در اولین جلسه شورای شهر تهران در سال 93 انجام گرفت؛

تذکرات شورایی‌ها به استاندار تهران

کد خبر: ۳۹۱۳۷۷
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱ 08 April 2014
|
4690 بازدید
اعضای شورای شهر تهران پس از سخنرانی استاندار تهران در صحن علنی شورا در مورد مسائل شهر تهران تذکراتی را به وی دادند.

به گزارش ایسنا، رحمت‌اله حافظی - رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری به استاندار تهران در خصوص عدم خروج کارخانه روغن نباتی قو که در محدوده ترمینال جنوب است، اظهار کرد: دستور پلمپ این کارخانه صادر شده اما آنها یک مدت زمان 10 ساله‌ خواسته‌اند و هنوز این کارخانه از محدوده شهری تهران خارج نشده است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه شهر تهران و حواشی آن اثر متقابل یکدیگر دارند، گفت: قرچک، ورامین و اسلامشهر از جمله شهرستان‌هایی هستند که اثر متقابل در تهران دارند. بنابراین از مدیریت شهری و شورا خواستاریم که برنامه‌ریزی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند.

حافظی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 82، تشکیل ستاد اسکان غیررسمی و حاشیه‌نشینی در دستور کار قرار گرفته بود، گفت: این ستاد تشکیل نشده و باید در این زمینه اقدام شود.

وی نکته آخر خود را تشکیل کارگروهی مشترک بین شهرداری، استانداری و شورای شهر دانست تا فعالیت‌های حوزه شهری با روند بهتری صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، پس از این اسماعیل دوستی - نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تذکری در خصوص اراضی اطراف دانشگاه تهران، اظهار کرد: باید وقت خاصی برای حل اراضی اطراف تهران بگذاریم و در سال 72 نیز مصوبه‌ای توسط دولت که مربوط به اطراف دانشگاه تهران و حد فاصل خیابان‌های کارگر، انقلاب و رسالت وجود دارد.

وی با بیان اینکه از بانک جهانی در خصوص این اراضی وام گرفته شده است، گفت: از بانک جهانی وام گرفته‌اند که 30 درصد اراضی آزاد شود. اما ای کاش این اراضی آزاد نمی‌شد چرا که وضعیت فعلی شایسته شهر تهران نیست.

دوستی ادامه داد: پرداخت حقوق شهرداری از طرف دولت دیگر مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود، چرا که شهرداری بابت مسائل مختلف از دولت طلب دارد. باید جلساتی بین اعضای شورا و فرمانداران اطراف شهر تهران برای نگه‌داشتن حریم شهر تهران برگزار شود.

در ادامه تذکرات ارائه شده به استاندار تهران، رضا تقی‌پور - عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه ریشه اصلی بسیاری از مباحث در تهران آلودگی هواست، اظهار کرد: بحث حمل و نقل عمومی و ریلی تا حدود زیادی در توسعه شبکه مترو متوقف بوده و این موضوع نیاز به کمک‌های دولت دارد، چرا که در بحث سرمایه جاری، مدیریت شهری کمک‌ها را دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: باید در بحث هدفمندی یارانه‌ها موضوع سوخت در بحث خدمات و حمل و نقل عمومی مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه علیرضا دبیر - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه صحبت‌های تهران را در خصوص آرامش ندیدن شهر تهران کامل می‌کنم، گفت: آقای استاندار، تهران هشت سال نیست که به خود آرامش ندیده بلکه 11-12 سال است که آرامش به روی خود ندیده است.

وی همچنین مساحت حریم تهران را حدود 6000 کیلومتر اعلام کرد و گفت: شهرداری باید مسائل مختلف خود را به شورا اعلام کند تا بتوانیم در اصلاحیه بودجه، این مسائل را مد نظر قرار دهیم و کمک‌های لازم را برسانیم.

دبیر با اشاره به اینکه قرار بود از ابتدای فروردین ماه نرخ کرایه‌های تاکسی افزایش یابد اما این موضوع به ابتدای اردیبهشت ماه موکول شد، عنوان کرد: تمامی حقوق‌ها 20 درصد افزایش یافته بنابراین چگونه از رانندگان تاکسی توقع داریم که کرایه‌ها را بالا نبرند.

