با شیوع ویروس کرونا در ایران بسیاری از کسب و کارها آسیب های جدی دیدند. یکی از بخش هایی که بسیار از شیوع ویروس کرونا متاثر شد، بخش حمل و نقل بود.
به گزارش تابناک اقتصادی، در بخش حمل و نقل نیز کامیونداران به خصوص کامیوندارانی که در حوزه حمل و نقل کالاهای تجاری مشغول به فعالیت بودند کسب و کار خود را در معرض خطر دیدند. دلیل این امر نیز بسته بودن مرزهای کشور و تعطیلی کارخانه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بود.
بخش حمل و نقل و صنف کامیونداران به مثابه خون در رگ های اقتصاد کشور می مانند. اگر روند حرکتی این صنف به هر دلیلی متوقف و یا کُند شود، قطعا اقتصاد کشور با سکته رو به رو خواهد شد. در گذشته تاثیرات این موضوع در اعتصاب کامیونداران دیده شد. متاسفانه مشکلاتی باعث شد تا این صنف دست به اعتصاب بزنند و این موضوع در نهایت منجر به بروز مشکلاتی در نظام اقتصادی کشور شد؛ به عنوان نمونه مرغداران با کمبود نهاده های طیور مواجه شدند و یا قیمت برخی کالاها از جمله هندوانه به بازه های باور نکردنی وارد شد.
به هر صورت در این شرایط که با شیوع ویروس کرونا کامیونداران با مشکلاتی مواجه شده اند باید پای درد و دل آن ها نشست. از این رو خبرنگار تابناک اقتصادی در مصاحبه ای با احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران به بررسی وضعیت این صنف بعد از شیوع ویروس کرونا و مشکلات آن ها پرداخت.
احمد کریمی در پاسخ به این پرسش گفت: چون شیوع کرونا با پهلو گرفتن کشتی ها در بنادر همزمان شد، بخشی از ناوگان ما تردد عادی داشتند. یعنی حمل و نقل انجام می شد و از بنادر مایحتاج عمومی را به نقاط مختلف کشور جا به جا می کردند. ولی بخش دیگری از ناوگان ما که در حوزه حمل و نقل کالاهای تجاری فعال بودند با توجه به اینکه کارخانجات تعطیل و تولید کاهش یافت، متناسب با این وضعیت فعالیت این بخش از ناوگان هم کاهش پیدا کرد.
وی ادامه داد: همچنین در زمینه لاستیک و قطعات با افزایش قیمت مواجه هستیم و این افزایش قیمت نیز در شرایط شیوع ویروس کرونا به نوعی به بخش حمل و نقل تحمیل شده است.
کریمی افزود: بنابراین با شیوع ویروس کرونا از دو ناحیه ضربه خوردیم: اول از ناحیه کاهش بار در حوزه کالاهای تجاری و دوم از ناحیه افزایش نرخ قطعات و خدمات مرتبط با بخش حمل و نقل.
دبیر اتحادیه کامیونداران در پاسخ به این پرسش نیز گفت: دولت به وزارت راه اعلام کرده است که بررسی های لازم در این مورد انجام شود و به دولت وضعیت اعلام گردد.
وی افزود: به نوعی اعلام شد که شرکت های حمل و نقل از این وضعیت آسیب دیده اند. از این رو مکاتبه ای با وزیر محترم راه داشتیم و اعلام کردیم که اگر شرکت های حمل و نقل آسیب دیده اند در واقع کامیون دار و راننده آسیب دیده اند. بنابراین باید فعالیت ناوگان حمل و نقل نیز مورد بررسی قرار گیرد تا میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا مشخص تر باشد.
کریمی در پاسخ به این پرسش که کی نامه به وزارت راه ارسال شده است و نتیجه چه بوده است، گفت: حدود ده روز پیش این نامه خدمت جناب وزیر راه ارسال شد ولی هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.
کریمی گفت: متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از کامیون داران صورت نگرفته است. البته در بحث حمل و نقل مایحتاج عمومی اعلام شد که بسته تشویقی شامل لاستیک و سوخت قرار است داده شود که اصلا بسته تشویقی مناسبی نبود.
وی افزود: از این جهت مناسب نبود که سوخت و لاستیک بر اساس کارکرد دارد، تحویل داده می شود و بنابراین بحث تشویقی مطرح نیست.
دبیر اتحادیه کامیون داران گفت: پیشنهاد ما این است که به هر نحو ممکن و با توجه به اینکه سال گذشته کرایه بر اساس تن بر کیلومتر با یک نرخی اعلام شد و متاسفانه آن نرخ هم اجرایی نشد، حداقل این موضوع پیگیری شود.
