حادثه چند صد میلیون دلاری عسلویه چگونه رقم خورد؟ +فیلم

در شرایطی که پنج شش روز از حادثه عجیب غرق شدن جکت بسیار گران قیمت در پارس جنوبی می‌گذرد، انتشار فیلمی کوتاه از زمان وقوع این رویداد بر ابهامات ماجرا افزود؛ فیلمی که فارغ از چگونگی جان به در بردن شماری از متخصصان کشورمان، لحظات تلخی را در صنعت نفت و گاز کشورمان به ثبت رسانده است.
کد خبر: ۳۰۰۵۲۵
|
۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۲ 04 February 2013
|
180997 بازدید
|
هنگامی که بسیاری از مردم در حال استفاده از فرصت تعطیلی میان هفته گذشته بودند، کوه آهنی با ۷۲ متر ارتفاع و بیش از ۱۸۵۰ تن وزن که قرار بود در سایه راه‌اندازی آن آسایش بیشتری نصیب هم‌وطنانمان شود، غرق شد و به گنجینه اعماق خلیج فارس پیوست!

به گزارش «تابناک»، بامداد سه‌شنبه هفته گذشته، زمانی که جکت فاز سیزده پارس جنوبی در حال نصب در منطقه از پیش تعیین شده قرار گرفت، در عین ناباوری غرق شد تا رخدادی رقم بخورد که چه بسا در نوع خود کم نظیر است؛ سازه غول آسایی که به ظاهر چند صد میلیون دلار ارزش داشته و برای بزرگترین فاز از مجموعه پالایشگاه‌های عسلویه طراحی و ساخته شده بود، چند روزی است که مهمان ناخوانده آبزیان پهنه آبی جنوب کشورمان شده است.

این حادثه که خوشبختانه در آن به شناور نصاب و هیچ یک از پرسنل اجرایی گزندی نرسید، به سرعت در رسانه‌های سراسر جهان بازتاب یافت و مسئولان مرتبط با ماجرا را بر آن داشت تا به سرعت نسبت به ابعاد ماجرا روشنگری کنند؛ روشنگری‌هایی که اکنون با انتشار فیلم زمان وقوع رویداد، به نظر ابعاد جدیدی خواهد یافت!


دانلود

در نخستین واکنش، مدیرعامل صدرا که پیمانکار و مجری پروژه طراحی، ساخت و نصب این سازه بود، با اشاره به مشخص نبودن علت دقیق حادثه گفت: جکت دوم فاز ۱۳ پارس‌جنوبی (به‌نام C ۱۳) در عمق هشتاد متری خلیج فارس در موقعیت نصب غرق شده که خوشبختانه این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.

مهدی اعتصام در ارتباط با میزان خسارات افزود: با بررسی جزییات حادثه و برآوردهای کار‌شناسی درباره میزان دقیق خسارات وارده اعلام نظر می‌کنیم.

بد نیست بدانید: فاز سیزده پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز طراحی شده در مجموعه ۲۸ پالایشگاه طرح نهایی پارس جنوبی است که قرار است با بهره‌برداری از آن، سهم برداشت گاز کشورمان از بزرگ‌ترین ذخیره گازی جهان (بر پایه برآورد‌ها، نزدیک یک پنجم ذخایر گازی جهان در این منطقه واقع شده که بین ایران و همسایه جنوبی، قطر، مشترک است) بیش از پیش شده و تا حدودی مشابه میزان برداشت شریک آن سوی خلیج فارس شود؛ موضوعی که هر بار به دلایلی با دیرکرد روبه‌رو شده و ضرری بسیار هنگفت‌تر از حادثه غرق شدن جکت به کشورمان وارد می‌آورد.
اما این توضیحات هنگامی تکمیل می‌شود که بدانیم بر پایه سخنان قائم مقام شرکت نفت و گاز پارس، این جکت چند صد میلیون دلار (دقت کنید که رقم آمده به ریال یا تومان نیست) ارزش داشته و پیگیری ابعاد ماجرا به کمیته بحرانی متشکل از مدیران و کار‌شناسان فنی شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صدرا در تهران و عسلویه سپرده شده است.

سپهر سپهری، قائم مقام شرکت نفت و گاز پارس می‌افزاید: تیم‌های مجرب غواصی در آب‌های عمیق تشکیل شده تا مخازن غوطه‌وری برای امکان‌سنجی بازیابی این سازه دریایی بررسی شده و با بهبود شرایط دریایی و آب و هوایی منطقه، کارهای لازم در راستای بازیابی این سکو در اعماق آب‌های خلیج فارس آغاز شود.

