در فاصله چند ساعت تا اهدای جوایز اسکار ۲۰۱۴ در ساموئل گلدوین تئاتر در لسآنجلس با اجرای «الن دی جنرس» کمدین آمریکایی، آخرین ارزیابیها درباره این آثار از رقابتی سنگین برای مهمترین جوایز این رویداد سینمایی حکایت دارد؛ رقابتی که بامداد دوشنبه لحظه به لحظه از «تابناک» میتوانید پیگیری کنید.
به گزارش «تابناک»، برندگان هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار غروب یکشنبه دوم مارس به وقت آمریکا و بامداد دوشنبه دوازدهم اسفندماه به وقت تهران در ۲۴ بخش معرفی خواهند شد و مجسمههای طلاییشان را در حالی دریافت خواهند کرد که فیلمهای «جاذبه» و «اخاذی آمریکایی» در ده بخش، فیلم «دوازده سال بردگی» در نه بخش و فیلمهای «کاپیتان فیلیپس» در شش رشته و «گرگ والاستریت» در پنج رشته چشم به دریافت جایزه اسکار دوختهاند.
اما تجربه نشان داده، فیلمهایی که بیشترین نامزدی را دارند، لزوماً بیشتر جوایز را نمیبرند و بنابراین، نمیتوان به ترتیب تعداد نامزدیهای جوایز اسکار ۲۰۱۴ را توزیع کرد و شاید «گرگ وال استریت» با پنج نامزدی موفقتر از «اخاذی آمریکایی» یا «جاذبه» با ده نامزدی ظاهر شود و مجسمههای زرین بیشتری را از آن خود سازد.
از میان پنجاه فیلم که در بخشهای گوناگون اسکار ۲۰۱۴ نامزد هستند، برخی از آنها همچون «همه چیز از دست رفت» مصداق قربانیان کمپانیهای پخش ضعیف هستند؛ کمپانیهایی که توان تبلیغات مؤثر را ندارند تا اعضای آکادمی اسکار که اجازه ورود به همه سالنهای سینما به صورت رایگان را دارند و تقریباً نسخههای تمام فیلمهای نامزد اسکار برایشان فرستاده میشود، به تماشای یک نامزد اسکار بنشانند و به دادن رأی به این اثر ترغیبشان کنند.
این پروسه گرانقیمت که میلیونها دلار برای هر فیلم هزینه دارد و با تبلیغات میدانی، تبلیغات سنگین در مجلات تخصصی و ترفندهای دیگر تبلیغی آمیخته میشود، بیگمان در انتخاب نهایی یک فیلم نقش موثری دارد و ساده انگارانه است که تصور کرد، بدون چنین فضاسازی، دریافت جایزه اسکار کار سادهای است. به همین دلیل، انتخاب یک پخش کننده توانا، گام بزرگ برای موفقیت یک فیلم در گیشههای آمریکا و البته جایزه اسکار است.
مهمترین جایزه اسکار هر سال مثل همیشه، اسکار بهترین فیلم بلند سینمایی است، هرچند برای غیرانگلیسی زبانان، بهترین فیلم خارجی زبان از اهمیت بیشتری برخوردار است، این بار نیز نه فیلم
«اخاذی آمریکایی»، «نبراسکا»، «کاپیتان فیلیپس»، «فیلومنا»، «دوازده سال بردگی»، «گرگ والاستریت»، «جاذبه»، «باشگاه خریداران دالاس» و «او» در این بخش رقابت میکنند و به واسطه نزدیکی کیفی این آثار، گمانهزنیها درباره اسکار ۲۰۱۴ محتاطانهتر شده است.
«اخاذی آمریکایی / American Hustle» به کارگردانی دیوید او. راسل برداشتی آزاد از عملیات مخفیانه «ABSCAM» (نقشهٔ عبدول) در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ میلادی است. «حقه بازی آمریکایی» تماماً دربارهٔ کلاهبرداران است: پروژههای کوچک و بیاهمیت کلاهبرداران جزئی و ناشناس، کلاهبرداریهای بزرگ که توسط دولت پشتیبانی مالی میشوند و موقعیتهای متفاوتی که در آن داود، جالوت را فریب میدهد. شخصیتهای فیلم تقریباً هرگز در قالب خود واقعیشان ظاهر نمیشوند، آنها تغییر چهره میدهند، موهایی عمداً آراسته و مسخره دارند، با لهجههای ساختگی حرف میزنند، لباسهای شخص دیگری را میپوشند یا داستانهای تخیلیای ابداع میکنند که شخصیت اصلیاش خودشان هستند.