وی افزود: سازمان راهداری در ابتدای سال گذشته، نرخ انواع کالا و خدمات را از مراجع ذیربط استعلام گرفت تا مشخص کند که افزایش نرخ در سال 1398 نسبت به سال 1397 چه میزان بوده است؟ این اطلاعات در اختیار سازمان راهداری قرار گرفت و دفتر مطالعات راهبردی این سازمان بر روی این موضوع کار کرد و به نرخ 1760ریال بر مبنای تن بر کیلومتر رسید.
کریمی ادامه داد: با مشخص شدن این نرخ 1760 ریال، اعلام شد که اجرای این نرخ به صورت یک باره امکان پذیر نیست و در دو مرحله اجرا خواهد شد. مرحله اول که 1400 ریال بود در خرداد ماه سال گذشته اجرایی شد اما مرحله دوم (1760 ریال) علیرغم پیگیری هایی که انجام دادیم، هرگز در سال گذشته اجرایی نشد.
دبیر اتحادیه کامیون داران گفت: با توجه به نرخ تورمی که توسط دولت اعلام شده است و با توجه به اینکه در بخش حمل و نقل نیز آن سقف تورم اتفاق افتاده است، انتظار ما این بود که در اولین جلسه سازمان راهداری به موضوع تن بر کیلومتر پرداخته شود و این نرخ به روز رسانی شود که متاسفانه این اتفاق هم هنوز رخ نداده است. بنابراین اولین انتظار ما این است که تن بر کیلومتر را به روز رسانی کنند و بعد هم در زمینه نوسازی ناوگان که چندین سال است شعار داده می شود، اتفاقی عملیاتی بیفتد.
وی در توضیح نحوه محاسبه تن بر کیلومتر هم گفت: در این موضوع چانه زنی یا پیشنهادی وجود ندارد بلکه برای محاسبه آن یک مجموعه شاخص هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها این نرخ استخراج می شود.
کریمی افزود: متاسفانه در بدو استخراج این نرخ هم یک مجموعه مولفه های تاثیرگذار وجود داشت که در محاسبه آن لحاظ نشد. به عنوان نمونه باید مناطق صعب العبور، کم بار، پربار، در فصل گرما مناطق گرمسیری، در فصل سرما مناطق سردسیری و ... باید در محاسبه نرخ لحاظ می شد که اصلا از این مولفه ها چشم پوشی شد.
دبیر اتحادیه کامیون داران در این باره نیز گفت: هنگامی که وزارت راه توزیع لاستیک را سامانه ای کرد توانست بضاعت موجود را خوب مدیریت کند. وی افزود: هم اکنون متاسفانه قرار است توزیع لاستیک از وضعیت سیستمی خارج شود و این امکان را برای راننده فراهم می کنند که برود و در کافی نت ثبت نام کند. در این شیوه اشکال کار این است که ممکن است مثلا ناوگانی به دلیل کارکرد بالا نیاز به لاستیک نداشته باشد و این امکان برای دلال ایجاد می شود که این لاستیک را از این فرد خریداری کند و به شخص نیازمند بفروشد. کریمی گفت: هم اکنون بهترین روش توزیع لاستیک در جریان است و ما انتظار داریم که همین روش ادامه یابد.
دبیر اتحادیه کامیون داران گفت: الان برخی سایزها مثل سایز 12 در 24 و سایز 16 در 25 کم است اما همین میزان کم هم به صورت عادلانه در حال توزیع است. اگر روش توزیع تغییر کند قطعا با افزایش قیمت لاستیک مواجه خواهیم شد و توزیع ناعادلانه.
وی در پاسخ به اینکه توزیع لاستیک الان چگونه است که معتقدید عادلانه است، گفت: توزیع به گونه ای است که وقتی راننده مراجعه می کند بر اساس کارکردش لاستیک به وی تعلق خواهد گرفت و برای او حواله صادر می شود. در این نوع توزیع دست دلال کوتاه است، واسطه ای هم وجود ندارد و راننده ای هم نمی تواند بدون کارکرد لاستیک تحویل بگیرد. اگر واقعا یک راننده ای به هر دلیلی از جمله توقف طولانی مدت کامیونش، یا بر اثر ترکیدگی لاستیک یا تصادف و ... نیازمند لاستیک باشد هم با بازدید از ناوگان می توان نیاز به لاستیک را تایید و حواله تحویل لاستیک را صادر کرد.