به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، افزایش هزینه سرویس پیامکی بانکها به ۱۵ هزار تومان خبری بود که دیروز از سوی جمشیدی دبیرکانون بانکهای خصوصی اعلام شد.
ضمن اینکه برخی از بانکها با ارسال پیامک به مشتریان خود اعلام کرده اند: در صورتی که مشتری موجودی کافی نداشته باشد، به معنی انصراف وی از دریافت این خدمت بانکی است.
جمشیدی دبیر کانون بانکهای خصوصی در گفتگو با خبرنگار تسنیم با تأکید بر اینکه هزینه پیامک ارسالی بانکها به مشتریان براساس افزایش هزینه دریافتی شرکت مخابرات از بانکها افزایش یافته است، تصریح کرد: هزینه ارسال پیامک هر کارت بانکی به طور متوسط ۲۰ هزار تومان است که البته برای برخی کاربران کمتر و برای برخی از جمله کسبه بسیار بیشتر است.
وی تأکید کرد که طی توافق بین بانکها، قرار شد تا هزینه ارسال پیامک به مشتریان افزایش یابد و در نهایت بر قیمت ۱۵ هزار تومان توافق صورت گرفت؛ بنابراین طبق آنچه جمشیدی اعلام کرده و در خبرها نیز آمده، بانکها امسال برای کارمزد پیامک سالانه مبلغ ۱۵ هزار تومان برای هر حساب دریافت خواهند کرد!
این درحالی است که بانک مرکزی طبق قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا مسئول تعیین کارمزد خدمات بانکی است و بعید به نظر میرسد که بخشنامهای مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی هزینه پیامک صادر کرده باشد؛ بنابراین سوال اینجاست که آیا بانکها در بازار انحصار چندجانبه، خودسرانه به این تصمیم رسیدند؟ و یا اپراتورهای مخابراتی هزینه پیامک را ۵۰ درصد افزایش دادند؟
گفتنی است، هزینه هر پیامک، بسته به فارسی یا لاتین، خط دایمی یا اعتباری از ۸۸ ریال تا ۲۶۰ ریال است اگر کل تراکنشهای بانکی در سال ۲۰۰ میلیارد تراکنش باشد و برای ۱۰۰ میلیارد یعنی نصف آن پیامک ارسال شود و هر پیام شامل دو پیامک و متوسط هزینه آن ۲۰ تومان باشد کل هزینه شبکه بانکی ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای این منظور برآورد میشود.
از سوی دیگر حدود ۵۰۰ میلیون حساب در کشور وجود دارد و اگر فرض کنیم نیمی از این حسابها هزینه ۱۵ هزار تومانی را پرداخت کنند درآمد بانکها از این محل حدود ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان خواهد بود یعنی تقریبا دوبرابر و دقیقا ۸۷ درصد بیش از هزینه!
ضمن اینکه باید توجه داشت، شیوه دریافت مبلغ یکسان از همه حسابها عادلانه نیست اینکه یک نفر هیچ تراکنشی در سال ندارد و آن دیگری ۲۰۰۰ تراکنش و هر دو مبلغ یکسان پرداخت کنند! اینکه یک حساب جاری همان هزینه را پرداخت کند و حساب مدت دار همان را! اینکه یک حساب ۱۰۰ میلیارد تومانی همان هزینه را پرداخت کند و حساب ۱۰۰ هزار تومانی همان را!
سه راهکار برای این مشکل وجود دارد: راهکار اول اینکه شمارشگر پیامک هر حساب داشته باشیم که کمتر از تعداد مشخصی هزینهای برای مشتری نداشته باشد و پیامکهای تعداد بالا هزینه بالاتری پرداخت کنند.
راهکار دوم و مطلوب این است که پیامکهای واریز و برداشت وجه روی قبض مشترکان مخابراتی محاسبه گردد و بانکها هزینهای در این زمینه پرداخت نکنند.
راهکار سوم این است که هزینه از مشتری دریافت نشود واقعیت آن است که این هزینه در برابر منافع بانکها از محل سپردههای مردم گم و ناچیز است همانگونه که به مبالغ کمتر از حد مشخص سود پرداخت نمیشود یا به کمترین موجودی ماهانه سپرده مشتریان سود پرداخت میشود!