بدین ترتیب در شرایطی که در سخنان این مقام مسئول، بدی آب و هوا مورد اشاره قرار گرفته است، علیرضا ارزنده، مدیر فاز سیزده پارس جنوبی، وقوع این رویداد عجیب را مستقیم به بدی آب و هوا مرتبط دانسته و می‌گوید: جکت فاز ۱۳ که هشت روز قبل از جزیره صدرا بوشهر بارگیری شده بود، در صد کیلومتری عسلویه به دلیل بدی آب و هوا عملیات نصب آن متوقف شد و جکت به زیر آب رفت!

این مدیر که سابقه عزل و نصب در فاز سیزده را در کارنامه دارد، در ادامه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: جکت هم اکنون در کف دریا بوده، ولی احتمال بیرون آوردن از آب در روزهای آینده بسیار زیاد است؛ اگر مخازن غوطه ور پایه جکت در حادثه آسیب ندیده باشد، در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا هفته آینده از آب بیرون آورده می‌شود.

بدین ترتیب وعده‌ای داده می‌شود که به رغم عجیب بودن، یادآور ماجرایی مشابه در سال‌های گذشته است؛ حادثه اسفند ماه سال ۸۹ که طی آن جکت E۴ به هنگام نصب در نزدیکی جزیره هنگام غرق شد تا نه تنها وعده دو برابر کردن برداشت نفت از این میدان نفتی عملی نشود، بلکه سازه‌ای که با هزینه‌های هنگفت ساخته شده بود، برای همیشه به اعماق خلیج فارس پیوسته و جزیی از تاریخ صنعت نفت کشورمان شود!

شباهت دو حادثه سبب می‌شود که گمانه‌زنی‌ها درباره علت غرق شدن جکت فاز سیزده، بی‌شباهت به موارد مطرح درباره حادثه نخست نباشد؛ از سهل‌انگاری و بی‌توجهی اپراتور‌ها در عملیات نصب گرفته تا به‌کار‌گیری تجهیزات غیر ایمن برای نصب این سازه بزرگ و سنگین.






تصاویری از بارگیری پایه‌‌های سکو (جکت) فاز سیزده که به گواه سایت شرکت صدرا، زمان ساخت آن رکورد جدیدی به ثبت رسانده است.

استقراهایی از این دست به سرعت با اطلاعیه شرکت صدرا گره می‌خورد، چراکه به گواه مجریان نصب جکت فاز سیزده، «در این گونه حوادث بررسی دقیق و قضاوت صحیح تنها عامل تعمیق دانش فنی و تجربه کاری در عملیات پیچیده و تخصصی حمل و نصب سکوهای دریایی است، حال آن که متأسفانه تحلیل‌های کاملاً نادرست و نشر اطلاعات غلط و غیر کار‌شناسی در مورد این حادثه، موجب انحراف افکار و قضاوت‌های نادرست شده است».

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «تمامی عملیات حمل و رهاسازی جکت در دریا با کمال دقت و رعایت کلیه مسائل فنی و ایمنی برابر رویه‌های مصوب و با موفقیت انجام شده است. در این مراحل کوچک‌ترین مشکل فنی ناشی از کیفیت ساخت و یا عملکرد تجهیزات وجود نداشته و عملیات به خوبی انجام و جکت در محل خود مستقر می‌شود. بر این اساس، قبل از عملیات شمع کوبی و در حالی که سکو در محل خود قرار گرفته و تجهیزات نصب از آن فاصله گرفته‌اند، حرکت لایه‌های بستر دریا باعث لغزش سکو و غلتیدن آن به یک سمت می‌گردد و سکو به آرامی از پهلو در کف دریا قرار می‌گیرد».

بدین ترتیب حرکت لایه‌های بستر دریا، آن هم پیش از شمع کوبی و متصل شدن سازه به کف نیز به صف متهمان این حادثه افزوده می‌شود تا از یک سو بر ابهامات ماجرا افزوده شده و از سوی دیگر، پای استدلال «عملیات تخصصی نصب جکت»، آن هم بدون برآورد چنین ماجرایی (در صورت اثبات)، چوبین به نظر برسد!