«نبراسکا / Nebraska» به کارگردانی الکساندر پین الکساندر پین و بر اساس فیلمنامهای از باب نلسون ساخته شده، برشی بسیار مشخص از فرهنگ آمریکایی را هدف میگیرد که بیشتر به سبک کارهای نورمن راکول به شیوهای احساسی و خیالی تصویر شده است.
تصمیم پین برای ساخت فیلم به شکل سیاه و سفید، ویژگی بیرون از مرزهای زمانی به آن میبخشد و انتخاب او برای آغاز «نبراسکا» با لوگوی دهههای ۵۰ و ۶۰ کمپانی پارامونت، داستان را از زمان حال دور میکند. داستان زمانی شکل میگیرد که وودی یک اعلان مسابقهٔ بخت آزمایی را توسط پست دریافت میکند. این برگه یکی از همان اعلانهای شرکت «Publishers Clearing House» است که در آن نوشته: «اگر شمارهٔ منحصر به فرد شما انتخاب شده باشد، ممکن است ۱ میلیون دلار پول نقد برده باشید».
وودی «ممکن است برده باشید» را «بردهاید» معنی میکند و تصمیم میگیرد که بایستی از خانهاش در شهر بیلینگ ایالت مونتانا به دفتر شرکت در شهر لینکولن ایالت نبراسکا سفر کند تا جایزهاش را بگیرد.
«کاپیتان فیلیپس / captain phillips» به کارگردانی پل گرینگراس، داستان واقعی ربوده شدن ناخدا ریچرد فیلیپس و کشتی او به دست دزدان دریایی سومالیایی در سال ۲۰۰۹ را بازگو میکند؛ نخستین کشتی باری آمریکایی که در دویست سال گذشته ربوده شد. فیلم توان عمده مخاطبان را میگیرد، زیرا پس از یک پانزده دقیقه ابتدایی و مقدماتی، دیگر قسمتی از فیلم نیست که خالی از هیجان باشد.
«فیلومنا / Philomena» به کارگردانی استیفن فریرز درباره زن مسنی به نام فیلومنا لی است. دختر وی از یک روزنامهنگار تقاضا میکند تا سرگذشت فیلومنا را بنویسد؛ اما در حین نگارش زندگینامه این بانوی مسن، حقایقی تاریخی از پس پرده بیرون میآید. فیلومنا پنجاه سال پیش موقعی که در ایرلند بوده، به اجبار از پسر کوچکش آنتونی جدا میشود و دولت حضانت پسر خردسالش را به خانوادهای دیگر واگذار میکند. سالها میگذرد و فاصلهها بیشتر میشود و در تمام این دوران فیلومنا لی نمیتواند خبری و اثری از پسرش بگیرد.
فیلمنامه دقیق و ظریف فیلومنا که برداشتی از کتاب «بچه گمشده فیلومنا لی» نوشته مارتین سیکس میت، همچنین بازی عالی جودی دنچ در نقش فیلومنا از دلایل اصلی موفقیت این فیلم به شمار میآید.
«دوازده سال بردگی / ۱۲ Years A Slave» به کارگردانی استیو مک کوئین، حکایت فشرده و اندکی دست کاری شده نورثاپ (چیوِتِل اجیوفور) را بازگو میکند. او یک مرد آزاد نیویورکی است که ربوده شده و به نام برده فروخته میشود. او دوازده سال در مزارع و زیر دست صاحبان گوناگون کار میکند تا اینکه یک چوببر کانادایی به کمکش شتافته و داستان اتفاقاتی که برای او افتاده، برای دیگران بازگو میکند. داستان رنجهای او پس از آزاد شدنش منتشر شده و سی هزار نسخه هم میفروشد. بعد از حدود یک قرن فراموشی داستان او دوباره در دهه ۶۰ سر زبانها افتاد. فیلم استیو مک کویین اولین اقتباس از این داستان نیست. فیلم تلویزیونی ساخته شده در سال ۱۹۸۴ با نام «Solomon Northup «s Odyssey/ادیسه سالامن نورثاپ «را نباید از قلم انداخت؛ هرچند خشونت و وحشیگری در آن تعدیل شده و به اندازه «۱۲ Years A Slave/دوازده سال بردگی» نبود.
