شصتونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کن در شرایطی با نمایش فیلمهای پذیرفته شده در بخشهای اصلی و جنبی این رویداد پیگیری میشود که همچنان قلب این امپراتوری سینمایی در بازارش میتپد!
به گزارش «تابناک»، جشنواره بینالمللی فیلم کن در اعتراض و با نگاهی منتقدانه به حواشی داوری در جشنواره بینالمللی ونیز راه افتاد و با وجود آنکه نزدیک به هفت سال دیرتر از رویداد سینمایی ایتالیاییها شکل گرفت، اکنون موقعیتی بهتر از جشنواره ونیز دارد. به زعم برخی ناظران، جشنواره کن در شصتونهمین دور خود، خلوتتر از دورههای پیشینش است که برخی علت این واقعه را ملاحظات امنیتی ستارهها و مهمانان و برخی نیز کاهش توجه به این رویداد سنیمایی تعبیر میکنند.
با وجود این، بازار جشنواره کن به عنوان قلب این امپراتوری بزرگ سینمایی همچنان با همان ریتم گذشته در حال تپیدن است و حتی فیلمسازان آمریکایی نیز در پی نخستین نمایش آثارشان در این رویداد هستند تا بتوانند از ظرفیت اقتصادی عظیم بازار جشنواره کن بهره برداری کنند. به تعبیر سادهتر، آنچه باعث شده در سالهای اخیر بسیاری از فیلمسازان مطرح و کمپانیهای بازار، تولیداتشان را در جشنواره کن عرضه کنند، اتفاق بزرگ اقتصادی است که با دیده شدن فیلمها در این رویداد برای آنها رخ میدهد.
بدین ترتیب تا زمانی که بازار جشنواره کن اینچنین رونقی داشته باشد، سیل آثار باکیفیت سینمایی در سراسر جهان که متقاضی حضور در این جشنواره هستند، رو به فزونی خواهد گذاشت. متولیان این بازار برای حفظ این موقعیت اقدامات تازهای نیز انجام دادهاند که حضور پررنگ آمازون و نتفلیکس دو پخشکننده آنلاین فیلمهای سینمایی از جمله این سیاستهای تازه است و از قضا یکی از خریداران امتیاز فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی، آمازون بود.
به باور برخی کارشناسان به رغم رشد عرضه الکترونیک حق پخش فیلمهای سینمایی، همچنان حدود 40 درصد از کل گردش مالی در ارتباط با خرید و فروش امتیاز حق پخش فیلمهای روز جهان در دوره ده روز بازار کن رقم میخورد و در این میان فیلمهایی که در بخشهای اصلی جشنواره حضور دارند، شانس بیشتری برای فروش حق پخش بینالمللی به قیمتهای مناسب مییابند و در همین راستا، امسال نیز احتمالاً اقبال به فیلمهای ایرانی، تنها به دو فیلم «فروشنده» اصغری فرهادی و «وارونگی» بهنام بهزادی خلاصه میشود.
سازمان سینمایی برخلاف سالهای پیشین برای این دوره از جشنواره کن، «ظاهراً» حضور گستردهای به لحاظ اعزام مدیران و کارمندان بینالملل نداشته و ظاهراً برخلاف دوره های گذشته که نهادهای این سازمان مستقیماً غرفه داری میکردند، این سازمان برای این دوره تنها زیرساختها را فراهم کرده و فیلمها عمدتاً توسط پخشکنندههای خصوصی عرضه شدهاند.
بر اساس گزارش رسانههایی که رانت حضور در جشنواره کن را یافتهاند، از میان پخش کنندههای ایرانی در بازار کن 2016 میتوان از آیات فیلم نام برد که برای اولینبار است که در بازار کن حضور دارد و «بادیگارد» حاتمیکیا، «ایستاده در غبار» محمد حسین مهدویان،«فهرست مقدس» محمد همدانی، «هیهات» که توسط چهار کارگردان دانش اقباشاوی، هادی ناییجی، هادی مقدم دوست، سید روح الله حجازی ساخته شده است را عرضه میکند.
نسرین میرشب کمپانی «دریملب» هم در غرفهی مستقلی فیلم «دختر» میرکریمی، «مالاریا» پرویز شهباری، «ابد و یک روز» سعید روستایی، «دوئت» نوید دانش ، «اینجا کسی نمیمیرد» حسین کندری، «جدایی» نوید محمودی، «رویای دم صبح» مهرداد اسکویی، «خشم و هیاهو» هومن سیدی، مستند «والدراما» عباس امینی را پخش میکند.
محمد اطبایی (مستقلهای ایرانی) عرضهی جهانی «لانتوری» رضا درمیشیان ، «آآادت نمیکنیم» ابراهیم ابراهیمیان، «به دنیا آمدن» محسن عبدالوهاب، «نفس» نرگس آبیار، «تمارض» عبد عبست، «جاودانگی» مهدی فرد قادری، «خشکسالی و دروغ» پدرام علیزاده را بر عهده دارد.
کتایون شهابی هم که جزو هیأت داوران جشنوارهی کن است، «وارونگی» بهنام بهزادی، «لاک قرمزی» سیدجمال سیدحاتمی، «باران میبارد» کاری مشترک از علیرضا امینی و علی مردانی را پخش میکند.
سازمان سینمایی سوره هم پخش جهانی «دلبری» سید جلال اشکذری را بر عهده دارد.
مرجان علیزاده مستقل از کانون ایران نوین به عنوان شرکت IRAN Arthouse film کار میکند و «چهارشنبه» سروش محمدزاده، «قیچی» کریم لکزاده، «زمانی دیگر» ناهید حسنزاده، «نیم» بهمن کامیار، «مات» صبا کاظمی، «ماحی» داود خیام را پخش جهانی میکند.