قوانین سیوسومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر
در
فاصله کمتر از چهار ماه تا برگزاری این رویداد منتشر شد تا در کمال شگفتی این واقعیت نمایان شود که عملاً تغییری در ساختار مهمترین رویداد فرهنگی کشور رخ نداده و حتی بحث ملی شدن این رویداد نیز منتفی شده است؛ موقعیتی که بیشتر شبیه یک جراحی سرپایی است و یحتمل برای در امان ماندن از گزند عوارض یک جراحی عمیق طراحی شده است.
به گزارش «تابناک»، جشنواره فیلم فجر سیوسوم در شرایطی به زمان برگزاری نزدیک میشود که امروز بالاخره قوانین این دوره از جشنواره رسماً اعلام شد تا این واقعیت برای عموم آشکار شود که برخلاف وعدههای داده شده، تغییرات جدی این رویداد عملاً تحقق نیافته و تحول جدی و وسیعی که قرار بود در ساختار این رویداد مشهود باشد، حداقل در قامت قوانین و قواعد برگزاری این دوره از جشنواره عینیت نیافته است.
قرار دادن سقف ۲۲ فیلم برای بخش اصلی جشنواره و تفکیک ناقص بخش بینالملل جشنواره فجر، تنها اتفاقاتی است که در این رویداد شاهد وقوعش هستیم و نه تنها سیمرغها کاهش نیافت، بلکه حتی بخش بینالملل جشنواره نیز حذف نشد تا آن گونه که تصور میشد این رویداد یک جشنواره واقعاً ملی شود و در عین حال جشنوارهای بینالمللی مجزا برای سینمای ایران برگزار شود.
تصور میشد سیمرغها محدود به بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین بازیگر نقش مکمل زن خواهد بود که احتمالاً به این هفت سیمرغ، دو سیمرغ بخش فنی (احتمالاً بهترین فیلمبرداری و بهترین صداگذاری و صدابرداری) نیز افزوده شود؛ اما همچنان جوایز دست نخورده باقی ماند و تنها در بخش سودای سیمرغ ۱۵ سیمرغ اهدا خواهد شد که با این اوصاف تیغ جراحی حتی پوست جشنواره را نیز لمس نکرده، چه رسد به آنکه شاهد جراحی عمیقی باشیم.
در جشنوارههای شاخص بینالمللی نظیر کن، ونیز و برلین که لفظ «جشنواره» را میتوان مورد استفاده قرار داد، جوایز اهدایی از عدد ۹ تجاوز نمیکند و البته برخی جشنوارههای نه چندان برجسته نیز هستند که لیست مطولی از برندگان را دارند و از این منظر ظاهراً همچنان گروه دوم الهامبخش جشنواره فیلم فجر هستند و مدیران جشنواره فیلم فجر به رغم اراده برای کاهش این جوایز، نتوانستهاند این برنامهشان را نیز عملیاتی کنند.
این وضعیت احتمالاً برگرفته از نگرانیهایی بوده که کاهش سیمرغهای جشنواره در پی داشته چرا که حتی کاهش فیلمهای راه یافته به بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر و محدودسازی این بخش به ۲۲ فیلم نیز اعتراضهایی را در پی خواهد داشت. بنابراین طبیعی است که اگر قرار باشد تنها ۷ یا ۹ سیمرغ توزیع شود، حواشی اهدای جوایز که همواره تا ماهها پس از اهدای جوایز ادامه دارد، رو به فزونی خواهد گذاشت و به جای یک یا دو فیلمساز، تعداد بیشتری از سینماگران واکنش تندی به عدم دریافت سیمرغ نشان خواهند داد اما آیا باید برای جلوگیری از این نگرانیها، دست به ترکیب زشت جشنواره نزد؟
البته متأسفانه این وضعیت تنها در ایران به این شدت وجود دارد و این موضوع نیز به فقر فرهنگی برخی بازمیگردد و در دیگر جشنوارهها و جایزهها، واکنش یک تهیه کننده، کارگردان و بازیگر نسبت به عدم دریافت جوایز سینمایی بسیار نادر است و طبیعتاً در چنان فضایی است که مصلحتها به کنار گذاشته میشود و سیاست گذاری رویدادهای سینمایی مبتنی بر یک منطق قابل دفاع شکل میگیرد؛ اتفاقی که برای جشنواره سی و سوم نیز رخ نداد و از این منظر باید پذیرفت که جشنواره پیش روی، تفاوت عمیقی با جشنواره پشت سر ندارد و تحولی رخ نداده است.
قوانین جشنواره سی و سوم فیلم فجر بدین شرح خواهد بود؛
بخش سینمایِ ایران این بخش همزمان با سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ و با هدف تشویق و تکریم فیلمسازان ارزشمند میهن اسلامی در بخشهای زیر برگزار میشود.