شاید بهترین راه قضاوت در این باره، دیدن واقعه از دید دوربین یکی از حاضران در صحنه در زمان غرق شدن جکت قیمتی باشد که شماری از هم‌وطنانمان روی آن حضور دارند؛ فیلمی که ساعاتی پیش منتشر شده و دست کم شرایط آب و هوایی پیچیده‌ای در آن دیده نمی‌شود!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵۲۸
انتشار یافته: ۱۲۸
mazdak
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
ما میتوانیم..!!؟؟
خودکفائی...؟؟
حتی کشورهای پیشرفته دنیا هم اینقدر ادعا ندارن
که شما ندارند..
یکبار به یک زاپنی گفتم که کشور شما خیلی پیشرفته هست و محصولات شما در همه جای دنیا
پراکنده میباشد.
در جواب واکنش تندی نشان داد و گفت هنوز نه.. هنوز نه... هنوز نه ... هنوز خیلی باید تلاش کنیم.....!!
ما ایرانی ها بهتر ادعاهامونو کم کنیم..!!
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
پل عظیم سانفرانسیسکو در نصب اول در مقابل باد تاب نیاورد و فرو ریخت اما مسئولان آن هیچگاه مایوس نشدند و دوباره آن را بر پا کردند ، خود باوری را از یاد نبریم ...........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
حادثه بوده ممکنه واسه هر کشوری اتفاق بفته یاد تون نیست نشت نفت در اب های خلیج مکزیک توی پیشرفته ترین کشور دنیاذ رخ داد
این سازه را می توان ار اب بیرون کشید
جای نگرانی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
دوستان این اتفاق فقط حادثه ای بوده که موارد مشابه زیادی در بسیاری از کشورهای بزرگ براش میشه آورد چرا دل جوانان تحصیل کرده و زحمتکش این پروژه ها رو با این حرف ها آزرده می کنید؟
صنعت مدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
جناب mazdak هیچ کدام از مهندسین و کارگران ما ادعای کاذبی ندارن. اتفاقا بسیاری هم هستند که بی ادعا کارها و پروژه های عظیمی را رقم زدند و خدمات بزرگی به این مرز و بوم کردند.
حالا اگر دیگران بزرگ نمایی میکنند به اینان ربطی ندارد.

یادمان نرود که شکست زمینه پیروزیست و ما خواسته ایم که روی پای خودمان بایستیم.
یا حق
ناشناس
| Armenia |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
بابا خوش انصاف "شرایط آب و هوایی پیچیدهِ‌ای دیده نمیشود"؟!!! دیگه چی میخواستی؟ تا حالا یکبار توی دریا رفتی؟ دیگه میخواستی چطور باشه آب و هوا برادر من؟ لااقل هوا که داغونه اما باید روی باقی محاسباتشون شک کرد
اکبرعلی
| Malaysia |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
مزدک جان
در این که ما میتوانیم شکی نیست
ولی با درایت و عقل نه با شیوه عملیاتی که آقایان با نام هیئتی از آن نام میبرند
ما میتوانیم و این به اثبات خواهد رسید
mehdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آقای ناشناس یا نمی دونی سازه سکو چیه یا نمی دونی عمق آب و وزن سازه چنده ؟ لطفاً امید واهی نداشته باش واسه در آوردنش و الکی دل خوش نکن . میدونی جرثقیل چند تن میخواد واسه در آوردنش؟ می دونی اگر هم بتونن درش بیارن دیگه اون سازه بدرد نصب نمی خوره؟
حسین
| Sweden |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
می‌تونن دوباره از آب بکشنش بیرون و تعمیرش کنن

