سرویس اجتماعی ـ سردار سرتیپ مؤمنی، معاون راهور نیروی انتظامی با حضور در غرفه «تابناک»، درباره ایمنی خودروهای ساخت داخل و نظارت بر کیفیت خودروهای وارداتی گفت: از کیفیت خودروهای ساخت داخل گلهمندیم. امروز باید برای ارتقای کیفیت خودروها تلاش شود.
سردار سرتیپ اسکندر مؤمنی، معاون راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه رقابت و نظارت تأمین کننده کیفیت است، افزود: در حالی که تعرفه واردات خودرو افزایش داشته و سبب از بین رفتن رقابت شده، باید نظارت افزایش یابد تا تامین کننده کیفیت خودروها باشد.
معاون راهور ناجا ادامه داد: در کنار راننده و هشیاری وی، ایمنی خودرو و ایمنی جاده باید به کمک راننده بیایند، زیرا نمیتوان خطای انسانی را به صفر رساند؛ بنابراین، باید ایمنی جاده و خودرو یاری رسان راننده باشند.
مؤمنی به ضرورت ایمنسازی خودرو اشاره کرد، اظهار داشت: خودرویی داشتهایم که در سرعت 220 کیلومتر بر ساعت، دچار حادثه و واژگون شده است و به رغم آسیب دیدن خودرو، برای سرنشینان اتفاق خاصی نیفتاد و جان سالم به در بردند، اما در همین شرایط خودروی دیگری داشتهایم که در سرعت 80 کیلومتر بر ساعت، دچار حادثه و واژگونی شد که نه تنها خودرو تخریب شد، بلکه سرنشینان آن فوت کردند.
مؤمنی در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت رفتوآمد برخی خودروها در جادهها از جمله پراید، اظهار داشت: در نوروز رفتوآمد خودروی هوو را محدود و در برخی مسیرها ممنوع کردیم که نتایج خوبی هم داشت؛ اما درباره پراید فعلا برنامهای در دستور کار نداریم.
فرمانده راهور ناجا درباره نظارت بر خودروهای وارداتی گفت: نظارت زیست محیطی با سازمان محیط زیست است و ایمنی بر عهده سازمان استاندارد، ولی در برخی موارد ـ چه داخلی و چه خارجی ـ قانونگذار بر عهده پلیس گذاشته است. مثلا اگر خودرویی ترمز ضد قفل (ایبیاس) و کیسه هوا نداشته باشد، شمارهگذاری نمیشود، ولی متولی اصلی مؤسسه استاندارد است.
مؤمنی در ادامه گفت: بر اثر ایستادگی در سال گذشته، همه خودروهای تولیدی از آغاز سال 90 مجهز به ترمز ضد قفل (ایبیاس) هستند. اکنون از این مسأله گذشتهایم. امسال نیز بحث تجهیز خودروها به کیسه هواست؛ بنابراین، تا پایان سال یا باید خودروها به کیسه هوا مجهز شوند و یا باید قانون تغییر یابد. زمان اینکه قانون مصوب اجرا نشود، گذشته است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جلوگیری از شمارهگذاری وانت پیکان و موافقت ایران خودرو یا مؤسسه استاندارد برای تولید این محصول تا پایان سال 90 گفت: از توافق بین ایرانخودرو و مؤسسه استاندارد آگاهی ندارم، اما خودرویی که استاندارد 55 گانه را نداشته باشد و مجهز به سیستم ترمز ضد قفل نباشد، شمارهگذاری نمیشود.
مؤمنی درباره این بحث خودروسازان که کیسه هوا و ترمز ضد قفل جزو آپشنهای خودرو هستند، گفت: بله در خارج این گونه است، اما در آنجا رقابت مشکل ایمنی را حل کرده است. رقابت را آزاد و سپس این ایمنیها را هم آپشن کنند. در این صورت مردم این محصولات را نمیخرند. در این شرایط، خودروساز باید استاندارد را رعایت کند و اگر رعایت نکرد، ما عقبنشینی نمیکنیم.