وی همچنین در تذکرات خود به بحث طلب‌های شهرداری از دولت، حضور اعضای شورا در جلسات دولت و نیز مباحث مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

در ادامه این جلسه شورا، مهدی چمران - عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی یکی از نتایج بسیار ارزنده شورای دوم، سوم و چهارم بوده است، گفت: باید به این موضوع ببالیم و در راستای اجرایی شدن آن تلاش کنیم.

وی افزود: ساختمان‌هایی وجود دارد که دارای اشکال است و چند سال قبل پروانه گرفته‌اند در حالی که در آن زمان طرح تفصیلی وجود نداشته است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه موافق افزایش یک مرتبه نرخ کرایه‌های تاکسی هستیم، اظهار کرد: در آنچه تصویب کرده‌ایم حامل‌های انرژی دیده نشده اما این موضوع باید یک بار در کل کشور صورت بگیرد و مسئله‌ای دوباره نباشد چرا که از هر جهت مورد قبول نیست.

چمران در مورد حریم شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: باید در این خصوص جلسات مستقل برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه دو سال است که به تهران اتوبوس داده نشده، گفت: در مترو نیز بودجه‌های تصویب شده در مجلس تخصیص نیافته است. بنابراین پرداخت‌های درستی در خصوص میزان‌هایی که باید با توجه به آنها تخصیص اعتبار داشته باشیم، به درستی انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، مرتضی طلایی - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در ارائه تذکرات خود به استاندار تهران با بیان اینکه طرح فاضلاب تهران باید به سرانجام برسد، اظهار کرد: سرعت کار خوب بوده اما بحث فاضلاب تهران باید در سال 93 به سرانجام برسد.

وی در نکته دوم خود به استاندار گفت: بافت فرسوده شهر تهران باید مد نظر قرار گیرد و در این زمینه باید از سیاست‌های تشویقی شورا و ظرفیت‌های شهرداری استفاده شود.

طلایی افزود: سندی نیز در بسته اجتماعی شهر تهران وجود دارد تا محل‌های مناسب برای معتادان در نظر گرفته شود اما در کنار بحث اعتیاد باید به زنان سرپرست خانوار و کودکان کار توجه کرد.

در ادامه ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خطاب به استاندار، با بیان اینکه بحث مشروبات الکلی شهر تهران را تهدید می‌کند، اظهار کرد: مشروبات الکلی با عناوین مختلف و در اشکال متفاوت وارد شهر می‌شود و در این زمینه باید توجهات لازم مد نظر قرار گیرد.

وی همچنین در خصوص تولید خودروهای با سوخت یورو 4 تا پایان خرداد ماه سال جاری به استاندار، گفت: بنده متوجه نشدم که شما دستور داده‌اید که در تاریخ ذکر شده تمامی تولیدات این شرکت‌های خودرویی با سوخت یورو 4 باشند یا آنها در این زمینه تعهد داده‌اند؟

قناعتی در ادامه با بیان اینکه نباید قوانین وضع شده تغییر کند، چرا که مشکلات اجتماعی خاصی به دنبال دارد، گفت: تغییرات نرخ تاکسی و اتوبوس از جمله این مسائل است و اگر دولت می‌خواهد به رانندگان تاکسی‌ها توجه کند، این موضوع باید مجددا در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

احمد دنیامالی - رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با تاکید بر اینکه انتظارمان از استاندار به دلیل سوابق وی بسیار زیاد است، گفت: در زمینه حمل و نقل، شورای شهر در بحث برنامه پنج ساله توجه ویژه‌ای داشته که کل شبکه به دو برابر افزایش یابد. بنابراین مرکز ثقل کمک‌های دولت در این زمینه باید، استانداری تلقی شود.

وی در تذکر دیگری به استاندار خاطرنشان کرد: مبحث دیگر ترافیک و به ویژه ترافیک عبوری است. البرز، سمنان، قم و حتی قزوین نباید ترافیکی داشته باشند که زمان ورود از غرب تهران، به آزادراه کرج - تهران منتقل شود.