الف) سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)
ب) نگاه نو (فیلمهای اول)
ج) سینما حقیقت (آثار مستند سینمایی)
د) فیلم برگزیده تماشاگران
ه) تبلیغات و اطلاعرسانی پخش (آثار نمایش داده شده)
سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران)
الف) دراین بخش هیأت انتخاب از میان آثار متقاضی نمایش داده نشده در داخل ویا خارج از کشور حداکثر ۲۲ فیلم را برای داوری نهایی معرفی خواهد نمود و هیأت داوران جوایز زیر را اعطا خواهد کرد.
۱ / بهترین فیلم با نگاه ملی
۲ / جایزه ویژه هیأت داوران
۳ / بهترین کارگردانی
۴ / بهترین فیلمنامه
۵ / بهترین بازیگرِنقش اول زن
۶ / بهترین بازیگرِنقش اول مرد
۷ / بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ زن
۸ / بهترین بازیگرِ نقشِ مکملِ مرد
۹ / بهترین فیلمبرداری
۱۰ / بهترین تدوین
۱۱ / بهترین موسیقیِ متن
۱۲ / بهترین صدا
۱۳ / بهترین طراحیِ صحنه و لباس
۱۴ / بهترین چهرهپردازی
۱۵ / بهترین جلوههایِ ویژه میدانی و بصری
** به منظور استمرار سیاستهای تشویقی در تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان، دو اثر دریافت کننده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مسابقه سینمای ایران بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوان مستقیم امکان شرکت در این بخش از جشنواره فیلم فجر را خواهند داشت.
ب: نگاه نو (مسابقه فیلمهای اول)
این بخش به منظور معرفی نخستین فیلم کارگردانان و تشویق آثار برتر آنان برگزار میشود. هیأت انتخاب حداکثر ۱۱ اثر را برای این بخش معرفی میکند و هیأت داوران جوایز زیر را اعطا خواهد نمود.
ـ بهترین فیلم
ـ بهترین کارگردانی
ـ بهترین فیلمنامه
ـ جایزه ویژه هیأت داوران
ج) سینما حقیقت (مسابقه آثار مستند سینمائی)
این بخش به منظورِ تشویق فیلمسازان به تولیدات سینمایی مستند و توجه ویژه به تنوع موضوعی آثار مستند برگزار میشود. هیأت انتخاب از میان آثار مستند بالای ۶۰ دقیقه حداکثر ۱۱ اثر را انتخاب و هیأت داوران جوایز زیر را خواهند داد.
ـ بهترین فیلم
ـ بهترین کارگردانی
ـ بهترین پژوهش و متن
ـ جایزه ویژه هیأت داوران
تبصره: به منظور استمرار سیاستهای تشویقی در خصوص تولید آثار بلند مستند، دو اثر دریافت کننده جوایز بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در بخش مسابقهٔ ملی آثار بلند (سینمایی) هشتمین جشنوارهٔ بینالمللی فیلم مستند ایران (سینما حقیقت)، به صورت مستقیم امکان شرکت دراین بخش ازجشنوارهٔ فیلم فجر را خواهند داشت.
د) فیلم برگزیده تماشاگران
جایزه این بخش از طریق رای گیری از تماشاگران به بهترین فیلم منتخب مردمی ازمیان آثار مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) تعلق خواهد گرفت.
ه) مسابقه تبلیغات و اطلاعرسانی پخش (آثار سینمایی نمایش داده شده)
این بخش با هدف تشویق، تقویت و بهکارگیریِ روشهایِ خلاقانه موثر در عرصه بازاریابی و پخشِ آثار سینمایی و به منظور جذب حداکثری مخاطبین آثار به نمایش درآمده، حد فاصل جشنواره سال قبل تا پیش از جشنواره سی و سوم فجر برگزار میشود.
**آییننامه زمان بندی و شرایط شرکت در این بخش جداگانه اطلاعرسانی خواهدشد.
بخش بینالملل این بخش با هدف شناسایی آثار ارزشمند سینمای جهان و تقویت و تشویق به تولید آثاربا رویکرد همسویی، همطرازی و هم جوار با سینمای ایران در دو بخش جلوهگاه شرق و سینما سعادت از تاریخ ۵ تا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴برگزار میشود.
الف) جلوهگاه شرق (مسابقه سینمای کشورهای اسلامی ـ آسیایی)
در این بخش آثاری از کشورهای اسلامی و آسیایی برگزیده میشوند که بتواند به رشد سینمایی با رویکرد متعالی در جهان کمک کند و هیأت داوران جوایز زیر را اعطا میکنند؛
۱ ـ بهترین فیلم
۲ ـ بهترین کارگردانی
۳ ـ بهترین فیلم نامه
۴ ـ جایزه ویژه هیأت داوران
۵ ـ جایزه بهترین فیلم با رویکرد همگرایی ملل اسلامی ـ آسیایی
ب) سینما سعادت
در این بخش آثاری از کلیه کشورها انتخاب خواهند شد که به اولویتهای سینمای ایران نظیر عدالت خواهی – پرهیزاز خشونت و افراطیگری –بیداری اسلامی ـ سبک متعالی زندگی – خانواده گرایی – حقوق بشر ـ اشاعه آموزههای اخلاقی، دینی و معنوی – رفع تبعیض – هویت گرایی، ـ فرهنگ و تمدن و... با بیان هنری پرداخته باشند ورهنمون انسان معاصر به سوی سعادت باشند. هیأت داوران از میان آثار منتخب جوایز زیر را اعطا خواهد کرد:
۱ ـ بهترین فیلم
۲ ـ بهترین کارگردانی
۳ ـ بهترین فیلم نامه
۴ ـ جایزه ویژه هیأت داوران
۵ ـ بیرق طلایی (جایزه ویژه مصطفی عقاد)
* زمان بندی ومقرراتِ بخش سینمای ایران
۱ / تهیهکنندگان سینمای ایران میتوانند با مراجعه به سایتِ جشنواره، که آماده نامنویسی از متقاضیان است به صورتِ اینترنتی، فرمِ درخواست شرکت را تکمیل کنند. بدیهی است، این امر به منزله قبولِ کلیهِ مقررات و ضوابط شرکت در جشنواره میباشد (اشخاصِ حقیقی و حقوقی میتوانند هر تعداد فیلمی را که مطابق با ضوابطِ اعلام شده تولیدکرده باشند به دبیرخانه ارائه کنند).
۲ / دبیرخانه جشنواره از پذیرشِ آثاری که دارایِ پروانه ساختِ ویدیوئی باشند معذور است.
۳ / آخرین مهلت ثبت نام فیلمها روزِ جمعه ۳۰ آبانماهِ ۱۳۹۳ میباشد و هیأتهای انتخاب از ابتدای آذر ماه بازبینی فیلمها را آغاز و تا دهم دی ماه به پایان خواهند رساند.
۴ / تهیه کنندگان لازم است نسخه بازبینی آثارو عکس و پوستر و نمونه ۳دقیقهای فیلم رادر زمان مقرری که از سوی دبیرخانه به آنان اعلام خواهد شد به دفتر جشنواره تحویل دهند و در صورت ارائه نشدن، آن اثر از دایره انتخاب خارج خواهد شد. این زمان حدفاصل ابتدا تا انتهای آذرماه ۱۳۹۳ میباشد.
۵ / آخرین مهلتِ تحویلِ نسخه نهایی (DCP) آثار پذیرفتهشده ۱۹ دیماه ۱۳۹۳ خواهدبود.
* لازم به ذکر است در صورتِ عدمِ ارائه نسخه مذکور در تاریخِ مقرر، به منظور احترام به مخاطبان سازمان جشنواره میتواند اثر را از تمامیِ برنامههایِ خود خارج کند.
**زمان بندی و مقررات بخش بینالملل جداگانه اطلاع رسانی خواهد شد.
مقررات عمومی ۱ /آثاری که به لحاظ کیفی هم ارزش آثار منتخب باشند اما به دلیل حضور یکی از سازندگان اصلی فیلم در هیأتهای انتخاب یاداوری و یا به در خواست تهیه کننده متقاضی شرکت دربخش رقابتی نباشند میتواند به عنوان خارج از مسابقه نمایش داده شوند
۲ / برنامهریزی و تعیینِ نوبتهایِ نمایشِ آثارِ پذیرفته شده به عهده دبیرخانه جشنواره میباشد.
۳ / تمامِ آثارِ پذیرفتهشده در بخشهایِ مختلف، گواهیِ شرکت دریافت خواهند کرد.
۴ / نمایشِ فیلمها در جشنواره، مطابق با قوانین و ضوابطِ سازمانِ سینماییِ کشور خواهدبود.
۵ / هیأتهایِ مختلفِ داوری، حداقل ۲۴ ساعت قبل از آیینِ اختتامیه، نامزدهایِ دریافتِ جوایز را معرفی خواهندکرد.
۶ / اطلاعرسانیِ اخبارِ جشنواره، نتایجِ انتخاب و سایر موارد، صرفا از طریقِ مسئولین و یا سایتِ جشنواره صورت میپذیرد.
۷ / تفسیرِ مقررات، رفعِ ابهامات و اخذِ تصمیمِ نهایی در خصوصِ موضوعاتِ پیشبینی نشده به عهده دبیرِ جشنواره میباشد.
۸ / پس از تحویل نسخه نهایی فیلم به دبیرخانه امکان خارج کردن آن از جشنواره وجود ندارد.