در صنعت نفت و دریا این مساله عادیه و برای کشورهای غربی هم اتفاق افتاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
سازه رو بکشید بیرون ما هم ببینیم.اون یکی که به تاریخ پیوست اینم احتمالا به همون سرنوشت دچار خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
آقا فدای سرشون. دوباره و چندباره. حداقلش اینه که خواستن. در هر شکستی راهی برای پیروزی هست.
از كاركنان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
چرا وقتي از جنبه فني قضيه اي مطلع نيستيد بي جهت حرف مي زنيد؟؟؟؟؟؟؟
تاكنون نزديك به 300 جاكت در جهان غرق شدن ولي لازمه بدونيد كه اين سازه به اعماق خليج فارس نپيوسته و به راحتي بازيابي مي شه چون اصلا روش نصب اين سازه به همين شكله يعني اونو تو موقعيت چاه قرار ميدهند و در اب غوطه ور مي كنند تا توي پايه هاش آب پرشه و در موقعيت بنشينه... درسته يه مشكل فني پيش اومده اما خسارتي به به اين سازه وارد نشده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
اقا کاملا از فیلم معلو بود روش نصب اصلا این طوریه
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
تو هم ما را گرفتی اگر روش نصب همینی باشه که ما دیدیم این دیگه فناوری نمی خواهد کشورهای آفریقای از ما بهتر این فناوری را بلد هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
مشکل فنی پیش اومده؟روش نصبش این شکلیه؟؟؟به راحتی بازیابی میشه؟؟؟خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
شما که از کارکنان هستی و بهتر از ما میدونی، میشه بفرمایی که اگه روش نصب اینطوریه پس چرا آدمهای روش هم دارن همراهش نصب میشن!!!
محمد ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من موندم چرا یکی حرف حسابی می زنه شماها اینقدر مسخره بازی در میارین
اگه نفهمیدین واقعا!!!! من دوباره براتون توضیح می دهم:
منظور آقا از اینکه این سازه از دست نرفته و به راحتی بازیابی میشه اینه که یعنی می تونن درش بیارن از اب
روش نصبش هم نگفته همینجوریه، بنده خدا گفته در جای مناسبی در اعماق دریا نصب میشه یعنی زیر آب رفتن بهش آسیبی وارد نمی کنه! و گفته مشکل فنی پیش اومده یعنی درست سر جاش قرار نگرفته و باید جای مناسب غرقش می کردند که جای نامناسب و خارج از کنترل غرق شده.
حالا بازم مسخره بازی در بیارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من خودم موقع نصب اونجا بودم بازیابی اون دیگه کاملا محاله.تو از کجا می دونی"كه اين سازه به اعماق خليج فارس نپيوسته و به راحتي بازيابي مي شه".
من فکر می کنم تو از جنبه فني قضيه اي مطلع نيستي.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آقای کارشناس محترم، بهتر است به جای تعصب بیجا و نادان فرض کردن دیگران شجاعت اعتراف داشته باشید چون اتفاق در هر پروژهای قابل پیش بینی است. فقط آنهایی موفق میشوند که شجاعت پذیرش اشتباه و همت برای تلاش دوباره را داشته باشند.
فري
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
ممنون. الان تمام مردم ايران توجيه شدند . ممنونم از شما . ممنون . بسيار سپاسگزارم
ایرانی
| Netherlands |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
همکار محترم !! آمار 300 جکت ؟ کدام کشور و چه زمانی ؟
به راحتی بازیابی میشه ؟ بدون هیچ هزینه جانبی ؟ دیگه چه خسارتی باید وارد بشه ؟ میدانید به ازای گذشت هر روز که از عدم بازیابی و نصب آن میگذرد چه مبلغ هنگفتی ضرر وزیان به منافع ملی وارد میشود ؟ بهتر بود سنجیده تر حرف بزنید !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
ما رکورد زدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
حادثه چند صد میلیون دلاری عسلویه چگونه رقم خورد؟
پاسخ ها
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آخه به چیه این سوال مثبت و منفی می دین ؟
جهانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
مسلماً کسی که کار می کنه اشتباه هم می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
نه در اين سطح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
کار کجا بود .دو دفعه یه چیزی ساختن انداختن کف دریا . حتی معلوم نیست که اگر هم وصل می شده کار می کرده یا نه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
نه یه همچین اشتباهی!
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آره بابا.. 40 میلیون دلار که پولی نیست تازه یک سال هم طول میکشه تا دوباره بشازند و نصب کنند یه چند صد میلیون دلار هم بابات تاخیر ضرر میکنیم ولی اشکال نداره.اشتباهه پیش میاد دیگه.اصلا تقدیر بوده !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
اشتباه به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
کسی که کار می کنه؟
ما که ندیدیم کسی کار کنه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
با این امکانات میخواهیم با قطر در استخراج گاز مقابله کنیم..............!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
خداییش ولی موج های قوی و زیادی هست
پاسخ ها
امين
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
خب كنسل مي كردن كارو ...............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
به نظر شما طراحان وجود موج در دریا را در نظر نمی گیرند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من كه هرچي دقت كردم و چند ده بار فيلم و ديدم موجي نديدم!!! موج مال خود سازه هست كه راده غرق ميشه. دور دست ها رو ببيني دريا خيلي هم آرومه. در ضمن من كه اصلا سر رشته ندارم ميدونم اولين چيزي رو كه بايد براي نصب اين سازه ها در نظر گرفت شرايط آب و هواييه!
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
واقعا واسه مردمم متاسفم که سرمایه های این کشور به راحتی داره تلف میشه در حالی که کشور کوچیک همسایه ما داره بیشتر از این منابع مشترک استفاده میکنه.
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
دوست عزیز ، باید بگم که اصلا موج بلند و قوی در این صحنه دیده نمیشه ، و بعید به نظر میرسه که مشکل از بدی آب و هوا باشه، اگر هم به به شرایط آرامتری برای نصب نیاز داشتن خیلی راحت میتونستن عملیات نصب ررا به یک روز دیگری موکول کنند، یک دریانورد
مهدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
برای رسیدن به قله های بالی پیشرفت آنهم در محاصره اقتصادی چنین مواردی بی اهمیت و عادی می باشد .فدای سر متخصصان و دانشمندان عزیز ایران. در کشوری مانند امریکا آنهم با مشارکت دانشمندان تمام نقاط جهان سفینه چند میلیارد دلاری ناموفق عمل میکنه
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
چه ربطی داره؟
کار روتینی که همه مراحل انجام ان استاندارد میباشه قابل مقایسه با سفینه فضایی نیست.
تازه بعد هم ادعا میکنیم برای اولین بار و ...
عیسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
باسلام
خدمت شما عرض کنم که فاز 13 بزرگترین فاز پارس چنوبی نیست بلکه فاز 12 بزرگترین هست.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