دنیامالی با اشاره به موضوع بافت فرسوده، گفت: ما اعتقاد داریم که اگر مداخلات از طریق ما انجام شود، اثرگذار نخواهد بود و در زمینه منابع هم معتقد نیستیم که باید از اعتبارات دولت استفاده کنیم، بلکه تخصیص منابع مالی از طریق بانک‌ها موضوعی است که ما آن را پیشنهاد می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به بحث اتباع بیگانه در شهر تهران، اظهار کرد: اتباع بیگانه غیرقانونی در شهر تهران بسیار زیاد است و این موضوع مشکلاتی را به ویژه در حوزه امنیتی ایجاد کرده است.

وی افزود: در شهر تهران علاوه بر بحث اشتغال، اتباع بیگانه غیرقانونی موضوع امنیت را با مسائلی مواجه می‌کنند و باید بدانیم که در بحث امنیتی در شهر تهران به ویژه در مورد سرقت‌ها آمار بسیار بالاست.

به گزارش ایسنا، محسن سرخو - عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران یکی از مباحث اصلی شهر تهران را موضوع آلودگی هوا دانست و اظهار کرد: باید خطوط مترو به دو برابر افزایش یابد و 150 کیلومتر خطوط مترو به 300 کیلومتر برسد و 80 کیلومتر نیز خطوط مترو برون شهری به بهره‌برداری برسد که منابع آن را دولت تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه شهر تهران به 700 کیلومتر خط مترو نیاز دارد، تصریح کرد: اگر تا پایان سال 97 نیز تمام بودجه‌ها را به این موضوع اختصاص دهیم، به 380 کیلومتر خط مترو می‌رسیم.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه 22 میلیون جابجایی با وسایل نقلیه موتوری در تهران داریم، گفت: 11 میلیون جابجایی مربوط به وسایل نقلیه است که سه میلیون و 300 هزار جابجایی نیز با وسیله نقلیه اشخاصی صورت می‌گیرد که ساکنین شهر تهران نیستند.

به گفته سرخو، در برنامه پنج ساله شهر تهران پرداخت‌های بلاعوض به منظور استفاده از موتورسیکلت‌های الکتریکی و تاکسی‌های هیبریدی در دستور کار قرار گرفته است.

محمد سالاری - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: سال گذشته شاهد لغو مصوبات، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های حمایتی بودیم که برخلاف طرح تفصیلی، ابلاغ شده بود.

به گزارش ایسنا، فاطمه دانشور - عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به عنوان آخرین ایرادکننده تذکرات اعضای شورا به استاندار، گفت: موضوع حاشیه‌نشین‌ها مسئله‌ای است که به شهرداری مربوط نمی‌شود و طی موضوعی شهرداری منطقه 20 عنوان می‌کرد که مسئله حاشیه‌نشین‌ها به ما مربوط نیست، بلکه به استانداری ارتباط پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: زاغه‌نشین‌هایی می‌بینیم که از حداقل‌ها برخوردار و اکثریت آنها نیز اتباع بیگانه هستند اما در تمامی کشورها برخورد با مهاجرین غیرقانونی مد نظر قرار گرفته، اما در کشور ما این موضوع را رها کرده‌ایم.

دانشور همچنین به آمار استاندار تهران در خصوص کارتن‌خواب‌ها اشاره کرد و گفت: بر اساس آمار سازمان رفاه، 12 هزار کارتن‌خواب در شهر تهران وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه باید نگاه بین بخشی برای اجرای طرح جامع در دستور کار قرار گیرد، گفت: در مورد کارتن‌خواب‌ها عملیات جمع‌آوری اتفاق می‌افتد اما ساماندهی انجام نمی‌شود. بنابراین باید از نظر اندیشمندان دراین زمینه استفاده کنیم تا درگیر اتلاف هزینه نشویم.

وی همچنین تاکید کرد: باید در این زمینه از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی استفاده کرده و در قالب شورای گفت‌وگوی استانداری این موضوع را مد نظر قرار دهیم.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