«گرگ والاستریت / The Wolf of Wall Street» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی، داستان از صفر به قله رسیدن دلال سخت کوشی است که اواخر دهه ۸۰ وارد این بازار میشود و با این بدشانسی مواجه میشود که جواز خود را در روز دوشنبه سیاه، روز بزرگترین سقوط اقتصادی پس از دههٔ ۲۰، به دست میآورد. او شغل خود را از دست میدهد، ولی دوباره به عنوان تأمین کنندهای وارد بازار سهام کم ارزش میشود. در این گوشهٔ تاریک بازار اقتصادی کلاهبرداری به وفور دیده میشود و بلفورت با موج همراه میشود تا به ثروت برسد. بسیاری از بهترین فیلمهای اسکورسیزی از ماجراهای واقعی به عنوان زیربنای خود بهره بردهاند و این مسأله در مورد این فیلم هم درست است. کارگردان به سرعت مشخص میکند که فیلمنامه ـ نوشته ترنس وینتر ـ روایتی داستانی و تخیلی از زندگی بلفورت است و در بسیاری موارد آزادانه عمل میکند.
«جاذبه / Gravity» به کارگردانی آلفونسو کوارون، جدیترین فیلم سه بعدی است که تاکنون ساخته شده است. راین استون (سندرا بولک) و مت کُوالسکی (جرج کلونی) کار خود را در جهت بهبود تلسکوپ هابل در یک پیاده روی فضایی انجام میدهند؛ اما در همین حین انفجاری باعث سرگردانی آنها در فضا شده و در ادامه تلاش برای بقا و زندگی و... خط داستانی سر راست است و به مشکلات یک زن در حال مبارزه برای بقا میپردازد. اگرچه کلونی و بولک زوج خوبی را تشکیل دادهاند، فیلم آنها را از هم جدا کرده و با بولک در نبردش با این شرایط سخت همراه میشود. او که در فضا سرگردان شده و تمام ابزارش برای فرار از این شرایط را از دست داده، باید با چالشها و خطرات جدیدی ـ آتش سوزی، اتمام اکسیژن، نبود سوخت و قطعات ماهوارهای معلق در فضا ـ دست و پنجه نرم کند، در حالی که هدف ظاهرا سادهای پیش روی دارد: رفتن به خانه.
«باشگاه خریداران دالاس / Dallas Buyers Club» به کارگردانی ژان مارک والی، داستان یک ضدهمجنسگراست که تا اواخر دهه ۱۹۸۰ در جریان اتفاقاتی موضعش را تغییر میدهد. همزمان با تغییرات در خصوص همجنس گرایی در آمریکا که دموکراتها در وقوع آن موثرند، در فیلمهای ۲۰۱۳ به طور ضمنی یا همچون این فیلم به صورت صریح به موضوع همجنس گرایی پرداخته میشود تا این مسأله که مخالفان جدی در ایالات متحده دارد و با تعالیم مسیحیت در تضاد است، عادی سازی شود.
«او / HER» به کارگردانی اسپایک جونز که جزو فیلمهای مورد تحسین منتقدان بوده، در آیندهای نامعین اتفاق میافتد. همه مردم به چیزی وصل هستند و سمعک مانندهایی برای ارتباط با سیستمهای اطلاعاتیِ شخصیشان به گوش میزنند و عملا جای تایپ کردن را گرفته و بازیهای رایانهای با فناوریِ سه بعدیِ حقیقی تماما آمیخته با حرکاتِ بدن شدهاند. فیلم بسیار پرحرف است، اما اینکه نیمی از زوجِ اصلیِ آن تنها به صورتِ صدا وجود داشته باشد باعث تغییر چیزی نمیشود. اسکارلت جوهانسن هیچ گاه فیزیکی ظاهر نمیشود، که این باعث میشود تنها با تارهای صوتیاش هنرنمایی کند.
برای مشاهده اینفوگرافی در ابعاد بزرگ بر روی تصویر کلیک کنید
نامزدهای سایر بخش های اسکار 2014 بدین شرح است:
نامزدهای بهترین انیمیشن بلند:«یخزده»
«باد میوزد»
«من نفرتانگیز 2»
«کرودز»
«ارنست و سلستین»
نامزدهای بهترین فیلم غیرانگلیسی«سقوط دایره شکسته» (بلژیک)
«زیبایی بزرگ» (ایتالیا)
«شکار» (دانمارک)
«تصویر گمشده» (کامبوج)
«عمر» (فلسطین)
از میان 76 کشوری که فیلمهای خود را برای حضور در بخش بهترین فیلم خارجی
به آکادمی دادهاند در نهایت فیلمهای «زیبایی بزرگ» (ایتالیا)، «سقوط دایره
شکسته» (بلژیک)،« شکار» (دانمارک)، «تصویر گمشده» (کامبوج) و «عمر»
(فلسطین) برای اسکار خارجی رقابت میکنند. از آنچه از نتایج سایر جوایز
سینمایی و پیشبینی منتقدین برمیآید امسال نیز سینمای ایتالیا با «زیبایی
بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» بخت اصلی کسب اسکار این رشته از جوایز
آکادمی است.
