راهداران خدمات شایان توجهی را در این حوزه انجام دادند.
روح الله شریف زاده اظهار کرد: بر اثر سیل ویرانگر سال گذشته محور پلدختر-خرم آباد بیش از ۲۰ نقطه دچار خسارتهای شدید شد که بیشترین خسارات در فاصله کیلومتر صفر تا ۶۰ این محور رخ داد به طوری که ۲۰ کیلومتر دیوار ضامن جاده، جسم جاده به طول ۲۵ کیلومتر و تابلوها و علائم ایمنی از کیلومتر صفر الی ۶۰ به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.
وی افزود: تخریب ۹ دستگاه پل بزرگ با دهانه بیش از ۳۰متر، ۳۰ دستگاه پل با دهانه کمتر از ۱۰ متر و ۲ دستگاه پل با دهانه ۱۰ متر در شهرستان پلدختر از دیگر خسارات سیل به شبکه راهها و ابنیه فنی این شهرستان بود.
شریف زاده با بیان اینکه سیل فروردین ۹۸ با همه ویرانی ها یک تجربه ارزشمند برای سازمان راهداری به شمار میرود، یادآورشد: از همان روزهای ابتدای وقوع سیل درحالی که همه راهها به پلدختر مسدود شده بود، ایجاد راه دسترسی موقت برای کمک رسانی به مناطق سیل زده در اولویت قرار گرفت.
وی افزود: با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان به ویژه رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و معاونان این اداره در شهرستان با گسیل امکانات استان، ۱۹ استان معین و یاری نیروهای مردمی و نظامی انقلاب بازسازی راههای آسیب دیده با خروج پلدختر و معمولان از بن بست ارتباط به جریان افتاد و تا به امروز ادامه دارد.
رییس اداره رهداری و حمل و نقل جادهای پلدختر گفت: بیش از ۳۰۰هزار مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی، حمل و پخش هشت هزار متر مکعب مصالح بیس و ساببیس برای آماده سازی و زیرسازی روکش آسفالت، روکش آسفالت به طول ۱۵کیلومتر از خدمات راهداری لرستان در محور خرمآباد_پلدختر پس از سیل است.
وی افزود: بیش از ۲ هزار و ۸۵۰ عدد تابلو ایمنی و علائم هشدار دهنده در محور پلدختر_خرمآباد و سایر محورهای خسارت دیده شهرستان پلدختر نصب شده است.
شریف زاده یادآورشد: نصب ۱۷۴ عدد نیوجرسی به عنوان حفاظ ایمنی، ۲۱۷ عدد بشکه ایمنی برای آشکارسازی، ۵۰۰ عدد استوانه ایمنی، ۳۶۰ عدد سرعتکاه و عملیات خط کشی به طول ۵۰ کیلومتر به عنوان بخش دیگری از اقدامات راهداری لرستان در راستای ایمن سازی محورهای آسیب دیده شهرستان سیلزده پلدختر محسوب می شود.
این مسئول افزود: خاکریزی در سطح ۷۰ هزار مترمکعب برای برقراری راه ارتباطی محور بابازید_اسلام آباد غرب، اجرای روکش آسفالت به طول یک کیلومتر و نصب تابلو و علائم هشدار دهنده و بازسازی ۲ دستگاه پل در این محور نیز پس از سیل از سوی این اداره انجام شده است.
رییس اداره رهداری و حمل و نقل جادهای پلدختر گفت: در مجموع تعداد ۷۳ دستگاه پل با دهانه کمتر از ۱۰ متر و ۹ دستگاه پل با دهانه بیش از۳۰ متر در حوزه راهداری شهرستان پلدختر بهطور کامل در سیل فروردین سال گذشته، تخریب شد.
وی افزود: علی رغم حجم بالای خسارات وارده به پلها و ابنیه فنی شهرستان پلدختر تاکنون پنج دستگاه پل بزرگ در محورهای روستایی نصب شده که طول کوچک ترین آنها ۴۸ متر و بزرگترین آنها ۱۲۶ متر است.
شریفزاده به مهمترین اقدامهای راهداری پلدختر در ساخت و بازسازی پلهای تخریب شده از سیل اشاره و یادآورشد: ساخت ۲ دستگاه پل در محور اصلی پلدختر_اسلامآباد غرب، ساخت و بازسازی چهار دستگاه پل در محور روستایی باغ گل گل، سه دستگاه پل در محور روستایی تپه واشیان و دهلیج، سه دستگاه پل در محور اصلی پلدختر_خرمآباد وسه دستگاه پل در محور روستایی چم گردله، از دیگر اقدامهای راهداری پلدختر پس از سیل است.
وی افزود: ساخت سه دستگاه پل در محور روستایی گمگمه، ساخت و بازسازی چهاردستگاه پل در محور روستایی چولهول نیز ازجمله اقدام های عمده این اداره است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای پلدختر گفت: همچنین ساخت پلهای گلگل در محور اصلی پلدختر_خرمآباد، روستای طاق عباسعلی، محور روستایی ریخان، محور روستایی چالکل، محور اصلی پلدختر_ اسلامآباد غرب (بابازید) از سوی اداره راهداری پلدختر در حال اجرا است.
وی افزود: ساخت پلهای روستای تودار شاکرمی، نیله چولهول، برآفتاب غزال، برگلان سوخته و روستای باغ گل گل نیز در دستور کار اداره راهداری پلدختر قرار دارد.
شریفزاده یادآور شد: پلهای روستاهای کیان آباد، زیودار، چم مهر و کلات زیودار در مسیر رودخانه کشکان که پس از سیل ۹۸ با تلاش راهداری لرستان به طور موقت بازسازی شدند در وضعیت مناسبی قرار دارند اما جهت جلوگیری از تخریب آنها هنگام سیل، باید تعریض شوند که این امر نیاز به تخصیص اعتبار دارد. مراحل ساخت پلهای بابازید و پران پرویز آغاز شده و تا چند ماه آینده این پلها به بهرهبرداری میرسد.
رئیس راهداری و حمل و نقل جادهای پلدختر گفت: جانمایی و نصب ۴۸ شاخه لوله فلزی و GRP برای برقراری ارتباط در محورهای اصلی و روستایی، تیغ زنی راههای اصلی و روستایی به طول ۷۰۰ کیلومتر، ریزش برداری راههای اصلی روستایی به مقدار ۲۰ هزار مترمکعب، از دیگر خدمات راهداری لرستان و شهرستان پلدختر است.
وی افزود: ریزش برداری، بازگشایی و رفع انسداد بیش از ۹۰ راه روستایی که بحران سیل منجر به مسدود آنها شد بخش دیگری از خدمات راهداری لرستان و شهرستان پلدختر است.