رفتار سیاه «ما مردم» در خندوانه رامبد جوان و رقابت ژوله و حیایی

اصلا فرض کنید در تلویزیون فرصت رقابت سیاسی نیست؛ رسانه های اجتماعی بزرگ شده اند و ما از آنجا خط و خطوط می گیریم؛ فرض کنید بازیگران ما هم به شگردهای سیاسیون مسلح شده اند؛ ما کجای کار ایستاده ایم؟...این روزها، کمی از انتقاد تلویزیون و حکومت و سیاستمداران و .... دست بکشیم و اندکی به خود رجوع کنیم.
کد خبر: ۵۳۳۷۶۴
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶ 23 September 2015
|
37028 بازدید
|
شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که روزی در ایران، در مورد یک برنامه طنز، که اتفاقا طعنه های اجتماعی و سیاسی بسیار کمی هم دارد، نویسنده های سیاسی رسانه ها و مطبوعات دست به قلم شوند. شاید اگر برای اشعار سیاسی فلان شاعر، یا داستان های اجتماعی فلان نویسنده و یا حتی مجموعه ای اجتماعی و سیاسی همچون سریال «مرد هزار چهره» مهران مدیری این انتظار وجود داشت که نویسندگان ستون های سیاسی رسانه ها و مطبوعات دست به قلم شوند، اما درباره «استند آپ» کمدی های برنامه خندوانه ـ که در بهترین حالت خاطره تعریف کردن و یا پرداختن به نوستالژی های دهه شصت و هفت و یا تیکه پرانی در مورد تفاوت های خانم ها و آقایان است ـ کسی انتظار سیاسی نوشتن درباره اش و یا حتی جدی گرفتنش در صفحات جدی رسانه ها را نداشت؛ اما این بار این اتفاق باز هم در ایران افتاد، تا ما که همواره انتظار خیلی ماجراها را نداریم، ابتدا غافلگیر شویم و بعد البته با رجوع به سابقه خودمان، از میزان شگفتی مان کاسته شود. 
رفتار سیاه «ما مردم»  در خندوانه رامبد جوان و رقابت ژوله و حیایی

به گزارش «تابناک»، این روزها، تحلیل های متفاوتی از دعوای رسانه ای میان طرفداران طیف های سیاسی برای انتخاب «امیر مهدی ژوله» منتسب به اصلاح طلبان و «امین حیایی منتسب به اصولگرایان ارائه شد. عده ای نبود یک برنامه جامع سیاسی در تلویزیون با حضور همه سلایق و جناح های سیاسی را که بتواند  انرژی سیاسی مردم در آنجا تخلیه شود، عامل انتقال ظرفیت های سیاسی مردم به یک برنامه طنز عنوان کردند و به علت ها پرداختند. برخی دیگر به معلول ها پرداختند و این دعوای سیاسی حول دو کمدین را، معلول فربه شدن و قوی شدن جامعه ایرانی مستقل از حکومت به ویژه در ساحت رسانه ای و اجتماعی دانستند. 

برخی دیگر، محتوای بازی امین حیایی و ژوله را در قامت چهره های سیاسی مانند احمدی نژاد و  روحانی بررسی کردند و شگردهای آنان را با شگردهای سیاستمداران برای بردن در یک انتخابات تشبیه نمودند و نوشتند که جذابیت لحظه آخر در هنگام یک انتخاب برای ایرانیان مهم است و نه عملکرد و شایستگی. برخی هم به فرهنگ دو قطب سازی و علاقه مندی فراوان مردم ایران به دو قطبی کردن همه مسائل به قصد ایجاد سرگرمی و بازی اشاره کردند.

شاید بهتر باشد، این روزها دیگر کمی از انداختن گناه این مسائل به گردن حکومت و تلویزیون و شخصیت های سیاسی و شبکه های اجتماعی و... دست برداریم و کمی هم به خودمان رجوع کنیم. ما مردم، با یک نوشته دو خطی از یک طنزپرداز هم چون بزرگمهر حسین پور که نوشت به امین حیایی رأی ندهید، همه چیز را از علاقه و منطق و محاسبه را کنار گذاشتیم و سراغ کل کل و دعوای زرگری رفتیم.

چه بسیار افرادی که علاقه مند به امین حیایی بودند، اما تحت تأثیر جوسیاسی به ژوله رأی دادند و بر عکس چه بسیار کسانی که منطقا باید به ژوله رأی می دادند، اما جو آنان را به سمت حیایی برد. حالا این که یک مسابقه ساده تلویزیونی بود. اگر هنگام تعیین سرنوشت مانند یک انتخابات این گونه که نشان دادیم تحت تأثیر جو و تبلیغات هستیم، خدا باید به ما رحم کند؛ به نسل آینده این کشور رحم کند که ما چه ساده با راه افتادن یک جو، منطق و دوراندیشی و صلاح و مصلحت را کناری گذاشته ایم.

