سرویس «تابناک» اجتماعی ـ رستورانروها در آلمان، به زودی دیگر تنها به «تزئینات اشتهاآور» غذاها توجه نخواهند کرد.
به گزارش «تابناک»، از آغاز سال ۲۰۱۲ بر سردر رستورانها، مغازههای نانوایی و فروشگاههای مواد غذایی آلمان، برچسبی با سه رنگ «چراغ راهنمایی رانندگی» چسبانده میشود؛ این رنگها، نشاندهنده میزان رعایت موازین بهداشتی در این محلهاست.
آلمان برای مجازات رستورانهایی که نکات بهداشتی را رعایت نمیکنند، برنامه جدیدی طرح ریزی کرده است. در این طرح، از سه رنگ سبز، زرد و سرخ، همچون چراغهای راهنمایی رانندگی استفاده شده است. رنگ سرخ، نشانه آن است که وضعیت رستوران مربوطه از نظر بهداشتی وخیم است. رنگ زرد، احتیاط یا اجتناب را توصیه میکند و رنگ سبز، گویای آن است که ورود به رستوران، سلامتی مصرفکننده را به خطر نمیاندازد.
تنظیم آییننامه «چراغ راهنمایی بهداشتی»بنا به تصمیم وزیران «حمایت از مصرفکننده» ایالتهای آلمان، قرار است این طرح از آغاز ژانویه سال ۲۰۱۲ به اجرا درآید. از این تاریخ، رستورانهایی که برای تهیه خوراکهای سفارشی از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته استفاده میکنند، دیگر نمیتوانند پنهانی به کار خود ادامهدهند. این امر شامل حال آشپزها و گارسونهایی که در آشپزخانه های کثیف کار میکنند و موازین بهداشتی را نادیده میگیرند، نیز میشود.
همچنین مغازههای نانوایی، قصابی، فروشگاههای مواد غذایی، بازارهای هفتگی نیز در چهارچوب این برنامه کنترلی قرار میگیرند. رستورانهایی که با تلفن سفارشهای خود را دریافت میکنند، به صورت درج نام و آدرس و درجه پاکیزگی آشپزخانههای آنها در اینترنت، کنترل میشوند.
به گزارش رادیو آلمان، دولت اکنون در حال تنظیم آییننامه این «چراغ راهنمایی بهداشتی»است و هنوز جزيیات این طرح تنظیم نشده است؛ از جمله این که چه مجازاتی در صورت تخطی از این برنامه، در انتظار صاحب رستوران یا مغازه است که ناگفته نماند این پرسش در صورت تکرار، «جرم» هم مطرح است.
برخی بر این باورند که در چنین مواردی؛ چسباندن برچسب «چراغ راهنمایی بهداشتی»سودی نخواهد داشت و تنها راه چاره، بستن در رستوران مربوطه است.
اینها همه در حالی است که ایالت «بایرن»، تنها ایالتی است که با تصویب این موافقتنامه مخالفت کرده است.
موافقان و مخالفان طرحکارشناسان غذایی، این تصمیم را گامی بزرگ در راستای حمایت از مصرفکننده ارزیابی میکنند. مدیر نهاد «دیدهبانی غذا» بر این باور است که چنین برنامههایی، باید سالها پیش به اجرا گذاشته میشد.
او میگوید: «هر سال تقریباً از هر چهار رستوران، یکی موازین بهداشتی را رعایت نمیکند. این وضعیت از نظر مصرفکننده، همین طور رستورانهای پاکیزه، پذیرفته نیست».
اتحادیههای «هتل و رستورانداران» و «تولید و پخش مواد غذایی» نگران آنند که با پیاده کردن این طرح، برخی از رستورانها مورد تبعیض قرار بگیرند. این اتحادیهها دلیل اعمال تبعیض را کمبود دستگاهها و افراد کنترل کننده میدانند.
رئیس اتحادیه «تولید و پخش مواد غذایی» میگوید: «بدون ازدیاد شمار کنترلچیهایی که مرتب رستورانها، هتلها و مغازهها را در سراسر آلمان کنترل کنند... «چراغ راهنمایی بهداشتی»، تنها گول زدن مصرفکننده است».
بودجه اجرای طرحدولت آلمان، هر چند اجرای این طرح را لازم میداند، بودجهای برای پیاده کردن و استخدام کارد کنترل در نظر نگرفته است. وزارت «حمایت از مصرفکننده» می گوید: بودجه این برنامه باید از سوی دولتهای ایالتی تأمین شود. برخی از وزرای ایالتها پیشنهاد میکنند که هزینه پیاده کردن طرح، از سوی «متخلفان» پرداخت شود و نیز از حد معینی تجاوز نکند؛ از جمله وزیر کشاورزی ایالت شلزویگ ـ هولشتاین میگوید: «بخشها و شهرهایی که این کنترلها را انجام میدهند، اعلام کردهاند که اجرای این برنامه، تنها با هزینههای بالا امکان پذیر است. به همین دلیل، باید رستورانهایی که این موازین را رعایت نمیکنند، بخشی از هزینه کنترلهای بعدی را بپردازند».
برلین، شهر پیشتازبرلین با وجودی که جزییات اجرای طرح «چراغ راهنمایی بهداشتی» هنوز معلوم نیست، در صدد است آن را هر چه زودتر به مرحله اجرا درآورد. سالهاست که طرح مشابهی در منطقه پانکوف این شهر، با موفقیت پیاده میشود: در این منطقه، رستورانهایی که نکات بهداشتی را به نحو احسن رعایت میکنند، با برچسبی که روی آن «آدمکی خندان» نقش گرفته، مشخص میشوند.
وزارت «حمایت از مصرفکننده» ایالت برلین میگوید: «از زمان پیاده کردن این طرح، شمار متخلفان کمتر شده است».
موافقان این طرح بر این باورند که مشتری، خود بهترین کنترلچی است: «وقتی رستورانی با رنگ سرخ نشانهگذاری شده باشد، مشتریهایش را از دست میدهد و صاحب آن مجبور است، بهداشت را رعایت کند.