نامزدهای بهترین فیلمنامه اقتباسی«پیش از نیمهشب» نوشته ریچارد لینک لاتر
«کاپیتان فیلیپس» نوشته بیلی رای
«فیلومنا» نوشته استیو کوگان
«دوازده سال بردگی» نوشته جان ریدلی
«گرگ والاستریت» نوشته ترنس وینتر
نامزدهای بهترین فیلمنامه اصلی«اخاذی آمریکایی» نوشته دیوید اوراسل
«یاسمن غمگین» نوشته وودی آلن
«باشگاه خریداران دالاس» نوشته کریگ بورتن
«او» نوشته اسپایک جونز
«نبراسکا» نوشته باب نلسون
نامزدهای بهترین کارگردانیدیوید اوراسل (اخاذی آمریکایی)
آلفونسو کواران (جاذبه)
نبراسکا (الکساندر پاین)
استیو مککوئین (دوازده سال بردگی)
گرگ والاستریت (مارتین اسکورسیزی)
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مردکریستین بیل (اخاذی آمریکایی)
چیوتل اجیوفور (دوازده سال بردگی)
ماتئو مک کانوی (باشگاه خریداران دالاس)
بروس درن (نبراسکا)
لئوناردو دیکاپریو (گرگ والاستریت)
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زنامی آدامز (اخاذی آمریکایی)
جودی دنچ (فیلومنا)
کیت بلانش (یاسمن غمگین)
مریل استریپ (August:Osage County)
ساندرا بولاک (جاذبه)
نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مردبارخاد عبدی (کاپیتان فیلیپس)
جوناه هیل (گرگ والاستریت)
جارد لتو (باشگاه خریداران دالاس)
بردلی کوپر (اخاذی آمریکایی)
مایکل فاسبندر (دوازده سال بردگی)
نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زنسالی هاوکینز (یاسمن غمگین)
جولیا رابرتز (August:Osage County)
جنیفر لاورنس (اخاذی آمریکایی)
جون اسکوییب (نبراسکا)
لوپیتا نیونگ (دوازده سال بردگی)
نامزدهای بهترین فیلمبرداری«استادبزرگ» (فیلیپ لی سورد)
«جاذبه» (امانوئل لوبسکی)
«درون لیون دیویس» (برونو دلبونل)
«نبراسکا» (فدون پاپامیچل)
«زندانیان» (راجر دکینز)
نامزدهای بهترین تدوین«اخاذی آمریکایی»
«کاپیتان فیلیپس»
«باشگاه خریداران دالاس»
«جاذبه»
«دوازده سال بردگی»
نامزدهای بهترین طراحی تولید«اخاذی آمریکایی»
«جاذبه»
«گتسبی بزرگ»
«او»
«دوازده سال بردگی»
نامزدهای بهترین طراحی لباس«اخاذی آمریکایی»
«استادبزرگ»
«گتسبی بزرگ»
«دوازده سال بردگی»
«زن نامرئی»
نامزدهای بهترین موسیقی متن«دزد کتاب»
«جاذبه»
«او»
«فیلومنا»
«دوازده سال بردگی»
نامزدهای بهترین ترانه«عشق معمولی» از فیلم «ماندلا، راه طولانی تا آزادی»
«ترانه ماه» از فیلم «او»
«بگذار برود» از ترانه «یخزده»
«خوشحال» از فیلم «من نفرتانگیز 2»
نامزدهای بهتری میکس صدا«کاپیتان فیلیپس»
«جاذبه»
«هابیت: نابودی اسماگ»
«درون لیون دیویس»
«تنها نجات یافته »
نامزدهای بهترین صداگذاری«همه چیز از دست رفت»
«کاپیتان فیلیپس»
«جاذبه»
«هابیت: نابودی اسماگ»
«تنها نجات یافته»
نامزدهای بهترین جلوههای ویژه«جاذبه»
«مرد آهنی 3»
«هابیت: نابودی اسماگ»
«رنجر تنها»
«سفر ستارهای، بسوی تاریکی»
نامزدهای بهترین چهرهآرایی«باشگاه خریداران دالاس»
«رنجر تنها»
«جک تقدیم میکند: بدترین پدربزرگ»
نامزدهای بهترین مستند بلند«عمل کشتن»
«جنگهای کثیف»
«میدان»
«20 فوت تا ستاره بودن»
«کوتی و باکسر»
نامزدهای بهترین فیلم کوتاه اکشن زنده«آن من نبودم»
«قبل از از دست دادن همه چیز»
«هلیوم»
«آیا باید مراقب همه چیز باشم؟»