اصلا فرض کنید در تلویزیون فرصت رقابت سیاسی نیست؛ رسانه های اجتماعی بزرگ شده اند و ما از آنجا خط و خطوط می گیریم. فرض کنید بازیگران ما هم به شگردهای سیاسیون مسلح شده اند؛ ما کجای کار ایستاده ایم؟ چون فرصت رقابت سیاسی نداریم همه مسائل نامربوط را به هم پیوند بزنیم و انتخاب غیر عقلایی بکنیم؟ چون در شبکه های اجتماعی زندگی می گذارنیم تسلیم آن شویم؟ یا کیش مات در برابر شگردهای بازیگر و سیاستمدار شویم؟

ما وقتی در یک برنامه تلویزیونی مثل خندوانه، به جواد رضویانی که اصلا برنامه اجرا نمی کند، پنج برابر خمسه ای رأی می دهیم که نمایش پرطمطراق اجرا می کند، به شخصیت های سیاسی و اجتماعی علامت می دهیم. علامت می دهیم که متر و معیار ما نه منطق و حسابگری است و نه محاسبه عقلانی و خردمندانه؛ علامت می دهیم هر کس با لطایف الحیلی دل ما را برباید، ما تسلیم او هستیم؛ تا زمانی که احساس  و جو بر تصمیمات ما حاکم است، دیگران مرتب برای ما از همین دو قطبی ها و دوگانه های سیاسی و اجتماعی می سازند و ما را در این دوگانه ها به بازی می گیرند و با اینکه خود متوجه هستیم چون عروسک خیمه شب بازی به اراده دیگران بازی می کنیم و از خود اراده ای نداریم، باز هم به بازتولید این بازی می پردازیم.

همین می شود که دو سیاستمدار با اظهار سخنان افراطی علیه هم، ما را وارد بازی دوگانه خود می کنند و مثل گلادیاتورهای روم باستان به جان هم می اندازند و خود سرمست از این بازی مستانه ما هستند.

این روزها، کمی از انتقاد تلویزیون و حکومت و سیاستمداران و... دست بکشیم و اندکی به خود رجوع کنیم و برای جامعه ای که با چنین خلقیاتی برای آیندگان می سازیم، کمی هم  تأسف بخوریم.


اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۴
انتشار یافته: ۱۳۱
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
متاسفانه همه ی ما دچار سیاست زدگی شدیم و نتیجه سیاست زدگی چند وجهی شدن جامعه هستش .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
من مسابقه را از TV ندیدم ولی با صحبتهای شما اون برنامه رو دانلود کردم و تماشا کردم . به نظر بنده آقای امیر ژوله بسیار بهتر بود . آقای حیایی هم خوب بود ولی خوب یه جایی فراموش کرد که چی می خواد بگه و چی کار می خواد بکنه و با احترام به نظر دیگر دوستان به نظر بنده میزان شادی بعد از اجرای آقای ژوله بیشتر بود. پس من با سیاست زدگی و این حرفها موافق نیستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
سیاست زدگی ؟؟؟ شما بخوای نخوای سیاست در همه زندگیت نقش داره و با بستن چشم از بین نمیره .و این هم اشتباه نیست که مردم نظراتشون با اعمال افراد در ارتباط باشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
به جای سیاست زدگی باید بگیم دچار جو زدگی هستیم چون این رفتارمون بجز سیاست در جاهای دیگر هم نشون دادیم مثل حملات دسته جمعی به صفحه اجتماعی فرناندو لیما و مسی و ... و همچنین همین رای دادن به جواد رضویان که اصلا جنبه سیاسی نداشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
بعضی دوستان که ادعای روشنفکری دارند کارشون این شده که توی فضای مجازی به این و آن و داخلی و خارجی ناسزا بگن
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
جناب، محض اطلاع
سیاست داشتن یه چیزیه سیاست زدگی یه چیز دیگه. سیاست داشتن خوبه اما سیاسیت زدگی تهوع آوره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
اگر حیایی برنده میشد که اونم به زور رای رو 240 تا نزدیک نگه داشتن!! ولی برندش نکردن که تابلو نشه
الان شما خوشحال بودی!
نه خیر یه سری چیزا هیچوقت فراموش نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
ایت همه توهم از کجا میاد؟
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
شخصا هیچوقت فراموش نمیکنم، من حیایی رو به چشم دشمنم میبینم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
افرين مگه ميشه فراموش بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
واقعا برات متاسفم که به راحتی دروغ میگی و دروغهای خودت رو باور میکنی. همه رو دروغگو میدونین فقط خودتون رو درستکاررررر هر نتیجه ای هم برخلاف میلتون باشه یا تقلبه شده یا همین حرفی که زدی آخه یکی نیست بگه اگه میخواستین این کار بکنن امین حیایی تو دوره قبل بیشترین رای آورده بود این بارم راحت برندش میکردن.ما هم از رفتار امثال شما ها یادمون نمیره.
ایوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
دوتاشونم عالی اجرا کردن .سیاسیش نکنید .
رضویان هم بخاطر احترامی که به خمسه گذاشت رای اورد . چرا اینقدر منفی بافی میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
با سلام
تاسف باید به حال چون شمایی خورد که هر چه می خواهی می نویسی و دیگران نه...
بر مسند قضاوتی نشسته ای که یکطرف خودت هستی و یکطرف دیگران...
در کشوری که هیچگونه حق اعتراضی پذیرفته نیست و آن را مشابه ضدیت با نظام و محاربه می داند آیا زشت است که مردم با اینگونه اعمال گاهی خودی نشان دهند؟
هر چند لازم است توجه داشته باشیم در استند آپ کمدی کمدین باید با سادگی مردم را بخنداند نه حرکات مضحک که اگر غیر از این باشد دلقک های سیرک بهترین هستند..
برای شما بای تاسف خورد
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
البته تابناك تلويحا به نبود فرصت هايي براي بروز احساسات و اعتراضات سياسي در برنامه رسانه ملي اشاره كرد اما شما هم منصف باشيد خلط همه مسايل كار صحيحي نيست مردم ما بايد ياد بگيرند احساسي تصميم نگيرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
شما خود با توشتن سلیقه خود برای خمسه یا رضویان، خرد و عقلانیت مردم را برای یک انتخاب زیر سوال می برید و به انتخاب اکثریت توهین می کنید که :)
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
اتفاقا مورد رضويان و خمسه مصداق دقيق تري براي اين مطلب تابناك است آقاي رضويان به صرف اينكه مي خواهد به پيشكسوت احترام بگذارد نبايد به خود حق مي داد با عدم اجراي برنامه ژست مرام گرفته و خود را پيروز اين رقابت فرض كند مردم هم ماشالله خوب جوگير ميشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
رای اکثریت یک راهکار برای رفع نزاعه و گرنه گاهی
اکثریت مصداق اکثرهم لایعقلون می شوند.
برای اینکه رای اکثریت به حقیقت نزدیک باشد باید تک تک افراد براساس منطق و آگاهی تصمیم گیری کنند و نه براساس احساس
مری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
"ما وقتی در یک برنامه تلویزیونی مثل خندوانه، به جواد رضویانی که اصلا برنامه اجرا نمی کند پنج برابر خمسه ای رای می دهیم که نمایش پرطمطراق اجرا می کند...". نویسنده محترم توجه داشته باشه این همون مصداق مطلب خودشه و همین جمله باعث همین‌ مدل نزاع‌های مجازی میشه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
این روزها، کمی از انتقاد تلویزیون و حکومت و سیاستمداران و .... دست بکشیم!!!!!!!

اخ که دلم برای اینا سوخت که چقدر بهشون انتقاد میشه و اونام چقدر گوش میکنن!
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
بسیار عالی بود تحلیل شما. متشکرم که عین واقعیت را نوشتید از اوضاع این روزهای ما....
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
از حياي و ژوله بگذريم در خصوص خمسه و جواد رضويان واقعا تاسف خوردم و جالب اينكه رفتار غير حرفه اي و و تا حدودي بي احترامي به خيل عظيم مردم از طرف رضويان را مردم به حساب احترام و مرام گذاشتند .
فكر مي كنم وقتش رسيده تا مردم از جو زدگي و تصميمات احساسي دست بردارند اتفاقا رسانه ها با همين كاري رو كه تابناك انجام داده در راستاي روشنگري و هدايت مردم انجام دهند .
اھورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
واقعا تحلیل خوبی بود ، من کہ جدا با نویسندہ عزیز موافقم ، انگار ھمہ چیز تو این جامعہ تحت تاثیر جو قرار گرفتہ ! اینکہ منطق جای خودش رو بہ یہ سری کل کل ھای بچہ گانہ دادہ و ھیچکس ھیچ چیز رو اونطور کہ ھست نمیبینہ و فقط در پی رو کم کردن طرف مقابلشہ ، بہ نظر من ھمہ اینہا ناشی از اینہ کہ ما از چیزی بہ نام فرھنگ اجتماعی فاصلہ گرفتیم و متاسفانہ حتی توی مدارس و دانشگاہ ھا ھم کسی دلواپس فرھنگ نیست کہ رفتہ رفتہ چیزی ازش باقی نمی مونہ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
وقتی عرصه اظهار نظر آزادانه در صداوسیما و بعضی نهادهای مشابه وجود ندارد مردم ناچار میشوند اینچنین اظهار نظر نمایند.
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