سرویس با بینندگان مطلب زیر توسط یکی از کاربران تابناک و از طریق ایمیل اختصاصی با بیینندگان ( karbar@tabnak. ir ) برای سایت ارسال شده است. تابناک بر حسب کارکرد رسانه ای خود، تلاش خود را برای پاسخگویی سازمان و مسئولان مرتبط با این درخواست به عمل آورد که نتیجه این پیگیری ها در قالب گزارش زیر برای اطلاع مخاطب محترم منتشر می گردد.
طرح مشکل:
مشکلات به روز نشدن مخابرات (تلفن ثابت)
1- مشتریان این شرکت با هر میزان سابقه اشتراک (ده سال، بیست سال، کمتر یا بیشتر) اگر به هر علت قبض یک دوره خود را با مبلغ بیش از ده هزار تومان پرداخت نکنند، تلفن آنها یک طرفه می شود. این در حالی است که با توجه به سطح قیمت های کنونی اقلام و خدمات، این مبلغ جزئی، بسیار کمتر از قیمت خود خط و برخلاف رویه دیگر شرکت های خدمات دهنده مثل شرکت برق است.
2- با یک طرفه شدن تلفن، حتی امکان تماس با شماره 190 یعنی واحد ارتباط با مشتریان برای طرح مشکلات احتمالی هم مقدور نیست، در حالی که شرکت ها برای تکریم ارباب رجوع، دست کم راه ارتباط با خود را باز می گذارند، شاید مشکلی از طرف خود آنها بروز کرده یا مشتری راهنمایی بخواهد.
3- شماره 1818 برای واریز مستقیم وجه به مخابرات پیش بینی شده، ولی اولا: در موردی که بنده شاهد آن بودم، با وجود واریز مبلغ و صفر شدن بدهی به علت مشکلی که در مخابرات وجود داشته ، بعد از 24 ساعت هم تلفن وصل نشده و گفته می شود مشتریان زیادی سرگردان (به عللی مشابه )مراجعه _حضوری دست کم در منطقه مورد نظر _ داشته اند
ثانیاً وجه واریز می شود و هیچ اطلاع رسانی صورت نمی گیرد. آیا در همان لحظه باید خط وصل شود یا باید مثلاً 10 ساعت منتظر بود؟ لذا صاحب خط بلاتکلیف می ماند که بعد از واریز چه اتفاقی می افتد (190 هم که قطع است). ثالثا بدون اعلان قبلی یا تکرار، به صورت خودکار و در پایان انتقال وجه، شماره پی گیری خوانده می شود، در حالی که رسم است در این موارد پیشاپیش از مشترک خواسته شود تا قلم و کاغذش را آماده کند و در نهایت هم شماره دوبار شمرده قرائت می شود.
4- برای ارائه خدماتی نظیر شناسه اینترنتی یا ای دی اس ال، آخرین فیش پرداختی خواسته می شود. این در حالی است که خود مخابرات فیش ها را چاپ و ارسال می کند و خود به همه اطلاعات مشتریانشان دسترسی دارند، ولی این مشتری است که باید فیش خود آنها را برای خودشان ببرد، البته اگر اینترنتی یا تلفنی (که خودشان بسیار توصیه می کنند) پرداخت شده باشد، تکلیف معلوم نیست. یا این که برای شناسه اینترنتی، کپی دو روی کارت ملی، شناسنامه و فیش را می خواهند، یعنی مشتری که مثلا 15 سال است یک خط دارد، باید دوباره کپی مدارک هویتی خود را برای گرفتن شناسه اینترنتی ببرد!
از این دست مشکلات، مسائلی هستند که نشان دهنده مخلوطی از ابزارهای جدید عصر فناوری و رویه های کهنه عصر کاغذبازی های مرسوم اداری است که در نهایت چیزی جز اتلاف هزینه و وقت و انرژی مردم نخواهد داشت.
جوابیه:
با سلام
احتراماً پیرو درج مطلب به عنوان مشکلات به روز شدن (تلفن ثابت) در شماره 362198 آن رسانه جهت تنویر افکار عمومی، توضیحات ذیل ارایه می شود. خواهشمند است حسب قانون مطبوعات نسبت به انعکاس این توضیحات اقدام لازم را مبذول فرمایید.
به گزارش روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران ، براساس آیین نامه تقاضا و اشتراک تلفن ثابت هر گاه مشترک صورتحساب خود را مبلغ قابل پرداخت تا سقفی که هیأت مدیره استان ها تصویب می کنند پرداخت ننمایند (دویست هزار ریال برای شهر تهران و یکصد هزار ریال در استان البرز) در لیست مشترکین بدهکار منظور و تلفن وی ابتدا برای حداکثر 2 ماه به صورت یک طرفه و پس از آن قطع کامل می شود و بعد از گذشت 15 روز از زمان قطع کامل با مهلت یک ماهه طی یک اخطار مراتب به مشترک اعلام می شود و در صورت عدم پرداخت بدهی تلفن مربوطه جمع آوری و تخلیه می شود، لازم به ذکر است مشترک در زمان خریداری تلفن ثابت با امضاء فرم تقاضای اشتراک تعهد خود را نسبت به پرداخت بدهی در مهلت مقرر کتباً اعلام می کند.
براساس همین گزارش با یک طرفه شدن تلفن بدهکار امکان تماس با شماره 1818 جهت پرداخت بدهی و همچنین تماس با شماره های اضطراری کدهای خدماتی امکان پذیر می باشد. همچنین با توجه به اتصال سامانه 1818 به سوئیچ های مرکز تلفنی ، پس از پرداخت از طریق سامانه مذکور حداکثر ظرف 45 دقیقه بعد تلفن بدهکار که یک طرفه قطع بوده است به صورت اتوماتیک وصل خواهد شد.ثانیاً مشترک پس از پرداخت توسط سامانه مذکور از پرداخت بدهی و صفر شدن مبلغ بدهی آگاهی می یابد و بالافاصله ظرف حداکثر 45 دقیقه بعد تلفن وی بدون حضور مشترک در مرکز تلفن وصل خواهد شد.ضمناً مشترکین می بایست جهت یادداشت شماره پیگیری و اجتناب از شماره گیری مجدد هنگام پرداخت از طریق سامانه 1818 قلم و کاغذ همراه خود داشته باشند. اما در خصوص بخش بعدی شکوائیه منتشر شده در زمینه دریافت شناسه اینترنتی گفتنی است براساس قوانین و مقررات موجود در زمان درخواست مشترک جهت ارائه سرویس نظیر شناسه اینترنتی و ... مشترک نبایستی بدهی به شرکت مخابرات داشته باشد.لذا ارائه آخرین قبض پرداختی در صورتی که قبض خود را به صورت حضوری پرداخت کرده باشد، الزامی می باشد و چنانچه آخرین قبض خود را به صورت غیر حضوری پرداخت کرده باشد نیازی به ارائه آن نخواهد بود و همچنین برای ارائه شناسه اینترنتی چنانچه قبلاً کپی کارت ملی و شناسنامه را به مرکز ارائه نموده و سابقه آن در پرونده موجود باشد اخذ مجدد آن ضرورتی نخواهد داشت.
با توفبق الهی
ولی ا... سعیدیان
مدیر کل دفتر روابط عمومی