عصر روز دوشنبه، در حالی که توجه افکار عمومی و رسانه ها به خروجی جلسه ستاد تنظیم بازار، مبنی بر سازوکار جدید برای قیمت گذاری و فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا بود، ناگهان خبر برکناری رضا رحمانی از سکانداری وزارت صنعت معدن و تجارت و انتخاب سرپرست برای این وزارتخانه از سوی رئیس جمهور، باعث سوالات و ابهامات فراوانی برای بسیاری شد.
پس از این برکناری، نامه ای از سوی رضا رحمانی بدون تاریخ و شماره به رئیس جمهور رسانه ای شد که بیان داشت "هفده اردیبهشت ماه، رئیس دفتر رئیس جمهور او را تهدید کرده در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی برکنار خواهد شد و از او خواسته شده بود که با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع کرده و برای این طرح رأی بگیرد! در نهایت روز دوشنبه واعظی طی تماسی از او خواسته بود که از سمت خود استعفا دهد."
اما در ادامه، واکنش روابط عمومی دفتر رییس جمهور به نامه وزیر سابق صمت را شاهد بودیم که گفته شد: "به هیچ وجه از جناب آقای رحمانی خواسته نشده از لایحه دولت حمایت کند، بلکه تاکید شده از فعالیتها و رایزنیهای فشرده سه نفر از نزدیکانشان ـ که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد ـ در مجلس و رسانهها علیه لایحه دولت، ممانعت بعمل آورند؛ همچنین از طرف رئیسجمهور به ایشان گوشزد شد که تداوم این روند تخلف است و قطعا با این تخلف برخورد خواهد شد".
اما در این میان، برخی دلیل برکناری را در بازار آشفته خودرو جستجو می کنند، برخی نیز حواشی خودرویی را تنها دلیل برکناری نمی دانند و به نامه رئیس جمهور به مهندس حسین مدرس خیابانی سرپرست جدید وزارت صمت اشاره دارند و معتقدند روحانی از شرایط فعلی مدیریت بازار، موانع تولید و ساخت داخل، وضعیت صادرات غیرنفتی و فضای کسب و کار رضایت نداشته و در نتیجه رحمانی را از وزارت صمت کنار گذاشته است.
به نظر شما دلیل برکناری رحمانی چیست؟
آیا آشفتگی و گرانی در بازار خودرو، باعث شد تا رحمانی برکنار شود؟
آیا عدم تصویب تشکیل وزارت بازرگانی توسط مجلس و رد چندباره آن، دلیل تصمیم رئیس جمهور مبنی بر برکناری وزیر صنعت است؟
آیا علت برکناری، عدم مدیریت صحیح بازار کالاهای اساسی و عدم رضایت از روند تولید و فضای کسب و کار است؟
آیا دلیل این برکناری ریشه در مسائل اقتصادی دارد یا سیاسی؟