تصمیم دولت برای بستن پرونده بنزین سهنرخی، در حالی بالاخره رسمیت پیدا کرد که در آخرین تصمیم برای پایان عصر بنزین ۴۰۰ تومانی، دولت هر لیتر سهمیه این بنزین را با دو لیتر سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی تعویض کرد تا شمارندههای نازلهای سوخت از این به بعد با محاسبه بنزین ۴۰۰ تومانی خداحافظی کنند.
به گزارش «تابناک»، تصمیم جدید بنزینی دولت در حالی گرفته شده که نفس بنزین ۴۰۰ تومانی در هفتههای گذشته به شماره افتاده و بر اساس آخرین برآوردها، حجم کل بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارتهای سوخت به ۴۰۰ میلیون لیتر رسیده بود. سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی موجود در کارتهای سوخت در ماههای گذشته، رفته رفته کاهش یافته بود و حجم آن از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون لیتر در ابتدای اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانهها در اردیبهشت ماه سال جاری به حدود ۴۰۰ میلیون لیتر رسیده بود.
اکنون با تبدیل بنزین ۴۰۰ تومانی به ۷۰۰ تومان از اول بهمن ماه امسال، عرضه بنزین ۴۰۰ تومانی متوقف میشود. این در حالی است که بر اساس گفتههای مقامهای شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، توقف توزیع بنزین ۴۰۰ تومانی در جایگاههای سوخت از تاریخ اعلام شده (اول بهمن ماه) و عرضه آن به نرخ ۷۰۰ تومان با هدف کاهش تعدد نرخ این فرآورده انجام میشود.
با عملیاتی شدن این مهم از اول بهمن ماه امسال، به ازای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی، دو لیتر بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان در کارت های سوخت خودروها و موتورسیکلتها شارژ خواهد شد.
بنا بر این گزارش، اما این اقدام دولت باعث نارضایتی افرادی است که از حق خود استفاده نکردهاند و با ذخیره بنزین خود و استفاده از وسایل نقلیه عمومی، سهمیه خود را برای روزهای دیگر و یا سفرهای بین شهری نگه داشته بودند. از سوی دیگر، برخی افراد دیگری نیز هستند که خودروهایی دارند که به دلایل گوناگون قابل استفاده نیست اما سهمیه بنزین خود را به فروش میرسانند و از این طریق کسب درآمد برای خود ایجاد کردهاند.
محمد رضاپور ابراهیمی در خصوص این موضوع به تابناک گفت: اگر دولت برای این کار، یک مهلت قانونی منظور کند منطقی است؛ مثلا اعلام کند یک یا چند ماه، کسانی که بنزین ۴۰۰ تومانی دارند، فرصت دارند تا از سهمیه خود استفاده کنند. بنابراین، هدف دولت این نبوده که مردم عادی که بنزینی را که ذخیره کردهاند از دستشان بگیرد.
وی گفت: دولت میخواهد کسانی را که خودروهای بلااستفاده یا اسقاطی دارند و از سهمیه آن استفاده میکنند آنها را حذف کند. حتی مواردی بوده که برخی از تاکسیهای رده خارج به عناوین مختلف مثلا تصادف در پارکینگ است، ولی سهمیه بنزین آن توسط صاحبش فروخته میشود و برای خودشان عایدی درست کردهاند.
این نماینده مجلس گفت: تصمیم دولت این است که سفره این موضوع جمع شود، دولت مانع استفاده از این بنزین نشده است، ولی برای بلند مدت این کار قابل اجرا باشد. راه منطقی این است، هنگامی که برای این کار در نظر بگیریم و برای مردمی که دوست داشتند بنزین خود را در زمانه ای دلخواه مثلا سفر عید یا سفرهای دیگر ذخیره کردهاند قابل استفاده باشد.
وی افزود: از سوی دیگر، باید برای خودرو کسانی که هیچ تحرکی ندارند و هیچ گونه استفادهای نمی شوند، طوری برنامه ریزی شود تا از چرخه سهمیه خارج شوند و کارت آنها وسیلهای برای امرار معاش و راهکاری برای کسب درآمد عدهای خاص شود.
این کار باید مثل ژتون غذا در دانشگاه باشد و افراد مدت زمان مشخصی بتوانند از آن استفاده کنند، زیرا با این کار مشخص میشود ما چه میزان ذخیره انرژی داریم و میتوانیم بر مبنای آن تصمیم گیری کنیم، اما نباید به گونهای باشد که امشب تصمیم بگیریم و فردا آن را اجرایی کنیم.